Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin lapset jätskiostoksilla, MIKSI???

Vierailija
12.06.2015 |

Osuin tuossa työkaverini kanssa kauppaan eilen samaan aikaan päiväkotiryhmän kanssa. Olivat tulleet ostamaan jäätelöä! Kauhea tohina ja touhotus jätskialtaalla kun lapset valkkasivat itselleen sokeripommeja. Siis mistä lähtien päiväkodeissa on harrastettu tällaista?? Katsoin lasten liiveistä että niissä luki muistaakseni pk Auringonkukka. Oltiin työkaverin kanssa ihan pöyristyneitä kumpikin ja todettiin, että toivottavasti meidän lasten päiväkodeissa ei tällaista sokerikoukutusta harrasteta!!

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut ainakaan meidän lapsen ryhmä. Siellä kyllä yhden lapsen äiti pitää huolen ettei edes synttärikarkkeja tarjota.

Vierailija
22/125 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:49"]

Miksi osa suhtautuu niin järjettömän aggressiivisesti, jos vanhempi haluaisi viime kädessä itse päättää milloin lapsi herkuttelee. En kiellä kaikkea, lapseni söi eilen hieman jäätelöä, mutta pienistä puroista koostuu iso virta. Okei, yksi hakureissu jäätelöä. Kuulostaa kivalta. Mutta onko vaikea ymmärtää, että ihan oikeasti sitä herkkua koitetaan tietyn ikäisille tuputtaa ihan joka välissä. Etenkin tässä kevään ja kesän aikana. Onhan se hieno kokemus. Haluaisin myös huomioida muut. Minun lapseni tuskin menee rikki (tai minun psyykeni) jos saa jäätelön. Entä se Nico-Petteri, joka syö puoli litraa päivässä? Eikö olisiparempi jos hän ei saa enää lisää päiväkodissa? Tai Tuisku-Mari, jonka vanhemmat yrittävät elää sokerittomasti? Eikö olisi paljon selkeämpi jos kotona annettaisiin sokeria juuri sen verran kuin halutaan antaa ja päiväkoti pysyy asian suhteen neutraalina? Tämä on vain ajatus, minulle edelleenkin se ja sama saako lapseni sen jäätelön vai ei.

[/quote]

Siinä ei toki ole mitään ongelmaa jos haluat itse päättää mitä ja milloin lapsesi syö. Mutta tuossa tilanteessa ei sitten kannata laittaa lapsia päiväkotiin, koska siellä ei pystytä pyörimään jokaisen Nico-Petterin äidin halujen mukaan.
[/quote]

Ei tietenkään voi. Mutta pointtini oli, että miksei sitten voi olla ostamatta jäätelöä? Siten voitaisiin huomioida kaikki. Kenellekään sokerin saaminen ei ole mikään perusoikeus tai tarve, ettäsitä tarvitsisi päiväkodissa ostaa. He, jotka pitävät lapsensa oikeutena saada herkkuja silloin yällöin (mm minä) voivat ostaa niitä itse ja he jotka eivät herkuttelua halua, voivat olla ostamatta. Vai onko jäätelö joku minulle tuntematon perusoikeus, jota on ehdottomasti saatava? Eikä tässä tarkoiteta, että pitäisi hyppiä yksittäisten pillin mukaan, vaan eiköhän se ole kaikkien etu syödä terveellisesti, vai?
[/quote]

Tarkoitin siis perustarpeita, en perusoikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei ole koira, jota tarvitsee palkita ruualla....

Vierailija
24/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne oli jätskiostoksilla varmaan, koska halusivat ostaa jäätelöä.

Vierailija
25/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet niuhottavat sokerinsyömisestä, kieltävät lapsiltaan kaiken ja kehuvat miten heillä ei syödä sokeria ollenkaan. Mutta aikuiset juovat pulloittain viiniä..

Vierailija
26/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:59"]

Jossain viestissä otettiin kantaa jätskillä palkitsemista. Yleensäkin ruualla palkitseminen ei ole hyväksi, kuinkahan paljon mammoissakin on lohtusyöjiä.

Mulla ei ole mitään jäätelön syömistä vastaan noin muuten.

[/quote]

Vierailija
27/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:16"]

Tämä kamala äiti on palkinnut lapset sillä että kauppareissu mennyt hienosti (eli ilman "turhia" kitinöittä). Ja nimen omaan jäätelöllä mutta meillä on sääntö 1jäätelö/päivä. Karkki se on musta se pahempi. En tosin näe mitään ongelmaa siinä että päiväkoti antaa näitä kivoja kokemuksia.

[/quote]

Siis mitä??? Syökä sun lapset jätskiä joka päivä?

[/quote]

Meillä syötiin joka päivä jotain hyvää ja sokerista, kun olin lapsi. :D Mutta meillä oli todella säännölliset ruoka-ajat, ja aterioilla syötiin tavallista kotiruokaa. Jälkkäriksi tai pieneksi välipalaksi oli sitten jotain hyvää, kuten jätski, rahka tai pulla. Kerran viikossa oli karkkipäivä. Oltiin kaikki lapset todella hoikkia (pikemminkin laihoja) - eikä meistä kenelläkään ole edes nyt aikuisena reikiä hampaissa. Suhde syömiseen säilyi läpi teini-iänkin terveenä, kun ruoasta ei skitsottu eikä sitä nostettu elämän keskeisimmäksi asiaksi. Hyvää sai, jos sitä teki mieli, mutta kun sitä oli periaatteessa koko ajan tarjolla, ei loppujen lopuksi edes tehnyt mieli niin usein. En nyt aikuisenakaan ole kovin perso makealle, mutta jos sitä tekee mieli, syön kyllä hyvällä omallatunnolla. Omista kokemuksistani johtuen en usko, että täydellinen kieltäytyminen sokerista on tie onneen ja autuuteen.

Vierailija
28/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näiden kauppareissujen takia olen kieltänyt viemästä lastani päiväkodin pihan ulkopuolelle.

Vierailija
29/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:55"]

Me käytiin meidän eskariryhmän kanssa viime syksynä ostamassa jätskit. Meillä oli lasten kanssa yhteisenä harjoituksena opetella ottamaan toiset paremmin huomioon ja kerättiin pisteitä, kun oma pienryhmä sai pisteet täyteet sai lapset yhdessä päättää sopivan palkinnon, joka tässä tapauksessa oli siis lähikaupasta ostettu jäätelö.

[/quote]

TÄMÄ JUURI ON PERSEESTÄ! EN HALUA ETTÄ MEIDÄN LAPSILLE OPETETAAN ETTÄ SOKERI/LISÄAINEPOMMIT ON JOKIN "PALKINTO" TAI IHANA ERITYIS JUTTU ARJESSA!!! MEILLÄ HERKUTELLAAN MARJOILLA, HEDELMILLÄ, PÄHKINÖILLÄ YM.

[/quote]

Sit on kuule parempi, että jäät ihan kokonaan kotiin sen lapsesi kanssa ja hoidat opetuksenkin kotikoulussa. Onnea matkaan teini-iän kanssa.

Vierailija
31/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kesä niillä lapsillakin, vaikka hoitoon joutuvat. Kesä ja jäde nyt vaan kuuluu yhteen, kulttuurikasvatusta :)

Vierailija
32/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:14"]

Mä tiedän erään nuoren naisen, jonka äiti oli ihan hysteerinen karkeista yms. lapsena ei saanut syödä mitään herkkuja, paitsi äidin tekemiä terveellisiä. Tummaa suklaata sai joskus. Muutenkin kaikki ruoka oli itsetehtyä ja terveellistä.

Nyt aikuisena on ylipainoinen. Kielletty herkku on maistunut :(

[/quote]

Tämä.

Vierailija
33/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin lapset saavat jäätelöä kesällä, välillä jopa useampana päivänä viikossa jos ollaan vaikka lomareissussa. Ja silti ovat tosi hoikkia ja syövät myös hyvin ruokaa, eivät edes pidä makeista herkuista juuri muutennkuin just jäätelöstä. Mutta meiän lapset tykkäävät pelata jalkapalloa, pihaleikkejä, juoksevat, hyppivät trampalla... Tosiaankin kuluttavat kaiken mitä syövät. Herää kysymys, onko ap:n lapset siis sisällä kyhjöttäviä urheilua vieroksuvia kännykän näperöijiä? Koskamuuten nenkyllä ymmärrä mitä ihmeenvikaa voisi olla siinä, että päiväkotiryhmä menee ostamaan vaikka kerran alkusesästä jäätelöä??? Ihankäsittämätön aloitus, näin hoopoa keskustelua en olekaan vähään aikaan täällä nähnyt, huh huh. Patista siis lapset ulos ja mene itsekin,niin voitte syödä jäätelöä normaalisti niin kuin muutkin. Terveisin urheilullinen perhe, ja me kaikki syödää välillä jäätelöä!! :)

Vierailija
34/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kanssa ekana mieleen, että onko aloittaja se sama espoolaisäiti, joka vaati saada tuoda omat luomuvoit tarhaan, mutta kävi sitten kumminkin Pizza Raxissa syömässä viikonloppuisin lasten kanssa. :D

Vierailija
35/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:45"]

On se kesä niillä lapsillakin, vaikka hoitoon joutuvat. Kesä ja jäde nyt vaan kuuluu yhteen, kulttuurikasvatusta :)

[/quote]

Paskaa sellaista!

Vierailija
36/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:15"]Kun lapsille opetetaan normaali suhtautuminen ruokaan, he myös suhtautuvat siihen normaalisti. Skitsoamisessa jäätelöstä on suhde ruokaan kaukana normaalista. Kaikkea voi syödä, kun sitä syö kohtuudella. Kohtuus ei ole kaikista herkuista kieltäytymistä.
[/quote]

Juuri näin! Skitsoilu yhdestä jätskistä on paljon haitallisempaa kuin se jätski. Ruoka ON nautinto, on arkiruokaa, juhlaruokaa ja joskus herkuttelua esim. itsensä palkitsemiseksi. Elämässä on tavallista arkea ja sitten välillä kohokohtia, jotain mitä odottaa. Tämä on hyvä lasten oppia, jotta heistä kasvaa tasapainoisia.

Vierailija
37/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:55"]

Me käytiin meidän eskariryhmän kanssa viime syksynä ostamassa jätskit. Meillä oli lasten kanssa yhteisenä harjoituksena opetella ottamaan toiset paremmin huomioon ja kerättiin pisteitä, kun oma pienryhmä sai pisteet täyteet sai lapset yhdessä päättää sopivan palkinnon, joka tässä tapauksessa oli siis lähikaupasta ostettu jäätelö.

[/quote]

TÄMÄ JUURI ON PERSEESTÄ! EN HALUA ETTÄ MEIDÄN LAPSILLE OPETETAAN ETTÄ SOKERI/LISÄAINEPOMMIT ON JOKIN "PALKINTO" TAI IHANA ERITYIS JUTTU ARJESSA!!! MEILLÄ HERKUTELLAAN MARJOILLA, HEDELMILLÄ, PÄHKINÖILLÄ YM.

[/quote]

SITTEN ET VARMAAN LAITA LAPSIASI MUIDEN KASVATETTAVAKSI VAAN HOIDAT NE KOTONA JA KASVATAT IHAN ITSE JUURI NIINKUIN LYSTÄÄT!!! Nih!

Vierailija
38/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:49"]

Minulle tuli kanssa ekana mieleen, että onko aloittaja se sama espoolaisäiti, joka vaati saada tuoda omat luomuvoit tarhaan, mutta kävi sitten kumminkin Pizza Raxissa syömässä viikonloppuisin lasten kanssa. :D

[/quote]

Täh! Onko näin tapahtunut? :D:D:D

Vierailija
39/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:14"]Mä tiedän erään nuoren naisen, jonka äiti oli ihan hysteerinen karkeista yms. lapsena ei saanut syödä mitään herkkuja, paitsi äidin tekemiä terveellisiä. Tummaa suklaata sai joskus. Muutenkin kaikki ruoka oli itsetehtyä ja terveellistä.

Nyt aikuisena on ylipainoinen. Kielletty herkku on maistunut :(
[/quote]

Tämä. En voi ymmärtää tätä terveysvouhotusta joka helvetin asiasta. Joo, rasva ja sokeri ovat epäterveellisiä, mutta yksi jäätelö. YKSI JÄÄTELÖ. Miettikää hysteerikot kuinka paha mieli lapsellenne tulee kun muut saavat herkutella ja heidän täytyy syödä banaani. Vaikka olisitte kasvattaneet lapsen erossa herkuista, on hän varmasti maistanut jossakin ja tietää, että esimerkiksi suklaa on hyvän makuista. Antakaa lapsenne kokeilla ruoka-aineita, vaikka ne eivät olisikaan terveellisiä ja muistakaa että kohtuus on se juttu, ei jäätelöistä ja karkkipatukoista pidättäytyminen. Suhde ruokaan vääristyy jos toitotetaan kuinka epäterveellistä kaikki on, siitähän voi lapselle kehittyä vaikka ortoreksia ja sitä kautta anoreksia, kun pelkää kaiken olevan epäterveellistä ja on pakko pysyä terveenä, jos näin kärjistetysti ilmaistaan.

Vierailija
40/125 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täysin sokeria vastaan, mutta minusta on hassua hakea päiväkodissa muuten vain jäätelöä. Minusta on ok herkutella silloin tällöin, etenkin erikoistilanteissa. Mutta itse tahtoisin vanhempana päättää mitä se silloin tällöin tarkoittaa ja arvostaisin, jos päiväkodissa tuettaisiin tätä. Toinen tahtoo antaa lapselle joka päivä sokeria, toinen ei ollenkaan ja kolmas siltä väliltä. Tämä kaikki on mahdollista, mikäli pk ei tarjoa herkkuja. Vaikka en lapselta satunnaista jäätelöä kieltäisi, ei sitä tarvitse pk:sa antaa. Ostan itse, jos ostan. Mutta eipä tämä niin iso asia ole. Arvostaisin, että sitten vähintään kerrotaan jos herkutellaan, niin tiedän kuinka paljon sokeria on syöty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä