Yle-Linna :naistenvankila
kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita
Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2711)
Huh millaisella autolla se Mirella haettiin vankilasta. Taitaa olla ahkeraa työtä tekevää sukua.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kuinka jotkut ovat täällä valmiita kehittelemään mitä mielikuvituksellisempia skenaarioita todistaakseen, että rikolliset ovat pelkkiä uhreja.
Itse en ole nähnyt sellaisia. Tuskinpa kukaan niin ajatteleekaan, paitsi itse toinen rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh tämä Lilja on siis Lilya Lehtonen joka julmasti polt t o m u rrr hasi kehitysvammaiset kaksi sukulaistaan :( Tai toinen oli kehitysvammainen, toinen jotenkin muuten puolustuskyvytön. Karsea ihminen. Vain 98 syntynyt, luulin yli kolmekymppiseksi. "Normaalin" oloinen, mutta sitten kykenevä tekemään tuollaista.
Toinen murhaamistaan oli Liljan kummisetä. Joten tuskin olisi kummiksi haluttu ja nimetty, jos olisi pahasti vajaa tms.
Ainakin tuo setä oli niin pahasti vammainen että hän ei ollut kykenevä pakenemaan omin voimin palavasta talosta. Minusta teko on karmea nimenomaan siksi että se kohdistuu kahteen syyttömään ja puolustuskyvyttämään uhriin jotka saattoivat vain katsella että no ni, nyt se v*jakki sytytti talon tuleen ja tänne kuollaan.
Mä en puolusta tätä naista mitenkään, väärin teki ja siitä tuomion saanut. Mutta hänhän kertoi että lapsena isänsä oli vankilassa, eli ylisukupolvinen ketju. Tuskin laittoi autotallia palamaan koska pullantuoksuinen isoäiti ei leiponut pullaa hänelle? Eiköhän taustalla ole aika paljon kuraa. En tiedä oliko tarkoitus tappaa, mutta ei hän varmaan itsekään tajunnut tulipalon leviävän räjähdysmäisesti kun ei sitä tajunnut palomiehetkään. Plus että ei siellä kukaan ole palanut tajuissaan hengiltä, palokaasut on vieneet ensin.
Miten niin palomiehetkään eivät tajunneet, että tulipalo leviää räjähdysmäisesti? Missä niin on sanottu? Kyllähän nyt palomiehet sen tietävät, että pienikin tulipalo voi levitä hallitsemattomasti. Ja kuka tahansa normaali ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh tämä Lilja on siis Lilya Lehtonen joka julmasti polt t o m u rrr hasi kehitysvammaiset kaksi sukulaistaan :( Tai toinen oli kehitysvammainen, toinen jotenkin muuten puolustuskyvytön. Karsea ihminen. Vain 98 syntynyt, luulin yli kolmekymppiseksi. "Normaalin" oloinen, mutta sitten kykenevä tekemään tuollaista.
Toinen murhaamistaan oli Liljan kummisetä. Joten tuskin olisi kummiksi haluttu ja nimetty, jos olisi pahasti vajaa tms.
Ainakin tuo setä oli niin pahasti vammainen että hän ei ollut kykenevä pakenemaan omin voimin palavasta talosta. Minusta teko on karmea nimenomaan siksi että se kohdistuu kahteen syyttömään ja puolustuskyvyttämään uhriin jotka saattoivat vain katsella että no ni, nyt se v*jakki sytytti talon tuleen ja tänne kuollaan.
Mä en puolusta tätä naista mitenkään, väärin teki ja siitä tuomion saanut. Mutta hänhän kertoi että lapsena isänsä oli vankilassa, eli ylisukupolvinen ketju. Tuskin laittoi autotallia palamaan koska pullantuoksuinen isoäiti ei leiponut pullaa hänelle? Eiköhän taustalla ole aika paljon kuraa. En tiedä oliko tarkoitus tappaa, mutta ei hän varmaan itsekään tajunnut tulipalon leviävän räjähdysmäisesti kun ei sitä tajunnut palomiehetkään. Plus että ei siellä kukaan ole palanut tajuissaan hengiltä, palokaasut on vieneet ensin.
Mietin itse samaa, että on voinut olla vaikka mitä takana. Jos jonkun mielestä väkivaltaiselta mieheltä on ok itsepuolustautua ja tappaa, miksei ymmärrä, että Liljankin teon taustalla voi olla vaikka millaista sairasta henkistä-, fyysistä-, tai seksuaalista väkivaltaa häntä kohtaan.
Mikään ei silti tietenkään oikeuta tappamaan, mutta voi selittää motiviia.
Jos taas muuten vaan tappaa kivan mummon, silloinhan ei voi olla muuta kuin täysi psykopaatti.
Lilja ei ollut edes nähnyt mummoaan kun viimeksi lapsena. Setä oli vammainen joten se ei ole voinut edes teoriassa tehdä mitään.
Lilja suunnitteli tarkkaan tekonsa jopa tutki lakia että saako helpotusta tuomioon jos tunnustaa heti murhan.
Hän ITSE tunki mummonsa asuntoon ja kun mummo vaati häntä lähtemään niin hän sytytti koko talon palamaan.
Rupeappa selittämään mikä muu se on kuin kylmäverinen murha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti saa alapeukuttaa sata krt, mutta koittakaa nyt ymmärtää että vankeusrangaistuksessa on kyse siitä että ihminen suljetaan paikkaan josta se ei pääse pois X ajalla. Siitä on kysymys vankeusrangaistuksessa täällä sivistysvaltiossa.
Väkivaltaiset r*iskaajat pääsee vapaaksi vuoden, parin jälkeen. Ja he uusivat nämä tekonsa hyvin usein. Viattomat sivulliset kärsii, kun nämä riehuvat vapaalla jallalla.
Sivistystäkö? Ei. Sivistys tarkoittaisi, että sivullisia ja viattomia uhreja suojellaan. Sivistys ei tarkoita sitä, että pahantekijä pääsee helpommalla, kuin uhri. Ja pahantekijää hoidetaan yhteiskunnan taholta enemmän, kuin uhria.
Tämä. Raiskaaja istuu 2v vankilassa ja raiskaa sitten uudestaan VS raiskaaja istuu 10v vankilassa ja raiskaa sitten uudestaan. Kumpikaan tuomio ei paranna sitä raiskaajaa, mutta jälkimmäisessä, pidemmässä tuomiossa on vain 1 uhri lisää, kun taas lyhyemmässä tuomiossa 5 uhria lisää.
Vankila vie vangilta vapauden. Tai pitäisi varmaan sanoa "vapautta". Mutta yksi vankilan tärkeimmistä vaikutuksista on se että se pitää ne rikolliset poissa viattomien ihmisten luota ja sellaisessa paikassa missä niitä on helppo hallita ja pitää järjestystä. Minun mielestä vankila ennenkaikkea suojaa muita kansalaisia siltä rikolliselta ja sen takia pidemmät tuomiot erityisesti väkivalta- ja seksuaalirikoksissa olisi todella, todella tärkeät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on oma suihku ja paikka näyttää hienolta. Ei lukkojen takana oleminen ole helppoa. Pienessä huoneessa 24h lukittuna.
En tiedä vankilan käytännöistä mitään, kun aluksi tuossakin ohjelmassa näytti, että on jotkut sääntöihin kirjatut tupakkatauot, jolloin tupakoivat viedään ulos. Sitten kuitenkin viimeisessä(?) jaksossa Lilja meni ite tupakka huulessa jostain ovesta ulos sauhuttelemaan. Eli riippuuko osastosta, vai mitä, et onko vapaasti sallittu mennä tupakalle?
Mutta kommenttina vaan edelliseen, et ei noi ainakaan 24h olleet lukittuna pieneen huoneeseen. Saivat leipoa ym., viettää aikaansa siellä yhteisissä tiloissa, opiskella, tehdä töitä, ulkoilla, jne.
Eri vankila, eri säännöt. Ne olis siinä alussa eri vankilassa.
Kyllähän ne sanoikin että ihan vapaasti siellä saa olla. Niillä on oma läpyskä oviin (sekä omaan selliin) ja niillä ne kulkee.
siis toi mummo ihan täysi vanha salakuljettaja. kuljettanut huumeita varmaan koko ikänsä ja vasta nyt jäi kiinni. aivan psykopaatti. noista naisvangeista ei saisi päästää ketään vapauteen, koskaan ikinä tappamaan viattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin itse samaa, että on voinut olla vaikka mitä takana. Jos jonkun mielestä väkivaltaiselta mieheltä on ok itsepuolustautua ja tappaa, miksei ymmärrä, että Liljankin teon taustalla voi olla vaikka millaista sairasta henkistä-, fyysistä-, tai seksuaalista väkivaltaa häntä kohtaan.
Jos taas muuten vaan tappaa kivan mummon, silloinhan ei voi olla muuta kuin täysi psykopaatti.Lilja ei ollut edes nähnyt mummoaan kun viimeksi lapsena. Setä oli vammainen joten se ei ole voinut edes teoriassa tehdä mitään.
Lilja suunnitteli tarkkaan tekonsa jopa tutki lakia että saako helpotusta tuomioon jos tunnustaa heti murhan.
Hän ITSE tunki mummonsa asuntoon ja kun mummo vaati häntä lähtemään niin hän sytytti koko talon palamaan.
Noilla tiedoilla kuulostaa kylmäveriseltä murhalta. Kuten kirjoitin, en tunne tapauksen taustoja.
Kostiko Lilja mummolleen ja enolleen jotain, mitään hyötyä tuskin sai.
Olipa ahdistavaa katsottavaa. Oikein suututtaa, kun miettii miten lapset joutuvat vanhempiensa takia elämään tuollaista arkea. Toiset eivät vaan tajua ettei heillä ole rahkeita kasvattaa lasta ja sukupolvien kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia kaltereiden takana on ainakin yksi vankiladokkari joka löytyy areenasta. Mun muistaakseni on ollut toinenkin, en muista kummassa oli tuo jonkun mainitsema tapaus, missä hakattu nainen pimahti ja tappoi miehensä.
Ei löydy tuolla nimellä areenasta
Löytyy ja on vielä katsottavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taas muuten vaan tappaa kivan mummon, silloinhan ei voi olla muuta kuin täysi psykopaatti.Lilja ei ollut edes nähnyt mummoaan kun viimeksi lapsena. Setä oli vammainen joten se ei ole voinut edes teoriassa tehdä mitään.
Onhan tuossakin se mahdollisuus, että taustalla on nimenomaan ollut esimerkiksi lapsuuden seksuaalista hyväksikäyttöä isovanhemman/vanhempien osalta.
Monesti nämä muistot puskevat pintaan vasta aikamoisella viiveellä, useimmilla 20-40-vuoden välillä, heikoimmalla psyykeellä varustetuilla ei välttämättä ikinä.
Siihen saakka eletään ahdistuneina, masentuneina, impulsiivisina ja itsetuhoisina, eikä ymmärretä mistä se pohjaton paha olo, itseinho ja viha tietyntyyppisiä ihmisiä kohtaan kumpuaa.
Tietenkään tuollaiset kokemukset ei sinällään oikeuttaisi silloinkaan kenenkään tappamista, mutta ainakin lisäisi ymmärrystä, että miksi päätyi noin radikaaliin tekoon.
Veikkaan, että erittäin monilla mies-ja naisvangilla on taustalla seksuaalista hyväksikäyttöä.
Se jättää todella syvät arvet ihmisen psyykeeseen. Riippuu hyvin paljon ihmisen muista persoonallisista ominaisuuksista (kuinka herkkä on, miten pystyy käsittelemään kokemuksiaan aikuisiällä yms) sekä tietysti muusta elinympäristöstä (millaiset tukiverkostot löytyy) ja silkasta tuuristakin, että kuinka pahasti nämä kokemukset vaikuttavat loppuelämään.
Toki myös seksuaalista hyväksikäyttöä on todella eriasteista. Sen alle kun sisältyy kaikkea parivuotiaan ryhmäraiskauksesta, 12-vuotiaan takapuolen taputtelun kautta aikuisiällä parisuhteessa tapahtuvaan sammuneen puolison kanssa harrastettuun seksiin, joten on ymmärrettävää, että myös traumatisoitumisen aste saattaa vaihdella aika merkittävästikin.
Veikkaan, että miehiä käytetään enemmän hyväksi pikkulapsina ja naisia taas teini-iässä ja aikuisuudessa.
Tuskin Liljaa on kastettu nimihirvityksellä Lilya Carmen Lilith, vaan on itse vaihtanut sen myöhemmin. Mikä hinku monilla rikollisilla on vaihtaa tavallinen perusnimi johonkin omituiseen?
tilastot ja prosentit kirjoitti:
Tuttavani on tehnyt päihdetyötä vankien parissa. En ollut tajunnut asiaa, mutta ymmärsin sitten, kun kuulin, että nää naiset, jotka lopulta pistävät miehensä kylmiksi, ovat niitä, joita mies tai miesystävä on hakannut vuosia. Usein jo lapsena joku on vetänyt niitä huolella turpiin, esim. isäpuoli. Naps vaan, jonain päivänä mitta tulee täyteen tyyliin Nyt riittää! Keskiluokkaisena kermaperseenä oma kokemusmaailma on täysin toinen. Hyväksikäyttö- ja traumataustat ovat naisvangeilla yleisiä.
Tähän on pakko sanoa sen verran että aina väkivallalla ei voi selittää kaikkea. Itse olen koko ikäni saanut turpiin. Ensin omalata isältä, sitten "kavereilta" ja aikuisena miehiltä. Minä vihaan väkivaltaa, pelkään agressiivisiä ihmisiä VAIKKA olen elänyt päihdemaailmassa liki 20v ja istunut vankilassakin. Ikinä en oo kehenkään kohdistanut väkivaltaa. Tälllä hetkellä teen töitä kokemusasiantuntijana, asunnottomien , asunnon kanssa kriisissä olevien ja vankilasta vapautuvien kanssa.
Aika törkeää ruveta spekuloimaan, että uhrit olisivatkin itse olleet vaikka minkälaisia rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin Liljaa on kastettu nimihirvityksellä Lilya Carmen Lilith, vaan on itse vaihtanut sen myöhemmin. Mikä hinku monilla rikollisilla on vaihtaa tavallinen perusnimi johonkin omituiseen?
Joku kirjoitti aiemmin, että olisi Satu alkuperäiseltä nimeltään.
Kaikki tietämäni nimenvaihtajat, ei edes rikolliset, ovat kyllä outoa porukkaa…
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olisit kaikkien muiden yläpuolella, kaikkia muita parempi, lähes Jumalasta seuraava; Käyttäisitkö sinä nimeä Pekka tai Ritva tai Satu? Et käyttäisi vaan vaihtaisit nimesi mitä pikimmiten Carmen Alexander Elisabeth Juanita Von Hesselgreniksi ja PISTE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa sellaisen ohjelman kuin Naisia kaltereiden takana? Siinä oli ainakin Tarja, joka oli puukottanut väkivaltaisen miesystävänsä ja Eve, joka lusi ties mistä, oli aika laitostuneen oloinen.
Juuri tälläisen vangin tarina kiinnostaisi. Vuosia kotona turpiinsa ottaneen ja maanpäällisessä helvetissä eläneen naisen tarina ja se kun se sitten eskaloituu tapoksi kun ei vain enää jaksa tai itsepuolustukseksi. Tiedän erään ja on edelleen hyvin arka ja vaatimaton eli kaikkea muuta mitä tässä sarjassa nähtiin. Nämähän on täysin todellisuudesta vieraantuneita kermaperseitä. Jo tuo jatkuva valittaminen paljastaa sen.
En anna mitään arvoa tuolle aikaisemmin tässä ketjussa olleelle lehtiartikkelille.
Toi ohjelma löytyy Areenasta.
En saa tätä tv:n kautta areenasta näkymään, mutta kun kännykällä hain areenasta, niin näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää ruveta spekuloimaan, että uhrit olisivatkin itse olleet vaikka minkälaisia rikollisia.
No kukaan ei synny rikolliseksi tai persoonallisuushäiriöiseksi. Ihmiset lapsen ympärillä vaikuttavat siihen, millainen lapsesta kasvaa. Onhan näitä moniakin vanhempansa tappaneita ihmisiä, kieroon kasvaneita.
Hassua, kuinka jotkut ovat täällä valmiita kehittelemään mitä mielikuvituksellisempia skenaarioita todistaakseen, että rikolliset ovat pelkkiä uhreja.