Lääkärilausunnossa: "viehättävä nuori nainen"
Kun ei saa öisin unta, tulee mietittyä kaikenlaista turhaa(kin).
Nytpä vuorossa oli se, kun olen ihan vähällä aikaa kahdesta eri lääkärilausunnosta lukenut "viehättävä nuori nainen". Mitä se siis tarkoittaa? Ymmärrän toki ettei epämiellyttävää ainakaan, mutta olen ennenkin ihmetellyt näitä lääkäreiden ns sivuhuomioita (jotka kuitenkin varmasti on jollain tavalla tärkeitäkin?), joita kai jokainen lääkäri potilaasta sanelee. Miten sinä tuon määrittelisit?
Kommentit (108)
Nuori (luulisi ikäkin olevan selvillä) ja nainen ok. Viehättävä katsojan silmissä, en pidä medikaalisesti tarpeellisena epikriisiin laittaa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:05"]
En ole ennen törmännyt vastaavaan. Kuulostaa epäammatilliselta. Yleensä voidaan todeta potilaan olevan esim. "Asiallinen". ("Asiallinen 40-vuotias nainen")
[/quote]Minä taas ajattelin, että ehkä tuo voisi olla hyvä termi.
Työskentelen psykiatrian puolella (lapset ja nuoret) ja meidän on pakko kirjoittaa joka kerta potilaan "status" potilaskertomukseen. Siis miltä potilas vaikuttaa, jotta voidaan seurata kuntoa. Yleisin käyttämäni termi on asiallinen. Saatan myös kirjoittaa siisti, hyvässä katsekontaktissa ja yhteistyössä (siis jos kaikin puolin ok). Viehättävä varmaankin kertoisi juuri tuosta siisteydestä ja yhteistyöhalukkuudesta.
Voin kommentoida myös henkilön kampausta, meikkiä ja vaatteita. Nämä nimittäin saattavat muuttua radikaalisti suuntaan ja toiseen ja kertoa potilaan voinnista, vaikka myöhemmin luettuna saattavat vaikuttaa omituisilta kommenteilta.
[/quote]
Työskentelen myös psykiatrian puolella, enkä pidä termiä "viehättävä" aivan asianmukaisena. Itse en missään nimessä käyttäisi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:39"]Minun todistuksesta oli huomautus "pukeutuu omituisesti" siis mitä helvettiä? Olin siis pukeutunut ihan normaaleihin vaatteisiin ja sekoituin massaan kadulla. [/quote] Jos lääkäri ei tarkoittanut vaatetustasi vaan juurikin pukeutumistasi. Ilmeisesti riisuiduit lekurissa ja pukeutumis vaiheessa käyttäydyit jotenkin oudosti. En osaa arvata edes että miten, lopputulosha se ratkaisee, mutta jos sulla on jo päällystakki päällä ja pipo päässä mutta pillu vielä paljaana niin minäkin sanoisin että potilas pukeutuu omituisesti.
[/quote]
:DDDDD
Sitähän on tutkittu, että tyttövauvojen neuvolakortteihin kirjoitellaan kuvauksia tyyliin " sievä, suloinen, hymyilevä, nauravainen, söpö jne" ja poikien "reipas, toimelias, ponteva, hyväntuulinen" jne.
Ihan noin sivuhuomautuksena.
Lääkäri kirjoitti mun b-lausuntoon, että potilas meikkaa runsaasti. En käytä yhtään meikkiä arkena, joskus harvoin ripsiväriä. En tiedä miten tuo liittyi mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 03:46"]Mulla on kokemusta lääkäreistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana noin 30 käyntiä lääkäreillä, takana yx leikkaus. Satoja verikokeita. Lääkärit lähinnä epäpäteviä, ylimielisiä, toimivat hyvin epäloogisesti, eivät kuuntele potilaitaan, hoitavat pääasiassa sitä vitun labran koetulospaperia. Kun joku arvo on viitteissä niin potilaalla ei voi olla oireita. Tai jos on niin vika on korvien välissä. Ihan sekopäistä sakkia. Voisin kirjoittaa omista kokemuksistani kirjan. [/quote] Ja tässä taas kohteliaasti käyttäytyvä, mutta lääketiedettä lääkäreitä paremmin tunteva potilas <3
[/quote]
tällä kertaa kävi niin että oma diagnoosini osui oikeaan. Olin jo vuoden ajan ehdotellut lääkäreille erästä diagnoosia jonka he torppasivat. Sain tapeltua kuitenkin itseni pään magneettikuvauksiin ja oireiden aiheuttaja selvisi. En ala tällä palstalla sen tarkemmin kertomaan taudista mutta lääkärit pyytelivät anteeksi kun eivät ottaneet tosissaan ja onnitelivat kun hyvästä diagnoosista. Ja minulla sattuu kyllä olemaan myös lääketieteen opintoja takan useita vuosia mutta en ole lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:26"]
Mun vauva joutui sairaalaan ja lapsen sairaskertomuksessa luki että äiti hoitaa lasta kauniisti. Tiedä sitten kuinka relevantti tieto sekin oli saturaatiotasojen ja tulehdusarvojen lomassa.
[/quote]
En tiedä mikä mua vaivaa vai onko tämä normaalia, mutta mun tuli kyyneleet silmiin tästä.
Itsellä luki että: "älykäs ja hyvä itsereflektio, hyötyisi terapiasta". Niin hyödyinkin.
Potilaslain mukaan "terveydenhuollon ammattihenkilön tulee merkitä potilasasiakirjoihin potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot".
Potilasrekisteriin ei saa merkitä rekisterin käyttötarkoituksen kannalta tarpeettomia tietoja. Lainvastaista on siis merkitä sellaisia tietoja, jotka eivät liity hoidon järjestämiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen tai seurannan turvaamiseen.
Ap:n mainitsema merkintä on lainvastainen, sillä tietoa potilaan viehättävyyydestä tai epäviehättävyydestä ei tarvita mihinkään kyseisen rekisterin käyttötarkoitukseen.
Olit varmaan mukava ja kohtelias lääkärille. Mun papereissa luki, että en kykene tuntemaan katumusta. Kykenen, mutta en tiedä miksi mun pitäisi raiskatuksi tulemisesta tuntea katumusta. Idiootti lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:14"]
Mun kaverista kirjoitettiin: "tynnyrimäinen olemus, kieltäytyy menemästä kyykkyyn ja ylös". Kyseessä on keskivartalolihava, kipakka naisihminen :)
[/quote]
Pidän jo kaveristasi. :-D
[/quote]
tynnyrimäisellä olemuksella viitataan usein keuhkoihin liittyviin ongelmiin.
[/quote]
Oisko keskivartalolihavuus parempi termi, vai kenties loukkaavampi? Musta toi tynnyrimäinen olemus on aika rumasti sanottu.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:01"]
Olit varmaan mukava ja kohtelias lääkärille. Mun papereissa luki, että en kykene tuntemaan katumusta. Kykenen, mutta en tiedä miksi mun pitäisi raiskatuksi tulemisesta tuntea katumusta. Idiootti lääkäri.
[/quote]
Tuliko diagnoosiksi narsistinen persoonallisuushäiriö?
Kauan sitten kun jaksoi vielä hukata aikaa kosmetiikkakuntoiluun, menin aamupunttiksen jälkeen yleiseen lääkärintarkastukseen hakemaan lääkärintodistusta (oin hakemassa kapiaiseksi, luojan kiitos en mennyt vaikka kokeista pääsin läpi...).
Olin tehnyt aika rankan jalkatreenisession aamusella tultuani yövuorosta ja kunnon pumppi päällä. Terkalla odotti jokseenkin ikäiseni naispuolinen kandi, joka huoahti ääneen "ohhoh mitkä jalkalihakset..." ja samantien lehahti tulipunaiseksi ja soperteli "anteeksi...se oli epäammattimaista...".
Mikäpä siinä oli virnistellessä kun ihan ammattilainen oli todennut lihaskunnon olleen parasta A-luokkaa :)
(olisin kyllä mielelläni tehnyt hänen kanssaan enemmänkin tuttavuutta, älykkäät & nätit neitoset kun olivat tuohon aikaan heikkouteni...)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:36"] Vaikka virallisesti niihin ei saisi sanella mitään hoidon kannalta epäolennaista tyyliin potilaalla eri pari kengät ...
[/quote]Eriparikengät ON olennainen tieto. Itse olen kirjannut esim. myös sen että potilas tulee vastaanotolle ilman toista kenkää (oli kuitenkin omasta mielestään täysin kunnossa, ei ollut huomannut kengän puuttuvan).
[/quote]
Teinisuosikki Robinin lääkäri varmaan kirjaa, että potilaalla on eriparikengät. Mitäköhän siitäkin päättelee?
Mä olin niin kade niille, joiden terkkarit kirjoitti aina vauvasta "söpö" tai "suloinen". Tuskin sillä mitään merkitystä on, mutta silti olisin halunnut, että mun terkkari ois kans kirjoittanut niin. Jos olisin itse neuvolan terkkari, kirjoittaisin ihan varmasti joskus korttiin, että "suloinen vauva", jos vauva viehättäisi mun silmää.
Teinien ja aikuisten kohdalla tuollaiset viehättävyyskommentit on kyllä kaikin puolin turhia.
Minä olen "määrätietoinen realistinen nainen" :) Aika paljon kyllä nauratti tämä. Sairastan vaikeaa kroonista sairautta ja lääkäri ei tiennyt että olen ammatiltani sh ja ei päässyt kovin helpolla kun kävin vastaanotolla.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 12:58"]
Mun kaverista kirjoitettiin: "tynnyrimäinen olemus, kieltäytyy menemästä kyykkyyn ja ylös". Kyseessä on keskivartalolihava, kipakka naisihminen :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oisko keskivartalolihavuus parempi termi, vai kenties loukkaavampi? Musta toi tynnyrimäinen olemus on aika rumasti sanottu.
[/quote]
mutta ne viittaa ihan eri tiloihin ja lääketieteelliseltä kannata eri tauteihin. 'Tynnyrimäinen' raskas, harteikas, laajentunut keuhko, keskivartalolihava, metabolinen oireyhtymä, diabetes tms. Tynnyrimäinen voi olla normaalipainoinenkin.
Mulla luki joskus n. 13-vuotiaana "urheilullinen nuori tyttö". Sairastin silloin (ja edelleen) reumaa. Ei ollut tullut pahemmin urheiltua. En tiedä viittasiko ruuminrakenteeseen, hoikka ja hyväryhtinen olin kyllä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:34"]Mulla luki joskus n. 13-vuotiaana "urheilullinen nuori tyttö". Sairastin silloin (ja edelleen) reumaa. Ei ollut tullut pahemmin urheiltua. En tiedä viittasiko ruuminrakenteeseen, hoikka ja hyväryhtinen olin kyllä.
[/quote]
Nykysin olen lähinnä asiallinen ja orientoitunut... Olisinko joskus ollut positiivinenkin.
[/quote]
[/quote]