Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA!!! tienaan työttömänä ENEMMÄN kuin työssä!!!

Vierailija
12.06.2015 |

Tositarina Suomesta vuonna 2015 (kaikki luvut jäljempänä bruttona):

Olen työtön ja ansiosidonnaisella, olisi vielä 400 päivää jäljellä. Saan 2000e/kk jos en tee mitään. Jos teen pari päivää viikossa keikkatyötä, saan yhteensä noin 3000e/kk, kun soviteltu päiväraha ja palkka lasketaan yhteen.

Nyt minulle tarjottiin kokopäivätyötä, joka olisi periaattessa kiinnostava ja omalta alalta, mutta palkka olisi vain 2500e/kk, ei lisiä.

Mitäs tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:43"]

Toisaalta tuesta maksetaan huomattavasti enemmän veroja kuin palkasta. Nettotuloja laskiessa työnteko on kyllä lähes aina kannattavampaa.

[/quote]

Liikaa verotettu osa tulee myöhemmin takaisin veronpalauksina. Nettotuloja laskemalla ei kannata tehdä vertailua.
[/quote] pöljä tuen verotus on paljon kireämpää kuin palkan.

Vierailija
42/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:54"]

Minulla on firma, johon palkkaan tuttuni ja maksan hänelle huomattavaa kuukausipalkkaa. Työsopimus on 9 kuukauden määräaikainen sopimus (tämä on minimiaika ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan).

Sopimuksen päätyttyä tuttuni on ansiosidonnaisella työttömyysturvalla ja maksaa minulle säästämänsä (minun maksamani) palkan takaisin ja pienen proviision ansiosidonnaisesta, joka on hänellä huomattavan suuri johtuen suuresta aikaisemmasta palkasta. Tällä rahalla hän elää maksimiajan, joka ansiosidonnaista maksetaan ja sitten hän tulee minulle taas "töihin" 9 kuukaudeksi määräaikaisena.

Tätä kierrettä jatketaan ja kun on useita "tuttuja" töissä samanaikaisesti, rahaa syntyy "tyhjästä". Varsinaisia työtehtäviä ei heillä ole, eikä ole firmallakaan tiloja, laitteita tai muutakaan. Se on silmänlumetta. He ovat vapaalla, mutta suuripalkkaisessa "työssä" ja välillä taas työttömiä.

[/quote] Miten tämä voi olla mahdollista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:43"]

Toisaalta tuesta maksetaan huomattavasti enemmän veroja kuin palkasta. Nettotuloja laskiessa työnteko on kyllä lähes aina kannattavampaa.

[/quote]

Liikaa verotettu osa tulee myöhemmin takaisin veronpalauksina. Nettotuloja laskemalla ei kannata tehdä vertailua.
[/quote] Koitappa käydä vero.fi ja laita ensin vuosituloiksi tuet 20000e sitten tee uusi laskelma laittamalla palkkatuloksi 20000e. Kummastako joudut maksamaan enemmän veroja?

Vierailija
44/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin. Ja meninkin, aika lailla samanlainen tilanne oli minulla kuin sinulla, ainoastaan että päiviä oli vähemmän jäljellä. Hyppäsin melkein tuntemattomaan, hieman alipalkattuna alussa, mutta kaikki on kannattanut. Firma osoittautui joustavaksi ja mahtavaksi paikaksi ja olen päässyt kouluttuautumaan töiden ohella, firman kustantamana. Palkka nousi puoli vuotta töiden aloittamisen jälkeen ja viihdyn todella hyvin. Toki koskaan ei voi tietää etukäteen, mutta sanoisin että uuden ja paremman työpaikan löytäminenkin on helpompaa jos on jo työ, kuin etsiä sitä työttömänä.

Vierailija
45/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:43"] Toisaalta tuesta maksetaan huomattavasti enemmän veroja kuin palkasta. Nettotuloja laskiessa työnteko on kyllä lähes aina kannattavampaa. [/quote] Liikaa verotettu osa tulee myöhemmin takaisin veronpalauksina. Nettotuloja laskemalla ei kannata tehdä vertailua. [/quote] pöljä tuen verotus on paljon kireämpää kuin palkan.

[/quote]

Et taida paljon ymmärtää verotuksesta? 

Vierailija
46/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:54"]Sopimuksen päätyttyä tuttuni on ansiosidonnaisella työttömyysturvalla ja maksaa minulle säästämänsä (minun maksamani) palkan takaisin ja pienen proviision ansiosidonnaisesta, joka on hänellä huomattavan suuri johtuen suuresta aikaisemmasta palkasta. [/quote]

Millä hän tulee toimeen, kun on olevinaan sinulla töissä, jos pitää säästää se palkka sinulle takaisin maksettavaksi? Joo, fiktiivinen juttusi ei toimisi käytännössä.

Ap:lle minulla olisi pari kysymystä:

Minäkin haluan sellaisen keikkatyön, josta saa pari päivää viikossa => n. 8-10 päivää / kk noin 2000 €. Päiväpalkka n.  200€, ei paha. Tämän laskin sillä perusteella, että 50% palkasta vähennetään ansiosidonnaisesta, ja siten saat tuolla keikkatyömäärällä 1000 €/ kk enemmän kuin pelkällä ansiosidonnaisella.

Saatko nopeasti palkkatodistukset työstäsi, ja kuinka pian kassa maksaa ansiosidonnaiset päivärahat?

Vierailija
47/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:04"]

[/quote] pöljä tuen verotus on paljon kireämpää kuin palkan.

[/quote]

[/quote]

Me jotka ymmärrämme, tiedämme että palkasta saa tehdä sellaisia vähennyksiä, joita tuesta  kuten työttömyyskorvauksesta ei saa tehdä.

Vierailija
48/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei muuten tule ansiosidonnaisten veroista mitään palautuksia.

Vierailija
49/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:43"] Toisaalta tuesta maksetaan huomattavasti enemmän veroja kuin palkasta. Nettotuloja laskiessa työnteko on kyllä lähes aina kannattavampaa. [/quote] Liikaa verotettu osa tulee myöhemmin takaisin veronpalauksina. Nettotuloja laskemalla ei kannata tehdä vertailua. [/quote] pöljä tuen verotus on paljon kireämpää kuin palkan.

[/quote]

[/quote]

Siis sinäkö kuvittelet että tonnin palkasta ja tonnin tuesta maksetaan saman verran veroja? Ei ei ei. Työtuloista saa sellaisia vähennyksiä mitä tuista ei saa, joten kokonaisveroprosentti jää huomattavasti pienemmäksi. Kokeile oikeasti tehdä vero.fi laskelma samoilla palkkatuloilla ja tuilla. 

Vierailija
50/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:06"]

Millä hän tulee toimeen, kun on olevinaan sinulla töissä, jos pitää säästää se palkka sinulle takaisin maksettavaksi? Joo, fiktiivinen juttusi ei toimisi käytännössä.

[/quote]

Hän käyttää pienen osan palkasta elämiseen ja maksaa myöhemmin minulle takaisin saadessaan huomattavaa ansiosidonnaista. Esimerkiksi tekninen tuotekehitystyö (eli keksijä) on hyvä "työtehtävä", maksan hänelle siitä, että hän keksii vaikkapa jotain laitetta - ei ole mitään takuuta, keksitäänkö mitään uutta koskaan - keksintö joko syntyy tai sitten ei. Jos maksan hänelle 6500€ kuukaudessa, on ansiosidonnainen päiväraha korotetulla osalla, kahden lapsen vanhemmalla 3360€ kuukaudessa. Kyllä tästä maksaa aikaisemmin käytetyt 800 € kuukausimenot 9 kuukauden ajalta ja ansiosidonnaista päivärahaa saa kauemmin kuin tuon 9 kuukautta.

Järki käteen, ennen kuin kommentoit.

Vierailija
51/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä faktaa verotuksesta.

Palkkatulot 20 000e/ vuosi, veroprosentti 11%. (vuosituloina pelkkä palkka)

Tuet 20 000e/ vuosi, veroprosentti 22,5%. (vuosituloina pelkkä tuki)

Nämä laskelmat tehty vero.fi veroprosenttilaskurilla.

Vierailija
52/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan ja ottaisin kaiken irti rahasta ja vapaasta ja nauttisik elämästä ja kesästä. En vaan kehtais kenellekään työtätekevälle tutukle kertoa, että on tarjottu kokoaikaista työtä.

Mut jos ajattelisin järjellä ja pitkällä tähtäimellä, niin menisin töihin. Aikoisitko olla siis vielä 400 päivää kotona. Sen jälkeen voikin hiukan vaikea olla enää löytää töitä. Lisäks nythän on ollut paljon puhetta, että ansiosidonnaisista leikattaisiin. Ehkä kannattaa ennakoida ja tarttua töihin, vielä ku sitä tarjotaan.

Vierailija
53/53 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti aletaan sanoa että tämä se mättää Suomen työttömyysturvassa kun noin leveästi elellään...

Pitää muistaa, että suurimmalla osalla ansiosidonnainen ei todellakaan ole tuota suuruusluokkaa kuin aloittajalla. Itse saan ansiosidonnaista nettona vajaan tonnin kuussa ja sillä ei todellakaan leveästi elellä viisihenkisessä perheessä. Menisin töihin hyppien keikkuen, mutta hemmetti kun kohta vuosi työttömyyttä takana enkä ole töitä saanut. Koulutusta ja kokemusta vastaaviin hommiin hakee ja valitaan koko ajan "ylikoulutettuja" ja kun itse haen alempiarvoisiin hommiin niin en pääsee niihinkään. Vituttaa suoraan sanottuna.

Nyt odotan tuloksia koulusta, sillä mikäli vaan työkkäri myöntää, aion vaihtaa alaa kokonaan uudelleen kouluttautumalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi