Hitto mä inhoon näitä nykyajan "keittiöitä"
Asutaan vuokralla. Uusi kerrostalo. Tilava ja hyvän kokoiset makkarit, mut keittiö-olohuone on yhtä ja samaa tilaa. Keittiö on pätkä tiskipöytää yhdellä seinustalla missä liesi ja jääkaappi päädyssä. Laskutilaa hädintuskin yhtään ja kaappitilasta ei voi edes puhua. Mulla on osa kuiva-aineista kuivatuskaapissa. Kodinkoneet ovat eteisen kaapeissa. Olen myynyt air fryerin ja blenderin tilanpuutteen vuoksi. Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista. En kyl millään haluais muuttaa 90-luvun taloon. Kuka näitä suunnittelee? Joku joka ei ole keittiötä koskaan tarvinnut.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen keittiö olohuoneen ymmärrän jolle on iso tila ja on ikäänkuin jonossa keittiö, ruokailuhuone ja lopulta olohuone.
Lapseni taloon tulee sellainen, 63 m2. Kyselin käryjen perään, poikani selitti, että liesituulettimen lisäksi saarekkeen (jossa liesi ei siis ole, eikä allas, se on työskentelyä ja aamiasta jne. varten kuulema) ylle tulee myös poisto. Ruokailua varten on oma tila, siihen mahtuu varmaan ainakin 10 ohengen pöytä, lopuksi tila olkkarille jossa katsontasuunta on poispäin keittiöstä, eli ikkunaseinään ja päätyyn, jossa myös ikkuna.
Hauska nähdä miten sitten toimii. Ovat itse talonsa suunnitelleet, eläneet jo yhdessä talossa, luulisi heidän tietävän mitä haluavat.
Mutta saahan sitten teetettyä uuden jos ei toimi. Toivotaan että hyvä tulee.Meillä on tuommoinen, ei noin iso, valitettavasti, mutta olen kokenut hyväksi. Tuo poisto saarekkeen päällä on varmasti hyvä, pitää panna mieleen.
Mikä on poisto??
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin tykkään, nyt olympialaisten aikana voi katella telkkaa kun kokkaa. Eikä meillä mitään käryä tule, liesituuletin hoitaa hommansa. En huolisi ikinä enää erillistä keittiökoppia missä saat yksin viettää aikaa muun perheen ollessa olkkarissa! Tila riittää kun karsii ylimääräiset rojut pois keittiöstä...
Mikä sinulle on ylimääräinen roju keittiössä, olisi kiva kuulla.
Meillä on tabletti keittiössä ihan sitä varten, että jos jotain on just kokkauksen aikaan pakko nähdä niin siitä näkee.
Tosin meillä osataan suunnitella, ei tarvitse, just kun tärkein töllöstä näkyy, kokata. Lähinnä aamuteevee. Outoa jos ei sen vertaa aivot toimi, että organisoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen keittiö olohuoneen ymmärrän jolle on iso tila ja on ikäänkuin jonossa keittiö, ruokailuhuone ja lopulta olohuone.
Lapseni taloon tulee sellainen, 63 m2. Kyselin käryjen perään, poikani selitti, että liesituulettimen lisäksi saarekkeen (jossa liesi ei siis ole, eikä allas, se on työskentelyä ja aamiasta jne. varten kuulema) ylle tulee myös poisto. Ruokailua varten on oma tila, siihen mahtuu varmaan ainakin 10 ohengen pöytä, lopuksi tila olkkarille jossa katsontasuunta on poispäin keittiöstä, eli ikkunaseinään ja päätyyn, jossa myös ikkuna.
Hauska nähdä miten sitten toimii. Ovat itse talonsa suunnitelleet, eläneet jo yhdessä talossa, luulisi heidän tietävän mitä haluavat.
Mutta saahan sitten teetettyä uuden jos ei toimi. Toivotaan että hyvä tulee.Meillä on tuommoinen, ei noin iso, valitettavasti, mutta olen kokenut hyväksi. Tuo poisto saarekkeen päällä on varmasti hyvä, pitää panna mieleen.
Mikä on poisto??
Tarkoitetaan ilmastointia, on poistoon ja tuloilmaan omat kanavat, katossa siis.
Voisin lyödä vaikka vetoa, että nämä nykyajan "kivan kompaktit" keittiöt on suunnitellut mies tai sellainen henkilö, jolla ei ole mitään käryä siitä mitä suurinosa ihmisistä keittiöltä odottaa..
Tietty jos syö vain noutoruokaa ja ravintoloissa, niin säilytys- ja laskutilaton "keittö" on ihan toimiva, muille ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista.
Osta asunto ja remontoi mieleisesi keittiö. Miksi menit vuokralle asuntoon, joka ei miellytä?
Mäkään en tykkää niistä. Toinen juttu mistä tykkään on väliovi eteisessä! Monissa uusissa asunnoissa ei ole väliovea. En vaan voi sille mitään, että haluan joko välioven tai "pikkueteisen" asunnon ja ulko-oven väliin :D
Voi v***u ne on niin syvältä. Omassa kämpässä myös tällainen. Vaihtoon lähtee heti kunhan elämäntilanne sen sallii..
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nykyään ruokaa kotona tehdä?
Joka toinen päivä ulkona, joka toinen wolttausta.
Heitä h--o voltti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoin konsepti on muotia nykyään. USA:sta tänne levisi sekin villitys.
Keittiö yhdellä seinällä ei ole open concept, vaan laaja yhteinäinen tila, jossa on kuitenkin selkeä keittiö, joka erottuu saarekkeella. Lisäksi on selkeä ruokailutila ja selkeä olohuone "for entertaining".
Toimiakseen pitää olla juuri näin, joku kertoikin lapsensa talosta, amerikkalaisittain (oliko se) n. 60 neliötä on vähän meillä hulppea. Ja jossa tilassa toimii erinomaisesti, sille joka tuommoisen haluaa. Siihen kun vielä valitsee hiljaiset keittiön koneet ja laitteen niin hyvä tulee.
Veit sanat suustani 🤭.
Todellakin olen samaa mieltä !
Haluan keittiön , jossa on neljä seinää ja OVI !
Halutessani voin sulkea oven ja olla keittiössä.
En voi sietää näitä avo - yhdistelmä keittiöitä.
Jotkut sanovat : "kun tulee vieraita he eivät halua hääriä keittiössä, kun vieraat ovat olohuoneessa, he haluavat touhuta tarjottavaa keittiössä ja samalla nähdä olohuoneeseen". Tuo idea EI syty minuun.
Jos on vieraita tulossa, teen osan tarkoittavasta jo etukäteen, tai sitten vieraat saavat tulla minun kanssani keittiöön.
Keittiö on keittiö. Ja oma erillinen huone, kuten muutkin huoneet.
Joskus nautin rauhasta ja suljen keittiön oven 😔.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on poisto??
Tarkoitetaan ilmastointia, on poistoon ja tuloilmaan omat kanavat, katossa siis.
Ok, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on poisto??
Tarkoitat varmaan ILMANAVAIHTOA, ilmastointi onkin sitten ihka eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en tykkää niistä. Toinen juttu mistä tykkään on väliovi eteisessä! Monissa uusissa asunnoissa ei ole väliovea. En vaan voi sille mitään, että haluan joko välioven tai "pikkueteisen" asunnon ja ulko-oven väliin :D
Tuulikaapin poisjättäminen Suomen oloissa on pöljää, siinä olet oikeassa.
Kyllä se ameriikoissakin hyvää tekisi, joskus olen katsonut juutuupista videoita, surkeita kämppiä, kengät (siis tavallisilla ihmisillä) kasassa olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on poisto??
Tarkoitat varmaan ILMANAVAIHTOA, ilmastointi onkin sitten ihka eri asia.
Kyllä, huomasin mutta ehti lähteä, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan olkkarin keittiöseinissä
* neljä pientä kaappia on tarkoitettu kaikille säilykkeille, mausteille ja kuiva-aineille (ei saa leipoa)
* sinulla on tarkoitus olla vain yksi pannu ja yksi kattila, joita säilytät liedellä
* taikinakulhoja ym. joutuu säilyttämään häkkivarastossa
* minnekään ei mahdu arkkupakastinta (hyvästit itse kerätyille marjoille)
* jääkaappi on eteisen seinällä (miksi???)
* kun laskutilalle on asettanut mikron ja kahvinkeittimen, niin laskutilalle ei mahdu enää kuin joko yksi pieni leikkuulauta tai yksi pieni lautanen. Ruuanlaitto näissä keittiöissä = voileivän tekeminen, piste? Meillä avokeittiöitä kutsutaan voileipäkeittiöiksi.
* on vain yksi (pieni) lavuaari, joka on korkeintaan käsien pesuun sopiva
* niin ruuanlaiton ohessa tiskatessa tiski- ja mömmövettä lentää liedelle ja ruuille asti. ÄLLLÖÄ.
* illanvietoissa käytettyjä lautasia ym. ei voi paiskata keittiön lavuaariin likoamaan, yllätysjälkkäriä ei voi jemmata keittiöön piiloon samalla tavalla jne.
* vaikka tykkään kaalista ja silakasta, niin en halua nuuhkia kaalilaatikon tai silakkapihvien tuoksua muualla kuin ruokapöydässä. On helpompi hillitä mielihalujaankin, kun ruuan tuoksu rajautuu yhteen huoneeseen (onko kukaan muu huomannut samaa??).
olispa toi jääkaappi eteisen seinällä eikä alkovin vieressä!
nimimerkillä 8 vuotta korvatulpilla nukkunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt joitakin asuntoja joista se keittiöseinä alkaa jo melkein eteisestä.. melkein ulko--oven vierestä
Katselin vuokra-asuntoa tässä talvella ja yksi mikä tuli vastaan oli sellainen, jossa olisi voinut vessanpöntöltä katsoa ruoan valmistumista uunissa, jos jättäisi vessan oven auki. Eli keittiö oli käytännössä eteisessä siinä yksiössä. En tiedä mihin siinä asunnossa laittaisi kaikki ulkovaatteet. Lisänä vielä ranskalainen parveke hankaloittamassa sisustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on poisto??
Ok, kiitos!
Piti kirjoittaa ilmanvaihtoa, suo anteeksi, joku jo huomautti.
Se on sitä kun halutaan neliöstä nipistää ja tehdään koppeja. Entisaikojen käytännöllisyyttä kaipaisin mutta rahahan näillä rakennuttajilla on mielessä. Vain raha.
Erillinen keittiö kaksi isoa makuuhuonetta kunnollinen kylpyhuone erillinen vessa pieni olohuone. Vaatehuone ja parveke joka on mahdollista lasittaa.Bueno. Jos olis vielä amme ja sauna ja erillinen kodinhoitohuone..nii sit olis BUENO!
Keittiö-olkkarit eli kolkkarit ovat todella hankalia sisustaa, ellei halua koko asunnon olevan kliinisen valko-harmaaksi (eli keittiöksi) stailattu. Kiva tapa tehdä koko "kodista" laitoskeittiö.