APUA!!! tienaan työttömänä ENEMMÄN kuin työssä!!!
Tositarina Suomesta vuonna 2015 (kaikki luvut jäljempänä bruttona):
Olen työtön ja ansiosidonnaisella, olisi vielä 400 päivää jäljellä. Saan 2000e/kk jos en tee mitään. Jos teen pari päivää viikossa keikkatyötä, saan yhteensä noin 3000e/kk, kun soviteltu päiväraha ja palkka lasketaan yhteen.
Nyt minulle tarjottiin kokopäivätyötä, joka olisi periaattessa kiinnostava ja omalta alalta, mutta palkka olisi vain 2500e/kk, ei lisiä.
Mitäs tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (53)
Kun reilun vuoden olin työttömänä ja vaikka taloudellisesti pärjäsin, niin menisin kyllä töihin jos semmoisen jostain saisin. No nyt olen yrittäjä... Mutta olisin tehnyt ehkä mieluummin palkkatyötä...
Sulla on ollu hyvä paikkainen työ. Kun ansiosidonnaista saat paljon. Itse sain 1950€ brutto palkkaa. Työt loppui. Ansiosidonnaista 1300€ brutto.
No kyllä noita lukuja kun katsoo, tienaat enemmän kuin kokonaan työttömänä. Ansiosidonnainen loppuu joskus kuitenkin ja sit on hätä kädessä etsittävä jotain työtä jos eityömarkkinatuelle halua jäädä. Menisin kokopäivätöihin.
Menisin todellakin töihin, siitä syystä että se ansiosidonnainen ei kestä rajattomasti, ja mitäpä jos tämä Suomen talous tästä vielä sukeltaa, ja lähempänä sen loppumista ei ehkä olekaan mitään oman alan töitä tarjolla... Parempi että on vakityösuhde alla silloin.
Tuon takia en ole enää tehnytkään töitä viiteen vuoteen.
Mistä työstä tulee parista keikasta 3000e/kk? Minäkin tahdon.
Ettisin vähän paremmin maksavan työn.Sulla on kuitenkin vissiin kokemusta kun olet noin korkeaa palkkaa saanut?Ei kannata alipalkattuun työhön lähteä,monesti noissa vaan kusetetaan.
Toisaalta tuesta maksetaan huomattavasti enemmän veroja kuin palkasta. Nettotuloja laskiessa työnteko on kyllä lähes aina kannattavampaa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:42"]
[/quote]
Opettelepa lukemaan. 3000 tulee kun tekee joka viikko pari keikkaa ja saa ansiodonnaiset päälle.
Menisin töihin. Et kuitenkaan loputtomasti saa päivärahaa. Ja jos et ole saanut töitä kun liiton päivät loppuu niin tipahdat kelan rahoille. Ja niillä ei juhlita. Veroa menee kuitenkin vähemmän pienemmästä palkasta, joten ei ole sen parempi olla liiton rahoilla. Ja ensinnäkin, jos sinulle tarjotaan töitä työttömänä etkä ota sitä vastaan, saat karenssia!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:42"]
[/quote]
Opettelepa lukemaan. 3000 tulee kun tekee joka viikko pari keikkaa ja saa ansiodonnaiset päälle.
[/quote] Joo huomasin itsekin uudelleen lukiessani :DD
Menisin töihin. Työpaikan vaihtaja saa aina helpommin töitä kuin työtön, myös niitä rahakkaampia.
Paljonko joudut maksamaan veroja tuosta ansiosidonnaisesta? Itselläni työttömyystuki n. 800e/kk ja vero% 18,5. Saman suuruisesta palkasta ei tarvisi veroja maksaa kuin 3% ja muut kulut päälle 6% eli vain 9% yhteensä.
Säästä paikka enemmän työhaluisille, kyllä sinunkin vuorosi tulee.
Sinun kannattaa mennä töihin kun olet ollut noin vähän aikaa työttömänä. Jos haet töitä vasta sitten kun 500 pv alkaa olla täynnä, voit joutua vaikeuksiin. Osa työnantajia suhtautuu nihkeästi pidempään työttömyyteen, voit helposti jäädä hakutilanteessa rannalle.
Menisin töihin minäkin ja ihan siksi, että jatkossa olisi helpompi työllistyä paremman rahan tehtäviin.
Minulla on firma, johon palkkaan tuttuni ja maksan hänelle huomattavaa kuukausipalkkaa. Työsopimus on 9 kuukauden määräaikainen sopimus (tämä on minimiaika ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan).
Sopimuksen päätyttyä tuttuni on ansiosidonnaisella työttömyysturvalla ja maksaa minulle säästämänsä (minun maksamani) palkan takaisin ja pienen proviision ansiosidonnaisesta, joka on hänellä huomattavan suuri johtuen suuresta aikaisemmasta palkasta. Tällä rahalla hän elää maksimiajan, joka ansiosidonnaista maksetaan ja sitten hän tulee minulle taas "töihin" 9 kuukaudeksi määräaikaisena.
Tätä kierrettä jatketaan ja kun on useita "tuttuja" töissä samanaikaisesti, rahaa syntyy "tyhjästä". Varsinaisia työtehtäviä ei heillä ole, eikä ole firmallakaan tiloja, laitteita tai muutakaan. Se on silmänlumetta. He ovat vapaalla, mutta suuripalkkaisessa "työssä" ja välillä taas työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:43"]
Toisaalta tuesta maksetaan huomattavasti enemmän veroja kuin palkasta. Nettotuloja laskiessa työnteko on kyllä lähes aina kannattavampaa.
[/quote]
Liikaa verotettu osa tulee myöhemmin takaisin veronpalauksina. Nettotuloja laskemalla ei kannata tehdä vertailua.
SUomi on hieno maa. Ei ihme että Afrikasta lappaa jengiä tänne vaikka uimalla.