Lääkärilausunnossa: "viehättävä nuori nainen"
Kun ei saa öisin unta, tulee mietittyä kaikenlaista turhaa(kin).
Nytpä vuorossa oli se, kun olen ihan vähällä aikaa kahdesta eri lääkärilausunnosta lukenut "viehättävä nuori nainen". Mitä se siis tarkoittaa? Ymmärrän toki ettei epämiellyttävää ainakaan, mutta olen ennenkin ihmetellyt näitä lääkäreiden ns sivuhuomioita (jotka kuitenkin varmasti on jollain tavalla tärkeitäkin?), joita kai jokainen lääkäri potilaasta sanelee. Miten sinä tuon määrittelisit?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:17"]Mistä minä saisin viehättävän nuoren naisen,kuulostaa aika kivalle.
t.mies
[/quote]
Lue lääkäriksi
"Potilas 40 vuotias turkulainen mies, ei muuta vikaa"
Löytyi jo ennen nettiä monistetuista lääkärien sanelujen parhaista paloista. Pitää taas googlata se niin saa nauraa tuhannenen kerran samoille jutuille.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:54"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:39"]Minun todistuksesta oli huomautus "pukeutuu omituisesti" siis mitä helvettiä? Olin siis pukeutunut ihan normaaleihin vaatteisiin ja sekoituin massaan kadulla.
[/quote]
Jos lääkäri ei tarkoittanut vaatetustasi vaan juurikin pukeutumistasi. Ilmeisesti riisuiduit lekurissa ja pukeutumis vaiheessa käyttäydyit jotenkin oudosti. En osaa arvata edes että miten, lopputulosha se ratkaisee, mutta jos sulla on jo päällystakki päällä ja pipo päässä mutta pillu vielä paljaana niin minäkin sanoisin että potilas pukeutuu omituisesti.
[/quote]
Ei tarvinnut ottaa kun paita vain pois. Mutta ei siinä tavassa jolla sen pois otin tai takaisin laitoin ollut mitään ihmeellistä.
se että potilas on Jehovalainen kyllä vaikuttaa hoitoon!
Toki aina mainitaan myös erikseen että ei hyväksy verituotteita.
quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:36"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:01"]Lääkärit kirjoittavat työkseen noita papereita, niitä tulee kirjoitettua aika monta. Toki olisi tarkoitus pitäytyä asiassa ja asiallisesti kirjoittaa mutta jossain vaiheessa kyllästyy kirjoittamaan samaa puisevaa tekstiä jokaisesta. Lääkäri halusi ehkä vähän elävöittää tätä tekstiä sen kummemmin ajattelematta sitä että paperi päätyy myös ap:lle.
Ensimmäinen kommentti todennäköisesti parhaiten kiteyttää tohtorin taka-ajatukset.
[/quote]
Hus:lla on tekstinkäsittelijät /konekorjoittajat saneluiden kirjoittamista varten. Pieni prosentti lääkäreistä kirjoittaa itse.
Se että potilas on Jehovalainen kyllä vaikuttaa hoitoon!
Todennäköisesti kyseinen kommentti viittaa potilaan käyttäytyvän adekvaatisti ja johdonmukaisesti eikä ole "vartti vajaa".
Vaikka virallisesti niihin ei saisi sanella mitään hoidon kannalta epäolennaista tyyliin potilaalla eri pari kengät tai potilas mormooni/ jehova.
[/quote]
Pukeutuu omituisesti = poikkeaa massasta = liikaa värejä, liikaa mustaa, liikaa liehuketta, hippi, etc...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 03:46"]Mulla on kokemusta lääkäreistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana noin 30 käyntiä lääkäreillä, takana yx leikkaus. Satoja verikokeita. Lääkärit lähinnä epäpäteviä, ylimielisiä, toimivat hyvin epäloogisesti, eivät kuuntele potilaitaan, hoitavat pääasiassa sitä vitun labran koetulospaperia. Kun joku arvo on viitteissä niin potilaalla ei voi olla oireita. Tai jos on niin vika on korvien välissä. Ihan sekopäistä sakkia. Voisin kirjoittaa omista kokemuksistani kirjan.
[/quote]
Ja tässä taas kohteliaasti käyttäytyvä, mutta lääketiedettä lääkäreitä paremmin tunteva potilas <3
Ehkä viittaus ulkonäköön tarkoitti että jotkut perinnölliset sairaudet tms voidaan sulkea pois.
Kun vein aikoinaan lastani tutkittavaksi pienen epämuodostuman vuoksi, lääkäri totesi että hauskannäköinen pieni mies. Oletin sen tarkoittavan että mitään merkittävää oireyhtymää ei ole havaittavissa.
Mä olen aina asiallinen hoikka nainen. Tylsää...
Ja mulla "tyttömäinen olemus" (silloin olin 35 v) Mitähän tuollaisella tiedolla tehdään?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:29"]
Mä olen aina asiallinen hoikka nainen. Tylsää...
[/quote]Niin olen mäkin. Tuo on se tavallisin kommentti.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:39"]Minun todistuksesta oli huomautus "pukeutuu omituisesti" siis mitä helvettiä? Olin siis pukeutunut ihan normaaleihin vaatteisiin ja sekoituin massaan kadulla. [/quote] Jos lääkäri ei tarkoittanut vaatetustasi vaan juurikin pukeutumistasi. Ilmeisesti riisuiduit lekurissa ja pukeutumis vaiheessa käyttäydyit jotenkin oudosti. En osaa arvata edes että miten, lopputulosha se ratkaisee, mutta jos sulla on jo päällystakki päällä ja pipo päässä mutta pillu vielä paljaana niin minäkin sanoisin että potilas pukeutuu omituisesti.
[/quote]
No ei kai lääkäri pukeutumista katso?! Minä olen ainakin aina verhon takana pukeutunut tai vähintään niin että lääkäri selin minuun.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:22"]se että potilas on Jehovalainen kyllä vaikuttaa hoitoon!
Toki aina mainitaan myös erikseen että ei hyväksy verituotteita.
quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:36"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:01"]Lääkärit kirjoittavat työkseen noita papereita, niitä tulee kirjoitettua aika monta. Toki olisi tarkoitus pitäytyä asiassa ja asiallisesti kirjoittaa mutta jossain vaiheessa kyllästyy kirjoittamaan samaa puisevaa tekstiä jokaisesta. Lääkäri halusi ehkä vähän elävöittää tätä tekstiä sen kummemmin ajattelematta sitä että paperi päätyy myös ap:lle.
Ensimmäinen kommentti todennäköisesti parhaiten kiteyttää tohtorin taka-ajatukset.
[/quote]
Hus:lla on tekstinkäsittelijät /konekorjoittajat saneluiden kirjoittamista varten. Pieni prosentti lääkäreistä kirjoittaa itse.
Se että potilas on Jehovalainen kyllä vaikuttaa hoitoon!
Todennäköisesti kyseinen kommentti viittaa potilaan käyttäytyvän adekvaatisti ja johdonmukaisesti eikä ole "vartti vajaa".
Vaikka virallisesti niihin ei saisi sanella mitään hoidon kannalta epäolennaista tyyliin potilaalla eri pari kengät tai potilas mormooni/ jehova.
[/quote]
[/quote]
Jehova oli vain esimerkki. Kuten huomaat myös sanan mormooni.
Mikäli on poliklinikka käynnistä tms. Kyse niin silloin ei ole olennainen tieto.Ja jos ei hyväksy verituotteita, tehdään siitä erillinen merkintä
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 02:57"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 02:43"]Pitäisi olla sellainen toiminto, että potilas voisi myös arvostella lääkärin ulkonäön ja luonteen 4-10, kun lääkäreillekin tuo tarpeeton ja potentiaalisesti loukkaava arvostelu on sallittu, jolla ei ole mitään tekemistä hoidon kanssa.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Virossa on nettisivustot, joissa potilaat kirjoittavat huomioitaan kaikista lääkäreistä. Virossa potilas saa valita lääkärinsä, niimpä lähes kaikki lukee niitä sivustoja. En ole käynyt omat lääkärit olen valinnut ystävien suosituksesta, mutta juurikin he ovat kertoneet noista sivuista ja mitä lääkäreistä on kerrottu, sellaista tekstiä että joku epäilee lääkärin popsivan huumaavia lääkkeitä kesken työpäivän.
Ei taitaisi onnistua Suomessa, jossa lääkäri on jumalasta seuraava siis ylöspäin
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:36"] Vaikka virallisesti niihin ei saisi sanella mitään hoidon kannalta epäolennaista tyyliin potilaalla eri pari kengät ...
[/quote]Eriparikengät ON olennainen tieto. Itse olen kirjannut esim. myös sen että potilas tulee vastaanotolle ilman toista kenkää (oli kuitenkin omasta mielestään täysin kunnossa, ei ollut huomannut kengän puuttuvan).
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:29"]Mä olen aina asiallinen hoikka nainen. Tylsää...
[/quote] Minä olin viimeksi "hyvin hoidettu rouva" :D En sitten tiedä miksi, ei esim ollut meikkiä ollenkaan, ei koruja, hiuksetkin vaan harjasin, en laittanut mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:26"]Mun vauva joutui sairaalaan ja lapsen sairaskertomuksessa luki että äiti hoitaa lasta kauniisti. Tiedä sitten kuinka relevantti tieto sekin oli saturaatiotasojen ja tulehdusarvojen lomassa.
[/quote]
Voi joskus jatkossa olla relevanttia. Vauvan kohdalla nimenomaan seurataan vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Tästä ne neuvolan terveydenhoitajatkin kirjaavat. On merkitystä, miten vanhemmat ovat vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Nimittäin, jos useassa kirjauksessa näkyy, että vuorovaikuttamisesssa on ongelmaa, osaa joku fiksu ammattilainen ehkä ajoissa tarjota apua. Lisäksi vauvan hoitamisessa saattaa näkyä vanhemman agressiivisuus tai väsymys yms.
Lääkäri myös suojaa selkäänsä, jos tulee lasua yms. Itse olisin vain tyytyväinen, että joku ns. ammattilainen on kirjannut minun hoitavan lastani hyvin.
Mistä te näitä luette? En ole ikinä saanut mitään lääkärin saneluita itsestäni luettavaksi, jostain niitä kai voi pyytää, mutta on jäänyt käsitys, että se on kovin vaivalloista ja epätoivottavaa...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:01"]
Lääkärit kirjoittavat työkseen noita papereita, niitä tulee kirjoitettua aika monta. Toki olisi tarkoitus pitäytyä asiassa ja asiallisesti kirjoittaa mutta jossain vaiheessa kyllästyy kirjoittamaan samaa puisevaa tekstiä jokaisesta. Lääkäri halusi ehkä vähän elävöittää tätä tekstiä sen kummemmin ajattelematta sitä että paperi päätyy myös ap:lle. Ensimmäinen kommentti todennäköisesti parhaiten kiteyttää tohtorin taka-ajatukset.
[/quote]
Tässä on tautalla hoitohenkilökunnan välistä tiedonsiirtoa. Nsnormaalijärkisistä potilaista kirjoitetaan alkuun jotakin positiivista, viehättävä, miellyttävä, asiallinen ect... Mies tai nanen. Viesti muille lääkäreilleettä ihan ok hemmosta kyse.
sitten kun on kyseessä, miten sen nyt muotoilisi, vähemmän teräviä, kenties ei-miellyttäviä ja ei-asiallisia potilaita, aloitetaan sanelu ...kyseessä 42-vuotas mies... Eli pitää katsoa mitä puuttuu eikä mitä on.
valituksa nimittäin tulee vähemmän ns positiivisista sanoista, kuin että tästä herra 42veestä olisi kirjoitettu .... Kyseessä 42-vuotas alkoholisoitunut, kentes harhainen, hygieniastaan huolehtimaton ja muutoinkin epämiellyttävä mies....
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:22"]Pukeutuu omituisesti = poikkeaa massasta = liikaa värejä, liikaa mustaa, liikaa liehuketta, hippi, etc...
[/quote]
Farkut, musta napitettava paita, lenkkarit ja kevyt siisti musta takki. Ainiin ja käsilaukku. Oli kevätpäivä ja tarvitsi edes jotain takkia vielä. Eli ei mitään outoa
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 07:05"]
En ole ennen törmännyt vastaavaan. Kuulostaa epäammatilliselta. Yleensä voidaan todeta potilaan olevan esim. "Asiallinen". ("Asiallinen 40-vuotias nainen")
[/quote]Minä taas ajattelin, että ehkä tuo voisi olla hyvä termi.
Työskentelen psykiatrian puolella (lapset ja nuoret) ja meidän on pakko kirjoittaa joka kerta potilaan "status" potilaskertomukseen. Siis miltä potilas vaikuttaa, jotta voidaan seurata kuntoa. Yleisin käyttämäni termi on asiallinen. Saatan myös kirjoittaa siisti, hyvässä katsekontaktissa ja yhteistyössä (siis jos kaikin puolin ok). Viehättävä varmaankin kertoisi juuri tuosta siisteydestä ja yhteistyöhalukkuudesta.
Voin kommentoida myös henkilön kampausta, meikkiä ja vaatteita. Nämä nimittäin saattavat muuttua radikaalisti suuntaan ja toiseen ja kertoa potilaan voinnista, vaikka myöhemmin luettuna saattavat vaikuttaa omituisilta kommenteilta.