Ujot ja estoiset ihmiset ovatkin oikeasti "itsekkäitä"
Tämä menee toki keittiöpsykologian puolelle.
Mutta olen jo pidemmän aikaa pohtinut, että niiden ihmisten, jotka ovat ujoja ja jännittävät kohtuuttomasti ihmisten tapaamista tai kohtaamista, todellinen ongelma piilee liiassa keskittymisessä itseen.
Usein ajatellaan, että ujo on jotenkin kaino eikä tahdo korostaa itseään, ja tästä se ujous johtuisi. Mielestäni asia on juuri päinvastoin. Tällaiset äärimmäisen ujot ihmiset juuri jatkuvasti pohtivat, mitä muut mahtavat minusta ajatella, millaisen mielikuvan annan muille tässä ja tuossa tilanteessa.
Kun taas ne ihmiset, jotka keskittyvät itse toisen ihmisen kohtaamiseen eivätkä niinkään itseensä, eivät niinkään kärsi ujoudesta.
Oletteko samaa mieltä vai onko teillä toisenlaisia näkemyksiä? En väitä, että teoriani olisi kaikenkattava, mutta olisi kiinnostavaa saada palautetta, onko joku funtsinut asiaa samalla lailla.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:03"]
En minä ainakaan ajattele sitä mitä muut minusta ajattelee. En välitä siitä oikeastaan ollenkaan. En mitenkään edes jännitä tai pelkää ihmisiä. Olen silti "ujo" tai ainakin ihmisten ujoksi sanoma, koska useimmiten en koe mitään tarvetta osallistua keskusteluun vaan mieluummin pysyn sivustakatsojana.
[/quote]
Kuulostat enemmän introvertiltä?
[/quote]
Niin minäkin ajattelen itse, etten ole edes ujo, vaan vain introvertti, enemmän sisäisestä maailmastani kuin ulkomaailmasta ja muista ihmisistä kiinnostunut. Mutta aina välillä puheliaammat ihmiset reagoivat "ujouteeni", esim. tahdittomat voivat kauhistella, miten ujo olen tai yrittää rohkaista tulemaan seuraan tai lypsää minusta väkisin vastauksia että saisi minut mukaan keskusteluun. Tosin sen verran epäujo olen etää viimemainittuun toimintaan aika äkkiä sanon suoraan että haluan olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"] Vaikka miettisikin muiden ajatuksia, ei se vielä tee itsekkääksi. [/quote] Siksi itsekäs onkin otsikossa lainausmerkeissä paremman sanan puutteessa. Itse tekstistä käy se ajatus paremmin ilmi. ap [/quote] Ehkä kannattaa siinä tapauksessa käyttää mieluummin sanaa itsekeskeinen:)
[/quote]
Totta, hiukan osuvampi sanavalinta olisi ollut
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:03"]
En minä ainakaan ajattele sitä mitä muut minusta ajattelee. En välitä siitä oikeastaan ollenkaan. En mitenkään edes jännitä tai pelkää ihmisiä. Olen silti "ujo" tai ainakin ihmisten ujoksi sanoma, koska useimmiten en koe mitään tarvetta osallistua keskusteluun vaan mieluummin pysyn sivustakatsojana.
[/quote]
Kuulostat enemmän introvertiltä?
[/quote]
Niin minäkin ajattelen itse, etten ole edes ujo, vaan vain introvertti, enemmän sisäisestä maailmastani kuin ulkomaailmasta ja muista ihmisistä kiinnostunut. Mutta aina välillä puheliaammat ihmiset reagoivat "ujouteeni", esim. tahdittomat voivat kauhistella, miten ujo olen tai yrittää rohkaista tulemaan seuraan tai lypsää minusta väkisin vastauksia että saisi minut mukaan keskusteluun. Tosin sen verran epäujo olen etää viimemainittuun toimintaan aika äkkiä sanon suoraan että haluan olla rauhassa.
[/quote]
Aivan. Et ole ujo vaan introvertti, vaikka muut muuta väittäisivätkin. Aloitukseni ei siis suoranaisesti koske omaa tapaustasi
ap
Itsekkäämpää (ja itsekeskeisempää) on se, että hyökyy iholle ja puhuu ja pälättää taukoamatta, vaikka toinen yrittää viestittää, että pidä turpasi kiinni ja ota muutama askel taaksepäin. Miksi jotkut ihmiset kuvittelevat olevansa niin reipasta ja reilua ja miellyttävää seuraa, kun ovat äänessä koko ajan?
Olet asian ytimessä. Minä olen ujo ja jonkin verran estynyt, ja syynä on jatkuva itsen monitorointi.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:12"]
Olet asian ytimessä. Minä olen ujo ja jonkin verran estynyt, ja syynä on jatkuva itsen monitorointi.
[/quote]
Kiitos! Hämmennyin, kun yhdessä ensimmäisistä viesteistä minua kutsuttiin psykopaatiksi :P
ap
Minusta ne on kiusallisia tilanteita. Esim törmäät puolituttuun kaupassa, että mitä alat puhumaan ja vastaat jotain fiksua joka ei ole loukkaavaa. Minulla ei ole ihan parhaat taidot näihin tilanteisiin.
Kokemukseni ujoista henkilöistä on kyllä ihan vastakkainen ajatelmasi kanssa. Sitten kun on kahden, saattavat usein paljastua asettuvan muiden tilanteisiin. Niihin joista on tuppisuuna kuullut.
Tunnen tosin monta joviaalia sosiaalisesti vapautunuttakin henkilöä, mutta myös itsestään räpättäviä mulkkuja. Kai niitä itsekeskeisiä ujojakin on, ehkä ihan samalla tavalla. Voihan olla etteivät nämä ominaisuudet korreloi juuri mitenkään.
Sellaiset ujot ovat itsekkäitä, jotka oikeuttavat huonon käytöksen ujoudellaan. Ihan samalla tavalla kuin muiden päälle puhuvat ja liian kovaa kailottavat ihmiset ovat itsekkäitä. Ujous on luonteenpiirre eikä oikeuta siihen, ettei tarvitse tervehtiä, kiittää tai tehdä osuuttaan ryhmätehtävässä. Se voi toki olla ujolle vaikeampaa ihan niin kuin on hyvin ekstrovertille vaikeampaa pitää suutaan kiinni tai hillitä äänenkäyttöään. Kumpikaan ääripää ei ole tekosyy olla moukka.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:05"]
Jotkut ujot voivat olla yrittää pitää keskustelut sellaisina, että toinen ei joutuisi millään tapaa poikkeamaan mukavuusalueelta. Eli toisinsanoen halua luoda oikein miellyttävä keskustelu hyvässä ilmapiirissä. Lisäksi ujo saattaa varoa paljon, ettei sanoisi vahingossa sellaisia mielipiteitä, josta toinen voisi pahoittaa mielensä. Varsinkin jos vieraan ihmisen kanssa on tekemisissä niin täytyy kokoajan keskittyä tajuamaan ja huomaamaan toisen tosi hyvin. Huono puoli tässä on, että saattaa unohtaa itsensä lähes täysin, kun keskittyy niin kovasti kuuntelemaan toista.
[/quote]
Minusta kohtelias ihminen tekee tuota, ei nimenomaan ujo. Tai tietysti vähän eri jos oikein läheisen ihmisen seurassa varoo puheitaan kovasti.
[/quote]
Monesti ujot saattavat olla kohteliaita. Ujot ovat usein itse herkkiä loukkaantumaan huomioimattomuudesta, joten he ymmärtävät kuinka tärkeää on huomioida muita koko ajan. Esimerkiksi porukassa ujo voi olla hiljaa, kun huomaa että keskustelun aihe on sellainen, joka ei kosketa kaikkia. Hän ei halua liittyä siihen, jotta ei olisi sitten rajaamassa niitä loppuja ulos keskustelusta. Sitten samaan aikaan kuitenkin se keskustelu on osalle porukasta tärkeä, niin ujo ei haluaisi viedä sitä iloa niiltä ehdottamalla jotain muuta aihetta. Ja sitten ujo ei osaakaan toimia tilanteessa ja joutuu vetäytymään.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:17"]
Sellaiset ujot ovat itsekkäitä, jotka oikeuttavat huonon käytöksen ujoudellaan. Ihan samalla tavalla kuin muiden päälle puhuvat ja liian kovaa kailottavat ihmiset ovat itsekkäitä. Ujous on luonteenpiirre eikä oikeuta siihen, ettei tarvitse tervehtiä, kiittää tai tehdä osuuttaan ryhmätehtävässä. Se voi toki olla ujolle vaikeampaa ihan niin kuin on hyvin ekstrovertille vaikeampaa pitää suutaan kiinni tai hillitä äänenkäyttöään. Kumpikaan ääripää ei ole tekosyy olla moukka.
[/quote]
Kuinka usein tosiasiassa olet kokenut sitä, että joku ujo ei tervehtisi sinua ja tiedät syyn olevan varmuudella henkilön ujoudessa? :D
Koittakaa käsittää, että tällaisen(kin) aloituksen takana on sairaalloisen manipuloiva ihminen, joka saa tyydytyksensä siitä että erilaisia ihmisryhmiä haukutaan ja irvaillaan. Tämä on selvästikin tarkoin harkiten tehty provo, jota tuo tunnoton ohjailee koko ajan halumaansa suuntaan. Vääntää mustaa valkoiseksi, esiintyy seassa vastaillen muka rakentavasti alun mollaamisen perään, saa tästä ainoat ilonsa. Tyyppi ihannoi vain valtaa ja menestystä, kaiken muun tuollainen tahtoo yrittää painaa lokaan. Avatkaa ihmiset silmänne, netissäkin.
Teoriasi vetää mutkat suoriksi. Ujo ihminen, joka pohtii mitä muut itsestä ajattelevat, kärsii heikosta itsetunnosta. Itsekkyys on väärä sanavalinta tässä yhteydessä, ja asia erikseen.
Kumpi nyt sitten on syy ja kumpi seuraus?
Keskittyykö sosiaalinen ihminen muihin siksi että on kiinnostunut heistä eikä itsestään? Vai onko niin että ei-ujo ihminen ei joudu tarkkailemaan itseään ja siksi huomiota riittää enemmän muille?
Onko ujo ihminen ujo siksi että on itsekeskeinen? Vai pakottaako ujous ihmisen tarkkailemaan omaa itseään niin että huomiota ei riitä muille vaikka sinänsä olisikin kiinnostunut muista?
Tuskin on yleispätevää vastausta. Varmasti on olemassa kaikkia edellä mainittuja tyyppejä. Ei ole sellaista ihmislajia kuin "ujot". Jokaista tuntemaansa ihmistä on arvioitava yksilönä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:20"]Koittakaa käsittää, että tällaisen(kin) aloituksen takana on sairaalloisen manipuloiva ihminen, joka saa tyydytyksensä siitä että erilaisia ihmisryhmiä haukutaan ja irvaillaan. Tämä on selvästikin tarkoin harkiten tehty provo, jota tuo tunnoton ohjailee koko ajan halumaansa suuntaan. Vääntää mustaa valkoiseksi, esiintyy seassa vastaillen muka rakentavasti alun mollaamisen perään, saa tästä ainoat ilonsa. Tyyppi ihannoi vain valtaa ja menestystä, kaiken muun tuollainen tahtoo yrittää painaa lokaan. Avatkaa ihmiset silmänne, netissäkin.
[/quote]
Olen aina ollut ujo, eikä minulle tule ihan oikeasti mitään tuonkaltaista kuvaa aloittajasta. Minusta vain tuntuu, että hän on yrittänyt löytää selityksiä ujouteen liittyen omista lähtökohdistaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:20"]
Koittakaa käsittää, että tällaisen(kin) aloituksen takana on sairaalloisen manipuloiva ihminen, joka saa tyydytyksensä siitä että erilaisia ihmisryhmiä haukutaan ja irvaillaan. Tämä on selvästikin tarkoin harkiten tehty provo, jota tuo tunnoton ohjailee koko ajan halumaansa suuntaan. Vääntää mustaa valkoiseksi, esiintyy seassa vastaillen muka rakentavasti alun mollaamisen perään, saa tästä ainoat ilonsa. Tyyppi ihannoi vain valtaa ja menestystä, kaiken muun tuollainen tahtoo yrittää painaa lokaan. Avatkaa ihmiset silmänne, netissäkin.
[/quote]
No huh huh. Uskoisin, että "mitähän he mahtavat minusta ajatella" -pohdinnan minimointi voisi olla monelle sosiaalisesti erittäin hyödyllistä - tosiasiassa me itse pohdimme omia heikkouksiamme tai vajavaisuuksiamme toisten silmissä paljon enemmän kuin nämä muut ihmiset. Tarkoitus ei ole ollut mollata vaan tuoda tuore näkökulma esiin.
ap
Nykyaikaisen psykologiantutkimuksen mukaan ujous on yhtä kuin hitaasti lämpenevä temperamentti. Temperamenttityypit ovat fysiologispohjaisia eivätkä "johdu" mistään henkilön omista ajattelutavoista tms.
Suosittelen Liisa Keltikangas-Järvisen teoksia.
Se, mitä ujous on tai ei ole, ei ole mielipidekysymys, joten ap:n aloitus on turhanpäiväinen.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"] Vaikka miettisikin muiden ajatuksia, ei se vielä tee itsekkääksi. [/quote] Siksi itsekäs onkin otsikossa lainausmerkeissä paremman sanan puutteessa. Itse tekstistä käy se ajatus paremmin ilmi. ap [/quote] Ehkä kannattaa siinä tapauksessa käyttää mieluummin sanaa itsekeskeinen:)
[/quote]
no ei todellakaan, koska itsekäs ja itsekeskeinen on
suurinpiirtein synonyymit
itsekeskeinen
itseensä keskittyvä muiden hyvinvoinnin tai tarpeiden kustannuksella
Ujot ovat yleensä keskimääräistä myötäelävämpiä, ei suinkaan itsekeskeisiä
Tarkoituksesi kyllä oli vain mollata, aloittaja, kyllä vain, kuten aina ja kaikessa. Teet sen kierosti ja siksi iso osa lähtee näihin mukaan. Niitä kehut, joilta odotat saavasi hyötyjä tavalla tai toisella, muiden et voi antaa edes neutraalisti olla rauhassa ja arvokkaasti, koska loputon pahuus sinussa pistää alati toimimaan toisin. Onneksi tämä näkyy räikeästi älykkäimmille ihan heti alkuunsa, muille sitten tipotellen ajan kuluessa, mutta lopulta aina kuitenkin.
Jotkut ujot voivat olla yrittää pitää keskustelut sellaisina, että toinen ei joutuisi millään tapaa poikkeamaan mukavuusalueelta. Eli toisinsanoen halua luoda oikein miellyttävä keskustelu hyvässä ilmapiirissä. Lisäksi ujo saattaa varoa paljon, ettei sanoisi vahingossa sellaisia mielipiteitä, josta toinen voisi pahoittaa mielensä. Varsinkin jos vieraan ihmisen kanssa on tekemisissä niin täytyy kokoajan keskittyä tajuamaan ja huomaamaan toisen tosi hyvin. Huono puoli tässä on, että saattaa unohtaa itsensä lähes täysin, kun keskittyy niin kovasti kuuntelemaan toista.
[/quote]
Minusta kohtelias ihminen tekee tuota, ei nimenomaan ujo. Tai tietysti vähän eri jos oikein läheisen ihmisen seurassa varoo puheitaan kovasti.