Hitto mä inhoon näitä nykyajan "keittiöitä"
Asutaan vuokralla. Uusi kerrostalo. Tilava ja hyvän kokoiset makkarit, mut keittiö-olohuone on yhtä ja samaa tilaa. Keittiö on pätkä tiskipöytää yhdellä seinustalla missä liesi ja jääkaappi päädyssä. Laskutilaa hädintuskin yhtään ja kaappitilasta ei voi edes puhua. Mulla on osa kuiva-aineista kuivatuskaapissa. Kodinkoneet ovat eteisen kaapeissa. Olen myynyt air fryerin ja blenderin tilanpuutteen vuoksi. Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista. En kyl millään haluais muuttaa 90-luvun taloon. Kuka näitä suunnittelee? Joku joka ei ole keittiötä koskaan tarvinnut.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoin konsepti on muotia nykyään. USA:sta tänne levisi sekin villitys.
Käristäessä rasva + hajut leviävät ympäri huonetta. En tykkäisi yhtään.
Ei meillä ainakaan rasva leviä sen pidemmälle kuin seinällisessäkään keittiössä.[/quote
Vai ei "teillä" leviä. Rasvahöyry leviää jokapaikkaan koko huoneessa. Saat olla siitä aivan varma ja tulet aikanaan sen huomaamaan niin ikkunoissa kuin verhoissa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin tykkään, nyt olympialaisten aikana voi katella telkkaa kun kokkaa. Eikä meillä mitään käryä tule, liesituuletin hoitaa hommansa. En huolisi ikinä enää erillistä keittiökoppia missä saat yksin viettää aikaa muun perheen ollessa olkkarissa! Tila riittää kun karsii ylimääräiset rojut pois keittiöstä...
Mikä sinulle on ylimääräinen roju keittiössä, olisi kiva kuulla.
Meillä on tabletti keittiössä ihan sitä varten, että jos jotain on just kokkauksen aikaan pakko nähdä niin siitä näkee.
Tosin meillä osataan suunnitella, ei tarvitse, just kun tärkein töllöstä näkyy, kokata. Lähinnä aamuteevee. Outoa jos ei sen vertaa aivot toimi, että organisoi.
Outoa jos ei aivot toimi sen vertaa, että osaisi kirjoittaa selkeitä lauseita.
Vierailija kirjoitti:
Voisin lyödä vaikka vetoa, että nämä nykyajan "kivan kompaktit" keittiöt on suunnitellut mies tai sellainen henkilö, jolla ei ole mitään käryä siitä mitä suurinosa ihmisistä keittiöltä odottaa..
Tietty jos syö vain noutoruokaa ja ravintoloissa, niin säilytys- ja laskutilaton "keittö" on ihan toimiva, muille ei niinkään.
no suuntaa antaa se että raksalla valta-osa varsinkin työn johdosta asuu itse isoissa omakotitaloissa.
Joo ihan kamalia. Olen esim. Ihmetellyt tuota Kotimatka - instasivun keittiö/olohuonehässäkkää, ihan hemmetin karsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin tykkään, nyt olympialaisten aikana voi katella telkkaa kun kokkaa. Eikä meillä mitään käryä tule, liesituuletin hoitaa hommansa. En huolisi ikinä enää erillistä keittiökoppia missä saat yksin viettää aikaa muun perheen ollessa olkkarissa! Tila riittää kun karsii ylimääräiset rojut pois keittiöstä...
Meillä on tabletti keittiössä ihan sitä varten, että jos jotain on just kokkauksen aikaan pakko nähdä niin siitä näkee.
Tosin meillä osataan suunnitella, ei tarvitse, just kun tärkein töllöstä näkyy, kokata. Lähinnä aamuteevee. Outoa jos ei sen vertaa aivot toimi, että organisoi.Outoa jos ei aivot toimi sen vertaa, että osaisi kirjoittaa selkeitä lauseita.
No mitä et ymmärrä, minä voin suomentaa.
Vai etkö sittenkään osaa vastata, taisi mennä tunteisiiiiiin....
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin lyödä vaikka vetoa, että nämä nykyajan "kivan kompaktit" keittiöt on suunnitellut mies tai sellainen henkilö, jolla ei ole mitään käryä siitä mitä suurinosa ihmisistä keittiöltä odottaa..
Tietty jos syö vain noutoruokaa ja ravintoloissa, niin säilytys- ja laskutilaton "keittö" on ihan toimiva, muille ei niinkään.
no suuntaa antaa se että raksalla valta-osa varsinkin työn johdosta asuu itse isoissa omakotitaloissa.
Yhdyssanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin meillä osataan suunnitella, ei tarvitse, just kun tärkein töllöstä näkyy, kokata. Lähinnä aamuteevee. Outoa jos ei sen vertaa aivot toimi, että organisoi.Outoa jos ei aivot toimi sen vertaa, että osaisi kirjoittaa selkeitä lauseita.
No mitä et ymmärrä, minä voin suomentaa.
Vai etkö sittenkään osaa vastata, taisi mennä tunteisiiiiiin....
Ohis
Ei sinusta ole mitään suomentamaan tajunnanvirtaviesteinesi.
Erillinen keittiö on ihan ehdoton. En ikinä muuta keittiöseinäkämppään. Niin tehokasta liesituuletinta tai hiljaisia keittiökoneita ei ole olemassakaan, etteivät äänet ja käryt leviäisi olohuoneeseen, jos kaikki on samassa tilassa.
Toinen ehdoton juttu on eteinen. Kauhun väristyksen vallassa olen katsonut kuvia uusista kämpistä, missä ei ole minkäänlaista eteistä, vaan seinällä joku rimpula desingnaulakko, mihin mahtuu ehkä pari kesätakkia. Näillä keleillä sen huomaa, että lumisille kengille, märille takeille, pipoille ja hanskoille on oltava tilaa.
Mitä te täällä ruikutatte, sen kun ostatte juuri sellaisen asunnon kuin haluatte.
Jos jostain syystä joutuisin muuttamaan tuollaiseen avokeittiöasuntoon sisustaisin koko huoneen keittiöksi. Lisää vaan keittiön kaapistoja ja oikein iso pöytä keskelle lattiaa. Pitäisi olla vähintäin kolmio, että yhdestä huoneesta voi tehdä oleskeluhuoneen itselle, missä sohva ja televisio ym. Vieraita jos tulee niin siinä pitkän ruokapöydän ääressä istutaan. Asun omassa ok-talossa jossa on erillinen iso keittiö, on ruokahuone ja olohuone....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en tykkää niistä. Toinen juttu mistä tykkään on väliovi eteisessä! Monissa uusissa asunnoissa ei ole väliovea. En vaan voi sille mitään, että haluan joko välioven tai "pikkueteisen" asunnon ja ulko-oven väliin :D
eteisen väliovista luovuttiin paloturvallisuus syistä.
Mä en usko tätä selitystä, koska vanhoissa asunnoissa väliovi saa kuitenkin olla. Olen asunut 70/80/90- lukujen taloissa 10 vuoden sisällä ja kaikissa oli väliovi paikoillaan. Olen myös käynyt 2010- luvulla rakennetussa ja väliovi sielläkin.
Itse en muuta asuntoon, jossa ei ole väliovi tai tuulikaappia. Väliovi sentään jonkun verran vaimentaa rappukäytävän meteliä, kun taas pelkkä kodin ulko-ovi ei juurikaan. Ja jotenkin väliovi tuo turvaa, kun ihan kuka tahansa ei pääse luukusta kurkkimaan asuntoon.
Muu vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Mitä te täällä ruikutatte, sen kun ostatte juuri sellaisen asunnon kuin haluatte.
Tunteisiiin.....
Vierailija kirjoitti:
Erillinen keittiö on ihan ehdoton. En ikinä muuta keittiöseinäkämppään. Niin tehokasta liesituuletinta tai hiljaisia keittiökoneita ei ole olemassakaan, etteivät äänet ja käryt leviäisi olohuoneeseen, jos kaikki on samassa tilassa.
Toinen ehdoton juttu on eteinen. Kauhun väristyksen vallassa olen katsonut kuvia uusista kämpistä, missä ei ole minkäänlaista eteistä, vaan seinällä joku rimpula desingnaulakko, mihin mahtuu ehkä pari kesätakkia. Näillä keleillä sen huomaa, että lumisille kengille, märille takeille, pipoille ja hanskoille on oltava tilaa.
Minä taas en muuta enää ikinä vanhanaikaiseen erilliskeittiökämppään. Keittiöhommissa tulee kulutettua aika paljon aikaa, ja on ihan ehdotonta, että ollaan silloin muiden kanssa samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Avoin konsepti on muotia nykyään. USA:sta tänne levisi sekin villitys.
Mja, jenkkilässä eivät huoli kämppää ellei keittiö ja tasot sekä kaapit ole kunnossa ja niitä on riittävästi. Siellä avoin konsepti ei tarkoita mitään minikeittiötä.
sebasköör kirjoitti:
Se on sitä kun halutaan neliöstä nipistää ja tehdään koppeja. Entisaikojen käytännöllisyyttä kaipaisin mutta rahahan näillä rakennuttajilla on mielessä. Vain raha.
Erillinen keittiö kaksi isoa makuuhuonetta kunnollinen kylpyhuone erillinen vessa pieni olohuone. Vaatehuone ja parveke joka on mahdollista lasittaa.Bueno. Jos olis vielä amme ja sauna ja erillinen kodinhoitohuone..nii sit olis BUENO!
No mut sitten se pitäisi saada vuokrattua 500€:lla. Vaan eipä saa, joten parempi, että rakentavat edes niitä koppeja, jotka ees voi saada 500-700€:lla, jotka tosin nekin on liian kalliita monille, kun asuu yksin. Jos jää 2000€/kk käteen, tällöin kohtuullinen vuokra olis siellä 500€ kieppeillä/kk. Tälläisiä ne vuokrat yksiöistä on esim. monissa Saksan kaupungeissa, vaikka siellä on paljon tiheämpi asutuskin. Jokin aika sittten vertailin, Hampurissa pari miljoonaa asukasta, mutta vuokrat Tamperetta halvempia hyvilläkin alueilla, jokin pahasti pielessä.
Mun tämänhetkisessä vuokrakodissa on nurkkakeittiö olohuonetilassa. Tällainen avomalli toimii mielestäni ihan kivasti olkkarin kanssa, tärkeää on toki että löytyy tarpeeksi laskutilaa ja itse huone olisi sen verran iso, että keittiön ja olkkarin väliin mahtuisi isohko ruokapöytä ikään kuin tilanjakajaksi. Olohuoneen kalusteet olisivat sitten useamman metrin päässä. Saarekkeista en pidä, hankaloittavat mielestäni sisustamista ja koen ne turhina "esteinä". Mutta pöytätasoa pitää olla ehdottomasti keittiössä riittävästi!
Olen asunut myös 70-luvun kämpässä, jossa oli erillinen keittiö. Puolensa siinäkin. Ei ollut yhtä helppoa könytä sohvalta jääkaapille, se oli plussaa :D Monissa nykytaloissa ja -asunnoissa on kyllä se ongelma, että halutaan älytön määrä ikkunoita ja sitten vielä näitä avoimia huonetiloja, eli ehjää seinää sisustamista varten saattaa olla se 3m yhteensä isossa huoneessa. Mihinkäs siinä taiteilet kirjahyllyt ja telkkaritason... nojoo, mutta tämä ei toki keittiöihin sikäli liity, open concept -ajatukseen kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Silti näitä markkinoidaan tyyliin kaksi makkaria, keittiö ja olohuone. Ei, silloin on vain kaksi makkaria ja joko keittiö tai olohuone. Vaikka se tila olisi kuinka iso tahansa, jos siinä ei ole väliseinää se on pelkkä keittiö, tai olkkari jossa keittotila.
Ennen tuota sanottiin tupakeittiöksi ja se keittiö oli usein alkovin kaltaisessa syvennyksessä eikä osa eteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteisiiin.....
Kyllähän tuo lässytys kieltämättä hieman ärsyttää.
Seinäkeittiö on niin osuva termi, kiitos illan nauruista! Jenkkien open concept on ihan eri asia, tilat on yleensä isoja, on paljon laskutilaa eli country space ja suomalaisittain järjettömän isot saarekkeet. Ihan eri asia kuin nämä meidän seinäkeittiöt.
eteisen väliovista luovuttiin paloturvallisuus syistä.