Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujot ja estoiset ihmiset ovatkin oikeasti "itsekkäitä"

Vierailija
12.06.2015 |

Tämä menee toki keittiöpsykologian puolelle.

Mutta olen jo pidemmän aikaa pohtinut, että niiden ihmisten, jotka ovat ujoja ja jännittävät kohtuuttomasti ihmisten tapaamista tai kohtaamista, todellinen ongelma piilee liiassa keskittymisessä itseen.

Usein ajatellaan, että ujo on jotenkin kaino eikä tahdo korostaa itseään, ja tästä se ujous johtuisi. Mielestäni asia on juuri päinvastoin. Tällaiset äärimmäisen ujot ihmiset juuri jatkuvasti pohtivat, mitä muut mahtavat minusta ajatella, millaisen mielikuvan annan muille tässä ja tuossa tilanteessa.

Kun taas ne ihmiset, jotka keskittyvät itse toisen ihmisen kohtaamiseen eivätkä niinkään itseensä, eivät niinkään kärsi ujoudesta.

Oletteko samaa mieltä vai onko teillä toisenlaisia näkemyksiä? En väitä, että teoriani olisi kaikenkattava, mutta olisi kiinnostavaa saada palautetta, onko joku funtsinut asiaa samalla lailla.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"] Vaikka miettisikin muiden ajatuksia, ei se vielä tee itsekkääksi. [/quote] Siksi itsekäs onkin otsikossa lainausmerkeissä paremman sanan puutteessa. Itse tekstistä käy se ajatus paremmin ilmi. ap [/quote] Ehkä kannattaa siinä tapauksessa käyttää mieluummin sanaa itsekeskeinen:)

[/quote]

no ei todellakaan, koska itsekäs ja itsekeskeinen on

suurinpiirtein synonyymit

itsekeskeinen 

itseensä keskittyvä muiden hyvinvoinnin tai tarpeiden kustannuksella

Ujot ovat yleensä keskimääräistä myötäelävämpiä, ei suinkaan itsekeskeisiä

[/quote]

Eivät ole synonyymeja. Itsekeskeinen ihminen keskittyy eniten itseensä mutta voi silti ottaa muiden tarpeet huomioon, vaikka vain kohteliaisuussyistä.

Itsekäs ihminen sen sijaan ei välitä muista, edes kohteliaisuussyistä.

Vierailija
42/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaiset on hulluja. Näin sain kuulla töissä kun itse olen hitaasti lämpeävä enkä lörpöttele tuntemattomille. Olen siis hullu ämmä joka ei puhu ja olen siis myös itsekäs, loistavaa. Tässä itseluottamus nousee kohisten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit pälättäjät ovat yleensä näitä itsekeskeisiä, "minä ja minun ajatukseni" ovat tärkeimpiä, eivät osaa antaa tilaa muille.

Vierailija
44/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain pitää paikkansa kohdallani. Olin monta vuotta kiusattu ja silloin se kaikki huomio todellakin oli itsessä, hyvin negatiivisella tavalla tosin.
Kai siitä on jäänyt päälle ylikorostunut oman itsen tarkkailu sosiaalisissa tilanteissa. Yritän päästä siitä eroon ajattelemalla että muut ei välttämättä laita niin suurta merkitystä arkisille sosiaalisille tilanteille. Helppo sanoa, vaikeampi toteuttaa.

Vierailija
45/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"] Vaikka miettisikin muiden ajatuksia, ei se vielä tee itsekkääksi. [/quote] Siksi itsekäs onkin otsikossa lainausmerkeissä paremman sanan puutteessa. Itse tekstistä käy se ajatus paremmin ilmi. ap [/quote] Ehkä kannattaa siinä tapauksessa käyttää mieluummin sanaa itsekeskeinen:)

[/quote]

itsekeskeinen 

[/quote]

Eivät ole synonyymeja. Itsekeskeinen ihminen keskittyy eniten itseensä mutta voi silti ottaa muiden tarpeet huomioon, vaikka vain kohteliaisuussyistä.

[/quote]

Ei, olet selvästi ymmärtänyt itsekeskeisen määritelmän väärin. Itsekeskeinen keskittyy itseensä muista piittaamatta. Tuo edellä oleva määritelmä "itseensä keskittyvä muiden hyvinvoinnin tai tarpeiden kustannuksella" on sanakirjasta, ei oma mielipiteeni.

Vierailija
46/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaiset on hulluja. Näin sain kuulla töissä kun itse olen hitaasti lämpeävä enkä lörpöttele tuntemattomille. Olen siis hullu ämmä joka ei puhu ja olen siis myös itsekäs, loistavaa. Tässä itseluottamus nousee kohisten.

[/quote]

Tuon on vain jonkin ihmisen pohdintaa - voithan tuoda oman näkökulmasi esiin, sen sijaan että alat taistelemaan vastaan.

Vierailija
47/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs ja itsekeskeinen ovat pelkästään negatiivisia määritelmiä, jotka viittaavat narsistisiin piirteisiin. Se että tarkkailee itseään ei liity siihen että ei osaa tai välitä huomioida muita. 

Vierailija
48/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin on, niin toiset ihmiset ovat sen aiheuttaneet käytöksellään. Puhua pälpättävät aikuiset ja lapset ovat saaneet sen toisen vetäytymään itseensä. Itseäni sanottiin pienenä ujoksi ja kasvoin nuorimmaisena kovasti puhua pälpättävien aikuisten ja veljen kanssa ja lisäksi joutui helposti naurunalaiseksi. Meillä oli muitakin kuin ydinperhe kotona.

En oikein usko ap:n väitteeseen täysin. Usein tai ainakin joskus ne ei-ujot ja ei-estoiset pitävät itseään esillä, puhuvat omista asioistaan eivätkä suinkaan keskity toiseen ihmiseen, eivät anna tilaa ja ujot eivät ole niitä, jotka sen tilan röykeästi ottaisivat.

Jossain määrit ujot keskittyvät itseensä peläten toisten reaktioita, mutta oikeasti niin tekevät kaikki omalla tavallaan.

Vierailija
49/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:34"]Tarkoituksesi kyllä oli vain mollata, aloittaja, kyllä vain, kuten aina ja kaikessa. Teet sen kierosti ja siksi iso osa lähtee näihin mukaan. Niitä kehut, joilta odotat saavasi hyötyjä tavalla tai toisella, muiden et voi antaa edes neutraalisti olla rauhassa ja arvokkaasti, koska loputon pahuus sinussa pistää alati toimimaan toisin. Onneksi tämä näkyy räikeästi älykkäimmille ihan heti alkuunsa, muille sitten tipotellen ajan kuluessa, mutta lopulta aina kuitenkin.
[/quote] onko tämä provo vai joku muu ihan seko? Huhhuh. Aika " räikeästi " asettaudut ainakin muiden yläpuolelle. Ei-ujojen on vaikea joskus ujoutta käsittää, ap on halunnut siitä siksi keskustella, vaikea nähdä miten hän "hyötyisi" anonyymeistä kommenteiksta verkkokeskustelussa muuten kuin ihan lisääntyneenä ymmärryksenä. T muu kun ap

Vierailija
50/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osittain noin mitä ap sano. Itse olen jokseenkin epävarma ja ujokin ja pohdin
todella paljon itseäni. Onhan se loppujen lopuksi todella itsekeskeistä pohdintaa, että ihan kun olis niin tärkeä henkilö että muilla ei olis muuta tekemistä, kun miettiä mun mokia ja epäonnistumisia. Tämä ajattelutapa on ainaki mulla aittanut matkalla kohti parempaa itsetuntoa. Mutta jep, en kyllä silti koe itseäni_itsekkääksi ja tuskin monet muutkaan ujot. Päinvastoin. Itsekäs on ennemmin sillon, ku ei vähääkään vois kiinnostaa mitä mieltä muut on itsestä. Ihmiset jotka pohdiskelee paljon itseään ja omaa käyttäytymistä ennemminkin pohtivat sitä ovatko tarpeeksi hyviä toisten seuraan. Huomaa, kun seuraa kaikkista sosiaalisimpia ihmisiä, niin he ei melkeenpä ikinä seuraa tai tarkkaille muita ihmisiä, kun sit taas ujot ehkä enemmäkin tarkkailevat muita ja sitä kautta itseään. Ap:lla on nyt mennyt sanat itsekäs ja ujo hiukan sekasin.

Vierailija
51/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:38"]

[/quote]

itsekeskeinen 

[/quote]

[/quote]

Ei, olet selvästi ymmärtänyt itsekeskeisen määritelmän väärin. Itsekeskeinen keskittyy itseensä muista piittaamatta. Tuo edellä oleva määritelmä "itseensä keskittyvä muiden hyvinvoinnin tai tarpeiden kustannuksella" on sanakirjasta, ei oma mielipiteeni.

[/quote]

Olet ehkä käyttänyt huonoja lähteitä, koska sinä tässä olet ymmärtänyt väärin. Itsekkään määritelmäksi löytyy sama kuvaus. Synonyymisanakirjasta taas löytyy itsekeskeinen-sanan synonyymiksi narsisti. Eli eivät sankirjatkan kaikkea tiedä.

Vierailija
52/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujo. Jos tapaan uuden ihmisen niin haluaisin oppia ymmärtämään sitä ihmistä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman syvällisesti. Koko ajan yritän huomata, mitkä asiat sitä kiinnostavat, millaisista asioista se mielellään puhuu jne. Sitten kun keskustelu kääntyykin minuun niin ahdistun helposti. En tiedä mitä kertoisin itsestäni. En halua turhaan puhua opiskeluasioista, jos sitä eivät sellaiset kiinnosta. En haluaisi menettää mahdollista uutta ihmissuhdetta sen takia, että että valitsisin puheenaiheiksi juuri niitä asioita, jotka sitä eivät kiinnostaisi yhtään. Niin että toinen päätyisi ensimmäisen keskustelun jälkeen siihen, että olen ihan kiva, mutta ollaan turhan erilaisia. Sillä meillä olisi saattanut olla myös paljon yhteisiäkin kiinnostuksen kohteita.
.
Lähtökohtaisesti kai haluaisin tutustua aivan kaikenlaisiin ihmisiin niin varsinkin jos olemme hyvin erilaisia niin täytyy keskittyä tosi paljon toiseen. Tästä kaikesta koostuu sitten sellainen kokonaisuus, että en kerkeä käsittelemään kaikkea päänsisällä yhtäaikaa ja minulle tulee epävarma olo. Uuden ihmisen kanssa jokainen hänen kertomansa asia aiheuttaa niin paljon lisäkysymyksiä. Eli yritän varmaan tutustua ihmisiin ihan liian syvällisesti liian pienessä ajassa, eikä se vaan onnistu. Minun tulisi kai oppia paljon kevyempiin ihmissuhteisiin. Ahdistus.

Vierailija
53/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujot saattavat keskittyä voimakkaasti sellaisen yhteisymmärryksen löytämiseen ja kohtaamiseen toisen kanssa. Läheskään kaikkien ihmisten kanssa se ei meinaa onnistua, joten siitä seuraa epävarmuutta. Koska kaikki eivät pyri sen kaltaisiin ihmissuhteisiin.

Vierailija
54/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, harmittaa, keskustelusta olisi voinut tulla vähän kiinnostavampi ja rakentavampi, jos otsikkoni sanavalinta olisi ollut parempi. Nyt monessa viestissä juututaan yhteen sanaan.. eikä tähän ajatukseeni siitä, että ujous voi johtua liiasta itseen keskittymisestä / itsensä tarkkailusta. Mutta toki vika on omani, kun huonosti otsikoin

ap

Vierailija
55/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:12"]

Olet asian ytimessä. Minä olen ujo ja jonkin verran estynyt, ja syynä on jatkuva itsen monitorointi. 

[/quote]

Kiitos! Hämmennyin, kun yhdessä ensimmäisistä viesteistä minua kutsuttiin psykopaatiksi :P

ap

[/quote]

no, samalla lailla joku hämmetyy sinun mielipiteestäsi...että ujo on itsekäs. Ihan olen minäkin äimänä tuollaisesta laukomisesta. Sellaista laukoo ihminen, joka ei tajua sen ujon fiiliksiä...vaan luulee ja olettaa ja vetelee johtopäätöksiä ja "ihmettelee niin kauhiast", kun häntä ei ymmärrettä vaan pistetäänkin vihaksi. Että empatiakykyä sinulla ei hirveästi kuulosta olevan. 

Koska psykopaatille ei ole kykyä empatiaan, niin samantasoisellla päättelyllä ja oikomisella, mitä sinä ujoista teet  ... voidaan sinut päätellä psykopaatiksi. Ei ehkä tieteellistä...niinkuin omaasi kommentoitkin...ei tämäkään, mutta sujuvaa oikeista päättelyä.

Vierailija
56/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:00"]Hmm, harmittaa, keskustelusta olisi voinut tulla vähän kiinnostavampi ja rakentavampi, jos otsikkoni sanavalinta olisi ollut parempi. Nyt monessa viestissä juututaan yhteen sanaan.. eikä tähän ajatukseeni siitä, että ujous voi johtua liiasta itseen keskittymisestä / itsensä tarkkailusta. Mutta toki vika on omani, kun huonosti otsikoin

ap
[/quote]

Voi siitä vieläkin tulla:) Itse ainakin ymmärsin ujona, että haluat ihan oikeasti virittää keskustelua aiheesta ja haluat kuulla erilaisia näkökantoja ja oppia lisää ihmisistä. Ja haluat tietää, pitävätköhän sinun päätelmäsi ujoudesta paikkaansa. Ja varmaan täältä keskustelupalstalta löytyy ujoja ihmisiä, jotka voivat tuoda esiin omaa ajattelutapaansa.

Vierailija
57/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:53"]

Tämä menee toki keittiöpsykologian puolelle.

Mutta olen jo pidemmän aikaa pohtinut, että niiden ihmisten, jotka ovat ujoja ja jännittävät kohtuuttomasti ihmisten tapaamista tai kohtaamista, todellinen ongelma piilee liiassa keskittymisessä itseen.

Usein ajatellaan, että ujo on jotenkin kaino eikä tahdo korostaa itseään, ja tästä se ujous johtuisi. Mielestäni asia on juuri päinvastoin. Tällaiset äärimmäisen ujot ihmiset juuri jatkuvasti pohtivat, mitä muut mahtavat minusta ajatella, millaisen mielikuvan annan muille tässä ja tuossa tilanteessa.

Kun taas ne ihmiset, jotka keskittyvät itse toisen ihmisen kohtaamiseen eivätkä niinkään itseensä, eivät niinkään kärsi ujoudesta.

Oletteko samaa mieltä vai onko teillä toisenlaisia näkemyksiä? En väitä, että teoriani olisi kaikenkattava, mutta olisi kiinnostavaa saada palautetta, onko joku funtsinut asiaa samalla lailla.

[/quote]

Tosi pahasti menee tuo sinun keittiöpsykologiasi pieleen. 

Vierailija
58/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hyvin matala itsetunto jonka vuoksi olen hyvin estoinen enkä pysty juurikaan olemaan muiden ihmisten seurassa, ja sain hiljattain kuulla ihan hoitavalta henkilöltä että olen itsekäs ja jokseenkin narsistinen :D Enpä sanoisi että itsetunto siitä parani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi