Hitto mä inhoon näitä nykyajan "keittiöitä"
Asutaan vuokralla. Uusi kerrostalo. Tilava ja hyvän kokoiset makkarit, mut keittiö-olohuone on yhtä ja samaa tilaa. Keittiö on pätkä tiskipöytää yhdellä seinustalla missä liesi ja jääkaappi päädyssä. Laskutilaa hädintuskin yhtään ja kaappitilasta ei voi edes puhua. Mulla on osa kuiva-aineista kuivatuskaapissa. Kodinkoneet ovat eteisen kaapeissa. Olen myynyt air fryerin ja blenderin tilanpuutteen vuoksi. Kaipaan vanhaa kunnon keittiötä! Sellaista joka on oikeasti erillään muista huoneista. En kyl millään haluais muuttaa 90-luvun taloon. Kuka näitä suunnittelee? Joku joka ei ole keittiötä koskaan tarvinnut.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään, olikohan Hesarista, että ihmiset haluaa nykyään keittiön olohuoneensa yhdelle seinälle. Voi helevetti, miksi?
Eihän siinä saakeli soikoon ole mitään järkeä.
Ei se ole edes mikään keittiö. Rakennuttajat vain säästävät, kun voivat tehdä muka modernia ja asukkaille asunnot muuttuvat vain ankeammiksi.
Mua taas ärsyttää erillisessä keittiössä se, että ne on usein tosi ahtaita. Hyvä jos kaksi ihmistä mahtuu keittiöpöydän kanssa samaan huoneeseen tai jompikumpi joutuu aina väistämään johonkin. Ärsyttävää pyörimistä ja ahdasta.
Haaveilen sellaisesta isosta avokeittiöstä missä oikeasti on tilaa. Siinä on sellainen iso erillinen keittiötaso jossa on liedet ja tuhottomasti pöytätilaa.. eikä tarvitse väistää vastaantulevaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on rakennusfirmat ja välittäjät, joiden tarkoitus on saada näitä uusia asuntoja myydyksi ja jotka tätä keittiöseinä olohuoneessa-konseptia toitottavat ja väittävät, että sellaisen ihmiset nykyään haluavat. No eivät halua! Mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Suurin osa haluaisi erillisen kunnon keittiön, eikä sen silti tarvitse olla mikään umpinainen koppi, mutta kunnon työtilat ja kaapit pitäisi olla, eikä sitä keittiötä haluta keskelle olohuonetta.
Juuri näin. Grynderin ahneutta, saa myytyä kolme makkaria kun keittiötä ei ole, ja heleskutin kalliilla vielä.
Hölmö joka ostaa.
Tällä tavalla saadaan pienempiä asuntokoppeja. Kerran näin sellaisen seinä olohuoneessa keittiön ja en voi kuin ihmetellä, kuka sellaisen oikeasti haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen keittiö olohuoneen ymmärrän jolle on iso tila ja on ikäänkuin jonossa keittiö, ruokailuhuone ja lopulta olohuone.
Lapseni taloon tulee sellainen, 63 m2. Kyselin käryjen perään, poikani selitti, että liesituulettimen lisäksi saarekkeen (jossa liesi ei siis ole, eikä allas, se on työskentelyä ja aamiasta jne. varten kuulema) ylle tulee myös poisto. Ruokailua varten on oma tila, siihen mahtuu varmaan ainakin 10 hengen pöytä, lopuksi tila olkkarille jossa katsontasuunta on poispäin keittiöstä, eli ikkunaseinään ja päätyyn, jossa myös ikkuna.
Hauska nähdä miten sitten toimii. Ovat itse talonsa suunnitelleet, eläneet jo yhdessä talossa, luulisi heidän tietävän mitä haluavat.
Mutta saahan sitten teetettyä uuden jos ei toimi. Toivotaan että hyvä tulee.
Meillä on tuommoinen, ei noin iso, valitettavasti, mutta olen kokenut hyväksi. Tuo poisto saarekkeen päällä on varmasti hyvä, pitää panna mieleen.
Itse taas haluan keittiön samaan tilaan, enkä erillistä keittiötä, koska asun yksiössä ja silloin asunnosta tulee suuremman oloinen, kun ei ole yhtä ylimääräistä seinääkään, joka olisi huoneen ja keittiön välissä. Inhoan nykyisessä 50-luvun talon yksiössäni tuota pikkuruista keittiötä, johon saisi hädin tuskin yhden hengen ruokapöydän, mutta jota sitäkään en ole laittanut. Noin neliö tilaa siis, täysin hukkaan menevää sekin, kun ei siihen sitä pöytää ees saa kunnolla. Lähikuukausina muutan uuteen taloon.
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään, olikohan Hesarista, että ihmiset haluaa nykyään keittiön olohuoneensa yhdelle seinälle. Voi helevetti, miksi?
Eihän siinä saakeli soikoon ole mitään järkeä.
Kukahan sellaista on keksinyt. Varmaan joku suunnittelija.
Vai luuleeko ne että ihmiset haluaa sellaisen keittiön koska niitä ostetaan - kun muuta ei ole saatavilla.
Me rakennettiin seinä keittiön ja olkkarin väliin. Keittiöön sijoitettiin kunnollinen pitkä työtaso ja kaapisto uudelle seinälle.
Alkuperäisessä oli vain pari 60 cm pätkää työtasoa ja suurimman osan kasppien tilasta veivät jääkaappi, pakastin, liesi ja tiskikone. Ei se mielestäni ollut mikään viehättävä sisustuselementti olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää käydä katsomassa, mihin muuttaa vuokralle. Haloo!!!!
Kyllä mä kävin katsomassa, mutta en voinut tietää, miten hiton huono ratkaisu se oli, kun ei ollut aikaisempaa kokemusta. Käytössä vasta huomasin kaikki sen huonot puolet. t. se joka muutti pois
mulla on vain keittiö ja vessa. eli heti ovesta kaksi askelta ja tadaa! olet keittiössä. keittiön vasta seinään matkaa 5 metriä ja vieressä sängyn paikka. joku arkitehti joka lapsena haisteli liikaa setänsä pieruja saaden pysyvän aivovamman voi väittää että minulla on olohuone ja eteinen mutta jos sitä ei rajata seinällä ja ovella niin ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi muuttamaan asuntoon jossa keittiö ei ole avoin. Tuo lisää tilaa, ei hukattuja neliöitä seiniin ja hitosti paremman näköinen kun koppi. Liesituuletin ja ulkokeittiö on keksitty jos pitää jotain käristää.
Kävin viime viikonloppuna kaverin luona , heillä on tuommoinen. Jestas sitä rauhattomuutta kun iltaa kahdestaan yritimme istua. Keittiöön oli teineillä asiaa koko ajan. Siinä laitettiin voileipää, tehtiin pirtelöä, käytettiin mikroa jne.
Ajattelin, että tulisin hulluksi viikossa.
Miten te kestätte? Ei mitään rauhaa kenelläkään. Sohva oli keittiössä. Istu siinä sitten nauttimassa olostasi.
Hullujen hommaa.
Minusta sellainen entivanhanen keittokomerokin on parempi, kuin tuollainen keittiöseinä. Sen komeron oven kuitenkin saa kiinni, ja niissä sentään oli kaappitilaa enemmän, kuin nyky keittiöseinissä
* Erillinen keittiö, joka on iso ja valoisa. Mm. (arki) ruokapöytä+ tuolit 6: lle mahtuvat hyvin.
* Ruokahuone+ "office" , joka on myöskin iso ... kaksiosainen. Mm. kaappeja astioiden säilytykseen, suuri ruokapöytä tuolineen ja mukava takkanurkkauskin. Neljä suurehkoa ikkunaa, joten luonnonvaloakin riittää....
Näin meillä; minä tykkään- muotia tai ei!
Ennen asunnot tehtiin niin, että huoneet olivat reilun kokoisia ja kaikissa oli ovi, jonka sai laittaa perässään kiinni. Muistan nuoruudestani, kun asuttiin 60-luvulla rakennetussa kaksiossa viiden hengen perhe. Vanhemmat olohuoneessa, minä ja siskoni makkarissa ja isoveli keittiön puusohvalla, jonka sai levitettyä sängyksi. Kaikki nukkuivat rauhassa. Ei onnistuisi nykypäivän kaksiossa.
Kaikki alle noin 35-40 neliöiset asunnot pitäisi rakentaa yhteen tilaan, ei ensimmäistäkään seinää koko huoneistossa lukuunottamatta toilettia ja kylpyhuonetta. Näin saadaan avaruutta.
Asutaan vanhassa ns. rintamamiestalossa, johon rakensimme lisää tilaa toiseen päähän.
Vanhalla puolella oli ja on edelleen tilava ja käytännöllinen keittiö + ruokailuhuone.
En halua edes kuvitella sitä ankeutta, että leivottaisiin ja laitettaisiin ruokaa olohuoneessa. Silloinkin kun nuorena parina asuttiin Töölössä 30 neliön yksiössä, siinä oli pieni, mutta näppärä keittokomero, jossa oli korkea, avattava ikkuna ja oven sai kiinni.
Pahimmillaan olkkarin keittiöseinissä
* neljä pientä kaappia on tarkoitettu kaikille säilykkeille, mausteille ja kuiva-aineille (ei saa leipoa)
* sinulla on tarkoitus olla vain yksi pannu ja yksi kattila, joita säilytät liedellä
* taikinakulhoja ym. joutuu säilyttämään häkkivarastossa
* minnekään ei mahdu arkkupakastinta (hyvästit itse kerätyille marjoille)
* jääkaappi on eteisen seinällä (miksi???)
* kun laskutilalle on asettanut mikron ja kahvinkeittimen, niin laskutilalle ei mahdu enää kuin joko yksi pieni leikkuulauta tai yksi pieni lautanen. Ruuanlaitto näissä keittiöissä = voileivän tekeminen, piste? Meillä avokeittiöitä kutsutaan voileipäkeittiöiksi.
* on vain yksi (pieni) lavuaari, joka on korkeintaan käsien pesuun sopiva
* niin ruuanlaiton ohessa tiskatessa tiski- ja mömmövettä lentää liedelle ja ruuille asti. ÄLLLÖÄ.
* illanvietoissa käytettyjä lautasia ym. ei voi paiskata keittiön lavuaariin likoamaan, yllätysjälkkäriä ei voi jemmata keittiöön piiloon samalla tavalla jne.
* vaikka tykkään kaalista ja silakasta, niin en halua nuuhkia kaalilaatikon tai silakkapihvien tuoksua muualla kuin ruokapöydässä. On helpompi hillitä mielihalujaankin, kun ruuan tuoksu rajautuu yhteen huoneeseen (onko kukaan muu huomannut samaa??).
Joo nykyisin uudet on kaikki samanlaisia. Ajatellaan varmaan, että ihminen joka asuu niissä käy vaan ulkona syömässä tai elää pelkillä mikroaterioilla. Asuin vuoden verran tuollaisessa, jos vaikka jauhopussi oli loppumaisillaan, piti uusi pussi ostaa vasta sen loputtua, koska ei ollut tilaa yhdelle kokonaiselle ja yhdelle vajaalle pussille jne. Paistinpannut ym piti säilyttää uunissa ja suurin osa astioista häkkivarastossa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen keittiö olohuoneen ymmärrän jolle on iso tila ja on ikäänkuin jonossa keittiö, ruokailuhuone ja lopulta olohuone.
Lapseni taloon tulee sellainen, 63 m2. Kyselin käryjen perään, poikani selitti, että liesituulettimen lisäksi saarekkeen (jossa liesi ei siis ole, eikä allas, se on työskentelyä ja aamiasta jne. varten kuulema) ylle tulee myös poisto. Ruokailua varten on oma tila, siihen mahtuu varmaan ainakin 10 hengen pöytä, lopuksi tila olkkarille jossa katsontasuunta on poispäin keittiöstä, eli ikkunaseinään ja päätyyn, jossa myös ikkuna.
Hauska nähdä miten sitten toimii. Ovat itse talonsa suunnitelleet, eläneet jo yhdessä talossa, luulisi heidän tietävän mitä haluavat.
Se onkin ihan eri asia, jos keittiölle ja ruokailuhuoneelle on oma tilansa, vaikka seinä olohuoneen väliltä puuttuukin. Nykyisin tehdään kuitenkin näitä viritelmiä, jossa keittiökaapit ovat olohuoneen seinässä ja esitetään, että se on muka avokeittiö, vaikka kyseessä ei ole keittiö lainkaan.