Jännittää saanko touko-kesäkuun vaihteessa palkatonta vapaata
Kesäloma mulla on vasta elokuussa ja kiertävän listan takia sitä ei voi noin vain siirtää vaan pitäisi jonkun kesäkuulta vaihtaa. Ei ole kukaan ilmoittanut, että olisi halukas vaihtamaan.
Syy miksi pitää saada palkatonta vapaata on se, että meillä on mahdollisesti yo-juhlat. On lukiolaisesta kiinni, että onko juhlat ja sen saa tietää vasta toukokuussa puolen kuun paikkeilla suurin piirtein. Silloin ei pysty enää toiveita esittämään työvuorolistoihin vaan vapaa toiveet pitää olla ajoissa.
Pakko saada vapaata vähintään to-su. Sitten jos teini ei pääsekään ylioppilaaksi, niin joulukuussa sama juttu, että juhlien takia pakko saada vapaata. Työkaverit sanoo, että kyllä pitää tuolla perusteella saada vapaata ja on jotkut saaneet rippijuhlien takia palkatonta.
Kesälomapäiviä en halua tuhlata koska todellakin tarvitsen neljän viikon yhtenäisen loman.
Kommentit (70)
Lapsen ylioppilaspäivä on yleensä palkallinen vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Pitääpä vielä selvittää asiaa. Ei kuitenkaan riitä vain se juhlapäivä vaan pitää olla tarjoilujen tekemisen takia sitä ennenkin vapaata.
Ylioppilasjuhlat ovatkin ihan hirveän tärkeät juhlat🤣
T: ylioppilas
Isot on juhlat sitten. Toivotaan nyt parasta.
Kokemuksesta sanon, että pe-la riittää, siivoukset ja muut valmistelut teette sitten yhdessä edellisellä viikolla ja jotain voit tehdä pakkaseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tessin mukaan. Ikinä en ole kuullut, että tuo olisi palkallinen vapaa, ihan puppua.
Mä ym,ärtäisin, että on nooooin isot juhlat, jos olisi edes varma viiden ällän ylioppilas. Ap ei edes tiedä valmistuuko hänen teininsä.
Sehän on lähes aina lauantaina se päivä. Kyllä mä tarvitsin pari päivää, vaikka meillä oli pojan toiveesta pienet juhlat ja tilattiin makeat kakutkin valmiina, mutta pitkä työmatka jätti iltoihin vähän vapaata. Poika osallistui itsekin mukaan. Muut tarjoilut paitsi makeat kakut, joihin itsellä ei ole kädentaitoja tehdä hienoja, tehtiin itse.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset neljä päivää?
Siivoaminen, leipominen ja pitää vielä omiakin opintoja suorittaa samalla. En mä yhdessä päivässä saa kaikkia juttuja leivottua. Enkä todellakaan halua mennä sitten juhlien päälle sunnuntaina töihin.
Lukiolaisen vapaapäivä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen, leipominen ja pitää vielä omiakin opintoja suorittaa samalla. En mä yhdessä päivässä saa kaikkia juttuja leivottua. Enkä todellakaan halua mennä sitten juhlien päälle sunnuntaina töihin.
No eihän kukaan muutenkaan tee 7 päiväistä työviikkoa, eiköhän sulla nyt ainakin kaksi normaalia vapaapäivää ole tuolla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kukaan muutenkaan tee 7 päiväistä työviikkoa, eiköhän sulla nyt ainakin kaksi normaalia vapaapäivää ole tuolla viikolla.
Mä opiskelen töiden ohessa ja se syö kaksi vapaapäivää viikosta.
Onko niitä omia opintoja pakko tehdä just niinä päivinä?
Lukiolaisen äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelen töiden ohessa ja se syö kaksi vapaapäivää viikosta.
Eikö se abi voi tehdä mitään?
En edelleenkään ymmärrä miksi siihen tarvitsee lomaa. Siivoat pitkin kevättä, teet leipomukset valmiiksi ja siinä ennen lakkiaisia viimeistelet.
Rahakeräysjuhlat kirjoitti:
Mä ym,ärtäisin, että on nooooin isot juhlat, jos olisi edes varma viiden ällän ylioppilas. Ap ei edes tiedä valmistuuko hänen teininsä.
Niin, että vain viiden ällän ylioppilas saa pitää isot juhlat???? Älä viitsi olla typerä. Lukiolaisella on yksi ainoa aine jonka takia tässä pitää jännittää.
Minkäs mä sille mahdan, että sukua ja ystäviä riittää. Eikä se ole teidän päätettävissä minkälaiset juhlat me pidämme.
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä omia opintoja pakko tehdä just niinä päivinä?
No on! Ei mä niitä koulupäivä voi itse määrätä vaan ne tulee koulun taholta ne päivät. Niistä ei voi olla pois.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilasjuhlat ovatkin ihan hirveän tärkeät juhlat🤣
T: ylioppilas
Tämä. Ylioppilas ei ole pätevöitynyt vielä mihinkään ammattiin. Vaan ylioppilaaksi pääseminen on vain askel seuraaviin opintoihin. Tosin joka vuosi on vaikka kuinka paljon uusia ylioppilaita, joilta jää seuraava opiskelupaikka kokonaan saamatta. Joten siinähän sitä onkin syytä juhlia mahdollista työttömyyttä tai muuten joutenoloa.
Jos menneisiin vuosikymmeniin katsoo, niin ylioppilaaksi pääseminen on kärsinyt valtavan inflaation. Tiedän niitäkin, jotka eivät juhli ylioppilaaksi pääsyä oikeastaan mitenkään. Eikä johdu siitä, että arvosanat olisivat huonot, vaan tuota juhlimatta jättämistä on tapahtunut ihan hyvilläkin arvosanoilla. Heitä vain kiinnostaa tehdä silloinkin jotain muuta kuin pitää yo-juhlat.
sovi vtu hyvissä ajoin, niin ei tartte jännittää. Ihan sama vaikka olisi omat häät, jos edellisenä pöivänä kysyt.
Viisas esimies antaa kyllä tuollaisessa tilanteessa palkatonta.