Jännittää saanko touko-kesäkuun vaihteessa palkatonta vapaata
Kesäloma mulla on vasta elokuussa ja kiertävän listan takia sitä ei voi noin vain siirtää vaan pitäisi jonkun kesäkuulta vaihtaa. Ei ole kukaan ilmoittanut, että olisi halukas vaihtamaan.
Syy miksi pitää saada palkatonta vapaata on se, että meillä on mahdollisesti yo-juhlat. On lukiolaisesta kiinni, että onko juhlat ja sen saa tietää vasta toukokuussa puolen kuun paikkeilla suurin piirtein. Silloin ei pysty enää toiveita esittämään työvuorolistoihin vaan vapaa toiveet pitää olla ajoissa.
Pakko saada vapaata vähintään to-su. Sitten jos teini ei pääsekään ylioppilaaksi, niin joulukuussa sama juttu, että juhlien takia pakko saada vapaata. Työkaverit sanoo, että kyllä pitää tuolla perusteella saada vapaata ja on jotkut saaneet rippijuhlien takia palkatonta.
Kesälomapäiviä en halua tuhlata koska todellakin tarvitsen neljän viikon yhtenäisen loman.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen vapaapäivä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset neljä päivää?
Siivoaminen, leipominen ja pitää vielä omiakin opintoja suorittaa samalla. En mä yhdessä päivässä saa kaikkia juttuja leivottua. Enkä todellakaan halua mennä sitten juhlien päälle sunnuntaina töihin.
No eihän kukaan muutenkaan tee 7 päiväistä työviikkoa, eiköhän sulla nyt ainakin kaksi normaalia vapaapäivää ole tuolla viikolla.
Mä opiskelen töiden ohessa ja se syö kaksi vapaapäivää viikosta.
Eikö se abi voi tehdä mitään?
En edelleenkään ymmärrä miksi siihen tarvitsee lomaa. Siivoat pitkin kevättä, teet leipomukset valmiiksi ja siinä ennen lakkiaisia viimeistelet.
No älä ymmärrä, ei ole mun päänsärky. Mitä hittoa se siivoaminen pitkin kevättä auttaa kun pitää kuitenkin siivota ennen juhlaa, että ei ole kissan karvoja joka paikassa. En mä mitään kaappeja siivoa jos sitä mietit. Kaikkia leipomuksia ei voi tehdä etukäteen valmiiksi pakastimeen tai montaa päivää aiemmin jääkaappiin. Abi tekee minkä itse ehtii omilta töiltään.
Kannattaa siivoilla aina. Niin ei tule noita kamalia suurrysäyksiä.
Ja tosiaan eihän ne tarjottavat kummoisia vaadi.
Mä sain aikoinani sen lauantain vapaaksi ja kivat juhlat oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen, leipominen ja pitää vielä omiakin opintoja suorittaa samalla. En mä yhdessä päivässä saa kaikkia juttuja leivottua. Enkä todellakaan halua mennä sitten juhlien päälle sunnuntaina töihin.
No eihän kukaan muutenkaan tee 7 päiväistä työviikkoa, eiköhän sulla nyt ainakin kaksi normaalia vapaapäivää ole tuolla viikolla.
Mä opiskelen töiden ohessa ja se syö kaksi vapaapäivää viikosta.
Eikö se abi voi tehdä mitään?
En edelleenkään ymmärrä miksi siihen tarvitsee lomaa. Siivoat pitkin kevättä, teet leipomukset valmiiksi ja siinä ennen lakkiaisia viimeistelet.
No älä ymmärrä, ei ole mun päänsärky. Mitä hittoa se siivoaminen pitkin kevättä auttaa kun pitää kuitenkin siivota ennen juhlaa, että ei ole kissan karvoja joka paikassa. En mä mitään kaappeja siivoa jos sitä mietit. Kaikkia leipomuksia ei voi tehdä etukäteen valmiiksi pakastimeen tai montaa päivää aiemmin jääkaappiin. Abi tekee minkä itse ehtii omilta töiltään.
Tietenkin se auttaa kun esimerkiksi pyyhit kirjahyllyt, peset ikkunat, peset lattiat ja järjestät ja tuunaat pitkin kevättä ja juuri ennen juhlia kierrät kaksi tuntia siistimässä.
Teet sellaiset tarjottavat että ne voi tehdä mahdollisimman paljon valmiiksi.
Ja tuskin se abikaan nyt sentään 24/7 on töissä.
t. kahden lukiolaisen äiti
Vierailija kirjoitti:
sovi vtu hyvissä ajoin, niin ei tartte jännittää. Ihan sama vaikka olisi omat häät, jos edellisenä pöivänä kysyt.
Kirjoitinko mä jossakin, että kysyn edellisenä päivänä?!? Mä saan tietää vasta toukokuun alkupuolella saanko vapaaksi sen mitä pyydän. Jos en saa, niin on todella vaikea vaihtaa. Olen vapaatoiveeni jo laittanu järjestelmään, että en todellakaan ole myöhään liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole pakastinta? Meillä kaikki kolme halusivat valkosuklaa-juustokakkua ja minua aina jännittää nuo liivateleivonnaiset, että hyytyykö vai ei. Jo siitä syystä tein viikkoa aiemmin, jotta jos epäonnistuu niin on aikaa tehdä uusi.
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä omia opintoja pakko tehdä just niinä päivinä?
No on! Ei mä niitä koulupäivä voi itse määrätä vaan ne tulee koulun taholta ne päivät. Niistä ei voi olla pois.
Missä koulussa on opintoja lakkiaisviikonloppuna tai edes toukokuun vikalla viikolla?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaanko luulet, että meillä ei muuten siivota. Äly hoi. Aihe kuin aihe niin aina ap:lle sataa paskaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä omia opintoja pakko tehdä just niinä päivinä?
No on! Ei mä niitä koulupäivä voi itse määrätä vaan ne tulee koulun taholta ne päivät. Niistä ei voi olla pois.
Missä koulussa on opintoja lakkiaisviikonloppuna tai edes toukokuun vikalla viikolla?
Ammattikorkeassa on vielä kesäkuun ekoina päivinä koulua ja ihan on pakolliset tunnit. Ei ole koulua lauantaina tai sunnuntaina, en missään kirjoittanut niin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaanko luulet, että meillä ei muuten siivota. Äly hoi. Aihe kuin aihe niin aina ap:lle sataa paskaa niskaan.
No mikä ihme sitten on ongelma?
No ano ne vapaat nyt. Käytät ne juhlien järjestämiseen jos saat ne. Koulutöihin jos et saa niitä.
No ei se nyt niin mene missään työpaikassa, ettei muka saa vapaa lapsensa ylioppilaspäiviksi.
Tuo ylioppilasjuhla päivä on tänä vuonna varmasti pe 3.6 tai la 4.6.
Jo olet vuorotyössä taatusti joku vaihtaa vuoroja, niinhän työpaikalla joustetaan aina, puolin ja toisin.
Ja työssäoleva ihminen voi tilata helposti osan tarjottavista pitopalvelusta.
Ja etukäteen voi tehdä suuren osan valmisteluista.
Miten muut työntekijät ovat nuo lastensa suuret juhlat hoitaneet?
Enpä usko, että aivan niin tiukkaa on, jottei saisi pari kolme päivää palkatonta vapaata ennen yo-juhlia.
Jotenkin kuitenkin outoja nuo ap:n kommentit asiaan, tuntuu hiukkasen provolta koko aloitus.
Vierailija kirjoitti:
sovi vtu hyvissä ajoin, niin ei tartte jännittää. Ihan sama vaikka olisi omat häät, jos edellisenä pöivänä kysyt.
Kirjoitinko mä jossakin, että kysyn edellisenä päivänä?!? Mä saan tietää vasta toukokuun alkupuolella saanko vapaaksi sen mitä pyydän. Jos en saa, niin on todella vaikea vaihtaa. Olen vapaatoiveeni jo laittanu järjestelmään, että en todellakaan ole myöhään liikkeellä.
Kyllä meillä ainakin nuo lomapyynnöt myönnetään tosi ajoissa, että työntekijä tietää tehdä suunnitelmansa. Nyt kyllä ap valehtelet.
Ei ne siellä esimiehen järjestelmässä turhaa veny, täytyyhän hänen tietää jo etukäteen myös touko-ja kesäkuussa alkavat kesälomat, ja suunnitella mahdolliset työvuorot ja tietää miten ja minkä verran on työntekijöitä aina paikalla.
Mutta se ei kuulu työnantajalle, että toi sun lomasi on riippuvainen siitä, pääsekö lapsesi kirjoitukset läpi vai ei.
Se on kokonaan oma murheesi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ylioppilaspäivä on yleensä palkallinen vapaa.
Missä TESissä? Varmaan 10 kanssa tehnyt töitä, eilä yhdessäkään niistä ole
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilasjuhlat ovatkin ihan hirveän tärkeät juhlat🤣
T: ylioppilas
Mikä tuossa sinua noin naurattaa? Onhan ylioppilaaksi pääseminen tai ammattiin valmistuminen juhlan aihe. Siinä päättyy lapselta tietty elämänvaihe ja monelle vanhemmalle ne ovat viimeiset juhlat, jotka lapselle järjestetään. Itse halusin niihin panostaa ja lapsetkin tuntuivat arvostavan lopputulosta. Lapsen kasvattaminen tuohon vaiheeseen vaatii vanhemmiltakin, erityisesti äidiltä, paljon, joten siksi minullekin yo-juhlilla oli iso merkitys. Ehkä ajattelet eri tavalla, jos joskus olet tuossa tilanteessa vanhemman ominaisuudessa.
Varmasti jännittää, siinä on riski että saatkin palkallista vapaata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin nuo lomapyynnöt myönnetään tosi ajoissa, että työntekijä tietää tehdä suunnitelmansa. Nyt kyllä ap valehtelet.
Ei ne siellä esimiehen järjestelmässä turhaa veny, täytyyhän hänen tietää jo etukäteen myös touko-ja kesäkuussa alkavat kesälomat, ja suunnitella mahdolliset työvuorot ja tietää miten ja minkä verran on työntekijöitä aina paikalla.
Mutta se ei kuulu työnantajalle, että toi sun lomasi on riippuvainen siitä, pääsekö lapsesi kirjoitukset läpi vai ei.
Se on kokonaan oma murheesi.
Mitä ihmettä sekoilet?? Ne listat julkaistaan meille vasta toukokuun alussa ja silloin saan tietää onko mun vapaatoiveet menneet läpi. Mitään lomaa en ole anomassa koska mun kesäloma ei ole alkukesästä. Palkattomia aion pyytää. Ja ne mun pakko pyytää jo ennen kuin noita listoja aletaan tekemään vaikka en vielä tiedä onko meillä juhlat. En voi odottaa siihen asti, että kirjoitusten tulokset julkaistaan. Jos juhlia ei ole, niin voin ottaa sitten anotuille päiville vuoroja jos niitä tulee tarjolle.
Ei minkään tessin. Lakkiaiset on lauantaina, joka on normaalia päivätyötä tekevällä aina vapaa. Vuorotyöt sitten erikseen.