Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärilausunnossa: "viehättävä nuori nainen"

Vierailija
14.06.2015 |

Kun ei saa öisin unta, tulee mietittyä kaikenlaista turhaa(kin).
Nytpä vuorossa oli se, kun olen ihan vähällä aikaa kahdesta eri lääkärilausunnosta lukenut "viehättävä nuori nainen". Mitä se siis tarkoittaa? Ymmärrän toki ettei epämiellyttävää ainakaan, mutta olen ennenkin ihmetellyt näitä lääkäreiden ns sivuhuomioita (jotka kuitenkin varmasti on jollain tavalla tärkeitäkin?), joita kai jokainen lääkäri potilaasta sanelee. Miten sinä tuon määrittelisit?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:26"]Mun vauva joutui sairaalaan ja lapsen sairaskertomuksessa luki että äiti hoitaa lasta kauniisti. Tiedä sitten kuinka relevantti tieto sekin oli saturaatiotasojen ja tulehdusarvojen lomassa.
[/quote]
On se relevantti = hyvä äiti.

Vierailija
42/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:52"]

Mistä te näitä luette? En ole ikinä saanut mitään lääkärin saneluita itsestäni luettavaksi, jostain niitä kai voi pyytää, mutta on jäänyt käsitys, että se on kovin vaivalloista ja epätoivottavaa...

[/quote]Omakanta, pankkitunnuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kyllä täysin epäoleellista ja jopa asiatonta kuvailla viehättäväksi. Sieväkin olisi hieman asiallisempi, mutta silti täysin turha sana. En edes uskalla mennä lukemaan mitä itsestä on kirjoitettu, jos lääkärit sinne tuollaisia juttuja kirjoittelee. Ymmärrettävää jos lasta kehutaan neuvolakorttiin vanhempien mieliksi, mutta että aikuista ihmistä. 

Vierailija
44/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 02:35"]Kun ei saa öisin unta, tulee mietittyä kaikenlaista turhaa(kin).
Nytpä vuorossa oli se, kun olen ihan vähällä aikaa kahdesta eri lääkärilausunnosta lukenut "viehättävä nuori nainen". Mitä se siis tarkoittaa? Ymmärrän toki ettei epämiellyttävää ainakaan, mutta olen ennenkin ihmetellyt näitä lääkäreiden ns sivuhuomioita (jotka kuitenkin varmasti on jollain tavalla tärkeitäkin?), joita kai jokainen lääkäri potilaasta sanelee. Miten sinä tuon määrittelisit?
[/quote]

Ei tuo tarkoita mitään erikoista, aivan tavallista potilaan määrittelyä. Potilas on hyväkäytöksinen ja yhteistyöhaluinen.Huomaa kyllä, etteivät av-mammat ole liikoja lääkärinlausuntoja nähneet.

Vierailija
45/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla lukee psykiatrin kirjoittamissa lausunnoissa "sarkastinen, ironinen, epäkohtelias, impulsiivinen...". Ja sitten neurologin kirjoittamissa prujuissa "asiallinen ja orientoitunut nuori nainen".

Jep, minulla paloi hihat psykiatrin vastaanotolla siihen, että potilasta ei kuunnella. Neurologi taas osasi hommansa joten...

Vierailija
46/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä kuvailtiin lihaksikkaaksi, urheilulliseksi ja hyväkuntoiseksi ja paino arvioitiin lähes 30 kg pienemmäksi. Mies siis sai aivoverenvuodon ja oli noiden kuvausten aikana tajuton ja vuodepotilas. En tiedä, miten naislääkäri oli miehen lihakset havainnut (20 vuotta sitten aikaansaadut) tai päätellyt miehen veltosta olemuksesta, että hän urheilee kovasti ja on hyväkuntoinen, mutta tällaisen sairaskertomuksen sain siinä vaiheessa kun mies oli vielä tehohoidossa. Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla, miksi näin oli arvioitu. Miehellä on selvää mahaa, selvää ylipainoa ja silti ensimmäiset lääkemääräykset aivan päinseiniä kun ammattilainen ei osannut käyttää silmiään.

Vierailija
47/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 02:57"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 02:43"]Pitäisi olla sellainen toiminto, että potilas voisi myös arvostella lääkärin ulkonäön ja luonteen 4-10, kun lääkäreillekin tuo tarpeeton ja potentiaalisesti loukkaava arvostelu on sallittu, jolla ei ole mitään tekemistä hoidon kanssa.

-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Virossa on nettisivustot, joissa potilaat kirjoittavat huomioitaan kaikista lääkäreistä. Virossa potilas saa valita lääkärinsä, niimpä lähes kaikki lukee niitä sivustoja. En ole käynyt omat lääkärit olen valinnut ystävien suosituksesta, mutta juurikin he ovat kertoneet noista sivuista ja mitä lääkäreistä on kerrottu, sellaista tekstiä että joku epäilee lääkärin popsivan huumaavia lääkkeitä kesken työpäivän.
Ei taitaisi onnistua Suomessa, jossa lääkäri on jumalasta seuraava siis ylöspäin
[/quote]

Ai niimkö?

Vierailija
48/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko esim. Mehiläisessä tuollainen mistä voi lukea? Sinne olen pankkitunnuksilla joskus kirjautunut mutta mitään tuollaista en ole siellä nähnyt.

Vierailija
49/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erityisesti psykiatrisella puolella lääkärit ihan työnsä vuoksi kiinnittävät vastaanotoillaan huomiota ulkonäköön, siisteyteen jne. Se on aika tärkeääkin tuolla puolen. T. Sh

Vierailija
50/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:22"]Pukeutuu omituisesti = poikkeaa massasta = liikaa värejä, liikaa mustaa, liikaa liehuketta, hippi, etc...
[/quote]

Farkut, musta napitettava paita, lenkkarit ja kevyt siisti musta takki. Ainiin ja käsilaukku. Oli kevätpäivä ja tarvitsi edes jotain takkia vielä. Eli ei mitään outoa
[/quote]

Tässä tapauksessa lääkärin korvien välissä taisi olla jotain outoa. "Pukeutuu omituisesti" termiä näkee psykiatrialla tilanteissa, joissa vaatetus poikkeaa normaaliksi luokitellusta tai on tilanteeseen sopimaton. Oliko lääkäri jotenkin hmm... vanha? Joillain vanhoilla lääkäreillä on käsitys siitä että vo:lle pitäisi tulla about leningissä...

Vierailija
51/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käynyt neuvolassa.

Tuli ekana mieleen, kun on 0-3v lapset, neuvolakortissa lukee, sievä tyttö, aurinkoinen, hymyilevä, suloinen jne..

Niitä on kiva lukea, mutta kieltämättä ei olisi kiva lääkäriltä saada itselle samanlaisia kommentteja...

Vierailija
52/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viehättävyysdiagnoosin voi tehdä vain koulutettu lääkäri!!

Vierailija
53/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverista kirjoitettiin: "tynnyrimäinen olemus, kieltäytyy menemästä kyykkyyn ja ylös". Kyseessä on keskivartalolihava, kipakka naisihminen :)

Vierailija
54/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ap! Sehän siis tarkoitti suurinpiirtein nitä ajattelinkin, eli että on ihan miellyttävä. Tai asiallinen ja siisti. Hyvähän se on!
En itse ottanut kommenttia asiattomana, pisti vain silmään kun vielä kahdesti tosiaan samalla tavalla kuvattu ja kuitenkin itselle olisi vieras tapa kuvata ketään.
Ja harvoinhan sitä pääsee kuulemaan sellaisen lyhyen tapaamisen jälkeen toisen ihmisen ensivaikutelmaa, joten sinällään mielenkiintoistakin! Ehkä jos olisi joku negatiivinen sana, olisi toinen ääni kellossa minullakin. (Ap)

Vierailija
55/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäasiallista mielestäni.

"Viehättävä" kertoo täysin subjektiivisesta mielipiteestä, jollaisia ei pitäisi kirjoittaa virallisiin papereihin.

Verokarhuna voin paljastaa, ettei meidän viraston muistioihin ainakaan saa kirjoittaa asiakkaista mitään tuon tapaista.

Vierailija
56/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan mahdollisesti kyseessä masennus- tms psykiatrinen käynti? Mulla on ikävä kyllä kokemusta niistä, ja noissa lääkärit tosi usein pistävät jonkun ulkoisen luonnehdinnan sinne tietoihin. Siis sitä sillä vaan haetaan, että onko potilas sen oloinen, että kykenee huolehtimaan itsestään. Ts. onko siisti, peseytynyt, puhtaat vaatteet ja sään mukainen vaatetus. Musta on tämmöisillä käynneillä kirjoitettu esim, että "nuori ehostettu nainen" :P Mikä kuulostaa vähän hassulta, mutta kait sillä koitettiin sanoa, että olen vielä sen verran tekevässä kunnossa, että saan naamani meikattua aamulla...

Vierailija
57/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aikoinani terveysasemalla kirjoittamassa näitä lääkärien saneluja ja niissä on todella vaikka mitä hauskaa.

Itse muistan hupaisan sanelun, jossa lääkäri selosti kuinka "miehelle tullut vammoja koiran puremisesta". Mitenkähän miehen puremalle koiraressulle kävi?

Vierailija
58/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa lääkäriä piristi kun oli kerrankin viehättävä potilas kaikkien keski-ikäisten haisevien kaljavalaiden ja läskien siideripissisten jäkleen. Ei pidä miettiä liikaa asioita.

Vierailija
59/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:14"]

Mun kaverista kirjoitettiin: "tynnyrimäinen olemus, kieltäytyy menemästä kyykkyyn ja ylös". Kyseessä on keskivartalolihava, kipakka naisihminen :)

[/quote]

Pidän jo kaveristasi. :-D

Vierailija
60/108 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:14"]

[/quote]

Ai sun kaveri on Big Brother Anne tai Teija?