Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ahmimishäiriö ja "hoidoksi" tarjottiin virkkaamista tai kävelylenkkiä, eli korviketta syömiselle sekä ruokaympyrän opettelua

Vierailija
05.02.2022 |

Ongelma on että jos lähden lenkille, menen kauppaan. Jos virkkaan, pistän samalla jotain suuhuni. Ja ruokaympyrä tuli tutuksi jo peruskoulussa. TIEDÄN syöväni väärin ja liikaa.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä lautasen  täydeltä täysjyväpastaa, lohta ja kurkkua ja tomaattia  mutta se ei estä minua etsimästä kohta  jotain naposteltavaa. Paljas kaakaojauhekin kelpaa. Ongelma ei ole, että syön huonosti ja jää nälkä. Ongelma on se, etten lopeta syömistä kunnes makaan vatsa kipeänä sikiösennossa. Ja kun kipu helpottaa, olen taas kaapeilla! 

Siksi painan noin 120 kiloa. 

Ap

Ap, rakkaus ei löydy ruokakaapista. Inhoaisit itseäsi vähemmän jos tekisit jotain voidaksesi paremmin.

Sä haluat rakkautta ja hyväksyntää. etsit sitä ihan väärästä paikasta.

Vierailija
22/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä lautasen  täydeltä täysjyväpastaa, lohta ja kurkkua ja tomaattia  mutta se ei estä minua etsimästä kohta  jotain naposteltavaa. Paljas kaakaojauhekin kelpaa. Ongelma ei ole, että syön huonosti ja jää nälkä. Ongelma on se, etten lopeta syömistä kunnes makaan vatsa kipeänä sikiösennossa. Ja kun kipu helpottaa, olen taas kaapeilla! 

Ap

Joo, kylläisyyden tunnetta ei tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, milloin ahmimisesi on alkanut?

Vierailija
24/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, terapiaa tarvitaan.  Syöminen liikaa, johtuu jostain ahdistuksesta  pohjimmiltaan usein

Vierailija
25/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimishäiriöön kannattaa ahmia hyvin vähäkalorista ruokaa tyyliin kukkakaalia, kurkkua ja sellaista. Vhh ei toimi ahmiessa, vaikka tavallisella ruokahalulla varustetuilla se pitääkin kylläisenä. Ahmimishäiriöinen ahmii, vaikka ei olisi nälkäkään. Ruokaympyrässä on taas liikaa energiaa hiilihydraatteina.

Vierailija
26/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä on varmaankin hankkia vertaistukea, joku joka on onnistunut lopettamaan. Youtuben kanavat?

Vierailija
27/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bulimia josta en ole päässyt eroon ja se oireilee välillä enempi vähempi.

Mt neuvolan esh käsi käydä kaupassa jos tuntuu että ahmimiskohtaus uhkaa tulla.

Kaupassa? Hakemassa vaikkapa ahmittavaa? Tämä selvä.

Vierailija
28/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea kai noissa on se, että keksit päiviisi jotain tekemistä ja se tekeminen pitäisi sinut ainakin edes sen ajan pois syömisen äärestä.

Miksi syöt? Onko sulla käsittelemättömiä traumoja tai muuta mielenterveys häikkää? Hoida ne ja kato väheneekö syöminen. Terapia on paras, pelkkä psykiatrilla käyminen ja lääkkeiden syöminen on yhtä tyhjän kanssa kun mielenterveysongelmista puhutaan.

Käy vaatekaupassa ja kato pukuhuoneessa itseesi peilistä, siellä on monta peiliä niin saat kokonaiskuvan kehostasi joka puolelta. Ja ota itsestäsi kuva alasti ja katso sitä joka päivä. Itellä ainakin oman todellisen kehonsa tilanteen näkeminen herätti ja lopetin jatkuvan ruuan syömisen. Sitä vältteli puntarilla käyntiä, ja jotenkin luulin olevani normaalipainoinen vaikka oikeesti olin selvästi ylipainoinen.

Kaupassa vältät menemästä karkkihyllyille ja jos automaatiolla sinne vahingossa menet, ajattele hetki, että haluatko valita sen hetkisen elämäsi vai haluatko muutosta. (Tai mikä tahansa tilanne, jossa olet syömässä, vaikka ei tarvitsisi) Muutosta ei tule, jos et muuta käyttäytymistäsi. Ja viime kädessä sinun on se muutos ITSE tehtävä.

Terveydenhoitaja tai muu ammattilainen ei voi tarjota sinulle mitään helppoa hokkuspokkus juttua, jolla sun tilanne ratkeaa vaan just tollasta yhdessä miettimistä, että mikä sua vois auttaa. Joskus eivät osaa auttaa, joten sun pitää ite miettiä vapaa-ajallasi tilannettasi, kirjoita ajatuksiasi ylös sekä etsi ja lue kirjoja, joista voisi olla apua ja joista saisit hyviä ajatuksia, joilla voisit parantaa tilannettasi. Etsi aktiivisesti ongelmaasi ratkaisua, se on minun neuvoni. Juutuubissakin on varmasti hyviä videoita aiheesta englanniksi. Ja suomenkielellä löytyy varmasti kirjoja.

Vierailija
29/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin :/

Suomessa on todella huono osaaminen syömishäiriöissä. Itse ottaisin tuon kyllä aivan huumorilla ja nauraisin päin naamaa.

Melkein naurattaa sanoa, mutta hoidan syömishäiriöistä....

On huono osaaminen aika monessakin häiriössä. Hienotunteisuus ja kyky asettua toisen asemaan uupuu poissaolollaan. Kohdataan potilas ylenkatsovasti ylhäältäpäin osoitellen. Harva potilas hakee turhaan apua ja hätä on suuri, kun apua haetaan. Tietenkin nuo vinkitkin ovat paikallaan, mutta se miten kommunikoidaan on avain asemassa. Vai johtuukohan tuo ylimielisyys juurikin osaamattomuudesta ja sen projisoinnista potilaaseen.

Vierailija
30/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda nyt se syömisen kontrollointi ja mene terapiaan jossa sitä ongelmaa aletaan selvittämään terapeutin kanssa. Ensimmäinen kysymys varmaankin että miksi ahmit? Mihin tunteeseen tai tunteen välttelyyn? Onko verikokeet otettu ettei johdu jostain hormonihäiriöstä? Voisiko olla opittu tapa lapsuudesta tai vastaavaa?

Mielenkiinnosta kysyn että mitä tapahtuu jos et pääse ahmimaan tai jos yrität kontrolloida sitä? Tai miltä tuntuu fyysisesti tai henkisesti jos yrität olla syömättä liikaa?

Itsellä ollut ahmimishäiriö ja se oli elämäni onnettominta aikaa eikä siinä kyllä mitkään ruokaympyröiden ja ohjeiden antamiset auttaneet, pahensivat vain kun jo aiempien kontrollointikeinojen lisäksi yritti vielä lisää kontrolloida jotain mikä kontrolloi voimakkaammin minua itseäni.

Vierailija
31/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit syödä virkkauksesi.

Vierailija
32/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahmimishäiriöön kannattaa ahmia hyvin vähäkalorista ruokaa tyyliin kukkakaalia, kurkkua ja sellaista. Vhh ei toimi ahmiessa, vaikka tavallisella ruokahalulla varustetuilla se pitääkin kylläisenä. Ahmimishäiriöinen ahmii, vaikka ei olisi nälkäkään. Ruokaympyrässä on taas liikaa energiaa hiilihydraatteina.

Nuo kukkakaalit ym ei ahmituta, vaan se on vaalea leipä, sämpylät, pastat, sipsit, pullat, jäätelöt, suklaat, karkit, pitsat, burgerit jne.

Vierailija
33/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko hävisit kauppaan?

Vierailija
34/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yritin ottaa ahmimista työterveyslääkärin kanssa puheeksi, suositteli pt:n hankkimista, että olisin tilivelvollinen jollekin ja saisin tsempparin, ja suostui kirjoittamaan myös kokonaiset 5 käyntiä työterveyspsykologille, kun mainitsin, että syöminen taitaa olla tunnesyömistä. Hakeuduin sitten omakustanteisesti kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutille, jolla kokemusta syömishäiriöiden hoitamisesta. Vajaan neljän kuukauden aikana on tapahtunut jo paljonkin muutosta, vaikka kokonaan ahminta ei tietenkään ole loppunut. Mutta paras päätös ikinä aloittaa omakustanteinen terapia, vaikka maksaakin h*lvetisti.

Vierailija
35/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä on varmaankin hankkia vertaistukea, joku joka on onnistunut lopettamaan. Youtuben kanavat?

Näin on, sillä kukaan muu kuin saman kokenut, ei pysty oikeasti ymmärtämään.

Vierailija
36/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin lääkärille kärsiväni ahmimisesta. Kerran lihoin sen takia 30 kg vuodessa.

Kerroin myös, että tiedän tosi paljon ravitsemuksesta, koska olen laihduttanut koko ikäni.

Mitä lääkäri teki? Piti luennon lautasmallista. Se on ohjelmoitu lääkärien päähän ainoana ratkaisuna.

Kai pitäisi tutkia, että mikä ajatusmalli saa ahmimaan? Mikä saa aikaan itsetuhoista käytöstä?

Pätkäpaasto on auttanut jonkin verran. Helpompi säädellä MILLOIN syö, kuin MITÄ syö.

Tuo ahmiminen nimenomaan johtuu laihduttamisesta. Keho pyrkii millä keinoin tahansa palaamaan takaisin siihen pisteeseen, josta laihduttaminen aloitettiin. Ahmimishäiriöstä kärsivän pitäisi tykkänään lopettaa laihduttaminen ja edes sen ajatteleminen ja ainoastaan keskittyä siihen, että saa luotua terveen suhteen ravintoon.

Vierailija
37/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa hyvä keino on pistää purkka suuhun ja leuat jauhamaan.

Vierailija
38/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ainakin oli sellainen kuin anonyymit ongelmasyöjät.

Vierailija
39/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ethän sä tätä kuulla halua, mutta hiilihydraatti (erityisesti yksinkertaiset hiilihydraatit) pitävät yllä nälkää, koska insuliinitasosi on jatkuvasti koholla ja kehosi kulkee glukoosilla. Lihoessasi tarvitset jatkuvasti enemmän ja enemmän glukoosia pysyäksesi toimintakykyisenä.

Ainoa lääke on, että luovut kokonaan sokerista ja vähennät muutkin hiilihydraatiti minimiin. Yritäpä ahmia jotain rasvaista lihaa.

Vierailija
40/182 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten odotit? Että saat jonkun pillerin ja asia korjaantuu kuin itsestään ilman, että sinun itsesi tarvii tehdä mitään?

Ruokahalun hillitsemiseen on useampiakin pillereitä.