Lääkärilausunnossa: "viehättävä nuori nainen"
Kun ei saa öisin unta, tulee mietittyä kaikenlaista turhaa(kin).
Nytpä vuorossa oli se, kun olen ihan vähällä aikaa kahdesta eri lääkärilausunnosta lukenut "viehättävä nuori nainen". Mitä se siis tarkoittaa? Ymmärrän toki ettei epämiellyttävää ainakaan, mutta olen ennenkin ihmetellyt näitä lääkäreiden ns sivuhuomioita (jotka kuitenkin varmasti on jollain tavalla tärkeitäkin?), joita kai jokainen lääkäri potilaasta sanelee. Miten sinä tuon määrittelisit?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:17"]
Mistä minä saisin viehättävän nuoren naisen,kuulostaa aika kivalle. t.mies
[/quote]
Alkamalla tietysti opiskella lääkäriksi sinäkin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:54"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:39"]Minun todistuksesta oli huomautus "pukeutuu omituisesti" siis mitä helvettiä? Olin siis pukeutunut ihan normaaleihin vaatteisiin ja sekoituin massaan kadulla. [/quote] Jos lääkäri ei tarkoittanut vaatetustasi vaan juurikin pukeutumistasi. Ilmeisesti riisuiduit lekurissa ja pukeutumis vaiheessa käyttäydyit jotenkin oudosti. En osaa arvata edes että miten, lopputulosha se ratkaisee, mutta jos sulla on jo päällystakki päällä ja pipo päässä mutta pillu vielä paljaana niin minäkin sanoisin että potilas pukeutuu omituisesti. [/quote] Ei tarvinnut ottaa kun paita vain pois. Mutta ei siinä tavassa jolla sen pois otin tai takaisin laitoin ollut mitään ihmeellistä.
[/quote]
Olisiko sanelun purkuvaiheessa tekstinkäsittelijä voinut sekoittaa sanat omatoimisesti ja omituisesti, esim. kuullut väärin?
Psykiatri kirjoitti transdiagnoosiin: Potilas hyvin femiininen, naisellinen ja sopii hyvin naisen rooliin.
Transsukupuolinen nainen
Jos se käyttää sitä sanelusta automaattisesti muodostuvaa lausuntoa, niin voi olla ihan vain väärin "kuultu ". Ei ne lääkärit ulkonäköä arvioi muuten kuin painon ja yleisen siisteyden näkökulmasta. Henkistä tilaa silloin kun hoidetaan esim masennusta. Pitää myös muistaa, että meillä on ulkomaalaisia lääkäreitä eli ihan voi olla siitä johtuvaa. Lääkäri seuloo niin paljon potilaita rutiininomaisesti ettei siinä nyt "silmien väriin" kiinnitetä kyllä yhtään huomiota
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on kyllä täysin epäoleellista ja jopa asiatonta kuvailla viehättäväksi. Sieväkin olisi hieman asiallisempi, mutta silti täysin turha sana. En edes uskalla mennä lukemaan mitä itsestä on kirjoitettu, jos lääkärit sinne tuollaisia juttuja kirjoittelee. Ymmärrettävää jos lasta kehutaan neuvolakorttiin vanhempien mieliksi, mutta että aikuista ihmistä.
Ei sinne tollasta kirjoitella. Joko ap tollasta tai sitten on saneluvirhe. Ei lääkärillä riitä aikaa tai energiaa kirjoittaa jonninjoutavia huomioita. Seuraava lääkäri ne näkee kuitenkin
Muistan kun olin kehitysvammaisten polilla töissä niin siellä yksi lääkäri kirjoitti aina, että kaunis lapsi. Vaikka ei olisi kaunis lapsi kyseessä. Luulen, että halusi ilahduttaa vanhempia joilla kehitysvammainen lapsi. Mutta mielestäni asiatonta kommentoida onko kaunis tai vähemmän kaunis.
En todellakaan uskalla mennä lukemaan mitä minusta on kirjoitettu...varmaan ainakin se "tynnyrimäinen" ja "sekava" keski-ikäinen nainen...
Laittaakos naislääkäritkin sitten miehistä sinne että "komea miespotilas" :D
Se kuuluu protokollaan, ihan samalla tavalla kuin, jos asiakas on vaikka epäsiisti. Ne kirjataan ylös muita lääkäreitä varten. Kyllä kaikki tietää mitä sillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu protokollaan, ihan samalla tavalla kuin, jos asiakas on vaikka epäsiisti. Ne kirjataan ylös muita lääkäreitä varten. Kyllä kaikki tietää mitä sillä tarkoitetaan.
Mä luulen että lääkärillä on vaan taka-ajatuksia ja yrittää iskeä potilasta, potilashan näkee kannasta itsekin mitä lekuri sinne kirjoitellut.
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva joutui sairaalaan ja lapsen sairaskertomuksessa luki että äiti hoitaa lasta kauniisti. Tiedä sitten kuinka relevantti tieto sekin oli saturaatiotasojen ja tulehdusarvojen lomassa.
Mun äit loukkasi jalkansa,, olin seuranaan. Äidin Omakantaan oli kirjoitettu kahden käyntini ajalta:
1. Tytär tulee monine keppeineen.
2. Erittäin suulas ja solakka tytär.
Äidistä ei sanaakaan.
Mä olin viimeisilläni raskaana, paino 82kg ikä 34v. Epikriisissä lukee ”hoikka nuori nainen...”. Tuon nuoruuden vielä ymmärrän, mutta hoikka???
Itse olen aina vain nuori nainen tai nainen. Taidan ensi kerralla kysyä, miksen viehättävä :D
Mutta lapset ovat usein suloisia/herttaisia. Kerran toinen oli vekkuli ja kerran lääkäri oli toisesta tytöstä kirjoittanut "suloinen poika" :D. Olen arvellut, että tämä viittaa kokonaisuuteen eli käytökseen, yleiseen siisteyteen ym.
Pidä huoli, että se viehättävä alkuliite pysyy sitten 40+ jälkeen päin. Yleensä se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 09:29"]Mä olen aina asiallinen hoikka nainen. Tylsää...
Minä olin viimeksi "hyvin hoidettu rouva" :D En sitten tiedä miksi, ei esim ollut meikkiä ollenkaan, ei koruja, hiuksetkin vaan harjasin, en laittanut mitenkään.
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. On minustakin kirjoitettu "siististi pukeutunut" "hyvinhoidettu olemus" tms. ja olen pukeutunut tavalliseen huppariin ja housuihin. Hiuksiani en ole koskaan laittanut mitenkään, hyvä jos harjata muistan. Meikkiä en ole käyttänyt kertaakaan elämäni aikana. En omista ainuttakaan korua.
Hyvin hoidettu rouva, siististi pukeutunut, siisti olemus yms. tarkoittaa lääkärien kielessä sitä, että vaatteet ovat tilanteeseen sopivat, (ei siis esim. uimapukua), vaatteet ovat puhtaat, ei oksennusta rinnuksilla. Sitä ne vain tarkoittavat. Ei lääkäri ole mikään missikisojen tuomari, eikä hän arvostele sinua sillälailla. Hän vain katsoo että olet terve. Uimapuku, oksennus rinnuksilla yms. saattaisi kertoa siitä että voit huonosti.
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen törmännyt vastaavaan. Kuulostaa epäammatilliselta. Yleensä voidaan todeta potilaan olevan esim. "Asiallinen". ("Asiallinen 40-vuotias nainen")
Jep, eräässä lausunnossa minusta luki, orientoitunut asiallisesti.
heh heh
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:15"]Mä olin niin kade niille, joiden terkkarit kirjoitti aina vauvasta "söpö" tai "suloinen". Tuskin sillä mitään merkitystä on, mutta silti olisin halunnut, että mun terkkari ois kans kirjoittanut niin. Jos olisin itse neuvolan terkkari, kirjoittaisin ihan varmasti joskus korttiin, että "suloinen vauva", jos vauva viehättäisi mun silmää.
Teinien ja aikuisten kohdalla tuollaiset viehättävyyskommentit on kyllä kaikin puolin turhia.
[/quote] Se vauva on aina söpö ja suloinen omille vanhemmilleen. Terveyteen kommentilla ei ole mitään yhteyttä. Mutta kiva että jo neuvolassa kerrotaan ketkä on kelpoja ja ketkä ei. Tosin veikkaan että oikeat neuvolan työntekijät kirjoittavat suunnilleen samar kommentit kaikille. Mikä musta onkin hyvä käytäntö.