Jännittää saanko touko-kesäkuun vaihteessa palkatonta vapaata
Kesäloma mulla on vasta elokuussa ja kiertävän listan takia sitä ei voi noin vain siirtää vaan pitäisi jonkun kesäkuulta vaihtaa. Ei ole kukaan ilmoittanut, että olisi halukas vaihtamaan.
Syy miksi pitää saada palkatonta vapaata on se, että meillä on mahdollisesti yo-juhlat. On lukiolaisesta kiinni, että onko juhlat ja sen saa tietää vasta toukokuussa puolen kuun paikkeilla suurin piirtein. Silloin ei pysty enää toiveita esittämään työvuorolistoihin vaan vapaa toiveet pitää olla ajoissa.
Pakko saada vapaata vähintään to-su. Sitten jos teini ei pääsekään ylioppilaaksi, niin joulukuussa sama juttu, että juhlien takia pakko saada vapaata. Työkaverit sanoo, että kyllä pitää tuolla perusteella saada vapaata ja on jotkut saaneet rippijuhlien takia palkatonta.
Kesälomapäiviä en halua tuhlata koska todellakin tarvitsen neljän viikon yhtenäisen loman.
Kommentit (70)
Minä opettajana en päässyt oman lapseni yo-juhlaan. Revi siitä!
Tulin kotiiin toisella paikkakunnalla sijaitsevasta työpaikastani pitkän ajomatkan jälkeen. Hyvin tiesin, että juhla lukiossa oli jo alkanut aikoja sitten.
En olisi ehtinyt kuin ehkä puoleksi tunniksi loppujuhlaan. Niinpä käytin sen ajan kotona ruokien esille laittamiseen ja lämmittämiseen. Iso joukko sukulaisia tulossa kaukaan lapseni juhliin.
Mitenkä olisit ratkaissut tilanteen?
Itseään saa syyttää jos menee lampaana töihin kun omalla lapsella yo-juhlat!
Herrajumala, nyt menee juhlat ihan pilalle! Olet jo hyvin aloittanut stressaamisen tulevista juhlista. Onhan hän esikoisesi?
Tässä lista:
- remontoi
- sisusta koti uusiksi
- mieti kutsuvieraslista
- lähetä kutsukortit
- suunnitele menyy
- vegaanit ja kasvisruokailijat
- laadi kauppalistat
- mieti, mitä teet itse ja mitä ehkä tilaat
- tee tilaus konditoriaan, tms.
- maksa yo-lakki, vaatteet, kengät, kampaus jos tyttö SEKÄ rusketus, tekoripset, kampaaja itsellesi ja nuorelle
- huolehdi ja maksa tarvittaessa nuorempien sisarusten vaatteet, kengät, jne.
- lähempänä juhlaa ota töistä palkatonta vapaata että saat siivota ja raataa aamusta iltaan
- sitä ennen olet käyttänyt kaksi, kolme viikonloppua leipoen pakastimeen, ellet ole rikas
- juhlapäivänä huolehdi kaikki itse, kerää likaiset astiat pyykkikopalla saunan lauteille
- juhlapäivänä käske anoppisi ja äitisi tiskaamaan keittiöön: he syövät sitten seisaaltaan käsin tiskaamisen lomassa
- ellet voi pyytää sukulaisiasi tiskaamaan, niin pyydä kaverisi - mutta pyydä, että ei olisi krapulassa. YO-juhlat ovat aina lauantaina. Useimmat ryyppääväät perjantai-iltana
- pe- iltana leivo myöhään se perinteinen mansikkakakku, joka paistuu liiaksi. No, laita kermaa tuplamäärä ja tuoreita mansikoita. Palaneen pohjan voi leikata pois.
Voisin jatkaa listaa loputtomiin.
Miksi jotkut id**otit aukovat päätään jostakin hiton remonteista kun ap ei ole sanallakaan kirjoittanut mistään sellaisesta? Kyllä sitä nyt hitto vie vähän stressaa saako töistä vapaata! Kaikkien esimiehet kun ei ole niitä ihania ja ymmärtäväisiä.
Mäkin olen vuorotyössä, opiskelen samalla ja lapsi pääsee ylioppilaaksi keväällä. Juhlat on lauantaina ja kyllä mullakin on vielä torstaina pakollinen koulupäivä. Kyse sairaanhoitaja opintojen labratunneista joista ei voi olla pois tai muuten joutuu korvaamaan. Eikä pääse harjoitteluun jos on puutteita näissä labratunneissa.
En ole mikään pomon suosikki niin kyllä saa oikeasti jännittää onko mulla vapaata juhlien ajaksi ja edes yksi päivä ennen sitä kun tuntuu nämä mun koulupäivätkin olevan myrkkyä pomolle.
Oletko yh? Miehesi ei joudu kohkaamaan tällaisia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut id**otit aukovat päätään jostakin hiton remonteista kun ap ei ole sanallakaan kirjoittanut mistään sellaisesta? Kyllä sitä nyt hitto vie vähän stressaa saako töistä vapaata! Kaikkien esimiehet kun ei ole niitä ihania ja ymmärtäväisiä.
Mäkin olen vuorotyössä, opiskelen samalla ja lapsi pääsee ylioppilaaksi keväällä. Juhlat on lauantaina ja kyllä mullakin on vielä torstaina pakollinen koulupäivä. Kyse sairaanhoitaja opintojen labratunneista joista ei voi olla pois tai muuten joutuu korvaamaan. Eikä pääse harjoitteluun jos on puutteita näissä labratunneissa.
En ole mikään pomon suosikki niin kyllä saa oikeasti jännittää onko mulla vapaata juhlien ajaksi ja edes yksi päivä ennen sitä kun tuntuu nämä mun koulupäivätkin olevan myrkkyä pomolle.
Sama täällä. Sairaanhoitajana sitä joutuu AINA jännittämään pääseekö sinne tai tänne. Vaikka kuinka hyvissä ajoin ottaa puheeksi ja selittää todellisen tarpeen, niin ylimielinen osastonhoitaja vastaa jotain "katsotaan" ja sitten muka unohtaa koko jutun ja TAAS joutuu hattu kourassa menemään kysymään, että miten on... Saatetaan jopa luvata, että joo joo käy ja kuitenkin listassa on just joku täysin päin vastainen työvuoro! Ihan sairasta on.
Lukiolaisen äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen vapaapäivä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset neljä päivää?
Siivoaminen, leipominen ja pitää vielä omiakin opintoja suorittaa samalla. En mä yhdessä päivässä saa kaikkia juttuja leivottua. Enkä todellakaan halua mennä sitten juhlien päälle sunnuntaina töihin.
No eihän kukaan muutenkaan tee 7 päiväistä työviikkoa, eiköhän sulla nyt ainakin kaksi normaalia vapaapäivää ole tuolla viikolla.
Mä opiskelen töiden ohessa ja se syö kaksi vapaapäivää viikosta.
No, jos tuolla viikolla et nyt sitten opiskele niitä kahta päivää? Ja ei, yhdenkään työnantajan ei tarvitse tuohon suostua.
Lukiolaisen äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen vapaapäivä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset neljä päivää?
Siivoaminen, leipominen ja pitää vielä omiakin opintoja suorittaa samalla. En mä yhdessä päivässä saa kaikkia juttuja leivottua. Enkä todellakaan halua mennä sitten juhlien päälle sunnuntaina töihin.
No eihän kukaan muutenkaan tee 7 päiväistä työviikkoa, eiköhän sulla nyt ainakin kaksi normaalia vapaapäivää ole tuolla viikolla.
Mä opiskelen töiden ohessa ja se syö kaksi vapaapäivää viikosta.
Lukuvuoden viimeisellä viikolla? Lukiossa voi olla koeviikko, mutta muissa paikoissa on harvemmin mitään tuolla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yh? Miehesi ei joudu kohkaamaan tällaisia?
Miksi tulit kysymään tätä nyt, kun juhlat olivat viime vuonna? Kysy mieluummin, miten meni.
Tilasin ammattitekijältä kaksi isoa mangojuustokakkua juhliin. Niin mauttomia kakkuja en ole koskaan syönyt. Ei maistunut mango, eikä mikään. Jäivät syömättä, heittelin roskiin lautaselle jääneitä jämiä. Tämä Joensuussa viime kesänä.
Maksoin erittäin paljon kakuista, koska en ehtinyt itse tekemään ko. yksikertaisia kakkuja.
Laitoin palautetta tekijälle jälkeenpäin. Ei mitään vastausta.
Vinkki: älä tilaa tuntemattomalta tekijältä. Sinnikkäästi etsi hyvä kakkujen tekijä.
Tarjosimmme myös suklaakakkua: mauton, kuiva, paha. Tämä myös Joensuussa.
Ammattilaiset säästävät aineissa, mutta tekopalkkaa muistavat ottaa.
Vieläkin suututtaa.