Nainen: mitä tuumaat miesten klassisesta pukeutumisesta?
Eli arkena jalassa flanelihousut (talvella), suorat housut chinot tai pellavahousut (kesällä). Kengät vuoden ajan mukaan joko erilaisia brittityylisiä nahkasaappaita talvisaikan tai kesällä oxfordeja, derbyjä ja loafereita. Paidat mittatilauspaitoja, arkena usein nappikauluksilla olevia paitoja hieman karkeammasta oxford-kankaasta, väri voi olla vaikka joku raita valkoisella pohjalla, vaalean sininen tai valkoinen. Päällä voi olla esimerkiksi neule, neuleliivi tai paikkataskuinen pikkutakki, jossa on kankaassa pieni kuvio.
Juhlissa sitten mittatilauspuku, esimerkiksi kolmiosainen tummansininen tai musta puku. Solmio esimerkiksi silkkinen neulesolmio, grenadiini tai rykmenttiraidoilla. Kesällä vaalean harmaa puku, voi olla ilman solmiotakin. Suurissa juhlissa frakki, toki itse solmittavalla rusetilla.
Millaisia ajatuksia herättää naisissa?
T. kolmikymppinen, pitkähkö mies
Kommentit (1283)
Vierailija kirjoitti:
Homohomohomo
Homohomohomo
Homo sanoo put put put!
Vissiin omakohtaista kokemusta löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Tosimies ei vaatteilla koreile. Käyttää senkin rahan naisensa hemmotteluun
Entä jos nainen haluaa miehensä pukeutuvan asiallisesti ja sanoo, että seksiä ei pieruverkkareilla tipu? Multa ainakaan ei.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan klassinen pukeutuminen aina ilo silmälle. Tulee kuitenkin mieleen joitain käytännön ongelmia. Ensiksin Suomessa ei yleisesti pukeuduta kovin hyvin. Puku on lähinnä juhlavaate miehillä. Ja juhliakin tuntuu nykyisin olevan aika harvoi ihmisillä. Työpukeutuminen on sitten asia erikseen. Jos työnkuva ehdottomasti vaatii puvun pitämistä, silloin asia on tietenkin yksinkertainen. Aika harvassa työssä tuota kuitenkaan enää edellytetään. Saattaa helposti tuntea itsensä ylipuketuneeksi, jos työpaikalla muut ovat lähinnä villapaidoissa ja farkuissa ja itse näyttää englantilaiselta herrasmieheltä. On myös vaarana että saatetaan pitää tärkeilijänä, snobina, nousukkaana, riikinkukkona tai seksuaalivähemmistön edustajana. Toki muiden mielipiteistä ei pidä liikaa välittää. Mutta ei ole mukava myöskään joutua silmätikuksi tai olla se jonka selän takana vähän hyväntahtoisesti naureskellaan. Tällä yritän sanoa lähinnä että moni sopeuttaa pukeutumisensa vallitsevaan ympäristöön. Olisihan se kiva elää 1930-luvun Lontoon seurapiireissä missä herrat ja rouvat pukeutuisivat tyylikkäästi.
Mistä tulee muuten, että hyvin pukeutuvaan ihmiseen liitetään negatiivisia mielikuvia eniten sen oman sukupuolen puolelta? Jos katsoo tätä ketjua, niin eniten dissaavat miehet, jotka pelkäävät muuttuvansa homoksi, jos ostavat itselleen oikeankokoisia ja hyvälaatuisia vaatteita. Naiset pääosin ovat hyväksyviä tai pitävät jopa toivottavana.
Vastaavasti naisten ketjuissa luonnonkauniita naisia haukutaan aina naisten toimesta, mutta ei miesten.
Onko kyseessä lopulta joku kateusjuttu?
Kateudesta en tiedä, mutta ilmiön tunnistan.
Olen itse nainen, ja tykkään pukeutua vähän vanhanaikaisesti. Ei mitään ylenpalttista, mutta siihen tyyliin että takkini on pohjepituinen villakangastakki eikä mikään Helly Hansenin makkarankuori (en voi sietää kahisevia ja hengittämättömiä vaatteita), pidän hameita enemmän kuin housuja ja vaatteeni ovat aina kudottua kangasta, ei trikoota (paitsi tietysti alusvaatteissa), eikä missään nimessä elastaania. Ja neuleet on tietysti neulottuja.
Olen huomannut, että 1. Ihmiset katsovat minua pitkään, vaikka esim. vielä 90-luvulla minuun ei olisi kiinnitetty mitään huomiota, 2. Miehet hymyilee päästäen edelleen kassajonossa ja 3. Naiset mulkoilee.
Luulen, että kaikki kyllä tiedostavat, että jokainen lähettää pukeutumisellaan viestin. Minä lähetän viestiä: "olen nainen, tykkään siitä ja edellytän kunnioittavaa kohtelua" (mitä myös saan, kiitos kysymystä.) Miehet reagoi viestiin selkäytimellä, ja naisia harmittaa, koska tietävät että minä saan pukeutumiseni tähden hyvää kohtelua, ja se on epiä, koska kaikkia pitäisi kohdella hienoina naisina teryleenistä huolimatta.
Mutta kun maailma ei vaan toimi niin. Jos lähetät viestiä "en itsekään arvosta itseäni, joten älkää muutkaan vaivautuko", tasan sitä tulet saamaan. Tai jos lähetät viestiä "teen mitä hyvänsä saadakseni huomiota", sitä tulet saamaan -mutta vääränlaista.
Jotain tuollaista tyyliä harrastan, mutta tietenkään en ole mallien kaltainen kaunotar. Ihmeellisintä onkin, että viesti toimii, vaikka olisit tanakka, keski-ikäinen ja kärsisit rosaceasta.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.elizabet…
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.pinimg.co…
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.houseof…
Tottakai naisen hyvä pukeutuminen ilahduttaa. Monestihan pariskunnat ovat pukeutumisensa suhteen vähän kuin samalla tasolla. Ja tietty homohuutelijat yleensä peräkammarissa yksikseen.
Mulla oli taannoin tosi homokammoinen poikakaveri, joka puhui aina kuinka muut vievät hänen naiset ja että naiset vaan katsovat miesten ulkokuorta. Ajatteli olevansa oikein sonnien sonni. En kehdannut sanoa sille, että sillä oli oikeastaan aika pieni. Nykyään ex.
N47
Oma kokemukseni on että herrasmiespukeutumisella sai osakseen kiinnostusta hyvin pukeutuneilta ja sivistyneen oloisilta naisilta. Lupaavasti alkanut keskustelu loppuin kun seinään kun kävi ilmi että olen duunariammatissa enkä ole akateeminen.
Muut naiset sitten katsoivat kieroon, ja moni kyseli suoraan olenko vaatteilla koreilija, juppi, kokkari, tms.
99% tavallisista perheenäideistä haluaa että panostus on 1. lapsiin 2. asuntoon 3. matkusteluun, hemotteluun ja kulttuuriin. Ei kalliisiin vaatteisiin.
Siksi herrasmiespukeutuminen on lähinnä toimarien, juristien, ym harrastus. Muut tajuavat jossain vaiheessa että siinä oli se yksityiskohta että herrasmiespukeutuminen on ansaittava sillä että sille löytyy sosioekonomista katetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vehtaamassa rättien kanssa on feminiininen, turn off.
Miten tosimiehet pukeutuvat? Huppareihin?
Sään ja mukavuuden mukaan. Vaatteista kiinnostunut mies ei kiinnosta kaikkia, mikä siinä niin on vaikeaa.
Ihmiset on erilaisia.
Luulen että suurin osa naisista pitää miehestä, joka on vaatteista kiinnostunut, mutta rajansa siinäkin. Siinä vaiheessa kun menee hifistelyksi (kuten ap:lla), alkaa kiinnostuneiden määrä vähentyä. Ap:lle sopisi pariksi parhaiten nainen, joka on samanlainen hifistelijä. Tuskin hän edes viihtyisi naisen kanssa, jolle on ok liikkua arkena oversize-hupparissa, treenitrikoissa ja tennareissa.
No eipä aikuinen nainen hupparissa, treenitrikoissa ja tennareissa ihmisten ilmoilla liikkuisikaan. Nuo ovat teini-ikäisen tytön vaatteita ja sopivat korkeintaan koululaiselle.
Kuoli ja teki sinusta auktoriteetin? Miksei voi antaa ihmisten pukeutua kuten tykkäävät. Minä en tahtoisi miestä jolle vaatteet ovat näin tärkeitä, mutta varmasti löytyy muinlaisiakin naisia. Miksi tämä vänkäys, miksei voi hyväksyä sitä että osa naisista ei tykkkää feminiinisestä miehestä, ja sillä hyvä.
Mun mielestä on tosi outo ajatus, että tietyt vaatteet kuuluisivat vain tietyn ikäisille. Joillekin se huppari-tennari-tyyli ilmeisesti edustaa aikuisella huonoa makua ja tyylittömyyttä, mutta tosiasiassahan sekin asu voi olla tosi siisti ja sopia kantajalleen paremmin kuin joku tätimekko. Kuten tuossa aiemmin sanoin, esimerkiksi urheilullisilla ihmisillä huppari-tennari-tyyli ei ole mitenkään poikkeuksellinen eivätkä samanhenkiset ihmiset katso sillä tavalla pukeutuvaa ollenkaan kieroon saati mieti, että onpas lapsellinen tapaus. Tämä keskustelu varmisti näkemystäni siitä, että tutustumaan kannattaa lähteä vain ihmisen kanssa, joka on tyyliltään suht samankaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on että herrasmiespukeutumisella sai osakseen kiinnostusta hyvin pukeutuneilta ja sivistyneen oloisilta naisilta. Lupaavasti alkanut keskustelu loppuin kun seinään kun kävi ilmi että olen duunariammatissa enkä ole akateeminen.
Muut naiset sitten katsoivat kieroon, ja moni kyseli suoraan olenko vaatteilla koreilija, juppi, kokkari, tms.
99% tavallisista perheenäideistä haluaa että panostus on 1. lapsiin 2. asuntoon 3. matkusteluun, hemotteluun ja kulttuuriin. Ei kalliisiin vaatteisiin.
Siksi herrasmiespukeutuminen on lähinnä toimarien, juristien, ym harrastus. Muut tajuavat jossain vaiheessa että siinä oli se yksityiskohta että herrasmiespukeutuminen on ansaittava sillä että sille löytyy sosioekonomista katetta.
Tuo on kyllä totta. Tyylikkäästi pukeutunut mies kiinnostaa, mutta jos se asuu jossain halvassa vuokrayksiössä ja syö kaurapuuroa rahoittaakseen kalliit vaatteensa niin kyllä se kiinnostus hiipuu aika äkkiä. Mutta kuten ap on täällä ihan fikusti kirjoittanut, ei se tyylikäs pukeutuminen loppujen lopuksi välttämättä ole niin kallista, koska laadukkaat ja ajattomat vaatteet kestää vuosia. Ihan keskituloisella voi rahat riittää siihen. Mutta kyllä niiden prioriteettien tulee tietenkin mennä niin, että ensin lapset ja koti, sitten vasta kalliit vaatteet, jos siis on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmasti totta, en epäile tarinaasi yhtään. Erityisesti kun ottaa huomioon, että monelle siisti pukeutuminen on synonyymi varallisuudelle. Olet mahtanut siis houkutella sellaisia ihmisiä, jotka olivat kiinnostuneita oletetusta varallisuudestasi, eivätkä sinusta. Väistit siis tavallaan luodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä totta. Tyylikkäästi pukeutunut mies kiinnostaa, mutta jos se asuu jossain halvassa vuokrayksiössä ja syö kaurapuuroa rahoittaakseen kalliit vaatteensa niin kyllä se kiinnostus hiipuu aika äkkiä. Mutta kuten ap on täällä ihan fikusti kirjoittanut, ei se tyylikäs pukeutuminen loppujen lopuksi välttämättä ole niin kallista, koska laadukkaat ja ajattomat vaatteet kestää vuosia. Ihan keskituloisella voi rahat riittää siihen. Mutta kyllä niiden prioriteettien tulee tietenkin mennä niin, että ensin lapset ja koti, sitten vasta kalliit vaatteet, jos siis on lapsia.
Itseasiassa yksi tuttavapiirini vähävaraisimmista on hyvinkin vannoutunut klassisen tyylin harrastaja. Hän ostaa vaatteensa käytettynä ja muokkaa niitä itse sen mitä tarvitsee. Tekee ihan fyysistä maataloustyötä ammatikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmasti totta, en epäile tarinaasi yhtään. Erityisesti kun ottaa huomioon, että monelle siisti pukeutuminen on synonyymi varallisuudelle. Olet mahtanut siis houkutella sellaisia ihmisiä, jotka olivat kiinnostuneita oletetusta varallisuudestasi, eivätkä sinusta. Väistit siis tavallaan luodin.
Ei monelle, vaan lähes kaikille.
Minun havaintojeni mukaan naiset joille herrasmiespukeutuminen ilman varallisuutta on kiinnostava asia, ovat todella pieni vähemmistö.
Ja nyt puhutaan ikäluokasta 30-40v. Minulla ei ole henk koht kokemuksia herrasmiespukeutumisesta nuorempana tai vanhempana. Eli en tiedä onko herrasmiespukeutuminen itsessään plussaa, vai (nuorempana) ainoastaan kun se kertoo miehen kunnianhimosta tavoitella varallisuutta ja menestystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei monelle, vaan lähes kaikille.
Minun havaintojeni mukaan naiset joille herrasmiespukeutuminen ilman varallisuutta on kiinnostava asia, ovat todella pieni vähemmistö.
Ja nyt puhutaan ikäluokasta 30-40v. Minulla ei ole henk koht kokemuksia herrasmiespukeutumisesta nuorempana tai vanhempana. Eli en tiedä onko herrasmiespukeutuminen itsessään plussaa, vai (nuorempana) ainoastaan kun se kertoo miehen kunnianhimosta tavoitella varallisuutta ja menestystä.
Oletko miettinyt, että tapailisit sitten naisia, jotka eivät itse ole akateemisia uratykkejä vaan vaikkapa sairaanhoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vehtaamassa rättien kanssa on feminiininen, turn off.
Miten tosimiehet pukeutuvat? Huppareihin?
Sään ja mukavuuden mukaan. Vaatteista kiinnostunut mies ei kiinnosta kaikkia, mikä siinä niin on vaikeaa.
Ihmiset on erilaisia.
Luulen että suurin osa naisista pitää miehestä, joka on vaatteista kiinnostunut, mutta rajansa siinäkin. Siinä vaiheessa kun menee hifistelyksi (kuten ap:lla), alkaa kiinnostuneiden määrä vähentyä. Ap:lle sopisi pariksi parhaiten nainen, joka on samanlainen hifistelijä. Tuskin hän edes viihtyisi naisen kanssa, jolle on ok liikkua arkena oversize-hupparissa, treenitrikoissa ja tennareissa.
No eipä aikuinen nainen hupparissa, treenitrikoissa ja tennareissa ihmisten ilmoilla liikkuisikaan. Nuo ovat teini-ikäisen tytön vaatteita ja sopivat korkeintaan koululaiselle.
Kyllä vaan aika moni liikkuu. Ei ole mitenkään harvinainen asu nuorella urheilullisella aikuisella, ainakaan alle kolmekymppisellä.
Ja keski-ikäisellä ei-niin-urheilullisella. Itse opiskelen työn ohessa yhtä toisen asteen tutkintoa, ja on ollut aika yllättävää huomata, miten valtaosa keski-ikäisistä tantoista, siis sekä opiskelukavereista että opettajista, tuntuu ajattelevan että hupparit ja leggarit tai kulahtaneet pillifarkut on vaatteet. Meillä on ollut jopa tilaisuuksia, joissa on joku emeritusprofessori puhumassa, ja 50v opettajatar ottaa häne vastaan pillifarkuissa, jotka on ehkä joskus olleet mustat, ja koulun logolla varustetussa hupparissa. Kuvioon kuuluu epämääräiset venahtaneet nahkapistokkaat jalassa.
Itse tulen suoraan töistä kouluun, ja villakangashame, kauluspaita ja neule ovat törkeää ylipukeutumista. Vaikka pidän ihan samoja vaatteita kotonakin, jopa joogailen näissä vaatteissa.
Ennen vanhaan ihmiset kykenivät tekemään raskaita töitä käytännössä puku päällä, tai naiset leningissä. Nykyään ei voida edes toimistossa istua muuta kuin elastaanissa.
Itse syytän ylipainoepidemiasta elastaania. Jos ihmiset pitäisivät edelleen vaatteita, jotka ovat mittojen mukaan tehtyjä ja oikeaa kangasta, motivaatio pysyä mitoissaan olisi merkittävästi suurempi -ja painonnousuun tartuttaisiin kilon jälkeen, eikä vasta sitten kun ei mahduta edes elastaaniin. Jolloin on jo liian myöhäistä.
oletpa tuomitseva. ja pin-nal-li-nen.
"valtaosa keski-ikäisistä tantoista, siis sekä opiskelukavereista että opettajista, tuntuu ajattelevan että hupparit ja leggarit tai kulahtaneet pillifarkut on vaatteet"
mitä ne sitten on jos ei vaatteita?
ja peltotöihin puku/leninki päällä? wtf!!!
lopuksi piti lihaviakin päästä nälvimään.
onneksi et ole kukaan tuttuni.
Niin, olen maalta. Vielä minun lapsuudessani 80-luvulla naiset oli heinäpellolla hellemekossa. Viileämpää, katsos.
Ja vanhoista valokuvista näemme, että miehet tekivät töitä sarkapuvussa, jonka leikkaus on hyvin samantapainen kuin miesten puvun muutenkin. Isäni itse asiassa käytti maatöissä talvella sarkapukua vielä kultaisella 80-luvulta.
Tietysti kuumemmissa hommissa otettiin takki pois, ja alla oli jonkinlainen kauluspaita tai vaarinpaita, kuitenkin kangasta eikä trikoota. T-paitoja ei ollut.
Tiedätkö muuten, mitä ad hominem tarkoittaa? Olisit voinut ihan vaan argumentoida vastaan, sen sijaan että hyökkäät henkilööni. Ad hominem yleensä kertoo siitä, että se toinen on oikeassa, ja kun ei vasta-argumentteja keksitä, aletaan huudella. Se on aina yhtä liikuttavaa.
-lainaamasi-
Sanoo hän, joka ensin alkoi ilviä lihavia ja tuttujen sekä tuntemattomien pukeutumistapoja..
Hoh hoh, taas näitä lastentarhasta karanneita dandyja
kotipukeutumisessa en pidä siitä että mies ( ja nainenkin) pitää collegehousuja tai muita lötköhousuja ja joku vetelä pasero/huppari päällä. tai joku muu yöpaitavarustuksen näköinen kalsariosasto. että melkein kaikki muut on parempia.
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoh, taas näitä lastentarhasta karanneita dandyja
Sanoppa muuta. Pitää olla homo, että kehtaa pitää neuleita. Tosimies käyttää wifebeateria kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
kotipukeutumisessa en pidä siitä että mies ( ja nainenkin) pitää collegehousuja tai muita lötköhousuja ja joku vetelä pasero/huppari päällä. tai joku muu yöpaitavarustuksen näköinen kalsariosasto. että melkein kaikki muut on parempia.
Pyjamat on jees
Vaikea pukeutua klassisesti näyttämättä vanhanaikaiselta. Siinä on hienoinen mutta selvä ero.