Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo parinkympin lääkärimaksu on liikaa yhä useammalle – Ulosotto karhusi yli puolta miljoonaa soten palvelumaksua viime vuonna

Vierailija
06.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12298073

"Parinkymmenen euron lääkärimaksu kuulostaa keskiluokkaisesta ja keskituloisesta tai maksuttomista työterveydenhuollon palveluista nauttivasta pieneltä. Pienillä tuloilla elävälle se on kuitenkin merkittävä maksu, joka voi jäädä rästiin.

– Ilman rahaa olevat ihmiset jopa jättävät lääkärikäynnit väliin. Lopulta vaivat pahenevat niin, että yhteiskunnalle tuleva lasku voi olla tuhatkertainen. Tiedän, että monet ihmiset on niin tunnollisia, että säästetään vaikka lääkkeistä tai lääkäriin lähtemisestä. Tilanne on todella hullu, Ylen haastattelema mies kertoo."

Muistetaan kuitenkin, kuinka korona-aikana yhteiskunnan virallisen linjan mukaan ja tälläkin palstalla valtaosan mielestä jokaisella on varmasti varaa maksaa toistuvasti esim. ruokaostosten kotiinkuljetuksesta, ettei sinne kauppaan tarvitse fyysisesti mennä tarpeettomia ihmiskontakteja tekemään...

Yhteiskunnassa, kuten myöskään tällä palstalla, moni ei selvästikään tiedä, millaista on olla oikeasti köyhä, kun joka euron joutuu laskemaan, että riittävätkö ne.

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ne rahat menevät elämiseen.

T. Peruspäivärahalla oleva työtön

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Jossain on mätää kun 660e ei riitä??

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Niin siis mun päiväraha on se 660e. Ja en käsitä miksi jotkut väittää että se riittää elämiseen.

Tuonpuoleisesta kirjoittelemassa?

Vierailija
122/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tk maksu on 20,60e ja kun on kolme kertaa vuoden sisään sen maksanut, loput käynnit ovat ilmaisia tai siis maksuttomia. Veroillaan jokainen kustantaa.

Ihmettelen, miksi jätetään maksamatta noin pieni summa ja annetaan mennä ulosottoon ja saa jopa maksuhäiriömerkinnän.
Elämänhallinassa on vikaa, jos ei osaa suhteuttaa menonsa. Olen kiitollinen, kun noin pienellä maksulla tai maksuilla saa terveydenhoitoa ja tutkimuksia. Joka vuosi pitkä liuta lääkkeitä, joskus myös röntgentutkimuksia.

Miten itse tulisit toimeen, jos pakolliset menot ovat 450 euroa/kk, mutta siihen saamasi tuet ovat 425 e/kk tai vastaava?

Jos menisi vaikkapa töihin? Suomessa on vaan liian helppoa makoilla sohvalla käsi ojossa ja odottaa, että kaikki tulee eteen tekemättä mitään.

Jos on vaikka opiskelija, vammainen, sairas, yli 50-vuotias työtön, eläkeläinen, kotihoidontuella, jne... niin eipä se ihan helposti onnistu.

Moi minä olen eläkkeellä ja en maksa mitään terveydenhuollon laskuja koska takuueläkeestä ei saa ulosottaa mitään. Opiskelija saa opintolainaa ja sen saa anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa maksaa 20 eur lääkärikäynnistä, rahat menevät johonkin muuhun. Viinaan, tupakkaan, rakennekynsiin, huulitäytteisiin, tatuointeihin, roskaruokaan jne jne. Tällaisilla ihmisillä on yleensä elämänhallinnan ongelmia ja kaikkia muitakin ongelmia. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä, jotka sotkevat ihan itse asiansa. Mielestäni toimeentulotuki asiakkaan ei pitäisi saada rahaa ollenkaan vaan kuponkeja millä lunastaa palveluita. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva, töihin ihmiset sohvalta lorvimasta.

Ainiin.. Teille se eläminen on sama kuin kuluttaminen... unohtui täysin.

T:Sijoittaja.

Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?

Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia.

Otetaas nyt faktat haltuun. Jos saa asumistukea, niin ei voi saada muita asumiseen liittyviä tukia. Jos niitä edes onkaan.

Asumistuki ei myöskään kata kuin enintään 80% vuokrasta, joten sen 20% joutuu sitten maksamaan niistä muista vähäisistä tuloista.

jotka valtaosin ovan JUURIKIN MUITA TUKIA... kukaan muu kuin sinä ei puhunut "muista ASUMISEN tuista". puhuttiin "MUISTA TUISTA" ilman sanaa ASUMINEN.

Tämä oli viesti:

"Ette te mitään asumista maksa. Saatte sitä varten asumistukea JA muita tukia."

Suomeksi tuo tarkoittaa että saatte asumista varten a) asumistukea ja b) muita tukia. Sana ja oli vielä laitettu isolla.

Lisäksi pyydän huomauttaa, että kyllä asumistuesta ja kaikenlaisista muista tuista maksetaan se asuminen. Fakta.

niin joku muu maksaa ne tuet... ne ovat meidän omasta elannostaan huolehtivien taskuista varastettu.

Te maksatte suhteessa tuloihinne vähemmän veroja kuin tuensaajat ja eläkeläiset. Jännä juttu!

Joten turha kehuskella ja puhua lapsellisesti "varastamisesta". Ihan meidän kaikkien (ml. tukien saajien) yhteisiä verorahoja ne ovat. Eivät sinun privaattirahojasi.

Tuollainen tietämättömyys on noloa, ettei aikuinen ihminen ymmärrä miten yhteiskunta toimii.

No kerros kuinka paljon yli 38% tuloveroja ekäkeläiset ja tukien saajat maksavat. Mitään välillisiä veroja tähän on turha sotkea, maksan niitäkin takuulla enemmän kuukausittain kuin tukien saajat.

Voit ihan itse googlettaa omilla tiedoillasi veroprosenttia. Laita sinne ansiotulojen paikalta se summa minkä tienaat sinne sosiaalietuuksien tai eläkkeen kohdalle. Laske sitten sille veroprosentti ja ylläty.

Jos lasket esimerikiksi mitä Kelan työttömyyspäivärahalla saa vuodessa niin siitä menee kunnasta ynnä muusta riippuen noin 15-16% veroa, mutta jos ne olisivat ansiotuloa, veroa menis 0%.

Mielenkiintoista eikö totta?

Vierailija
124/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä laskuja EI SAISI laittaa ulosottoon, jos asiakkaan taloustilanne vaikeutuu, mutta kunnat vähät välittävät!

Eikä asiakkaat jaksa/osaa perätä oikeuksiaan!

- - - - -

Nykyisen asiakasmaksulain mukaan sote-palveluiden asiakasmaksuja voitaisiin kohtuullistaa ja jopa mitätöidä asiakkaan maksukyvyn perusteella. Lain mukaan asiakasmaksut eivät saa vaarantaa henkilön toimeentuloa.

Käytännössä näin ei toimita missään, vaan asiakasmaksut peritään täysmittaisina joko ulosoton kautta tai sitten kulut maksetaan toimeentulotukijärjestelmän kautta.

Tilanne on kunnissa paitsi lainvastainen, myös asiakkaan kannalta kohtuuton. Maksujen kohtuullistaminen vaatisi yksilöltä itseltään voimavaroja, jotta asiat etenisivät johonkin suuntaan.

https://www.kaleva.fi/terveyskeskuslaakarikaynti-ei-saa-olla-rahasta-ki…

- - - - 

Lain mukaan kunta tai sairaanhoitopiiri voi jättää terveyskeskus- tai sairaalamaksun perimättä tai alentaa sitä, jos maksu vaarantaa potilaan toimeentulon.

Jos ihminen joutuu päästämään hoitomaksun ulosottoon ja menettää luottotietonsa, se ilmiselvästi vaarantaa hänen toimeentulonsa. Luottotietojen menettäneen on vaikea saada esimerkiksi vuokra-asuntoa.

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000007718897.html

- - - - 

Kunnan olisi hyvä varmistaa, ettei lähetetä laskua ulosottoon ainakaan, jos ulosotto vaarantaa asiakkaan toimeentulon”, Kuluttajaviraston lakimies Juha Jokinen sanoo.

Liedon kuntakin vie terveyskeskuslaskuja ulosottoon yksityisen perinnän päätteeksi, vaikkakaan ei hallintopalvelujen johtajan sanojen mukaan paljoakaan.

”Harkintavalta säilyy kunnalla”, Rauno Peltola sanoo.

Kunta voi siis jättää viemättä laskuja ulosottoon, jos velallinen on esimerkiksi toimeentulotuen asiakas.

Lain mukaan perintätoimisto ei saa toimia ulosotossa kunnan asiamiehenä suoraan ulosotettavan saatavan, kuten terveyskeskusmaksun osalta, mutta tätä kierretään asettamalla perintätoimisto tekniseksi välittäjäksi ulosottoon.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/velallisten-terveyskeskusmaksut-ka…

Vierailija
125/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on laittomia uolosottoja jos asiakas joutu maksuvaikeuksiin tai menettää luottotiedot terveyskeskusmaksun johdosta!!

Vierailija
126/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla kympillä saa monta keppanaa. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Todista, että nuo ulosotossa olevat ovat käyttäneet vähät rahansa kaljaan. Kerran kun moista väität.

Kunhan sinäkin todistat, etteivät ole!

Vierailija
127/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut myös työttämänä elämäni aikana useita kertoja, mutta lääkärikäynnin 20 eur olen aina pystynyt maksamaan. Jossain on siis mätää jos ei pysty maksamaan tuollaista maksua. Rahat menevät muualle. Ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä elättää tällaisia ihmisiä jotka eivät suoriudu tuollaisesta maksusta. Valtion ei kuulu holhota ihmisiä. Ihmisten kuuluu itse ottaa vastuu omasta elämästään se ei kuulu valtiolle.

Ongelmana ei varmasti ole yksittäiset laskut. Lääkäri- ja lääkekuluja voi helposti kertyä enemmän kuin 20€. Kroonisen sairauden kanssa elävänä minulla on tänä vuonna mennyt näihin jo n. 250€, ja lisää maksuja on tulossa viimeistään ensi kuussa. Monilla on vielä paljon suurempia kuluja. Olet ehkä kuullut sanonnan, että pienistä puroista syntyy suuri joki.

Vierailija
128/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä laskuja EI SAISI laittaa ulosottoon, jos asiakkaan taloustilanne vaikeutuu, mutta kunnat vähät välittävät!

Eikä asiakkaat jaksa/osaa perätä oikeuksiaan!

- - - - -

Nykyisen asiakasmaksulain mukaan sote-palveluiden asiakasmaksuja voitaisiin kohtuullistaa ja jopa mitätöidä asiakkaan maksukyvyn perusteella. Lain mukaan asiakasmaksut eivät saa vaarantaa henkilön toimeentuloa.

Käytännössä näin ei toimita missään, vaan asiakasmaksut peritään täysmittaisina joko ulosoton kautta tai sitten kulut maksetaan toimeentulotukijärjestelmän kautta.

Tilanne on kunnissa paitsi lainvastainen, myös asiakkaan kannalta kohtuuton. Maksujen kohtuullistaminen vaatisi yksilöltä itseltään voimavaroja, jotta asiat etenisivät johonkin suuntaan.

https://www.kaleva.fi/terveyskeskuslaakarikaynti-ei-saa-olla-rahasta-ki…

- - - - 

Lain mukaan kunta tai sairaanhoitopiiri voi jättää terveyskeskus- tai sairaalamaksun perimättä tai alentaa sitä, jos maksu vaarantaa potilaan toimeentulon.

Jos ihminen joutuu päästämään hoitomaksun ulosottoon ja menettää luottotietonsa, se ilmiselvästi vaarantaa hänen toimeentulonsa. Luottotietojen menettäneen on vaikea saada esimerkiksi vuokra-asuntoa.

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000007718897.html

- - - - 

Kunnan olisi hyvä varmistaa, ettei lähetetä laskua ulosottoon ainakaan, jos ulosotto vaarantaa asiakkaan toimeentulon”, Kuluttajaviraston lakimies Juha Jokinen sanoo.

Liedon kuntakin vie terveyskeskuslaskuja ulosottoon yksityisen perinnän päätteeksi, vaikkakaan ei hallintopalvelujen johtajan sanojen mukaan paljoakaan.

”Harkintavalta säilyy kunnalla”, Rauno Peltola sanoo.

Kunta voi siis jättää viemättä laskuja ulosottoon, jos velallinen on esimerkiksi toimeentulotuen asiakas.

Lain mukaan perintätoimisto ei saa toimia ulosotossa kunnan asiamiehenä suoraan ulosotettavan saatavan, kuten terveyskeskusmaksun osalta, mutta tätä kierretään asettamalla perintätoimisto tekniseksi välittäjäksi ulosottoon.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/velallisten-terveyskeskusmaksut-ka…

Melko sikamaista toimintaa kunnalta!

"mutta tätä kierretään asettamalla perintätoimisto tekniseksi välittäjäksi ulosottoon"

Ja mita se auttaa jonkun toimeentulotukiasiakkaan laskua periä kun kunta sen maksaa tt-tukena.

Kunta vaatii kunnan A-rahapuussiin tk-maksun ja se maksetaan kunnan B-rahapussista.

Vierailija
129/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa voi joutua maksamaan elintärkeistä lääkkeistä koko summan, ellei maksukatto täyty. Kun maksukaton laskenta alkaa uudestaan vuoden alusta.

Mun äidille kävi noin. Oli kalliit syöpälääkkeet, ja tammikuussa uusittiin resepti, joten satsin hinnaksi tuli tuli jotain 650 euroa siinä kuussa.

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?[/quote]

Se viidenkympin alkuomavastuu sisältyy tuohon lääkekulujen vuosiomavastuuseen 592,16e. Sen päälle tulee ostokertakohtainen omavastuu 2,50e. Siis vuodessa vajaa 50e/kk. Toki loppuvuoden joutuu maksamaan aina tuon 2,50e /lääke/ osto.

Tämän ei pitäisi kenellekään olla enää yllätys koska viidettä vuotta näin. Ja tässä mainittiin reseptin uusinta, siis käytäntö on varmasti ollut hänelle tuttu jo viime vuodelta. Oli miksi hän ei ole säästänyt jo viime vuoden lopulla ainakin tuota 50e/kk kun on saanut silloin lääkkeensä tuolla pienellä omavastuulla? Varmasti on ollut tiedossa, että taas vuoden vaihtuessa maksut juoksee alkuvuosipainotteisesti.

Vierailija
130/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tk maksu on 20,60e ja kun on kolme kertaa vuoden sisään sen maksanut, loput käynnit ovat ilmaisia tai siis maksuttomia. Veroillaan jokainen kustantaa.

Ihmettelen, miksi jätetään maksamatta noin pieni summa ja annetaan mennä ulosottoon ja saa jopa maksuhäiriömerkinnän.
Elämänhallinassa on vikaa, jos ei osaa suhteuttaa menonsa. Olen kiitollinen, kun noin pienellä maksulla tai maksuilla saa terveydenhoitoa ja tutkimuksia. Joka vuosi pitkä liuta lääkkeitä, joskus myös röntgentutkimuksia.

Miten itse tulisit toimeen, jos pakolliset menot ovat 450 euroa/kk, mutta siihen saamasi tuet ovat 425 e/kk tai vastaava?

Epäilen erittäin vahvasti että talouden ainoat tulot olisivat yhteensä 425 €...

Eli jälleen jätetään olennaisia asioita kertomatta. Myös mitään "pakollisia menoja" ei ole olemassakaan. Ne ovat aina omien valintojen seurausta. Niistä perusmenoistakin voi yleensä säästää kun näkee vaivaa.

Tämä ei ollut yksittäistapaus, vaan tarkoitus kuvastaa sitä tilannetta että kulut (ml. ne terveydenhoito- ja lääkelaskut) ovat suuremmat kuin ne tulot.

Ihan normaalitilanne vähävaraisilla ihmisillä. Sä et vaan tajua tätä etkä osaisi edes toimia tuossa tilanteessa selvästikään. Et taida olla pätevä ihminen siten edes kommentoimaan asiaa.

Eli revit lukuja hatusta, eli keksit kuvitteellisia tilanteita. Suomeksi valehtelet. Ja Kyllä olen ollut vähävarainen, ja nimenomaan sitä Suomen alinta kastia eli yksinyrittäjä. Siis näitä jotka eivät mitään sosiaalitukia edes saa, ja jos tulee kovan työn tuloksena menestystä niin sitten haukutaan veronkiertäjiksi yms.

Muiden haukkuminen valehtelijaksi, kun et itse ymmärrä mistä on kyse, on osoitus älyn ja käytöstapojen puutteesta. Toivottavasti et toimi julkisesti tuolla tavoin.

Siis mitä väliä on summilla, nehän vaihtelevat henkilöstä, iästä, tilanteesta, vuokrasta ja kunnasta toiseen. Tarkoitus on miettiä, mitä tehdä kun tulot eivät kata menoja.

Jos haluat tarkan luvun, niin kerro omat tulosi, mitä saat käteen kuussa. Kerro sitten mitkä ovat pakolliset menosi kuussa. Voidaan sitten keskustella niistä.

Vierailija
131/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttaminenko on sitä että maksaa asumisen, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet, ruoan, auton kulut,vaatteet ja kengät itselle ja lapsille jne?

Otetaas nyt faktat haltuun. Jos saa asumistukea, niin ei voi saada muita asumiseen liittyviä tukia. Jos niitä edes onkaan.

Asumistuki ei myöskään kata kuin enintään 80% vuokrasta, joten sen 20% joutuu sitten maksamaan niistä muista vähäisistä tuloista.

jotka valtaosin ovan JUURIKIN MUITA TUKIA... kukaan muu kuin sinä ei puhunut "muista ASUMISEN tuista". puhuttiin "MUISTA TUISTA" ilman sanaa ASUMINEN.

Tämä oli viesti:

Suomeksi tuo tarkoittaa että saatte asumista varten a) asumistukea ja b) muita tukia. Sana ja oli vielä laitettu isolla.

Lisäksi pyydän huomauttaa, että kyllä asumistuesta ja kaikenlaisista muista tuista maksetaan se asuminen. Fakta.

niin joku muu maksaa ne tuet... ne ovat meidän omasta elannostaan huolehtivien taskuista varastettu.

Te maksatte suhteessa tuloihinne vähemmän veroja kuin tuensaajat ja eläkeläiset. Jännä juttu!

Joten turha kehuskella ja puhua lapsellisesti "varastamisesta". Ihan meidän kaikkien (ml. tukien saajien) yhteisiä verorahoja ne ovat. Eivät sinun privaattirahojasi.

Tuollainen tietämättömyys on noloa, ettei aikuinen ihminen ymmärrä miten yhteiskunta toimii.

Elämäntapatyöttömän päivän mietelause: "Maksetaanhan tuistakin veroja"

Se on fakta jota sinä et tajua. Kyllä, myös eläkeläiset maksavat veroja, samoin työttömät, samoin opiskelijat jossain tilanteissa, samoin sairaat, vammaiset, kotihoidontuella olevat, työssäkäyvätkin, jne... vaikka saisivat tukia.

Tervetuloa todelliseen maailmaan!

Vierailija
132/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli viesti:

No kerros kuinka paljon yli 38% tuloveroja ekäkeläiset ja tukien saajat maksavat. Mitään välillisiä veroja tähän on turha sotkea, maksan niitäkin takuulla enemmän kuukausittain kuin tukien saajat.

Voit ihan itse googlettaa omilla tiedoillasi veroprosenttia. Laita sinne ansiotulojen paikalta se summa minkä tienaat sinne sosiaalietuuksien tai eläkkeen kohdalle. Laske sitten sille veroprosentti ja ylläty.

Jos lasket esimerikiksi mitä Kelan työttömyyspäivärahalla saa vuodessa niin siitä menee kunnasta ynnä muusta riippuen noin 15-16% veroa, mutta jos ne olisivat ansiotuloa, veroa menis 0%.

Lopetetaan kaikki töissä käyminen ja siirrytään tukien saajaksi, hyvinvointivaltio pyörii loistavasti, koska tuistahan maksetaan veroja. Taidankin heti huomenna irtisanoa itseni.

Vierailija
133/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli viesti:

Lopetetaan kaikki töissä käyminen ja siirrytään tukien saajaksi, hyvinvointivaltio pyörii loistavasti, koska tuistahan maksetaan veroja. Taidankin heti huomenna irtisanoa itseni.

Miksi sitä rahaa pitäisi mielestäsi nimittää, jonka esim. työtön maksaa verokortissa olevan prosentin mukaisesti työttömyysetuudestaan?

-Eri

Vierailija
134/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla kuukaudessa tuo summa irrottaa palkastasi saati mitäs sitten tekisit jos sulla olis pieni eläke tai vain se päiväraha?

Se viidenkympin alkuomavastuu sisältyy tuohon lääkekulujen vuosiomavastuuseen 592,16e. Sen päälle tulee ostokertakohtainen omavastuu 2,50e. Siis vuodessa vajaa 50e/kk. Toki loppuvuoden joutuu maksamaan aina tuon 2,50e /lääke/ osto.

Tämän ei pitäisi kenellekään olla enää yllätys koska viidettä vuotta näin. Ja tässä mainittiin reseptin uusinta, siis käytäntö on varmasti ollut hänelle tuttu jo viime vuodelta. Oli miksi hän ei ole säästänyt jo viime vuoden lopulla ainakin tuota 50e/kk kun on saanut silloin lääkkeensä tuolla pienellä omavastuulla? Varmasti on ollut tiedossa, että taas vuoden vaihtuessa maksut juoksee alkuvuosipainotteisesti.

Se 50 e omavastuu tarkoittaa että saa Kela-korvauksen vasta sen jälkeen, ei sitä että lääke korvataan kokonaan.

Se vuosiomavastuu on tänä vuonna jotain 592 e. Eli kyllä sä joudut kalliista lääkkeestä maksamaan tuon 592 e kerralla jos huonosti käy.

Mun äidin lääkkeet maksoivat siis tuhansia euroja per ostoskerta. Eipä hänelle tullut mieleen kun ensi kertaa meni reseptillä ostamaan että hinta on hirvittävä ja että joutuu maksamaan siis kerralla tuon lähes 600 e.

.

Vierailija
135/178 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli viesti:

Kyllä se enemmän verorahoja tuo kuin jos olet töissä jollain minipalkalla.

Vierailija
136/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ties kuinka kauan lääkkeisiin on saanut maksusitoumuksen ja nykyään näkevät jo automaattisesti sen järjestelmistään.

Ajattelisin että sama saisi tulla myös muihin terveydenhuoltomenoihin. Ihan turhaa laittaa laskuja toimeentulotuen asiakkaille.

Me kaikki pienituloiset ei olla sossuasiakkaita.

Perustoimeentulotuen hoitaa nykyään Kela. Jos ei saa toimeentulotukea, silloin on liikaa tuloja, säästöjä tai omaisuutta jossain muodossa. Jos ei halua käyttää säästöjä tai realisoida omaisuutta se on voi voi.

Ihminen voi omistaa esim. osuuden perikunnan mökistä. Sellaista ei saa kaupaksi jos ei joku muu osakas osta, eikä varsinkaan nopealla aikataululla. Käytä aivojasi.

Edelleen se on voi voi. Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan, se on oma valinta. Valinnoilla on seurauksensa.

Vierailija
137/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla kympillä saa monta keppanaa. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Todista, että nuo ulosotossa olevat ovat käyttäneet vähät rahansa kaljaan. Kerran kun moista väität.

Olen eri kuin kenelle vastasit. Mutta työskentelen alalla missä näen ihmisen kaikki luottotietomerkinnät, jos henkilö on "aktiivisena" meidän järjestelmässä. Hyvin usein näillä joilla on suoraan ulosmitattavia laskuja ulosotossa (terveydenhoito, päivähoito, vakuutukset ym) löytyy luottotiedoista myös monta isompaa velkaa eri luotonmyöntäjiltä (vakuudettomat luotot). Sehän ei kerro mihin rahat ovat menneet. Mutta jos ensin on luotot tapissa ja sähköt maksamatta, niin kyllä se jotain sanoo henkilön taloudellisista taidoista. Koska kaikille ei ole sattunut sairautta, työttömyyttä tai avioeroa, vaikka heitäkin joukossa tietysti on.

Vierailija
138/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli viesti:

Elämäntapatyöttömän päivän mietelause: "Maksetaanhan tuistakin veroja"

Se on fakta jota sinä et tajua. Kyllä, myös eläkeläiset maksavat veroja, samoin työttömät, samoin opiskelijat jossain tilanteissa, samoin sairaat, vammaiset, kotihoidontuella olevat, työssäkäyvätkin, jne... vaikka saisivat tukia.

Tervetuloa todelliseen maailmaan!

Maksavat on väärä termi. Teidän vastikkeetta saamasta summastanne pidätetään pieni osuus verojen nimissä ennen kuin loppusumma siirretään vastikkeetta teidän tilillenne.

Voisivat alkaa ilmoittaa tuet nettosummana suoraan, kuten lapsilisätkin, niin ei syntyisi tulonsiirroista nauttiville tätä "olen veronmaksaja" -harhaa.

Vierailija
139/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meni ulosottoon ihan sen takia että posti toi laskun myöhässä. Lääkärimaksut menee usein heti ulosottoon.

Joten tuskin se summa on läheskään kaikissa tapauksissa ongelma, pienikin viivästyminen laskun maksussa johtaa näissä ulosottoon.

Vierailija
140/178 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinkympin lääkärilasku ei ole liian iso kenellekään.

Ymmärrän kyllä, että joillain voi olla vähän rahaa käytettävissään, mutta ei noitakaan laskuja jatkuvasti tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän