Jännittää saanko touko-kesäkuun vaihteessa palkatonta vapaata
Kesäloma mulla on vasta elokuussa ja kiertävän listan takia sitä ei voi noin vain siirtää vaan pitäisi jonkun kesäkuulta vaihtaa. Ei ole kukaan ilmoittanut, että olisi halukas vaihtamaan.
Syy miksi pitää saada palkatonta vapaata on se, että meillä on mahdollisesti yo-juhlat. On lukiolaisesta kiinni, että onko juhlat ja sen saa tietää vasta toukokuussa puolen kuun paikkeilla suurin piirtein. Silloin ei pysty enää toiveita esittämään työvuorolistoihin vaan vapaa toiveet pitää olla ajoissa.
Pakko saada vapaata vähintään to-su. Sitten jos teini ei pääsekään ylioppilaaksi, niin joulukuussa sama juttu, että juhlien takia pakko saada vapaata. Työkaverit sanoo, että kyllä pitää tuolla perusteella saada vapaata ja on jotkut saaneet rippijuhlien takia palkatonta.
Kesälomapäiviä en halua tuhlata koska todellakin tarvitsen neljän viikon yhtenäisen loman.
Kommentit (70)
Lukiolaisen äiti kirjoitti:
Rahakeräysjuhlat kirjoitti:
Mä ym,ärtäisin, että on nooooin isot juhlat, jos olisi edes varma viiden ällän ylioppilas. Ap ei edes tiedä valmistuuko hänen teininsä.
Niin, että vain viiden ällän ylioppilas saa pitää isot juhlat???? Älä viitsi olla typerä. Lukiolaisella on yksi ainoa aine jonka takia tässä pitää jännittää.
Minkäs mä sille mahdan, että sukua ja ystäviä riittää. Eikä se ole teidän päätettävissä minkälaiset juhlat me pidämme.
Just tämä tälläinen tulkinta! Pointti oli, ettei tiedä edes valmistuuko teini ylioppilaaksi ja megajuhlia tekemässä. Eikös vähempi muka riitä, jos ei kerta ole edes aikaa järjestää juhlia.
Älytöntä inistä keskustelupalstalla, kun mitkään vastaukset ei miellytä.
Ihme, että tuolla äkykkyysosamäärällä olet mitään lasta kasvattanut.
Ja ei, kaikki abit ei tosiaan välitä yo-juhlista. Muakin naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä omia opintoja pakko tehdä just niinä päivinä?
No on! Ei mä niitä koulupäivä voi itse määrätä vaan ne tulee koulun taholta ne päivät. Niistä ei voi olla pois.
Niin varmaa joo. Eikös alunperin ollut tarve saada töistö vapaata, kun iltaisin ei ehdi, kun on niin pitkä työmatka. Mikset vasn yksinkertaisesti pyydä suunnittelee työvuoroja aiten, että saat tuolloin vapaata? Onhan tässä monta kuukautta aikaa.
Mäkin tarvitsisin neljän viikon yhtenäisen loman. Mutta meillä ei saa. Vaan kesäloma täytyy pitää vähintään kahdessa ja joskus jopa kolmessa erässä. Kyllä sä varmaan kestät sen yhden kerran elämässä jos saat sovittua työnantajan kanssa, että pitäisit muutaman lomapäivän silloin juhlien aikana? Tai sitten pyydät palkatonta vapaata tai palkallista vapaata. Ihan varmasti työnantaja johonkin järjestelyyn suostuu.
Itse toivoin kaksi viikkoa lomaa yo-juhlien molemmille puolille ja loput lomat sitten elokuulle. Olen siis varma, että tyttäreni pääsee ylioppilaaksi.
Tulee hemmetin mukavat juhlat, kun emäntä on jo nyt noin hermona. Tsiisus, stressaa jotain kissankarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sovi vtu hyvissä ajoin, niin ei tartte jännittää. Ihan sama vaikka olisi omat häät, jos edellisenä pöivänä kysyt.
Kirjoitinko mä jossakin, että kysyn edellisenä päivänä?!? Mä saan tietää vasta toukokuun alkupuolella saanko vapaaksi sen mitä pyydän. Jos en saa, niin on todella vaikea vaihtaa. Olen vapaatoiveeni jo laittanu järjestelmään, että en todellakaan ole myöhään liikkeellä.
Kyllä meillä ainakin nuo lomapyynnöt myönnetään tosi ajoissa, että työntekijä tietää tehdä suunnitelmansa. Nyt kyllä ap valehtelet.
Ei ne siellä esimiehen järjestelmässä turhaa veny, täytyyhän hänen tietää jo etukäteen myös touko-ja kesäkuussa alkavat kesälomat, ja suunnitella mahdolliset työvuorot ja tietää miten ja minkä verran on työntekijöitä aina paikalla.
Mutta se ei kuulu työnantajalle, että toi sun lomasi on riippuvainen siitä, pääsekö lapsesi kirjoitukset läpi vai ei.
Se on kokonaan oma murheesi.
Mitä ihmettä sekoilet?? Ne listat julkaistaan meille vasta toukokuun alussa ja silloin saan tietää onko mun vapaatoiveet menneet läpi. Mitään lomaa en ole anomassa koska mun kesäloma ei ole alkukesästä. Palkattomia aion pyytää. Ja ne mun pakko pyytää jo ennen kuin noita listoja aletaan tekemään vaikka en vielä tiedä onko meillä juhlat. En voi odottaa siihen asti, että kirjoitusten tulokset julkaistaan. Jos juhlia ei ole, niin voin ottaa sitten anotuille päiville vuoroja jos niitä tulee tarjolle.
No onpa nyt kyllä vaikeaa. En edelleenkään ymmärrä, mikä on ongelma. Vapaat pyydetty, tieto niistä tulee kun tulee, juhlat tulee jos tulee. "Turhat" vapaat voinee käyttää opintoihin.
Mikä se ongelma siis on?
Jos ei kissankarvoja, jotain muuta😂😂😂
Kuka jaksaa stressata jotain monen kuukauden päästä, mahdollista yo-juhlaa ja tehdä siitä ison ongelman, huokaus.
Aloitat juhlavalmistelut hyvissä ajoin. Kodin siivoustasoa nostatte pikkuhiljaa niin, että juhlat voi pitää milloin vain.
Nuorikin on osallistettava juhlavalmisteluihin.
Leivotte pikkuleivät, kahvikakut, pullat pakkaseen vaikka kuukautta ennen juhlia. Suolaiset tarjottavat jos ovat piirakoita voi tehdä etukäteen pakkaseen.
Viimeisenä tehdään täytekakut ja voileipäkakut, 1-2 päivää ennen tarjoilua. Jos salaatteja niin tajoiluaamuna.
Järjestelyt ei stressaa jos työt jakaa pidemmälle ajalle. Ymmärrän toki että tarvitsee sen pari päivää ennen juhlia vapaaksi ja juhlapäivän myös. Jos et ole tottunut juhlien järjestäjä niin tee lista mitä pitää tehdä ja kuka ja milloin sen suorittaa.
Kyllä työnantajalta tulee löytyä joustoa järjestää vapaat että voi juhlat järjestää. Kysy asia hyvissä ajoin.
Toivotaan että lakkiaseía voidaan järjestää keväällä.
Voi hyvääpäivää näiden aloitusten tasoa.
Eikö ap sulla ole kavereita kun pitää noin tyhmiä tänne kirjoitella ja hakea huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ylioppilaspäivä on yleensä palkallinen vapaa.
No ei ole, mutta yleensäkin yö-juhlia varten saa vapaata jos esimiehellä on yhtään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitat juhlavalmistelut hyvissä ajoin. Kodin siivoustasoa nostatte pikkuhiljaa niin, että juhlat voi pitää milloin vain.
Leivotte pikkuleivät, kahvikakut, pullat pakkaseen vaikka kuukautta ennen juhlia. Suolaiset tarjottavat jos ovat piirakoita voi tehdä etukäteen pakkaseen.
Viimeisenä tehdään täytekakut ja voileipäkakut, 1-2 päivää ennen tarjoilua. Jos salaatteja niin tajoiluaamuna.
Järjestelyt ei stressaa jos työt jakaa pidemmälle ajalle. Ymmärrän toki että tarvitsee sen pari päivää ennen juhlia vapaaksi ja juhlapäivän myös. Jos et ole tottunut juhlien järjestäjä niin tee lista mitä pitää tehdä ja kuka ja milloin sen suorittaa.
Kyllä työnantajalta tulee löytyä joustoa järjestää vapaat että voi juhlat järjestää. Kysy asia hyvissä ajoin.
Tuon kaiken voi ulkoistaa. Voileipäkakku kuuluu 1980-luvulle, ei kukaan sellaisia enää syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä omia opintoja pakko tehdä just niinä päivinä?
No on! Ei mä niitä koulupäivä voi itse määrätä vaan ne tulee koulun taholta ne päivät. Niistä ei voi olla pois.
Niin varmaa joo. Eikös alunperin ollut tarve saada töistö vapaata, kun iltaisin ei ehdi, kun on niin pitkä työmatka. Mikset vasn yksinkertaisesti pyydä suunnittelee työvuoroja aiten, että saat tuolloin vapaata? Onhan tässä monta kuukautta aikaa.
Ap ei kyllä ainakaan aloituksessa kirjoittanut mitään sellaista, että olisi pitkä työmatka. Pikaisesti selasin ketjua, että saattoi mennä ohi jos myöhemmin kirjoitti sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kaiken voi ulkoistaa. Voileipäkakku kuuluu 1980-luvulle, ei kukaan sellaisia enää syö.
Kyllä mä ainakin tykkään edelleen voileipäkakusta ja moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin tykkään edelleen voileipäkakusta ja moni muukin.
Sama. Niin isoa voileipäkakkua ei juhliin voi tehdäkään etteikö se loppuisi kesken.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on lähes aina lauantaina se päivä. Kyllä mä tarvitsin pari päivää, vaikka meillä oli pojan toiveesta pienet juhlat ja tilattiin makeat kakutkin valmiina, mutta pitkä työmatka jätti iltoihin vähän vapaata. Poika osallistui itsekin mukaan. Muut tarjoilut paitsi makeat kakut, joihin itsellä ei ole kädentaitoja tehdä hienoja, tehtiin itse.
Tässä joku kirjoittaa pitkästä työmatkasta ja tämä ei käsittääkseni ole ap.
Ootko tyhmä! Tuollaisessa tilanteessa ei pidä antaa esimiehen päättää. En ikinä laittaisi omia elämää tärkeämpiä menoja jonkun esimiehen armollisuuden varaan, vaan yllättäen kurkkua kivistää ja lämpökin nousee. Ei mitään riskiä ettei lomaa myönnetä ja voi olla levollisin mielin.
Mä nauran. Itse olen kolmen nuoren äiti, opettaja ammatiltani. Lukiossa töissä. Miten kuvittelet meidän muiden selvinneen yo-juhlien järjestämisestä?
Oletko koskaan kuullut catering-palvelusta? Tai siitä, että ison osan tarjottavista voi ostaa valmiina, ei tarvitse itse tehdä?
Mitä kuvittelet yo-juhlien olevan? Näytön paikka äidille? Entä isä?
Muista ostaa sohvakalusta hyvissä ajoin, vaihtaa keittiökalusteet ja valaisimet uusiin, pestä ikkunat ja suunnitella SEKÄ asennuttaa uudet verhot. Muista hoitaa puutarha ja laittaa kesäkukat ruukkuihin, jos asut omatkotitalossa. ÄLÄ UNOHDA ajaa nurmikkoa!
Mikä on koulutustasosi? MIKÄ on miehesi osuus juhlien järjestämisessä?
Kasva aikuiseksi ja suhteuta asioita.
Varaa itsellesi viiniä....
Omalle äidille (ei yo) ylioppilasjuhla oli elämää suurempi tapahtuma. Hän ei nähnyt eikä hahmottanut, että meitä ylioppilaita tuli kirkonkylälle joka vuosi noin kolmekymmentä nuorta. Ei siis mikään iso juttu. Mutta vanhemmille se yo näytti olevan todella merkittävä juhla. Kohottelin kulmakarvoja, ja lakkasin kynnet kirkkaan punaisiksi. (Äiti inhosi kynsilakkaa).
Vanhemmat elävät jossain kuplassa luullen, että heidän lapsensa ovat jotenkin ainutlaatuisia. No, eivät ole. Keskivertoja suurin osa.
Mitä vähemmän koulutusta vanhemmilla, sitä suuremmat juhlat. Eräs perhe maalasi talonsa ja teki remonttia (kaikki tämä sukulaisten talkootyönä) suvun ensimmäisiä ylioppilasjuhlia varten. Vieraiksi kutsuttiin samaiset sukulaiset ja koko kylä.
Tytöstä tuli kampaaja.
Jos voisin, niin sanoisin kaikille vanhemmille, että ota rennosti juhlat. Juhli lapsesi päivää, ja valkolakkia. Ja kannusta nuorta elämässä eteenpäin kaikin mahdollisin tavoin. Ihan sama, tarjotaanko juhlissa voileipäkakkua vai ei, (tai viimeisimmän muodin mukaisia juttuja): se on ilon päivä.
Kaikki me ylioppilaat tiedä,mme, mikä koittaa juhlien jälkeen. Opiskelupaikan valinta, oman elämänuran valinta, välivuosi, haahuilu , armeija, tms.
Yksi kissa on joka todellakin menee juhlien ajaksi hoitoon, että ei pääse karkuun kun helposti jää vierailta huomaamatta. Ja jos on kuuma päivä, niin ulko-ovi pidetään auki. Kissa ei kuitenkaan ole hoidossa päivätolkulla vaan viedään perjantaina illalla tai lauantaina aamulla hoitoon eli niitä karvoja on kyllä kotona. Niitä on vaikka imuroitaisiin ja kissa ei olisi paikalla. Ei niitä noin vain saa kaikkia katoamaan.