Päiväkodin lapset jätskiostoksilla, MIKSI???
Osuin tuossa työkaverini kanssa kauppaan eilen samaan aikaan päiväkotiryhmän kanssa. Olivat tulleet ostamaan jäätelöä! Kauhea tohina ja touhotus jätskialtaalla kun lapset valkkasivat itselleen sokeripommeja. Siis mistä lähtien päiväkodeissa on harrastettu tällaista?? Katsoin lasten liiveistä että niissä luki muistaakseni pk Auringonkukka. Oltiin työkaverin kanssa ihan pöyristyneitä kumpikin ja todettiin, että toivottavasti meidän lasten päiväkodeissa ei tällaista sokerikoukutusta harrasteta!!
Kommentit (125)
Onko aloittaja se sama hörhö Espoolaisäiti, joka taannoin itki Aamutv:ssä kun päiväkotiin ei saa viedä omia voipaketteja ja syytti päiväkotiruokaa poikansa käytöshäiriöistä ja ihottumista?
Apua mistä näitä tiukkapipoisia sikiää?
Mikä tässä oli se paheksuttava juttu? Sekö kun ostivat jäätellä vai se kun koko ryhmä oli kaupassa?
Olin itse päiväkodissa 80-luvulla ja silloin päiväkodissa sai jäätelöä.
Kauheaa, päiväkodissa syötetään myös pannukakkua ja kiisseliä. Ennen vanhaan sentään imeskeltiin sokeripaloja ja tikkunekkuja. Ja saatiin tekohampaat rippilahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:39"]Tää on just tätä...*huokaus*
Lasten ylipaino lisääntyy ja sitten ihmetellään, mistä malli itsensä palkitsemiseen makealla on tullut? Pelkästään kodin mallia ei voi syyttää, osasyyllisiä ovat päiväkodit, kuten ap:n esimerkki osoittaa.
En ole itse mikään fundamentalisti, kohtuus kaikessa, mutta sokerin syöttämisestä lapsille ehdoin tahdoin en tykkää. Ehkäpä päiväkodin tätien teki itse mieli jäätelöä ja saivat näin tekosyyn herkutella itsekin...
[/quote]
WTF???? Mene hoitoon, kun olet noin sekopää. Tähän ei voi muuta kommentoida.
Meillä on lapsille opetettu siitä saakka, kun menivät päiväkotiin, että kotona ja päiväkodissa voi olla eri sääntöjä ja tapoja. Ei siis mikään ongelma, jos siellä saavat jotain sellaista, mitä kotona ei syödä, ymmärtävät hyvin, että tämä ei kuulu kotiruokavalioon. Eivät ne siitä yhdestä jätskistä pilalle mene. Toki en pääse enää sanomaan, ettei meidän lapset koskaan...
Nykyäiti tämä ap. Lapset päiväkotiin neljän seinän ja aitojen sisään. Ei mitään kokemuksia ympäristöstä, ei turhia makuelämyksiä. Sitähän saattaa jäädä riippuvaiseksi makeasta.
Siis helpommalla ne päiväkotitädit pääsisi, jos eivät kuskaisi lapsia jätskiostoksille.
Juu, ei lapsille mitään hauskaa päivähoidon aikana. Sehän on ap:n lasten säilytyspaikka.
Jossain viestissä otettiin kantaa jätskillä palkitsemista. Yleensäkin ruualla palkitseminen ei ole hyväksi, kuinkahan paljon mammoissakin on lohtusyöjiä.
Mulla ei ole mitään jäätelön syömistä vastaan noin muuten.
Toivottavasti aloittaja jää kotiin hoitamaan lapsiaan samoin kaltaisensa. Syöttäkööt lapsilleen naturellina pihlajanmarjoja, tyrnejä, yms. terveellistä.
Kuulen oikein kun aloittajan pillussa hiekka ritisee.
Meillä juuri eilen kolmevuotias osti ensimmäistä kertaa itse jäätelön kioskista (siis ojensi rahan ja otti tötterön vastaan). Tyttö oli ihan hirveän tohkeissaan - ei jäätelöstä, koska sitä nyt syödään muutenkin, vaan siitä, että sai hoitaa kauppatapahtuman ihan itse. No, me vanhemmat seisoimme siinä takana, mutta kuitenkin. Luulen, että tämä on ollut siellä päiväkodissakin ajatuksena sillä jäätelöreissulla.
Ja by the way: Ne kaikki mukana olleet päiväkodin tädit olivat ylipainoisia!!! Ja ei, en ole se voisota-äiti.
Terv. aloittaja
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:46"]
Mikä tässä oli se paheksuttava juttu? Sekö kun ostivat jäätellä vai se kun koko ryhmä oli kaupassa? Olin itse päiväkodissa 80-luvulla ja silloin päiväkodissa sai jäätelöä. Kauheaa, päiväkodissa syötetään myös pannukakkua ja kiisseliä. Ennen vanhaan sentään imeskeltiin sokeripaloja ja tikkunekkuja. Ja saatiin tekohampaat rippilahjaksi.
[/quote]
Kysytkö tosissasi jotain NÄIN TYHMÄÄ? No tietenkään en paheksu kaupassa käymistä (olisivat voineet ostaa vaikka banaaneja), vaan sitä, että ostivat sieltä sokeria ja lisäaineita pullollaan olevaa ROSKAA!
terv. Aloittaja
Mä tiedän erään nuoren naisen, jonka äiti oli ihan hysteerinen karkeista yms. lapsena ei saanut syödä mitään herkkuja, paitsi äidin tekemiä terveellisiä. Tummaa suklaata sai joskus. Muutenkin kaikki ruoka oli itsetehtyä ja terveellistä.
Nyt aikuisena on ylipainoinen. Kielletty herkku on maistunut :(
Kun lapsille opetetaan normaali suhtautuminen ruokaan, he myös suhtautuvat siihen normaalisti. Skitsoamisessa jäätelöstä on suhde ruokaan kaukana normaalista. Kaikkea voi syödä, kun sitä syö kohtuudella. Kohtuus ei ole kaikista herkuista kieltäytymistä.
Tämä kamala äiti on palkinnut lapset sillä että kauppareissu mennyt hienosti (eli ilman "turhia" kitinöittä). Ja nimen omaan jäätelöllä mutta meillä on sääntö 1jäätelö/päivä. Karkki se on musta se pahempi. En tosin näe mitään ongelmaa siinä että päiväkoti antaa näitä kivoja kokemuksia.
Lapsella tulee olla oikeus sokerittomaan elämään ja terveisiin valintoihin. Joku kansainvälinen tervetstaho, olisko ollut WHO, laski juuri pari kk sitten sokerin saantisuosituksen PUOLEEN entisestä. Käsittämätöntä, että yhteiskunta ja päikky eivät lapsia tähän kannusta. Lapsella ei ole mitään sisäistä tarvetta saada sokeripommeja, vaan heidät kasvatetaan ja sosiaalistetaan tällaiseen käytökseen aikuisten taholta. Ja totta kai himo makeaan syntyy, kun sitä tarpeeksi usein tarjotaan.
Minä nostaisin tuollaisesta äläkän.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:16"]
Tämä kamala äiti on palkinnut lapset sillä että kauppareissu mennyt hienosti (eli ilman "turhia" kitinöittä). Ja nimen omaan jäätelöllä mutta meillä on sääntö 1jäätelö/päivä. Karkki se on musta se pahempi. En tosin näe mitään ongelmaa siinä että päiväkoti antaa näitä kivoja kokemuksia.
[/quote]
Siis mitä??? Syökä sun lapset jätskiä joka päivä?
Kaikenlaista ituhippiä täälläkin palstailee. Kyllä laihatkin syövät sokeria, kuten JÄÄTELÖÄ. Eikä se diabetes tule sokerinsyömisestä.
Oletko yhtään katosonut paljonko marjoissa on sokeria? Toki se on erilaista sokeria kuin jäätelössä, mutta noin niinkuin vertainnollisesti jos syö desin vaniljajäätelöä (20g sokeria) niin saman määrän saa sokeria kun syö 250g marjoja. Niin se jos lapsi syö jäätelöä vaikka kerran kuukaudessa ei todellakaan aiheuta liikalihavuutta tai reikiä hampaaseen. Lapselle on hyvä opettaa, että elämästä pitää nauttia eikä se jäätelön syöminen mikään rikos ole. Mietihän miltä lapsesta tuntuisi jos äiti on niin tiukkapipo ettei saa hoidossa edes pannukakkuja syödä kun niissä on sokeria. Lapsi katsoo itku silmässä kun muut herkuttelevat.
Eiköhän sieltä päiväkodista ole kysytty lasten vanhemmilta lupa jäätelönosto reissuun. Muutenhan siitä voisi joku ankea äiti pahoittaa mielensä! :)