Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla thyroxin ei auta, millainen annostus?

Vierailija
16.06.2015 |

Kysymys otsikossa, millaisella annoksella olette syöneet thyroxinia ennen kuin olette todenneet ettei se auta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 iso ja 1 pieni tbl/ pv. Kyllä se toisaalta toimii ja toisaalta taas ei. Eli annosta ei voi lisätä, koska alkaa liikatoiminnan oireet ja veriarvotkin on kunnossa. Sen sijaan lääke ei poista kaikkia oireita. Ensimmäiset vuodet meni vielä aika hyvin, mutta sitten alkoivat ongelmat. En tiedä mikä merkitys sillä on, että oma rauhaseni on poistettu.

Vierailija
2/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroxin 0,1 x 7 viikossa. Oireet lieventyneet, eivät hävinneet. Veriarvot ok. Saan pian yhdistelmälääkityksen ja hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas aikuisten tabletti 7 krt viikossa noin vuoden päivät. Nyt annostusta lähetty muuttamaan kun t4v arvo alhainen vaikka viiterajoissa. Oireina ollut pitkään jo väsymys, palelu ja alhainen verenpaine... Nyt kokeillaan muutama vko. 2krt. Vko kokonainen ja 5 krt. puolikas..

Vierailija
4/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tablettia 2xvko ja 1,5 tablettia 5xvko

Vierailija
5/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:20"]2 tablettia 2xvko ja 1,5 tablettia 5xvko
[/quote]

Tai siis nyt auttaa

Vierailija
6/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on ainakin joillain juuri kuten epäilin, eli ongelma ei todennäköisesti ole thyroxin, vaan annostus. Nyt on vallalla trendi määrätä thyroxinia hirmu pieniä määriä, varsinkin alussa. Kun annostus ei ole riittävä, niin ihmiset menettävät uskonsa lääkkeen tehoon. Halusin kysellä kokemuksianne koska keskustelin tästä asiasta eläkkeellä olevan lääkärituttavani kanssa, joka on itse sairastanut vajaatoimintaa nuoresta asti. Hän kertoi että aiemmin thyroxin-hoito aloitettiin suoraan neljä kertaa suuremmalla annoksella kuin nykyään, ja sitä nostettiin kunnes potilas voi hyvin. Nykyään käytetään annostuksia jotka eivät auta suurta osaa potilaista. Käy kuten monelle teistäkin, veriarvot korjaantuvat sen verran että lääkäri on tyytyväinen, mutta potilaan vointi ei täysin korjaannu. Silti annostusta ei haluta nostaa. Potilaalle syntyy pettymys hoidon tuloksiin, vaikka lääke on oikea, annostus väärä.
Annostuksen nostoa kannattaa vaatia, ja toteuttaa se vaikka itse jos ei muuten onnistu. Ei kilpparipotilasta ilman reseptiä jätetä jos lääkkeet loppuu. Syökää se määrä, mitä terveytenne vaatii.

Vierailija
7/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 siis ap.

Vierailija
8/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.125 mg, suuremmalla tulee sydänoireita ja hikoilua. Tämä annos taasen ei tepsi tarpeeksi ja väsyttää koko ajan.

Vierailija
9/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ap, varmaan noiden annosnostojen kanssa on sama ongelma kuin lääkityksen saamisen kanssa: jos olet viitteissä, kaikki on kunnossa, vaikka olo olisi mikä. Itsestäni tiedän, että t4v:n on oltava ihan viitteen ylärajoilla ennen kuin voin hyvin.

Vierailija
10/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vallalla, mut ei toimi silti kaikilla

T: 2

Vierailija
11/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:41"]

Asia on ainakin joillain juuri kuten epäilin, eli ongelma ei todennäköisesti ole thyroxin, vaan annostus. Nyt on vallalla trendi määrätä thyroxinia hirmu pieniä määriä, varsinkin alussa. Kun annostus ei ole riittävä, niin ihmiset menettävät uskonsa lääkkeen tehoon. Halusin kysellä kokemuksianne koska keskustelin tästä asiasta eläkkeellä olevan lääkärituttavani kanssa, joka on itse sairastanut vajaatoimintaa nuoresta asti. Hän kertoi että aiemmin thyroxin-hoito aloitettiin suoraan neljä kertaa suuremmalla annoksella kuin nykyään, ja sitä nostettiin kunnes potilas voi hyvin. Nykyään käytetään annostuksia jotka eivät auta suurta osaa potilaista. Käy kuten monelle teistäkin, veriarvot korjaantuvat sen verran että lääkäri on tyytyväinen, mutta potilaan vointi ei täysin korjaannu. Silti annostusta ei haluta nostaa. Potilaalle syntyy pettymys hoidon tuloksiin, vaikka lääke on oikea, annostus väärä. Annostuksen nostoa kannattaa vaatia, ja toteuttaa se vaikka itse jos ei muuten onnistu. Ei kilpparipotilasta ilman reseptiä jätetä jos lääkkeet loppuu. Syökää se määrä, mitä terveytenne vaatii.

[/quote]

Ei se liikatoiminta ole yhtään sen terveellisempi tila. Sydän hajoaa siinäkin ja todennäköisesti kärsii vielä enemmän ja ruuasta ei imeydy ravinteet kun saa rampata läpipaskomassa kaiken. Lisää siihen vielä paniikit, kiukut ja väsähdyskohtaukset, tuskanhiki ja lämmönsietokyvyn alenema. Tavoiteltava tilanne?

Vierailija
12/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos reseptiä ei uudelleen kirjoiteta, niin kyllähän sitä vaan ilman jää. Eihän apteekki myy thyroxinia ilman reseptiä.

Mä sain juuri viime viikolla kuulla toiselta lääkäriltä, että syön liian epätasoista annosta. Meni pari vuotta kun vekslattiin lääkemääriä ja sitten veriarvot istuivat lääkärin pirtaan.

Tavallaan olen taas hoitoni alussa.

Oireita mulla ei ollut, mutta sattu se lääkäri kohdalle, joka muiden testien ohella otti kilpparinkin. Ja vajaa toiminta löytyi.

Tällä hetkellä syön 75 mikrogrammaa neljästi viikossa ja 50 mgrammaa kolmesti.

Nyt menin uudelle lääkärille, asiaan perehtyneelle lääkärille ja aloitetaan kesän aikana uusi ohjelma lääkkeiden kanssa. Parempia aikoja toivottavasti luvassa.

Vierailija
13/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan liiketoimintaa tavoittelee, tai syö vapaaehtoisesti määriä, joista tulee huono olo. [quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:41"]

Asia on ainakin joillain juuri kuten epäilin, eli ongelma ei todennäköisesti ole thyroxin, vaan annostus. Nyt on vallalla trendi määrätä thyroxinia hirmu pieniä määriä, varsinkin alussa. Kun annostus ei ole riittävä, niin ihmiset menettävät uskonsa lääkkeen tehoon. Halusin kysellä kokemuksianne koska keskustelin tästä asiasta eläkkeellä olevan lääkärituttavani kanssa, joka on itse sairastanut vajaatoimintaa nuoresta asti. Hän kertoi että aiemmin thyroxin-hoito aloitettiin suoraan neljä kertaa suuremmalla annoksella kuin nykyään, ja sitä nostettiin kunnes potilas voi hyvin. Nykyään käytetään annostuksia jotka eivät auta suurta osaa potilaista. Käy kuten monelle teistäkin, veriarvot korjaantuvat sen verran että lääkäri on tyytyväinen, mutta potilaan vointi ei täysin korjaannu. Silti annostusta ei haluta nostaa. Potilaalle syntyy pettymys hoidon tuloksiin, vaikka lääke on oikea, annostus väärä. Annostuksen nostoa kannattaa vaatia, ja toteuttaa se vaikka itse jos ei muuten onnistu. Ei kilpparipotilasta ilman reseptiä jätetä jos lääkkeet loppuu. Syökää se määrä, mitä terveytenne vaatii.

[/quote]

Ei se liikatoiminta ole yhtään sen terveellisempi tila. Sydän hajoaa siinäkin ja todennäköisesti kärsii vielä enemmän ja ruuasta ei imeydy ravinteet kun saa rampata läpipaskomassa kaiken. Lisää siihen vielä paniikit, kiukut ja väsähdyskohtaukset, tuskanhiki ja lämmönsietokyvyn alenema. Tavoiteltava tilanne?
[/quote]
Vaikea kuvitella että kukaan söisi vapaaehtoisesti määriä joista tulee huono olo. Hyvinvointi ja hyvä hoitotasapaino on tavoite. Liian suuren annoksen huomaa potilas kyllä heti, thyroxinia ei pysty vahingossa syömään liikaa.

Vierailija
14/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:53"]

Tuskin kukaan liiketoimintaa tavoittelee, tai syö vapaaehtoisesti määriä, joista tulee huono olo. [quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:41"] Asia on ainakin joillain juuri kuten epäilin, eli ongelma ei todennäköisesti ole thyroxin, vaan annostus. Nyt on vallalla trendi määrätä thyroxinia hirmu pieniä määriä, varsinkin alussa. Kun annostus ei ole riittävä, niin ihmiset menettävät uskonsa lääkkeen tehoon. Halusin kysellä kokemuksianne koska keskustelin tästä asiasta eläkkeellä olevan lääkärituttavani kanssa, joka on itse sairastanut vajaatoimintaa nuoresta asti. Hän kertoi että aiemmin thyroxin-hoito aloitettiin suoraan neljä kertaa suuremmalla annoksella kuin nykyään, ja sitä nostettiin kunnes potilas voi hyvin. Nykyään käytetään annostuksia jotka eivät auta suurta osaa potilaista. Käy kuten monelle teistäkin, veriarvot korjaantuvat sen verran että lääkäri on tyytyväinen, mutta potilaan vointi ei täysin korjaannu. Silti annostusta ei haluta nostaa. Potilaalle syntyy pettymys hoidon tuloksiin, vaikka lääke on oikea, annostus väärä. Annostuksen nostoa kannattaa vaatia, ja toteuttaa se vaikka itse jos ei muuten onnistu. Ei kilpparipotilasta ilman reseptiä jätetä jos lääkkeet loppuu. Syökää se määrä, mitä terveytenne vaatii. [/quote] Ei se liikatoiminta ole yhtään sen terveellisempi tila. Sydän hajoaa siinäkin ja todennäköisesti kärsii vielä enemmän ja ruuasta ei imeydy ravinteet kun saa rampata läpipaskomassa kaiken. Lisää siihen vielä paniikit, kiukut ja väsähdyskohtaukset, tuskanhiki ja lämmönsietokyvyn alenema. Tavoiteltava tilanne? [/quote] Vaikea kuvitella että kukaan söisi vapaaehtoisesti määriä joista tulee huono olo. Hyvinvointi ja hyvä hoitotasapaino on tavoite. Liian suuren annoksen huomaa potilas kyllä heti, thyroxinia ei pysty vahingossa syömään liikaa.

[/quote]

Joo, tarkoitinpa vaan sitä, että ainakin minulla nämä kirjoittajan mukaan nykyiset miniannokset aiheuttavat tosi helposti tuon liikatoiminnalle menon. Siltikin, vaikkeivät kaikki vajiksen oireet ole kuitenkaan poissa. Minusta tuntuu, että tuo lääke ei vaan pysty täysin korvaamaan puuttuvaa rauhasta vaan on vähän kuin tekojalka rammalle, pitää pystyssä muttei se ihan sama ole kuin aito ja alkuperäinen.

Vierailija
15/28 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:52"]Jos reseptiä ei uudelleen kirjoiteta, niin kyllähän sitä vaan ilman jää. Eihän apteekki myy thyroxinia ilman reseptiä.

Mä sain juuri viime viikolla kuulla toiselta lääkäriltä, että syön liian epätasoista annosta. Meni pari vuotta kun vekslattiin lääkemääriä ja sitten veriarvot istuivat lääkärin pirtaan.

Tavallaan olen taas hoitoni alussa.

Oireita mulla ei ollut, mutta sattu se lääkäri kohdalle, joka muiden testien ohella otti kilpparinkin. Ja vajaa toiminta löytyi.

Tällä hetkellä syön 75 mikrogrammaa neljästi viikossa ja 50 mgrammaa kolmesti.

Nyt menin uudelle lääkärille, asiaan perehtyneelle lääkärille ja aloitetaan kesän aikana uusi ohjelma lääkkeiden kanssa. Parempia aikoja toivottavasti luvassa.
[/quote]
Toivottavasti saat itsellesi sopivan hoidon!

Vierailija
16/28 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:53"]

Tuskin kukaan liiketoimintaa tavoittelee, tai syö vapaaehtoisesti määriä, joista tulee huono olo. [quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:41"] Asia on ainakin joillain juuri kuten epäilin, eli ongelma ei todennäköisesti ole thyroxin, vaan annostus. Nyt on vallalla trendi määrätä thyroxinia hirmu pieniä määriä, varsinkin alussa. Kun annostus ei ole riittävä, niin ihmiset menettävät uskonsa lääkkeen tehoon. Halusin kysellä kokemuksianne koska keskustelin tästä asiasta eläkkeellä olevan lääkärituttavani kanssa, joka on itse sairastanut vajaatoimintaa nuoresta asti. Hän kertoi että aiemmin thyroxin-hoito aloitettiin suoraan neljä kertaa suuremmalla annoksella kuin nykyään, ja sitä nostettiin kunnes potilas voi hyvin. Nykyään käytetään annostuksia jotka eivät auta suurta osaa potilaista. Käy kuten monelle teistäkin, veriarvot korjaantuvat sen verran että lääkäri on tyytyväinen, mutta potilaan vointi ei täysin korjaannu. Silti annostusta ei haluta nostaa. Potilaalle syntyy pettymys hoidon tuloksiin, vaikka lääke on oikea, annostus väärä. Annostuksen nostoa kannattaa vaatia, ja toteuttaa se vaikka itse jos ei muuten onnistu. Ei kilpparipotilasta ilman reseptiä jätetä jos lääkkeet loppuu. Syökää se määrä, mitä terveytenne vaatii. [/quote] Ei se liikatoiminta ole yhtään sen terveellisempi tila. Sydän hajoaa siinäkin ja todennäköisesti kärsii vielä enemmän ja ruuasta ei imeydy ravinteet kun saa rampata läpipaskomassa kaiken. Lisää siihen vielä paniikit, kiukut ja väsähdyskohtaukset, tuskanhiki ja lämmönsietokyvyn alenema. Tavoiteltava tilanne? [/quote] Vaikea kuvitella että kukaan söisi vapaaehtoisesti määriä joista tulee huono olo. Hyvinvointi ja hyvä hoitotasapaino on tavoite. Liian suuren annoksen huomaa potilas kyllä heti, thyroxinia ei pysty vahingossa syömään liikaa.

[/quote]

Joo, tarkoitinpa vaan sitä, että ainakin minulla nämä kirjoittajan mukaan nykyiset miniannokset aiheuttavat tosi helposti tuon liikatoiminnalle menon. Siltikin, vaikkeivät kaikki vajiksen oireet ole kuitenkaan poissa. Minusta tuntuu, että tuo lääke ei vaan pysty täysin korvaamaan puuttuvaa rauhasta vaan on vähän kuin tekojalka rammalle, pitää pystyssä muttei se ihan sama ole kuin aito ja alkuperäinen.
[/quote]
Tämä on ihan totta, tilanne jossa vajaatoiminta ja liiketoiminta vuorottelevat on todella haastava. Toivottavasti sinua aittaa asiaan kunnolla perehtynyt ammattilainen.
Motivaationi tämän aloituksen taustalla oli se, että on ihmisiä joita yksinkertainen annostuksen nosto auttaisi. Kun nämä potilaat eivät saa lääkäriltä hakemaansa apua, on vaara että lääkitys hylätään kokonaan itselle sopimattomana, ja siirrytään vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin.

Vierailija
17/28 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lääkäri tuttuni sanoi että lääkityksen määrittämisestä potilaan vointi on tärkein mittari. Hän myös piti säännöllisiä veriarvojen mittauksia turhina niillä henkilöillä jotka ovat oireettomia. Veriarvojen kontrolloinnin tulisi olla potilaan hoitoa tukeva toimenpide, ei itsetarkoitus.
Ap

Vierailija
18/28 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sai itsekkin tosissaan vaatia,että annostusta alettaisiin nostamaan... Puolikasta kun olen tosiaan syönyt sen vuoden ja t4v arvo 11. Olo ei ole kovin pirteä eikä energinen ollut.. Olisin kyllä alkanut itse lisämään lääkitystä jollen olisi saanut vihdoin " luvan " kans sitä nostaa.

Vierailija
19/28 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 1.75mikrogrammaa. Keskimäärin olo on suht ok mutta hajamieliseksi koenmitseni ja lähes joka päivä päiväunet. Vasta-aineet yli 500.

Vierailija
20/28 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:41"]

[/quote]

Mulla auttaa vain sellainen annos, jonka puitteissa veriarvoni ovat ihan normaalin ja liikatoiminnan rajalla. Ero on hiuksenhieno annostuksessa, kiinni todella pienestä murusesta. Asiasta saa aina tapella reseptin uusimisen yhteydessä terveyskeskuslääkärin kanssa. He eivät ymmärrä asiaa, mutta oikeat endokrinologian erikoislääkärit ovat sanoneet ihan suoraan, että annostus pitää mitoittaa oman voinnin eikä pelkkien veriarvojen perusteella.