Päiväkodin lapset jätskiostoksilla, MIKSI???
Osuin tuossa työkaverini kanssa kauppaan eilen samaan aikaan päiväkotiryhmän kanssa. Olivat tulleet ostamaan jäätelöä! Kauhea tohina ja touhotus jätskialtaalla kun lapset valkkasivat itselleen sokeripommeja. Siis mistä lähtien päiväkodeissa on harrastettu tällaista?? Katsoin lasten liiveistä että niissä luki muistaakseni pk Auringonkukka. Oltiin työkaverin kanssa ihan pöyristyneitä kumpikin ja todettiin, että toivottavasti meidän lasten päiväkodeissa ei tällaista sokerikoukutusta harrasteta!!
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:55"]
Me käytiin meidän eskariryhmän kanssa viime syksynä ostamassa jätskit. Meillä oli lasten kanssa yhteisenä harjoituksena opetella ottamaan toiset paremmin huomioon ja kerättiin pisteitä, kun oma pienryhmä sai pisteet täyteet sai lapset yhdessä päättää sopivan palkinnon, joka tässä tapauksessa oli siis lähikaupasta ostettu jäätelö.
[/quote]
TÄMÄ JUURI ON PERSEESTÄ! EN HALUA ETTÄ MEIDÄN LAPSILLE OPETETAAN ETTÄ SOKERI/LISÄAINEPOMMIT ON JOKIN "PALKINTO" TAI IHANA ERITYIS JUTTU ARJESSA!!! MEILLÄ HERKUTELLAAN MARJOILLA, HEDELMILLÄ, PÄHKINÖILLÄ YM.
[/quote]
Marjoissa ja hedelmissähän ei ole sokeria.....
[/quote]
Marjoissa ja hedelmissä on luonnon omaa sokeria, mikä on terveellinen vaihtoehto karkkien ja jäätelöiden sijaan. Marjoissa ja hedelmissä on myös vitamiineja, mitä ei jätskissä ole.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:32"]
Jestas mitä mustavalkoisuutta, ankeutta ja niuhottamista. Anna lasten nauttia elämästä, makuelämyksistä. Niuhota itse yksiksesi. Meillä saatetaan syödä kesällä jätskiä joka päivä. Niin tein itsekin lapsena. Ihan terve, urheilullinen ja hoikka olen. Ei reikiä hampaissa. Muuten syödään hyvin kotona, peruskotiruokaa. Ei herkku silloin tällöin hallaa tee! Ennemmin herkuttomuus jos ap:ta katsoo ;)
[/quote]
Kuinka vanha olet? Mistä tiedät, mitä hallaa se on tehnyt ja mitä vielä tulevina vuosina tulee lisää tekemään?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:55"] Me käytiin meidän eskariryhmän kanssa viime syksynä ostamassa jätskit. Meillä oli lasten kanssa yhteisenä harjoituksena opetella ottamaan toiset paremmin huomioon ja kerättiin pisteitä, kun oma pienryhmä sai pisteet täyteet sai lapset yhdessä päättää sopivan palkinnon, joka tässä tapauksessa oli siis lähikaupasta ostettu jäätelö. [/quote] TÄMÄ JUURI ON PERSEESTÄ! EN HALUA ETTÄ MEIDÄN LAPSILLE OPETETAAN ETTÄ SOKERI/LISÄAINEPOMMIT ON JOKIN "PALKINTO" TAI IHANA ERITYIS JUTTU ARJESSA!!! MEILLÄ HERKUTELLAAN MARJOILLA, HEDELMILLÄ, PÄHKINÖILLÄ YM. [/quote] ja näinn heiluu kukkahattu, kukkahattu heiluu näinnn.... onko teillä käytössä sokerittomat hetelmätkin
[/quote] tottakai marjoja, hedelmiä jne mutta kiva se kesällä varsinkin on syödä jädeä. Teini-iässä oot sitten helisemässä murkkujes kanssa kun oot noin tiukkapipo.
"Päiväkodin lapset on kaupassa taas, ne tuli osteleen. Minä olen kireä kuten pipokin"
Tähän täytyy lisätä linkki, ihanat Mira ja Paula. :)
Meillä ei palkita sokerilla.
Päinvastoin, kun on ollut tuhma joutuu syömään jäätelön tai suklaapatukan. Kun on kiltti, saa parsakaalia. Yritän näin opettaa lapsilleni terveellisiä elämäntapoja.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:09"]"Päiväkodin lapset on kaupassa taas, ne tuli osteleen. Minä olen kireä kuten pipokin"
Tähän täytyy lisätä linkki, ihanat Mira ja Paula. :)
Ihana! :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:22"] En ole täysin sokeria vastaan, mutta minusta on hassua hakea päiväkodissa muuten vain jäätelöä. Minusta on ok herkutella silloin tällöin, etenkin erikoistilanteissa. Mutta itse tahtoisin vanhempana päättää mitä se silloin tällöin tarkoittaa ja arvostaisin, jos päiväkodissa tuettaisiin tätä. Toinen tahtoo antaa lapselle joka päivä sokeria, toinen ei ollenkaan ja kolmas siltä väliltä. Tämä kaikki on mahdollista, mikäli pk ei tarjoa herkkuja. Vaikka en lapselta satunnaista jäätelöä kieltäisi, ei sitä tarvitse pk:sa antaa. Ostan itse, jos ostan. Mutta eipä tämä niin iso asia ole. Arvostaisin, että sitten vähintään kerrotaan jos herkutellaan, niin tiedän kuinka paljon sokeria on syöty. [/quote] No eiköhän nuo ole ihan kerran max. kaksi kertaa vuodessa tehtäviä juttua nuo tuollaiset jäätelönhakureissut päiväkodissa. Tuskin harvasen päivä ravaavat jäätelöä ostamassa. [/quote] Siihen päälle muut herkut ja synttärit yms. Helposti tulee päiväkodissa useamminkin herkuteltua. Eipä sillä, että se olisi jatkuvaa, mutta jos esim ollut samalla viikolla jo kahdet synttärien juhlinnat tms, niin kotona tietää, ettei tarvitse herkutella välttämättä.
[/quote]
Ootko tosissasi??? 20 lapsen ryhmäkin on jo tosi iso ja siinä on nyt siis 20 lapsen synttärit VUODESSA. Tähän päälle sitten yksi jäätelön ostokerta kesällä ja ehkä joku joulujuhla, niin tulee hurjat 22 herkuttelukertaa VUODEN AIKANA... Hoida se mukulas kotona jos on noin pilkun tarkkaa.
[/quote]
Sanoin monesti ettei ole tosiaan niin tarkkaa. Ei ne lapset ole varmaan syntyneet tasaisesti ympäri vuoden. Sanoin, että näistä on kiva tietää. Jos on esim useammat synttärit olleet lyhyen ajan sisään, niin herkkuja ei tarvitse sitten kotona syödä ollenkaan. En ymmärrä miksi tästä tarvitsee hermostua noin.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:55"]
Me käytiin meidän eskariryhmän kanssa viime syksynä ostamassa jätskit. Meillä oli lasten kanssa yhteisenä harjoituksena opetella ottamaan toiset paremmin huomioon ja kerättiin pisteitä, kun oma pienryhmä sai pisteet täyteet sai lapset yhdessä päättää sopivan palkinnon, joka tässä tapauksessa oli siis lähikaupasta ostettu jäätelö.
[/quote]
TÄMÄ JUURI ON PERSEESTÄ! EN HALUA ETTÄ MEIDÄN LAPSILLE OPETETAAN ETTÄ SOKERI/LISÄAINEPOMMIT ON JOKIN "PALKINTO" TAI IHANA ERITYIS JUTTU ARJESSA!!! MEILLÄ HERKUTELLAAN MARJOILLA, HEDELMILLÄ, PÄHKINÖILLÄ YM.
[/quote]
Marjoissa ja hedelmissähän ei ole sokeria.....
[/quote]
Marjoissa ja hedelmissä on luonnon omaa sokeria, mikä on terveellinen vaihtoehto karkkien ja jäätelöiden sijaan. Marjoissa ja hedelmissä on myös vitamiineja, mitä ei jätskissä ole.
[/quote]
No wwoi härregyyd, jos sitte illalla annat vitamiinipillerin ni saadaan tääkin katastrofi kunnialla läpi. Satunnainen jäätelö ei ole epäterveellinen, eikä keltään pois, mutta tällasesta asenteesta en oo niinkään varma.
Tätä ketjua lukiessa alkaa kirkastumaan miksi Suomi on täynnä läskejä lapsia. Kyse on ihan oikeasti siitä että vanhemmat ei välitä!
Kyllä tekee pahaa kattoa kun sokeri/rasvaturvotettu kersa saa taas raivokohtauksen julkisesti kun elimistö on sekaisin kaiksesta siitä hutusta mitä te lapsillenne syötätte. Sitten ihmetellään astmoja, allergioita, reikäisiä hampaita, elintasosairauksia ja adhd:ta.
Satunnainen jäätelö tuskin on haitallista, mutta miksi sitä pitää alkaa pienestä asti syöttämään? Viiraako teillä päässä kun viette koko perheenne johonkin mäkkäriin syömään? Ihan varmasti sekin on ok vaikka puolen vuoden välein, mutta kun näkee että sinne kurvataan kerta viikkoon.
Miksi se minua syö? Koska minä maksan veroina teidän lisäämät sairaskulut, erityisneuvojat yms.
Hitto että hävettäis jos omat mukulat olis näitä talipalloja joita kaduilla näkee. Kertoo paljon kasvattajista.
MEIDÄN LAPSETPA EI SYÖ MITÄÄN MUUTA KUIN TATTARIPUUROA JA KUIVAA RUISLEIPÄÄ, KYLLÄ JÄMPTI ON NIIN! JOS ON OIKEIN KILTISTI, NIIN MUUTAMAN KERRAN VUODESSA VOI SAADA RUSINAN (LUOMU).
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:04"]
Tätä ketjua lukiessa alkaa kirkastumaan miksi Suomi on täynnä läskejä lapsia. Kyse on ihan oikeasti siitä että vanhemmat ei välitä!
Kyllä tekee pahaa kattoa kun sokeri/rasvaturvotettu kersa saa taas raivokohtauksen julkisesti kun elimistö on sekaisin kaiksesta siitä hutusta mitä te lapsillenne syötätte. Sitten ihmetellään astmoja, allergioita, reikäisiä hampaita, elintasosairauksia ja adhd:ta.
Satunnainen jäätelö tuskin on haitallista, mutta miksi sitä pitää alkaa pienestä asti syöttämään? Viiraako teillä päässä kun viette koko perheenne johonkin mäkkäriin syömään? Ihan varmasti sekin on ok vaikka puolen vuoden välein, mutta kun näkee että sinne kurvataan kerta viikkoon.
Miksi se minua syö? Koska minä maksan veroina teidän lisäämät sairaskulut, erityisneuvojat yms.
Hitto että hävettäis jos omat mukulat olis näitä talipalloja joita kaduilla näkee. Kertoo paljon kasvattajista.
[/quote]
sun ilmaisutyyli kertoo taas aika paljon susta ;)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:44"]
http://yle.fi/uutiset/puolukasta_loytyy_viisi_e-koodia/5337483
[/quote]
E-koodit on hyviä siellä, missä niitä luonnostaan on, kuten natriumglutamaattikin äidinmaidossa. Siitä en tykkää, että tehdään isoissa tehtaissa huonolaatuista tavaraa, johon sitten joudutaan lisäämään e-koodeja värin, maun, koostumuksen ja säilyvyyden parantamiseksi. Oikeasti hyvä ja laadukas ruoka ei lisäaineita kaipaa.
Jäätelölle iso peukku. Normaali ihminen voi silloin tällöin herkutellakin, vaikka palkintona. Sokeri joka tapauksessa reagoi aivojenpalkitsemisjärjestelmän kanssa, sai sen tuoreesta mustikasta, kuivatuista karpaloista, karkista tai vaikka maidosta.
Helppoa ohjelmaa hoitajille, ja lapsetkin väsyvät kivasti kävelystä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:22"] En ole täysin sokeria vastaan, mutta minusta on hassua hakea päiväkodissa muuten vain jäätelöä. Minusta on ok herkutella silloin tällöin, etenkin erikoistilanteissa. Mutta itse tahtoisin vanhempana päättää mitä se silloin tällöin tarkoittaa ja arvostaisin, jos päiväkodissa tuettaisiin tätä. Toinen tahtoo antaa lapselle joka päivä sokeria, toinen ei ollenkaan ja kolmas siltä väliltä. Tämä kaikki on mahdollista, mikäli pk ei tarjoa herkkuja. Vaikka en lapselta satunnaista jäätelöä kieltäisi, ei sitä tarvitse pk:sa antaa. Ostan itse, jos ostan. Mutta eipä tämä niin iso asia ole. Arvostaisin, että sitten vähintään kerrotaan jos herkutellaan, niin tiedän kuinka paljon sokeria on syöty. [/quote] No eiköhän nuo ole ihan kerran max. kaksi kertaa vuodessa tehtäviä juttua nuo tuollaiset jäätelönhakureissut päiväkodissa. Tuskin harvasen päivä ravaavat jäätelöä ostamassa. [/quote] Siihen päälle muut herkut ja synttärit yms. Helposti tulee päiväkodissa useamminkin herkuteltua. Eipä sillä, että se olisi jatkuvaa, mutta jos esim ollut samalla viikolla jo kahdet synttärien juhlinnat tms, niin kotona tietää, ettei tarvitse herkutella välttämättä.
[/quote]
Ootko tosissasi??? 20 lapsen ryhmäkin on jo tosi iso ja siinä on nyt siis 20 lapsen synttärit VUODESSA. Tähän päälle sitten yksi jäätelön ostokerta kesällä ja ehkä joku joulujuhla, niin tulee hurjat 22 herkuttelukertaa VUODEN AIKANA... Hoida se mukulas kotona jos on noin pilkun tarkkaa.
[/quote]
Eli keskimäärin joka toinen viikko. Kyllä se minusta on jo aika iso määrä herkutteluja pelkästään päikyn taholta, kun päälle tulee vielä kaikki muu sokeripommitus kuten nro. 68 kuvasi.
[/quote]
Joo ja meillä pk:ssa ne kavereitten synttärit on yleensä yksi muumikeksi tms. Ihan kauheeta, oikeesti, nyt jo naurattaa. JA noistakin lapsista on mahdollisesti osa syntynyt kesällä tai joulun aikoihin, eli tod.näk. ei edes tuo mitään hoitoon.
Mutta kannattaa ilmottaa pk:hon ettei lapsenne saa saada, katso sitten lapsesi kärsimystä. Tiedän perheen, jonka lapset itku silmässä nakertaa leipää kun muut syö pannaria jne.
Ennemmin jäätelönhakureissu lähikauppaan kerran kesässä spesiaalitapauksena kuin se jatkuva aamupuuron sokerointi ja hillottaminen (päikyn hillo ei ole marjaa nähnytkään) ja kiisseli-murot-vanukas -linjan välipalat.
E
Meidän lapsen päiväkodissa eskarilaiset tekevät aina keväällä jätskiretken, johon itse hankkivat rahat myymällä paprikantaimia. Minusta hieno juttu.
Voi jösses mikä vouhkaaminen yhdestä jätskireissusta. Ei ne päiväkodit joka päivä vie lasta kauppaan jätskiostoksille, ei edes kerran kuussa. Eli jos päiväkodin puolesta käydään harvoin jätskillä, johon on vanhempien lupa niin ei APlla ole asiaan nokan koputtamista. Tervettä on välillä herkutellakin. On sitten oma vika, jos vanhemmat antaa isovanhempien kantaa herkkuja taloon tuliaisena joka viikko. Eikä kerhoissakaan joka kerhopäivä herkutella vaan aniharvoin. Jos kotona saa normaalia ravitsevaa kotiruokaa ja sillon tällön herkutellaan päiväkodin retkellä tai vanhempien kanssa, niin ei se lapsi niistä vähäisistä herkuista liho. Lapsen lihomiseen vaaditaan aika paljon enemmän sitä roskaruuan mussuttamista.
T. Sh joka työskentelee lasten parissa
Jestas mitä mustavalkoisuutta, ankeutta ja niuhottamista.
Anna lasten nauttia elämästä, makuelämyksistä. Niuhota itse yksiksesi.
Meillä saatetaan syödä kesällä jätskiä joka päivä. Niin tein itsekin lapsena. Ihan terve, urheilullinen ja hoikka olen. Ei reikiä hampaissa. Muuten syödään hyvin kotona, peruskotiruokaa. Ei herkku silloin tällöin hallaa tee! Ennemmin herkuttomuus jos ap:ta katsoo ;)