Alpit kesällä -minne mennä?
Haluaisin nähdä Alppeja komeimmillaan ja ehkä pieni kaupunkiloma samalla? Mitä paikkaa suosittelette?
Kommentit (18)
Tullut käytä Alpeilla kesäisin patikoimassa monissakin maissa/paikoissa. Itävalta jo mainittu, joten ehkäpä minä voisin puolestani suositella Sveitsiä. Kompaktin kokoinen maa ja helppo liikkua; lyhyet välimatkat ja onnistuu ihan kätevästi julkisillakin tarvittaessa. Ja komeita alppimaisemia vähän joka puolella. Suosittelen esim. lentoa Zürichiin ja siellä muutama päivä kaupunkilomaa (tai jos pienempi ja pittoreskimpi kaupunki mieleen, niin Luzern) ja sitten vaikka Interlakenin kautta Grindelwaldiin tai viereiseen Lauterbrunnenin laaksoon.
Onko Innsbruck millainen kesällä? T. Myös sinnepäin lomaa suunnitteleva.
Innsbruck on kaunis kesällä. Mukava pieni kaupunki Alppien juurella. Kannattaa käydä.
Söll Itävallassa. Olen ollut täällä jo kahdeksan kertaa ja menen uudelleen varmasti joka kesä niin pitkään kuin pystyn kävelemään. Olen ollut myös Zell am Seessä ja Innsbruckissa, mutta Söllissä on paljon monipuolisemmat vaellusreitit kuin niissä.
Sölliin pääsee joko Aurinkomatkojen valmismatkalla tai sitten voi lentää Müncheniin, mennä sieltä junalla Kufsteiniin (alle kaksi tuntia), josta bussilla tai taksilla viimeiset 15 km Sölliin.
Kirjoitan myöhemmin lisää.
7 jatkaa. Söll sijaitsee laaksossa, jonka toisella puolella on Wilder Kaiserin vuoristo ja toisella puolella jono vähän pehmeämpipiirteisiä vuoria (korkein niistä noin 1800 m). Voit katsoa maisemia menemällä sivulle wilderkaiser.info ja valitsemalla sieltä web-kamerat. Tosin tällä hetkellä maisemat ovat aika lumiset.
Laaksossa on peräkkäin neljä paikkakuntaa (Söll, Scheffau, Ellmau ja Going), joiden välillä kulkee kesällä noin puolen tunnin välein ilmainen bussi, joka pysähtyy myös hissien ala-asemilla. Jokaisen mainitsemani paikkakunnan omalla vuorella on hiihtohissi, joka on toiminnassa myös kesällä. Voit mennä yhdellä hissillä ylös, kävellä ylhäällä upeita maisemia katsellen, tulla toisella hissillä alas ja ajaa bussilla takaisin lähtöpaikkaan.
Söllin lomaan voi yhdistää helposti kaupunkipäivän Innsbruckissa tai Münchenissä. Kumpaankin pääsee julkisilla yhdellä vaihdolla. Myös Kitzbüheliin pääsee yhdellä vaihdolla, mutta en tiedä, onko itse kaupungissa niin paljon katsottavaa. Sen sijaan Kitzbühelistä pääsee hiihtohisseillä kahden vuoren huipulle, joista lähtee taas lisää upeita vaellusreittejä. Menemme yleensä Söllin loman aikana kerran tai kahdesti Kitzbühelin poluille.
Slovenia, pieni, siisti maa, alppeja, Ljubljana, myös helppo siirtyä rantakohteeseen jos siis auto käytettävissä.
Wilder Kaiserin etuna voisin mainita vielä sen, että vaikka minulla on korkeanpaikankammo, niin alueella on minulle paljon sopivia reittejä upeissa maisemissa. Myös hisseistä suurin osa on kabiinihissejä, jotka sopivat tällaiselle korkeanpaikankammoiselle tuolihissejä paremmin. (Poikkeuksena tästä Goingissa ja Kufsteinissa on tuolihissit.)
Ehdottomasti Jungfraun alue: https://www.jungfrau.ch/en-gb/
Kannattaa käydä alueen kaikissa kylissä, niistä lähtee erilaisia reittejä. Useamman päivän hissi-junalippu on ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Seefeld oli kiva, Zell am See taas täysin arabituristien valtaama.
Onko Seefeld sitten vähemmän turistirysä? Kävin muutama vuosi sistten Zell am Seessa ja sinänsä tykkäsin siitä eikä turistien kansallisuudella ole mulle väliä. Mutta ylipäänsä se, että turisteja oli niin paljon teki kaupungista vähän tukalan. Luonnossa se ei onneksi haitannut. Siellä on myös ihana, kirkas järvi, jossa uida. Mutta haluaisin löytää jonkun alppikylän, joka ei olisi vielä muuttunut totaaliseksi turistirysäksi. Helpommin sanottu kuin tehty, ja turisti olen luonnollisesti itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Seefeld sitten vähemmän turistirysä? Kävin muutama vuosi sistten Zell am Seessa ja sinänsä tykkäsin siitä eikä turistien kansallisuudella ole mulle väliä. Mutta ylipäänsä se, että turisteja oli niin paljon teki kaupungista vähän tukalan. Luonnossa se ei onneksi haitannut. Siellä on myös ihana, kirkas järvi, jossa uida. Mutta haluaisin löytää jonkun alppikylän, joka ei olisi vielä muuttunut totaaliseksi turistirysäksi. Helpommin sanottu kuin tehty, ja turisti olen luonnollisesti itsekin.
Turismi on ainakin Itävallassa Alppipaikkakuntien tärkein elinkeino, joten tuskin löydät Alppikylää, jossa ei olisi turisteja. Mutta ainakin itselläni tunnelma on täysin toinen silloin, kun muut turistit tulevat vastaan retkeilyvaatteissa reppu selässä kuin silloin, jos jatkuvasti tulee vastaan turisteja, joiden ulkoinen olemus ei viittaa millään tavalla retkeilyyn. Seefeldistä itselläni ei ole kokemusta, mutta minusta Söllissä on vielä paljon paikallisen kylän tuntua, vaikka näitä retkeilyvarusteissa olevia turisteja onkin kaikkialla. Zell am Seen lisäksi kannattaa välttää ainakin Salzburgia, jos ei halua tuntea olevansa turistirysässä.
7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turismi on ainakin Itävallassa Alppipaikkakuntien tärkein elinkeino, joten tuskin löydät Alppikylää, jossa ei olisi turisteja. Mutta ainakin itselläni tunnelma on täysin toinen silloin, kun muut turistit tulevat vastaan retkeilyvaatteissa reppu selässä kuin silloin, jos jatkuvasti tulee vastaan turisteja, joiden ulkoinen olemus ei viittaa millään tavalla retkeilyyn. Seefeldistä itselläni ei ole kokemusta, mutta minusta Söllissä on vielä paljon paikallisen kylän tuntua, vaikka näitä retkeilyvarusteissa olevia turisteja onkin kaikkialla. Zell am Seen lisäksi kannattaa välttää ainakin Salzburgia, jos ei halua tuntea olevansa turistirysässä.
7
Joo, luonnollisesti turisteja löytyy vähän joka puolelta. Ymmärrän kyllä tuon ajatuksen, että retkeilyturisteihin saattaa suhtautua helpommin suopeammin. Ehkä tuossa Zell am Zeessa juurikin semmoinen yltiökaupallinen tunnelma, mikä pikkukaupungista huokui, oli se mikä teki siitä luotaantyöntävän. Ja sitten tätä ehkä vielä korostaa se, jos turistitkin ovat tulleet selkeästi enemmän jollekin luksuslomalle kuin nauttimaan luonnosta - ei sillä, etteikö näitä asioita voisi myös yhdistää.
Mulla on kyllä taipumus päätyä noihin pahimpiin turistipaikkoihin, kun Salzburg oli ensimmäinen paikka Itävallassa mihin päädyin matkalle. :D Silloin se tosin teki muhun suuren vaikutuksen jo pelkästään sillä, että en ollut koskaan aiemmin nähnyt vuorimaisemaa ja olin aivan sen lumoissa. Ja onhan se kaupunkikin ihan pittoreski. Vasta toisella matkustuskerrolla kiinnitin eri tavalla huomiota muihin asioihin kaupungissa, eikä se enää ollutkaan ihan niin tunnelmallinen kuin mielikuvissani.
Canazei Italiassa , huikeat vaellusreitit joiden varrella huippu ravintoloita. Dolomiitit ovat paljon jylhempiä kuin alpit
Itävalta. Innsbruck esimerkiksi.