Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle-Linna :naistenvankila

Vierailija
07.02.2022 |

kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (2711)

Vierailija
1141/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavallista korkeampi älykkyysosamäärä ja tiedän ettei Tiina ole aineissaan tiktokeissa hänhän mainostaa et on selvänä. Olen seurannut häntä kauan. ADHD lääkkeet on amfetamiini pohjasia sekin vaikuttaa. Aineissa hän ei ole. Mä tiedän tän oikeaksi koska mun äo on tavallista korkeampi. Mielipiteeni ja tietoni on oikea. Te muut olette väärässä ! T. King

Vierailija
1142/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa sellaisen ohjelman kuin Naisia kaltereiden takana? Siinä oli ainakin Tarja, joka oli puukottanut väkivaltaisen miesystävänsä ja Eve, joka lusi ties mistä, oli aika laitostuneen oloinen.

Juuri tälläisen vangin tarina kiinnostaisi. Vuosia kotona turpiinsa ottaneen ja maanpäällisessä helvetissä eläneen naisen tarina ja se kun se sitten eskaloituu tapoksi kun ei vain enää jaksa tai itsepuolustukseksi. Tiedän erään ja on edelleen hyvin arka ja vaatimaton eli kaikkea muuta mitä tässä sarjassa nähtiin. Nämähän on täysin todellisuudesta vieraantuneita kermaperseitä. Jo tuo jatkuva valittaminen paljastaa sen.

En anna mitään arvoa tuolle aikaisemmin tässä ketjussa olleelle lehtiartikkelille.

Toi ohjelma löytyy Areenasta.

Ei ole kyse tästä tyhjänpäiväisestä yle linna sarjasta:)

Kiitti, pitää katsoa. Saisiko vielä ohjelman nimen?

Otsikko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa sellaisen ohjelman kuin Naisia kaltereiden takana? Siinä oli ainakin Tarja, joka oli puukottanut väkivaltaisen miesystävänsä ja Eve, joka lusi ties mistä, oli aika laitostuneen oloinen.

Juuri tälläisen vangin tarina kiinnostaisi. Vuosia kotona turpiinsa ottaneen ja maanpäällisessä helvetissä eläneen naisen tarina ja se kun se sitten eskaloituu tapoksi kun ei vain enää jaksa tai itsepuolustukseksi. Tiedän erään ja on edelleen hyvin arka ja vaatimaton eli kaikkea muuta mitä tässä sarjassa nähtiin. Nämähän on täysin todellisuudesta vieraantuneita kermaperseitä. Jo tuo jatkuva valittaminen paljastaa sen.

En anna mitään arvoa tuolle aikaisemmin tässä ketjussa olleelle lehtiartikkelille.

Toi ohjelma löytyy Areenasta.

Kiitti, pitää katsoa. Saisiko vielä ohjelman nimen?

Otsikko!

Ei ole kyse tästä tyhjänpäiväisestä yle linna sarjasta.

Vierailija
1144/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tavallista korkeampi älykkyysosamäärä ja tiedän ettei Tiina ole aineissaan tiktokeissa hänhän mainostaa et on selvänä. Olen seurannut häntä kauan. ADHD lääkkeet on amfetamiini pohjasia sekin vaikuttaa. Aineissa hän ei ole. Mä tiedän tän oikeaksi koska mun äo on tavallista korkeampi. Mielipiteeni ja tietoni on oikea. Te muut olette väärässä ! T. King

On ihan selvästi! Huomaa tekstistäsikin.

Vierailija
1145/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo. Tokihan NAISILLE ♀️♀️♀️♀️💕💕💕💕 rakennetaan kiva 2-3 tähden hostelli lusimispaikaksi. Miehistä vitutvihellettiin taas kerran.

Jos miehiä olisi vähemmän vangittuina ja miesten vankila olisi huono, jossa ei olisi edes vessoja niin kyllä miehillekin rakennettaisiin samanlainen vankila. Mutta mitäs miehet nyt rötöstelee niin paljon, että monet Suomen vankilat pursuavat pelkkiä miehiä. 

Suurimmassa osassa miesten vankiloita ei ole vessoja tänäkään päivänä.

Vierailija
1146/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia kaltereiden takana on ainakin yksi vankiladokkari joka löytyy areenasta. Mun muistaakseni on ollut toinenkin, en muista kummassa oli tuo jonkun mainitsema tapaus, missä hakattu nainen pimahti ja tappoi miehensä.

Ei löydy tuolla nimellä areenasta

Vierailija
1147/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

adhd lääkkeet on käsitelty siten ettei niistä pääse ns. pilveen.  toki tämä vaatii sen että niitä käyttää oikein.

Vierailija
1148/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pärjäisi tuolla vankilassa päivääkään asiakkaana enkä työntekijänä. Mun pahin pelko olisi joutua vankilaan. Olin kesätöissä Saarioisten ruokatehtaalla aikanaan ja siellä osa vakihenkilökunnasta tuntui jo riittävän villeiltä seuralaisilta. Ja huom, en ole kulttuurikodista kotoisin - päinvastoin. Nykyisin tosin elän tutkijamaailmassa ja välttelen todellisuutta.

Miten tutkija voi vältellä todellisuutta?

Hänhän voi olla vaikka molekyylibiologi, kemisti tai muinaiskirkkoslaavin tutkija. Ei se liity tähän arkielämään välttämättä mitenkään.

T. Ohis

Todellisuutta tuo molekyylibiologia ja muutkin ovat

Ei arkielämää, johon tutkija selvästikin viittasi kommentissaan.

Vierailija
1149/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopajoo. Tokihan NAISILLE ♀️♀️♀️♀️💕💕💕💕 rakennetaan kiva 2-3 tähden hostelli lusimispaikaksi. Miehistä vitutvihellettiin taas kerran.

Jos miehiä olisi vähemmän vangittuina ja miesten vankila olisi huono, jossa ei olisi edes vessoja niin kyllä miehillekin rakennettaisiin samanlainen vankila. Mutta mitäs miehet nyt rötöstelee niin paljon, että monet Suomen vankilat pursuavat pelkkiä miehiä. 

Suurimmassa osassa miesten vankiloita ei ole vessoja tänäkään päivänä.

Toimittaja vietti yön Suomen viimeisessä paljusellivankilassa: Oman kusiämpärin kanssa kuljeskelu on nöyryyttävää

https://yle.fi/uutiset/3-9342705

Vierailija
1150/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas tyrmääviä kommentteja, olette varmaan niin paljon parempia ihmisiä. Ei kannata tuomita, kun kukaan ei tiedä syitä mikä tekoihin on johtanut. Mun mielestä hienoa, että saivat modernit tilat. Vankeihoidon tarkoitus on auttaa takaisin yhteiskuntaan ja varmasti nämä naiset tarvitsevat siihen tukea ja se heille suotakoon.

Minä olen saanut lapsena turpaani, minua on ahdisteltu seksuaalisesti, minut on viety lastenkotiin koska vanhempani olivat juoppoja. Silti en ole rikollinen, vaan kiltti ja tunnollinen työntekijä, joka ei tee kärpäsellekään pahaa. Traumat haittasivat elämää, mutta en syyttänyt niistä kuin vanhempiani. En yhteiskuntaa, en koulua, en poliisia. Vain vanhempiani. Nyt elän miehen ja koiran kanssa tässä rauhallista elämää. Halusin rauhaa ja turvaa jo lapsena, aikuisena sen sain - oikealta ihmiseltä. Ketää ei tarvinnut lyödä, ketään ei tarvinnut vahingoittaa. 

Onnittelut sulle. Jos olisit kuitenkin saanut geeneissä kortit, jotka altistavat erilaisille mielenterveydellisille häiriöille ja siihen päälle olisit kokenut tuon mitä kerroit, olisi tilanne varmasti eri. Meihin vaikuttaa geenit ja ympäristötekijät, ollaan kokonaisuus.

Vierailija
1151/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia kaltereiden takana on ainakin yksi vankiladokkari joka löytyy areenasta. Mun muistaakseni on ollut toinenkin, en muista kummassa oli tuo jonkun mainitsema tapaus, missä hakattu nainen pimahti ja tappoi miehensä.

Katsoin tuon. Täällä puhuttiin naisesta, joka oli tappanut väkivaltaisen miesystävänsä.

Käsitinkö itse jotain väärin, minusta tämä Tarja tappoi naisen, jonka kanssa miehensä oli pettänyt?

Vierailija
1152/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh tämä Lilja on siis Lilya Lehtonen joka julmasti polt t o m u rrr hasi kehitysvammaiset kaksi sukulaistaan :(  Tai toinen oli kehitysvammainen, toinen jotenkin muuten puolustuskyvytön. Karsea ihminen. Vain 98 syntynyt, luulin yli kolmekymppiseksi. "Normaalin" oloinen, mutta sitten kykenevä tekemään tuollaista.

Toinen murhaamistaan oli Liljan kummisetä. Joten tuskin olisi kummiksi haluttu ja nimetty, jos olisi pahasti vajaa tms.

Ainakin tuo setä oli niin pahasti vammainen että hän ei ollut kykenevä pakenemaan omin voimin palavasta talosta. Minusta teko on karmea nimenomaan siksi että se kohdistuu kahteen syyttömään ja puolustuskyvyttämään uhriin jotka saattoivat vain katsella että no ni, nyt se v*jakki sytytti talon tuleen ja tänne kuollaan.

Mä en puolusta tätä naista mitenkään, väärin teki ja siitä tuomion saanut. Mutta hänhän kertoi että lapsena isänsä oli vankilassa, eli ylisukupolvinen ketju. Tuskin laittoi autotallia palamaan koska pullantuoksuinen isoäiti ei leiponut pullaa hänelle? Eiköhän taustalla ole aika paljon kuraa. En tiedä oliko tarkoitus tappaa, mutta ei hän varmaan itsekään tajunnut tulipalon leviävän räjähdysmäisesti kun ei sitä tajunnut palomiehetkään. Plus että ei siellä kukaan ole palanut tajuissaan hengiltä, palokaasut on vieneet ensin.

Vierailija
1153/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas tyrmääviä kommentteja, olette varmaan niin paljon parempia ihmisiä. Ei kannata tuomita, kun kukaan ei tiedä syitä mikä tekoihin on johtanut. Mun mielestä hienoa, että saivat modernit tilat. Vankeihoidon tarkoitus on auttaa takaisin yhteiskuntaan ja varmasti nämä naiset tarvitsevat siihen tukea ja se heille suotakoon.

Minä olen saanut lapsena turpaani, minua on ahdisteltu seksuaalisesti, minut on viety lastenkotiin koska vanhempani olivat juoppoja. Silti en ole rikollinen, vaan kiltti ja tunnollinen työntekijä, joka ei tee kärpäsellekään pahaa. Traumat haittasivat elämää, mutta en syyttänyt niistä kuin vanhempiani. En yhteiskuntaa, en koulua, en poliisia. Vain vanhempiani. Nyt elän miehen ja koiran kanssa tässä rauhallista elämää. Halusin rauhaa ja turvaa jo lapsena, aikuisena sen sain - oikealta ihmiseltä. Ketää ei tarvinnut lyödä, ketään ei tarvinnut vahingoittaa. 

Onnittelut sulle. Jos olisit kuitenkin saanut geeneissä kortit, jotka altistavat erilaisille mielenterveydellisille häiriöille ja siihen päälle olisit kokenut tuon mitä kerroit, olisi tilanne varmasti eri. Meihin vaikuttaa geenit ja ympäristötekijät, ollaan kokonaisuus.

Älä yleistä. On myös paljon ihmisiä, joilla traumattinen lapsuus ja mt-ongelmille altistavat geenit, mutteivät silti ole tehneet rikoksia tai narkkaa. Eikä niitä suojaaviakaan tekijöitä ole juuri ollut, moraalin ja älyn lisäksi.

Ihmiset ovat erilaisia. Suomessa on naisvankejakin hyvin vähän suhteutettuna traumataustaisiin ja/tai päihdeongelmaisiin, että ei se vankilaan joutuminen ole todellakaan mikään automaatio.

Luulen, että empatiakyky ja älykkyys suojaavat aika hyvin. Vangeillahan on keskimääräistä matalampi äo…

Vierailija
1154/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilastot ja prosentit kirjoitti:

Tuttavani on tehnyt päihdetyötä vankien parissa. En ollut tajunnut asiaa, mutta ymmärsin sitten, kun kuulin, että nää naiset, jotka lopulta pistävät miehensä kylmiksi, ovat niitä, joita mies tai miesystävä on hakannut vuosia. Usein jo lapsena joku on vetänyt niitä huolella turpiin, esim. isäpuoli. Naps vaan, jonain päivänä mitta tulee täyteen tyyliin Nyt riittää! Keskiluokkaisena kermaperseenä oma kokemusmaailma on täysin toinen. Hyväksikäyttö- ja traumataustat ovat naisvangeilla yleisiä.

Se on nimenomaan juurikin näin. Saamani projisointi- kommentti (projinsointi tarkoittaa siis suomeksi omien tunnetilojen heijastamista toiseen ihmiseen) on siinäkin mielessä ongelmallinen, että vanki nähdään "nuo tuolla"- tyyppisesti. Ajattelin itsekin nuorempana heidän olevan suurinpiirtein ulkoavaruudesta. Enhän edelleenkään tunne ketään, joka olisi ollut vankilassa. Ei ole kuitenkaan olemassa mitään maagista rajaa, josta "nuo tuolla" alkavat ja me normaalit jäämme. Jokaisella on katkeamispiste. Vain lisäämällä tietoisuutta ja itsemyötätuntoa voidaan tämä ennalta ehkäistä- ja näin osaltaan lisätä yhteiskunnallista tasapainoa. 

Vierailija
1155/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh tämä Lilja on siis Lilya Lehtonen joka julmasti polt t o m u rrr hasi kehitysvammaiset kaksi sukulaistaan :(  Tai toinen oli kehitysvammainen, toinen jotenkin muuten puolustuskyvytön. Karsea ihminen. Vain 98 syntynyt, luulin yli kolmekymppiseksi. "Normaalin" oloinen, mutta sitten kykenevä tekemään tuollaista.

Toinen murhaamistaan oli Liljan kummisetä. Joten tuskin olisi kummiksi haluttu ja nimetty, jos olisi pahasti vajaa tms.

Ainakin tuo setä oli niin pahasti vammainen että hän ei ollut kykenevä pakenemaan omin voimin palavasta talosta. Minusta teko on karmea nimenomaan siksi että se kohdistuu kahteen syyttömään ja puolustuskyvyttämään uhriin jotka saattoivat vain katsella että no ni, nyt se v*jakki sytytti talon tuleen ja tänne kuollaan.

Mä en puolusta tätä naista mitenkään, väärin teki ja siitä tuomion saanut. Mutta hänhän kertoi että lapsena isänsä oli vankilassa, eli ylisukupolvinen ketju. Tuskin laittoi autotallia palamaan koska pullantuoksuinen isoäiti ei leiponut pullaa hänelle? Eiköhän taustalla ole aika paljon kuraa. En tiedä oliko tarkoitus tappaa, mutta ei hän varmaan itsekään tajunnut tulipalon leviävän räjähdysmäisesti kun ei sitä tajunnut palomiehetkään. Plus että ei siellä kukaan ole palanut tajuissaan hengiltä, palokaasut on vieneet ensin.

Mietin itse samaa, että on voinut olla vaikka mitä takana. Jos jonkun mielestä väkivaltaiselta mieheltä on ok itsepuolustautua ja tappaa, miksei ymmärrä, että Liljankin teon taustalla voi olla vaikka millaista sairasta henkistä-, fyysistä-, tai seksuaalista väkivaltaa häntä kohtaan.

Mikään ei silti tietenkään oikeuta tappamaan, mutta voi selittää motiviia.

Jos taas muuten vaan tappaa kivan mummon, silloinhan ei voi olla muuta kuin täysi psykopaatti.

Vierailija
1156/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy areenasta tuo Kalterien takana.

Vierailija
1157/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis ei todellakaan ole fia se tyttö joka nyppi kulmia poltto m u rh aaajalta. :D Olen itse livenä Fian nähnyt, hän on vanhempi nainen ja melkein 3 kertaa isompi kuin kyseinen tyttö. Nykykuvia löytää Fiasta laudalta. Edes naamasta eivät ole saman näköisiä, joten en tiedä miksi joku epäilee hänen olevan se :D Mutta Fia on tosiaan tosi lihavassa kunnssa ollut jo pitempään. Toi nuori nainen näyttää sitäpaitsi ehkä 18-20 vuotiaalta, voi olla myös tyylistä kiinni.

Vierailija
1158/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin itse samaa, että on voinut olla vaikka mitä takana. Jos jonkun mielestä väkivaltaiselta mieheltä on ok itsepuolustautua ja tappaa, miksei ymmärrä, että Liljankin teon taustalla voi olla vaikka millaista sairasta henkistä-, fyysistä-, tai seksuaalista väkivaltaa häntä kohtaan.

Mikään ei silti tietenkään oikeuta tappamaan, mutta voi selittää motiviia.

Jos taas muuten vaan tappaa kivan mummon, silloinhan ei voi olla muuta kuin täysi psykopaatti.

Kyllä uutisissa on kerrottu, ettei tällä leidillä itsellään ollut riitaa sukulaisten kanssa. Hän on näköjään muuttanut kertomustaan moneen kertaan:

https://www.katso.fi/uutiset/taellaisesta-rikoksesta-linna-sarjan-lilja…

"Hovioikeudessa Lehtonen muutti kertomustaan. Käräjäoikeudelle hän oli kertonut, että hänelle oli tullut isoäitinsä kanssa riitaa, mutta hovioikeudessa hän pyörsi väitteensä. 

Esitutkinnassa Lehtonen väitti isoäitinsä soitelleen hänelle usein iltaisin ja menneensä kutsusta tämän luokse. Hovioikeudessa hän kertoi menneensä isoäidille ilman kutsua. Esitutkinnassa hän vieritti vastuun äidilleen, mutta hovioikeudessa hän totesi, että oli siskonsa neuvosta puhunut äitiään vastaan, jotta pääsisi itse pois vankilasta."

Vierailija
1159/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista analyysia täällä on vedelty näistä ihmisistä. Itse en kyllä kovin selkeää käsitystä saanut kenestäkään persoonana, vaikka olen psykologi ja opiskellut myös kriminologiaa. Mietin vain, että teettekö yhtä mustavalkoisia johtopäätöksiä ihmisistä ympärillänne arjessakin? Jos näin on, niin ei ihme että työpaikkakiusaaminen on ilmiö.

Itse veikkaan, että tuolla on laidasta laitaan taustasyitä ja monenlaista kaikilla taustalla. En voi väittää, että mitä kenenkin saappaissa olisin itse tehnyt. Ääriolosuhteet, aineet, mt-sairaudet yhdistettynä kaltoinkohteluun, alhaiseen älykkyyteen jne. saa epäsiistiä jälkeä aikaan.

Sinusta taitaa tulla juuri sellainen psykologi, jota nämä vangit kusettaisivat viisi nolla. Tunnen narkin, joka naureskeli, kun terapeutti oli uskonut kaikki hänen juttunsa. Sitten oli keskusteltu tuntikausia asioista, jotka eivät olleet totta. Narkilla olisi ollut mahdollisuus saada psykologista apua, mutta hän mieluummin piti terapeuttia pilkkanaan. Kieroutunut luonne ja persoona ovat eri asia kuin huonoista olosuhteista juontuvat ongelmat.

Entä mitäs jos joku random tyyppi puukottaisi kuoliaaksi sinulle rakkaan läheisen? Veikkaan, että ymmärrys alhaisesta älykkyydestä ja lapsuuden kaltoinkohtelusta ei olisi päällimmäinen ajatus tästä tyypistä.

Jep ja entäs se uutisissakin ollut juttu kun erittäin vaarallinen sosiopaatti-vanki manipuloi, kiristi lääkäriään kuukausikaupalla ja lopuksi tabboi hänet raa'alla tavalla dumpaten jonnekin sivukylän ojanpohjalle. Tämä sosiopaatti sai siis lääkärinaisen kirjoittamaan hänelle vaikka mitä huumaavia lääkkeitä, toimimaan omana hovikuskinaan vankilomallaan yms. Myös tämä tässä sarjassakin nähny psykologi Pia Puolakka on joskus melkein joutunut höynäytetyksi. Psykopaatit sun muut kun osaavat olla erittäin hyviä huijatessaan muita. Ei kaikki, mutta osa. Ja kirjansa mukaan hän törmäsi näihin persoonallisuushäiriöisiin viikottain, eli niitä on pajon vankiloissa.

Vierailija
1160/2711 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka on oma suihku ja paikka näyttää hienolta. Ei lukkojen takana oleminen ole helppoa. Pienessä huoneessa 24h lukittuna.

En tiedä vankilan käytännöistä mitään, kun aluksi tuossakin ohjelmassa näytti, että on jotkut sääntöihin kirjatut tupakkatauot, jolloin tupakoivat viedään ulos. Sitten kuitenkin viimeisessä(?) jaksossa Lilja meni ite tupakka huulessa jostain ovesta ulos sauhuttelemaan. Eli riippuuko osastosta, vai mitä, et onko vapaasti sallittu mennä tupakalle?

Mutta kommenttina vaan edelliseen, et ei noi ainakaan 24h olleet lukittuna pieneen huoneeseen. Saivat leipoa ym., viettää aikaansa siellä yhteisissä tiloissa, opiskella, tehdä töitä, ulkoilla, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän