Yle-Linna :naistenvankila
kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita
Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2711)
Vierailija kirjoitti:
Naisvankilan muoti: Adidas -kuteet ja sivukalju.
Tatskoja unohtamatta!
Törmäsin just Youtubessa Beth Thomasin tarinaan, tuli niin mieleen tää hyvä/paha -keskustelu ja että minkälaiset kortit kellekin jaetaan. Kannattaa tutustua, jos tuollaiset asiat kiinnostavat. Youtubessa video nimellä Interview With An Evil Child (AND WHERE SHE IS TODAY!).
Tässä ketjussa on paljon hyviäkin pointteja molemmin puolin, mutta myös ihan älyttömästi sitä massaa, joka nimenomaan on syynä siihen, että vankilasta vapautuessa on niin vaikea päästä kiinni "normaaliin elämään" ja niin helppo jatkaa kierrettä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on paljon hyviäkin pointteja molemmin puolin, mutta myös ihan älyttömästi sitä massaa, joka nimenomaan on syynä siihen, että vankilasta vapautuessa on niin vaikea päästä kiinni "normaaliin elämään" ja niin helppo jatkaa kierrettä.
Hyvin sanottu.
Olen pohtinut että jos olisin sellaisessa asemassa, että voisin päättää, kuka firmaan palkataan, miten suhtautuisin itse vankeusrangaistuksen kärsineeseen ihmiseen. Tämän dokkarin perusteella ex-vangit on mielestäni jopa helppo laittaa eri kategorioihin: yhdellä rikollisuus ja väkivalta tuntuu olevan sisäistetty ja jatkuva elämäntapa (puhelussa uhkaillaan lähiomaista pahoinpitelyllä), toisella taas on kova halu päästä takaisin ihan tavalliseen elämään. Viimeisessä jaksossa olleen naisen ottaisin helposti töihin jos minulla sattuisi olemaan firma pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Tokihan NAISILLE ♀️♀️♀️♀️💕💕💕💕 rakennetaan kiva 2-3 tähden hostelli lusimispaikaksi. Miehistä vitutvihellettiin taas kerran.
Jos miehiä olisi vähemmän vangittuina ja miesten vankila olisi huono, jossa ei olisi edes vessoja niin kyllä miehillekin rakennettaisiin samanlainen vankila. Mutta mitäs miehet nyt rötöstelee niin paljon, että monet Suomen vankilat pursuavat pelkkiä miehiä.
Suurimmassa osassa miesten vankiloita ei ole vessoja tänäkään päivänä.
Toimittaja vietti yön Suomen viimeisessä paljusellivankilassa: Oman kusiämpärin kanssa kuljeskelu on nöyryyttävää
yhtä suurella antaumuksella kun sitten puhuttaisiin siitä miten nöyryyttävää vanhuksesta/vuodepotilaasta voi tuntua, kun joutuu makaamaan tuntikausia märissä vaipoissa, pahimmillaan vuorokauden. Vaan mitäs väliä noista kunnollisista ihmisistä, jotka ovat verojakin maksaneet aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis ei todellakaan ole fia se tyttö joka nyppi kulmia poltto m u rh aaajalta. :D Olen itse livenä Fian nähnyt, hän on vanhempi nainen ja melkein 3 kertaa isompi kuin kyseinen tyttö. Nykykuvia löytää Fiasta laudalta. Edes naamasta eivät ole saman näköisiä, joten en tiedä miksi joku epäilee hänen olevan se :D Mutta Fia on tosiaan tosi lihavassa kunnssa ollut jo pitempään. Toi nuori nainen näyttää sitäpaitsi ehkä 18-20 vuotiaalta, voi olla myös tyylistä kiinni.
jos olisin samalla osastoll ap0ltt0mu3haajan kanssa, niin voisi olla, että minäkin mieluummin nyppisin hänen kulmakarvansa, ja vaikka häpykarvatkin, kuin antaisin nyppimisvälineet hänelle aseeksi
Vierailija kirjoitti:
No no no! Eipäs syytellä muita ihmisiä omista virheistä. Tuo oli naurettavinta mitä olen hetkeen kuullut!
Voi helvata. Lilajalla elinkautinen eli 15 vuotta😑 toi on polttomurhaaja!! Sais vähän koventaa täälläki noita tuomioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista analyysia täällä on vedelty näistä ihmisistä. Itse en kyllä kovin selkeää käsitystä saanut kenestäkään persoonana, vaikka olen psykologi ja opiskellut myös kriminologiaa. Mietin vain, että teettekö yhtä mustavalkoisia johtopäätöksiä ihmisistä ympärillänne arjessakin? Jos näin on, niin ei ihme että työpaikkakiusaaminen on ilmiö.
Itse veikkaan, että tuolla on laidasta laitaan taustasyitä ja monenlaista kaikilla taustalla. En voi väittää, että mitä kenenkin saappaissa olisin itse tehnyt. Ääriolosuhteet, aineet, mt-sairaudet yhdistettynä kaltoinkohteluun, alhaiseen älykkyyteen jne. saa epäsiistiä jälkeä aikaan.
Sinusta taitaa tulla juuri sellainen psykologi, jota nämä vangit kusettaisivat viisi nolla. Tunnen narkin, joka naureskeli, kun terapeutti oli uskonut kaikki hänen juttunsa. Sitten oli keskusteltu tuntikausia asioista, jotka eivät olleet totta. Narkilla olisi ollut mahdollisuus saada psykologista apua, mutta hän mieluummin piti terapeuttia pilkkanaan. Kieroutunut luonne ja persoona ovat eri asia kuin huonoista olosuhteista juontuvat ongelmat.
Entä mitäs jos joku random tyyppi puukottaisi kuoliaaksi sinulle rakkaan läheisen? Veikkaan, että ymmärrys alhaisesta älykkyydestä ja lapsuuden kaltoinkohtelusta ei olisi päällimmäinen ajatus tästä tyypistä.
Jep ja entäs se uutisissakin ollut juttu kun erittäin vaarallinen sosiopaatti-vanki manipuloi, kiristi lääkäriään kuukausikaupalla ja lopuksi tabboi hänet raa'alla tavalla dumpaten jonnekin sivukylän ojanpohjalle. Tämä sosiopaatti sai siis lääkärinaisen kirjoittamaan hänelle vaikka mitä huumaavia lääkkeitä, toimimaan omana hovikuskinaan vankilomallaan yms. Myös tämä tässä sarjassakin nähny psykologi Pia Puolakka on joskus melkein joutunut höynäytetyksi. Psykopaatit sun muut kun osaavat olla erittäin hyviä huijatessaan muita. Ei kaikki, mutta osa. Ja kirjansa mukaan hän törmäsi näihin persoonallisuushäiriöisiin viikottain, eli niitä on pajon vankiloissa.
tiedän, tai tiesin tuon lääkärin ja en sen vuoksi tapauksesta sano muuta, koska kaikkia asioita ei ehkä julkisuuteen ole annettu, mutta sen vain sanon, että ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdissä sanotaan.
Kovan etsimisen jälkeen löysin tuon "Naisia kaltereiden takana", vaikka Areenan hakutoiminto ei sitä näyttänyt. Tässä suora linkki, jospa se näkyisi muillekin ohjelman etsijöille: https://areena.yle.fi/1-50138347
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko sarja katsottu. Se ex-lastenhoitaja nyk. vanginhoitaja oli jotenkin tosi rasittava.
Mä katoin vasta ekan jakson, mutta heti tuli huonot fibat hänestä. Varmaan oikein pätijä kyykyttäjä. Mä näen usein ihmisen naamasta millanen on. Hyvä ettei ole lasten kanssa.
Sori ohis, mutta
fiba = virhe
viba = fiilis/tunne, tulee englannin kielen sanasta vibe
Vierailija kirjoitti:
sillisalaatti kirjoitti:
Vaikka se olisi kuinka uudenaikainen vankila. On se kuitenkin VANKILA. Siellä suoritetaan RANGAISTUSTA. Samat säännöt siellä on kuin vanhassakin vankilassa. Niitä yleisiä sääntöjä (ovien sulkemiset ym) ei edes määritä vankila itse vaan ne tulee rise sanomina. Tottakai ne kuvaa tälläisen kaikista "löysimmällä" osastolla. Mitä hienoa olisi kuvata kun toiset on selleissä ja päivällä tunnin auki. Näillä kuitenkin valvottu ulkoilu 1-1.5h vrk ja oliko joka 3 tunti tuppakki mahdollisuus. Yöllä et pääse tupakalle.
Kirjoitin jo aikasemmin, että sitä vapauden menetystä ei tajua , ennekuin sen oikeasti menettää.
Mä voin teille ensi viikon lopussa kertoa noista ajoista FAKTA tietoa. Mennään tutustumaan vankilan toimintaan ja samalla otetaan yksi asiakas sieltä mukaan.
Se että sinä sanot sitä vankilaksi ja RNAGAISTUKSEKSI, ei tee siitä yhtään sen pahempaa rangaistusta. Mene sanomaan sama jonnekin ylikansoitettuihin vankiloihin missä on 50vankia tungettu samaan kolkkoon kiviseen synkkään luolaan. Kyllä tuolla hömppälinnassa on vaan hienot oltavat omine suihkuineen, televisiot ja hienot hygieeniset keittiö tilat. Ei ole samanlaista monessa vanhainkodissakaan.
Itse aion vanhuuden päivinä hankkiutua juurikin Hämeenlinnan naistenvankilaan pitkäaikais asukkaaksi, se on varma. Siellä kudon lapsenlapsille lämmikkeitä ja aloitan vaikkapa taidemaalarin uran. Ylioppilaaksi 79vuotiaana, ihan läpäl yo man chigagoooo
Niinpä. Mua olisi melkein kiinnostanut enemmän millaista sillä Miss Helsinki missillä oli vankilassa Filippiineillä. Jännien sattumusten kautta vapautui ja nyt taisi pyrkiä poliitikoksi jossain vaaleissa.
Vapaus on todella laaja käsite ja sen voi ymmärtää eri tavoin. Onko se valinnanvapautta, liikkumisen vapautta, ajattelun vapautta, pääsyä resursseihin, vai mitä? Monikaan ihminen ei ole kovin vapaa. Suski Kosken legendaarisen sanonnan mukaisesti "Meillä on kaikilla rajoitteita". Tuolla vankilassa on kuitenkin saatavilla enemmän resursseja kuin monella siviilissä ja itse voi tehdä valintoja elämänsä suhteen. Kaikki ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa sellaisen ohjelman kuin Naisia kaltereiden takana? Siinä oli ainakin Tarja, joka oli puukottanut väkivaltaisen miesystävänsä ja Eve, joka lusi ties mistä, oli aika laitostuneen oloinen.
Juuri tälläisen vangin tarina kiinnostaisi. Vuosia kotona turpiinsa ottaneen ja maanpäällisessä helvetissä eläneen naisen tarina ja se kun se sitten eskaloituu tapoksi kun ei vain enää jaksa tai itsepuolustukseksi. Tiedän erään ja on edelleen hyvin arka ja vaatimaton eli kaikkea muuta mitä tässä sarjassa nähtiin. Nämähän on täysin todellisuudesta vieraantuneita kermaperseitä. Jo tuo jatkuva valittaminen paljastaa sen.
En anna mitään arvoa tuolle aikaisemmin tässä ketjussa olleelle lehtiartikkelille.
Toi ohjelma löytyy Areenasta.
En saa tätä tv:n kautta areenasta näkymään, mutta kun kännykällä hain areenasta, niin näkyy.
onko se tuo https://areena.yle.fi/1-50138347
lisätiedoissa lukee, että alkuperäisnimi linnan ruusut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voisiko meistä kuka tahansa pienen lapsen vanhemmista päätyä Lindan tilanteeseen? Joku käy päälle ja puolustaudutaan kohta istutaan tuomiota
Voi. Hätävarjelu käsitellään yleensä korkeammassa oikeudessa. Sitä ennen tulee aina tuomio alemassa asteessa.
No ei todellakaan voi, älä nyt helvetti yleistä. Jotkut lamaantuvat väkivaltatilanteissa, toistista tulee vihaisia. Lamaantuva ja ei väkivaltaan taipuvainen ei ketään tapa. Maailmassa on lukemattomia naisia ja miehiä, jotka ovat eläneet pitkään raa’an väkivallan alla, ja vaikka olisi ollut mahdollisuus ”puolustaa” itseään väkivalloin, eivät ole niin tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on oma suihku ja paikka näyttää hienolta. Ei lukkojen takana oleminen ole helppoa. Pienessä huoneessa 24h lukittuna.
Monet vanhukset on VUOTEENSA vankina ihan vaan sen takia, ettei verorahoista riitä henkilökuntaa. Jos olet onnekas voit päästä tuoliin istumaan - ja olla sen tuolin vankina.
Ei ole viihdykkeitä, karkkirahoja, internettiä, kirjastoja, viriketoimintaa, opintoja, työtoimintaa eikä kaikenmaailman ohjaajia ja opastajia.
Silloin tällöin joku käy huiskasemassa lääkkeet suuhun.
Jos olet onnekas, niin vaippakin saatetaan vaihtaa useammin, kuin kerran vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää ruveta spekuloimaan, että uhrit olisivatkin itse olleet vaikka minkälaisia rikollisia.
No kukaan ei synny rikolliseksi tai persoonallisuushäiriöiseksi. Ihmiset lapsen ympärillä vaikuttavat siihen, millainen lapsesta kasvaa. Onhan näitä moniakin vanhempansa tappaneita ihmisiä, kieroon kasvaneita.
Itse asiassa syntyy pahoja ihmisiä.
Maailmassa on syntyjään puhtaita psykopaatteja jotka ovat myös täysiä narsisteja (Kummatkin sanat ovat aivan liian paljon käytettyjä. Suurin osa ihmisistä joita kutsutaan psykopaateiksi ta narsisteiksi ei sitä ole). Heillä voi myös olla esim. paha sadismiin taipuvainen mieli.
Tämä. Psykopaatilla on ihan tutkimusten mukaan muista poikkeavat aivot. He eivät kirjaimellisesti kykene empatiaan tai katumukseen lainkaan.
Jotkut persoonallisuushäiriöt myös periytyy, on vaan epäselvää kuinka paljon johtuu geeneistä ja kuinka paljon ympäristöstä.Ketjuun joku linkkasi vankilapsykologin kirjan ja jo hänen haastattelun alkumetreillä olin eri mieltä asioista. En yhtään usko tabula rasa ajatteluun.
Niin on, mutta tutkimusten ympäristö ohjaa henkilöä joko hyvämoraaliseksi psykopaatiksi tai ”pahaksi”. Ei siinä ole kyseessä mikään tyhjä taulu-ajattelu. Suurin osa psykopaateista on ihan tavallisia kansalaisia, tunneköyhiä toki, mutta koska ovat saaneet suht oikeanlaisen kasvatuksen ja rakkautta, tulos oli ok.
Etkö ole tästä mitään lukenut?Tulos oli ok? Sitten on myös kaikki valkokauluspsykopaatit, työympäristöjä myrkyttävät esimiehet ja esim se toimitusjohtaja joka ampui naisystävänsä. Korkeassa asemassa olevat, jotka elävät kulissielämää ja ohella sitten kaikkea muuta. Monet sarjamurhaajat on olleet näennäisesti ihan tavallisia ihmisiä, osa elää aivan tavallista elämää vanhuuteen asti koskaan jäämättä kiinni.
Kaikki psykopaatit ei päädy vankilaan, mutta se ei tarkoita etteivät tekisi pahaa muille ja saisi paljon vahinkoa aikaan. Joillekin hyville vanhemmille myös joskus syntyy lapsi vailla empatiaa, joka pahoinpitelee sisarusta, kiduttaa eläimiä jne.
Se mitä näille tulisi tehdä on todella vaikea ja moniulotteinen kysymys, jonka vastaus ei ole naivisti pelkästään, että rakkaus korjaa kaiken.
Edelleen, on olemassa myös paljon psykopaatteja, jotka eivät tee pahaa kenellekään. Koska he ovat oppineet hyvän ja pahan eron, vaikka heiltä synnynnäinen kompassi puuttuukin. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää ja uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu.
Olen pohtinut että jos olisin sellaisessa asemassa, että voisin päättää, kuka firmaan palkataan, miten suhtautuisin itse vankeusrangaistuksen kärsineeseen ihmiseen. Tämän dokkarin perusteella ex-vangit on mielestäni jopa helppo laittaa eri kategorioihin: yhdellä rikollisuus ja väkivalta tuntuu olevan sisäistetty ja jatkuva elämäntapa (puhelussa uhkaillaan lähiomaista pahoinpitelyllä), toisella taas on kova halu päästä takaisin ihan tavalliseen elämään. Viimeisessä jaksossa olleen naisen ottaisin helposti töihin jos minulla sattuisi olemaan firma pystyssä.
Ei näiden ihmisten suurin ongelma ole todellakaan työllistyminen. Nämä ihmiset ovat kiinnostuneita monista muista asioista ja työnteko ei ole se ensimmäinen.
Minkälainen työ edes kelpaisi esimerkiksi tälle itseään palvovalle narsistikaksoismurhaajalle? Hän tuskin suostuisi aloittamaan tavallisen pulliaisen töistä, eikä johtajan pallia hönen osakseen lankea sormia napsauttamalla.
Entäs tämä sekakäyttäjä joka ei edes vankilassa ollessaan jaksanut olla kuivilla? Millaista työtä hän kykenisi tekemään?
Romaninaisen näkisin seurakunnassa jossakin työssä mutta kun on sille kirveellekin niin paljon töitä...
Aussimummeli taitaa olla jo eläkkeellä.
Sitten jääkin jäljelle tämä äiti ihminen. Hänessä näen potentiaalia vielä moneen. Kenties hän saa vielä asiat kuntoon ja auttaa tulevaisuudessa muita kokemusasiantuntijana ja hänellä olisi ehkä myös ymmärrystä sellaisille ihmisille joita kansan kermakunta ei ymmärrä. En näe mitään esteitä miksei hän työllistyisi tulevaisuudessa. Nyt tosin hänen tärkein työnsä on auttaa lastaan toipumaan traumoistaan jotka eivät ole varmastikaan samaa tasoa kuin näiden muiden sekopäiden lasten traumat, varmaankin ero äidistä se suurin, jonka saa vielä käsiteltyä terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää ruveta spekuloimaan, että uhrit olisivatkin itse olleet vaikka minkälaisia rikollisia.
No kukaan ei synny rikolliseksi tai persoonallisuushäiriöiseksi. Ihmiset lapsen ympärillä vaikuttavat siihen, millainen lapsesta kasvaa. Onhan näitä moniakin vanhempansa tappaneita ihmisiä, kieroon kasvaneita.
Itse asiassa syntyy pahoja ihmisiä.
Maailmassa on syntyjään puhtaita psykopaatteja jotka ovat myös täysiä narsisteja (Kummatkin sanat ovat aivan liian paljon käytettyjä. Suurin osa ihmisistä joita kutsutaan psykopaateiksi ta narsisteiksi ei sitä ole). Heillä voi myös olla esim. paha sadismiin taipuvainen mieli.
Tämä. Psykopaatilla on ihan tutkimusten mukaan muista poikkeavat aivot. He eivät kirjaimellisesti kykene empatiaan tai katumukseen lainkaan.
Jotkut persoonallisuushäiriöt myös periytyy, on vaan epäselvää kuinka paljon johtuu geeneistä ja kuinka paljon ympäristöstä.Ketjuun joku linkkasi vankilapsykologin kirjan ja jo hänen haastattelun alkumetreillä olin eri mieltä asioista. En yhtään usko tabula rasa ajatteluun.
Niin on, mutta tutkimusten ympäristö ohjaa henkilöä joko hyvämoraaliseksi psykopaatiksi tai ”pahaksi”. Ei siinä ole kyseessä mikään tyhjä taulu-ajattelu. Suurin osa psykopaateista on ihan tavallisia kansalaisia, tunneköyhiä toki, mutta koska ovat saaneet suht oikeanlaisen kasvatuksen ja rakkautta, tulos oli ok.
Etkö ole tästä mitään lukenut?Tulos oli ok? Sitten on myös kaikki valkokauluspsykopaatit, työympäristöjä myrkyttävät esimiehet ja esim se toimitusjohtaja joka ampui naisystävänsä. Korkeassa asemassa olevat, jotka elävät kulissielämää ja ohella sitten kaikkea muuta. Monet sarjamurhaajat on olleet näennäisesti ihan tavallisia ihmisiä, osa elää aivan tavallista elämää vanhuuteen asti koskaan jäämättä kiinni.
Kaikki psykopaatit ei päädy vankilaan, mutta se ei tarkoita etteivät tekisi pahaa muille ja saisi paljon vahinkoa aikaan. Joillekin hyville vanhemmille myös joskus syntyy lapsi vailla empatiaa, joka pahoinpitelee sisarusta, kiduttaa eläimiä jne.
Se mitä näille tulisi tehdä on todella vaikea ja moniulotteinen kysymys, jonka vastaus ei ole naivisti pelkästään, että rakkaus korjaa kaiken.
Edelleen, on olemassa myös paljon psykopaatteja, jotka eivät tee pahaa kenellekään. Koska he ovat oppineet hyvän ja pahan eron, vaikka heiltä synnynnäinen kompassi puuttuukin. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää ja uskoa?
Se on aika paljon turvallisempaa olla kertomatta itselle satuja, mitä näihin asioihin tulee. Kun otetaan myös huomioon se, että psykopaatit ovat äärimmäisen taitavia manipuloimaan, teeskentelemään ja valehtelemaan, niin mielummin suhtautuisin varauksella kuin, että kyseessä on vain väärinymmärretty uhri. Ei kaikki psykopaatit välttämättä tee pahaa, mutta sitä ei voi etukäteen tietää!
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli tosi asiatonta että vangit joutuivat itse laittamaan pussilakanatkin. Mitä jos on vaikka käsi kipeänä niin yritä nyt siinä sitten laittaa lakanoita. Monella on ollut kuitenkin kotona mies tai äiti auttamassa. Yksin ei ole helppo saada sitä pussilakanaa varsinkaan peiton päälle. Tyynyliina on eri asia.
Juu ja ihan tosi asiatonta sekin, että heidät on ylipäätään laitettu vankilaan.
Pitäisi samat herkut ja palvelut kyllä järjestää kotiin näille ressukoille.
Ja erikseen vielä joku, joka vaihtais sen pussilakanankin.
Joku tolkku pitäis olla, miten epäinhimillisiä asioita rikollisilta vaaditaan!
Eiköhän ihmiset osaa kuitenkin, ihan sinun tavoin, hoksata juuri tämä vankien manipuloiva ja systeemiltä kaiken mahdollisen lypsävä taipumus. Dokumentti antaa siihen varsin hyvät mahdollisuudet, ja kyllä me kuule ymmärretään.