Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi hallitus haluaa perinteistä nainen kotona, mies töissä -yhteiskuntaa

Vierailija
12.06.2015 |

http://yle.fi/uutiset/tutkijat_suomivat_hallitusta_meita_ollaan_viemassa_kohti_mieselattajyyden_yhteiskuntaa/8069338 Nyt olisi jo aika herätä! Olen aivan varma, että hallitus tekee tämän tarkoituksella.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tasa-arvon nimissäkin kannattaisi jo unohtaa nais ja miesvalta alat. Jos hoitoalalla ei työtä löydy tulevaisuudessa mikä estää naisia etsimästä sitä jostakin muualta.
Toisaalta en ihan heti usko että työ on loppumassa hoitoalaltakaan.

Vierailija
22/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan 1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske 2) minä saan kuukaudessa palkkani verran rahaa 3) eläkkeeni kertyy 4) minulla on käytettävissä ilmainen terveydenhoito (vrt. työterveys) [/quote] Minä olen luonteeltani sellainen, että en vain ole kotiäiti ja ihmettelenkin miksei miesvaltaisilta aloilta leikata yhtä paljon? Uusi hallitus vie meidät muutenkin kohti säätyjärjestelmää. Sairasta touhua, sanon minä.

[/quote]

Mitä ne miesvaltaiset alat on julkisella sektorilla, joilta voisi leikata?

[/quote]

Ei taida olla mutta miesvaltaiset teollisuuden alat ajettiin ihan reippaalla kädellä alas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:45"]Miksi pitää mennä sinne matalapalkka-aloille, vaikka monilla olisi koulumenestystä muuhunkin?  Ei kukaan estä naista menemästä koville aloille. [/quote] Matalapalkka-aloilla on miehiäkin (erittäin vähän) ja jonkun on pakko sitäkin duunia tehdä. Ja yksi syy miksi naiset hakeutuvat naisvaltaisille aloille on seksuaalinen ahdistelu. Itse olen kokenut edellisessä kesätyöpaikassani jatkuvasti seksuaalista häirintää, olin raksalla ja moni mies vaan heitteli kommentteja tyyliin, mä voin kyllä tehdä ton kun et kuitenkaan jaksa ja jos laitoin hiukseni hyvin niin tuli kommentteja tämä on raksa eikä mikään kauneushoitola ja ehdoteltiin kahdenkesken sänkyynmenoa.

[/quote]

Olen myös rakennusalalla eikä se ilmapiiri ja sukupuolijakauma muutu, jos sitä ei muuta. Samanlaista on varmaan ollut alkuun kaikilla aloilla, joissa on ollut pääosin miehiä. 

Vierailija
24/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]

Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan

1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske

2) minä saan kuukaudessa palkkani verran rahaa

3) eläkkeeni kertyy

4) minulla on käytettävissä ilmainen terveydenhoito (vrt. työterveys)

[/quote]

Toisin sanoen muiden ihmisten pitäisi maksaa sinulle täysi palkka, yksityinen terveydenhoito ja eläke? Niistä parista kakaran rimpulasta, joita sinä siellä kotona hyysäät?

[/quote]

Miksi heikentäisin omaa asemaani heittäytymällä miehen varaan? Mies todennäköisesti kuolee ennen minua joten siinä menisi elättäjä. Tai mies voisi vaihtaa minut nuorempaan ja jälleen olisin tyhjän päällä.

Jos nyt jäisin kotiin, taloutemme varat putoaisivat yli puolella. Kerjuulleko pitäisi sitten lähteä että saadaan mukuloille ja itsellemme ruokaa ja vaatetta?

[/quote]

Ei kysymys ollutkaan siitä, mikä juuri sinulle olisi mieluisinta, vaan siitä, miksi muiden pitäisi maksaa sinulle palkkaa ja etuuksia tyhjästä.

Vierailija
25/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"]

Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen.

Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan.

[/quote]

Näinhän se on. Ihan naurettavaa liiottelua kaikki. 
[/quote]
Väitättekö tosiaan, että antiikin kreikassa oli yhtäläiset oikeudet? Tai maatalousyhteiskunnassa tai keskiajalla naiset olivat samoissa viroissa kuin naiset.

Vierailija
26/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]Kyllä tuo kotiin jääminen sopisi meikäläiselle oikein hyvin kunhan

1) miehen palkka nousee niin paljon että sillä elättää perheen eikä elintaso nykyisestä laske

2) minä saan kuukaudessa palkkani verran rahaa

3) eläkkeeni kertyy

4) minulla on käytettävissä ilmainen terveydenhoito (vrt. työterveys)
[/quote]
Minä olen luonteeltani sellainen, että en vain ole kotiäiti ja ihmettelenkin miksei miesvaltaisilta aloilta leikata yhtä paljon? Uusi hallitus vie meidät muutenkin kohti säätyjärjestelmää. Sairasta touhua, sanon minä.
[/quote]
Miten hallitus leikkaisi yksityiseltä puolelta? Yksityinen puoli muutenkin jo kutistunut taantuman aikana.

Vierailija
27/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mua ns. feminismissä ihmetyttää; jos yhteiskunta ei maksa, niin sitten ollaan riippuvaisia miehestä. Entä jos maksaisitte ihan itse? Niin kuin olette ilmeisesti tämän ruikutuksen pohjalta miesten tekevän. 

Tuo miehiltä leikkaaminen - onko jäänyt huomaamatta armeijan sopistukset (älkää nyt sitten sotkeko tähän hävittäjähankintoja, ne ei juuri ketään työllistä) ja se, että poliisin resurssit on vedetty minimiin ja tieverkosto on käytännössä täysin laho. Nämä on nyt lähinnä ne julkiset alat, joilla on mies enemmistö. 

Julkisen sektorin leikkaukset osuvat naisiin, yksityisen miehiin. Miehiä on jo enemmän työttömänä - osittain siksi, että taantuma kaatoi ensiki vientiteollisuutta ja pysäytti sitten rakentamisen. Tasa-arvo-ajattelu tuntuu olevan se, ettei naista saa irtisanoa, koska silloin hän on miesten armoilla. Kenen armoilla irtisanottu mies on?

Naisten kotiinjäämisen problematiikan ymmärrän työttömien päivähoitorajausten suhteen, mutta sama ongelmahan se kopsahtaa miehiinkin. Miten teet keikkaa, jos hoitoa ei ole järjestetty?

Minne kotiäidit sitten pitäisi kotoa vapauttaa? Latelle trendikahvilaan? En sinänsä riemuitse päivähoitorajauksista, mutta mieluummin näen, että Suomen budjeti tasapainottaa Suomen hallitus kuin IMF. 

Vierailija
28/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:36"]Itse-asiassa tämä hanna ylöstalohan juuri luettelee omia vanhanaikaisia käsityksiään asioista sanomalla että subjektiivisen päivähoidon heikentäminen velvollistaisi juuri naisen jäämään kotiin. Minun ystävistäni useammin juuri miehet jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan, kun ovat jo maksaneet lamasta työpaikkansa menettämisellä tai töiden vähenemisellä. Heidän "oikeuksistaan" ei kuitankaan muista nämä epätasa-arvoa kannattavat puhua kun ovat tohkeissaan vain naisten oikeuksista riippumatta mistään todellisesta. [/quote] Niin, tässähän on juuri se kysymyksessä, että työttömiltä lähtee subjektiivinen päivähoito-oikeus ja naisvaltaisilta aloilta jyrätään eniten ihmisiä pois, joka johtaa siihen, että naiset jäävät yhä enemmän kotiin, koska perheille ei jää enää valinnanvaraa.

[/quote]

Miehet ovat jo kotona työttöminä kun miesvaltaisilla aloilla on jo leikkuri käynyt, On AIVAN absurdia syyttää sitä osaa miehistä joka on vielä töissä tasa-arvo kysymyksistä joita nämä eivät ole. HUOM näiden jo työttömiksi jääneiden miesten asema EI SINUAKAAN NÄYTÄ KIINNOSTAVAN JOTEN ET OLE TASA-ARVON KANNATTAJA. Anteeksi jäi capslock päälle.

Vierailija
29/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä juttua, kun työelämä ei ole muutenkaan tasa-arvoinen. Naisista enemmistö on julkisen sektorin suojatyöpaikoissa, ja miehistä enemmistö epävakaassa yksityisessä sektorissa.

Onhan se nyt selvä, että kun on lama ja yksityinen sektori supistuu niin on pakko leikata myös naisten suojatyöpaikoista ja karsia sieltäkin. Oikeaa tasa-arvoa olisi se, että miehiä ja naisia olisi molemmilla sektoreilla suunnilleen yhtä paljon.

Vierailija
30/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"] Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen. Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan. [/quote] Näinhän se on. Ihan naurettavaa liiottelua kaikki.  [/quote] Väitättekö tosiaan, että antiikin kreikassa oli yhtäläiset oikeudet? Tai maatalousyhteiskunnassa tai keskiajalla naiset olivat samoissa viroissa kuin naiset.

[/quote]

Voitko selventää viestiäsi ensin.

Vierailija
31/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"]

Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen.

Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan.

[/quote]

Näinhän se on. Ihan naurettavaa liiottelua kaikki. 
[/quote]
Väitättekö tosiaan, että antiikin kreikassa oli yhtäläiset oikeudet? Tai maatalousyhteiskunnassa tai keskiajalla naiset olivat samoissa viroissa kuin naiset.
[/quote]
*miehet (tuohon loppuun)

Vierailija
32/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:34"]

totta kai se haluaa matalapalkka-alat ensin polvilleen, kuten päiväkodit ja koulut sekä terveyskeskukset ja naiset kotiin riippuvaisiksi miehen armeliaisuudesta ja tuloista. Samalla eläkeikä nostetaan niin korkeaksi, ettei naisten eläkkeet ehdi nousta koskaan tarpeeksi ja köyhänä kitkuttelu jatkuu hautaan saakka. Tämähän on päivän selvä juttu ja onneksi otettu jo mediassa esille. Ainoat voittajat ovat keski-ikäiset varakkaat miehet tämän hallituksen päätösten jälkeen. En tosiaan äänestänyt hallituspuolueita!

[/quote]

Päiväkodit, koulut, terveyskeskukset... kaikki kuluttavat yhteiskunnan rahoja.

Eläkeikä ja eläkemaksut eivät ole reagoineet tähän: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00474

Vierailija
33/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"] Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen. Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan. [/quote] Näinhän se on. Ihan naurettavaa liiottelua kaikki.  [/quote] Väitättekö tosiaan, että antiikin kreikassa oli yhtäläiset oikeudet? Tai maatalousyhteiskunnassa tai keskiajalla naiset olivat samoissa viroissa kuin naiset.

[/quote]

No itse tarkoitin lähinnä tätä matalapalkka-alan ihmisiä, joista suurin osa suomalaisista oli silloin ja on nyt. Ei ollut rengillä varaa pitää vaimoa kotona lapsia hoitamassa, molempia todellakin tarvittiin pelloilla ja lapset tekivät myös työtä ikää tietty katsoen.

Antiikin Roomasta en tiedä, kai siellä köyhät olivat myös niin köyhiä, että joka käsi perheessä tarvittiin, että voitiin maksaa kalliit verot siitä oikeudesta, että sai viljellä maata.

Naurettavaa puhua jostain ylemmän keskiluokan oikeuksista, ja itse asiassa sielläkin niset tekivät töitä. Ei toki samoja kuin miehet, mutta tekivät silti. Ja teollisen vallankumoouksen aikaan alemman luokan naiset pääsivät tekemään keskiluokalle töitä samalla, kun mies oli tehtaassa painamassa duunia.

Kotiäidin rooli on hyvin uusi juttu, olisiko muistaakseni vasta 1940-50 -luvulla keksitty.

Vierailija
34/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:32"]

Tottakai ne tekee sen tarkoituksella. Eikä sen pitäisi ketään yllättää, että Keskusta ja Persut haluavat naiset takaisin nyrkin ja hellan väliin. Kokoomusta sen sijaan ei varmaan juurikaan kiinnosta, koska niitä nyt ylipäätään kiinnostaa vaan oma napa.

[/quote]

Alkuosasta samaa mieltä. Loppuosasta eri mieltä. Kyllä kokoomusta nimen omaan kiinnostaa tasa-arvo työelämässä.

Vierailija
35/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalousyhteiskunnassa naiset tosiaan teki töitä joskus jopa miehiä enemmän mutta rahat ansaitsi ja käytti mies.

Vierailija
36/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kirjoitusvirheet, hermosärky kädessä vähän häiritsee kirjoittamista.

Vierailija
37/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä käsittämätöntä, miksi on muka niin älyttömän vaikea jakaa vanhemmuuden kustannuksia eri työnantajien välille. Määrät tiedetään, jaetaan se vain tasan kaikille aloille.

Vierailija
38/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:50"] Kannattais politiikkojenkin sitten lukaista historiaa vähän tarkemmin, jos he väittävät asetelman nainen kotona - mies töissä olevan perinteinen. Ehei, kyllä vanhaan hyvään aikaa koko perhe painio duunia, että pysyttiin leivässä. Ei ollut äidilläkään varaa jäädä kotia hoitamaan, muksut mukaan pellolle kasvamaan. [/quote] Näinhän se on. Ihan naurettavaa liiottelua kaikki.  [/quote] Väitättekö tosiaan, että antiikin kreikassa oli yhtäläiset oikeudet? Tai maatalousyhteiskunnassa tai keskiajalla naiset olivat samoissa viroissa kuin naiset. [/quote] *miehet (tuohon loppuun)

[/quote]

Etuuksista nautti harvat ja rikkaat. Miehet oli valtioiden tykinruokaa ja orjatyövoimaa. Ennen vanhaan normaalilla miehellä ei ollut etuoikeus käydä töissä vaan se oli velvollisuus ja pakko. Suomessa miehet kuin naiset ovat aina työtä tehneet. Hyvin harva on ollut edes sellaisessa asemassa jossa on vain miesten työtä. Suomessa Maataloudella elävät tekivät töitä sukupuolesta riippumatta ja työn tyyppi vaihteli usein myös sukupuolen mukaan työn fyysisyyden takia. 

Vierailija
39/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 10:24"]

http://yle.fi/uutiset/tutkijat_suomivat_hallitusta_meita_ollaan_viemassa_kohti_mieselattajyyden_yhteiskuntaa/8069338 Nyt olisi jo aika herätä! Olen aivan varma, että hallitus tekee tämän tarkoituksella.

[/quote]

No näkemys tuokin. Tuossa tosin unohtuu näpärästi että etenkin duunariperheissä sen miehen työt ovat jo monesti loppuneet. Taas tänään tuli tieto jonka seurauksena monen miehen työt loppuvat. Nämäkin yksityisellä töissä joten huomattavasti ikävämpi asia.

Monessa läheisteni perheessä on jo se tilanne että mies on se joka hoitaa kotona lapset ja arjen pyörittämisen ja vaimo töissä. Ihan siitä syystä että tehdas suljettu ja kaupungilla taas töitä riittää. No yhden perheen lapset aloittivat uudelleen päiväkodissa kesäkuun alusta kun mies pääsi takaisin työelämään.

Vierailija
40/117 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin julkisella on aika vähän miesvaltaisia aloja. Jos yhtään lohduttaa niin poliisitoimeakin on ajettu alas pikku hiljaa tässä vuosien mittaan.. Itse asiassa nyt rahaa pitäisi tulla lisää että voitaisiin edes joku taso säilyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän