Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsiperheissä juodaan alkoholia

Vierailija
11.06.2015 |

Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa.

Kommentit (205)

Vierailija
61/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten äänet vaimenee mukavasti kun saa pari lasia viiniä!

Vierailija
62/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:03"]Miksi yksi tippa on liikaa? Mitä haittaa siitä lapselle on? Meillä juodaan melko usein alkoholipitoista juomaa ruuan kanssa, joko viiniä tai olutta. [/quote] niin kuin sanoin olette pahimpia. Puolustellaan kyllä minä voin juoda eihän lapsi edes huomaa tai vielä tiedä. Kyllä huomaa

[/quote]

Huomaa mitä? Varmasti huomaa jos juon ruuan kanssa viiniä kun istuu samassa pöydässä. Miksi ei saisi huomata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:02"] Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa. [/quote] Jotta lapsi näkisi, että siinä lasillisessa viiniä tai pullollisessa olutta ei ole mitään demonisoitavaa ja tabua. Pullossa kasvanut hihhuli ei tätä ymmärrä, mutta se ei tarkoita etteikö näin olisi. Humalassa lapsemme meitä ei ole nähnyt. Mutta eivät järkyty, jos illallisella isillä ja äidillä menee pullo viiniä. Onkohan Ranskassa, Italiassa, Espanjassa etc. pelkästään järkyttyneitä lapsia ja menetettyjä tulevaisuuksia. [/quote] Enemmän kuin Suomessa ,Kertoohan nuo luvut jotain esim. katulapset

[/quote]

Oletko ihan terve?

Vierailija
64/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:06"]

No, mun faija oli alkoholisti, ja onneksi mutsi teki sen valinnan että oli täysraitis koko minun lapsuuteni ajan. Isän dokaaminen aiheutti ihan riittävästi ahistusta - ja joo, todellakin lapsi tajuaa paitsi sen, että aikuinen ei ole oma itsensä vaan joku omituisesti käyttäytyvä vieraan oloinen ihminen, myös sen, kuinka se selvinpäin oleva aikuinen ahdistuu. Itse olen noudattanut samaa logiikkaa. 

Vieno kysymys: Jos alkoholi ei ole ongelma, miksi sen parin väliin jättäminen on niin hirveä ajatus?

[/quote]

Yleensä ne joiden kotona alkoholi on ollut ongelma, suhtautuvat tiukasti alkoholiin aikuisena. Eivät ole nähneet sitä normaalia käyttöä.

Vierailija
65/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne joiden kotona huumeet ovat olleet ongelma, suhtautuvat tiukasti huumeisiin aikuisena. Eivät ole nähneet sitä normaalia käyttöä.

Vierailija
66/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:42"]

Tämä on hauska tapa av:lla: jos ei pysty argumentoimaan niin todetaan "ette te pysty ymmärtämään". Eilen oli sama ilmiö ketjussa, joissa perhe oli yksikkö joka kulki kaikkialla yhdessä. Kun muut eivät tajunneet, oli vastaus "jos ei ole saanut rakastavaa mallia niin ei voi tajuta"..

[/quote]

Näinpä. Tuo yksittäinen kommetti oli muutenkin melko absurdi ko. ketjussa: kirjoittajan perhe "on yksikkö" jossa aina liikutaan vain perheen kesken; hänellä sentään oli rakastava ja kunnollinen koti! Mutta koskaan ei tulla kommentoimaan enempää kysymysten ja muiden kommentointien jälkeenkään.

Vierailija
67/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:11"]

Yllättävän paljon vanhempia jotka juovat. En olis uskonut että nyky Suomessa juodaan näin paljon sääli

[/quote]

Tämän ketjun vastausten perusteella tiedät kuinka paljon vanhemmat juovat?

Vierailija
68/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:38"]Jos ottaa pari lasillista viiniä. Ei voi eikä saa ajaa auto, eikö niin. Ehkä nyt ymmärrätte mitä tarkoitan.
[/quote]

Olenko huono äiti kun minulla ei edes ole ajokorttia? En voi ajaa koskaan
[/quote]
hehehe
[/quote]

Eli et voi vastata
[/quote] no vastataan olet yksi huonoimmista äideistä, oletko nyt tyytyväinen

Vierailija
69/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan vaan, ei se lapsi sitten aikuisena muista.

Vierailija
70/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä jommankumman vanhemmista täytyy aina pysyä ajokuntoisena jos jotain sattuu..ja jos nyt ajokortista kiinni niin täytyy olla siinä kunnossa että pystyy toimimaan jos jotain sattuu.

Ei alkoholin käytössä sinänsä mitään vikaa ole mutta täytyy myöntää että turhaahan se on.Itse otan silloin tällöin juuri lasillisen saadakseni itselleni mukavemman olon..varallista ja olen vielä alkoholistien lapsi.Mies ei oikein koskaan ota mitään ja hengissä pysyy.

Vierailija
71/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:44"]

Joo kyllä jommankumman vanhemmista täytyy aina pysyä ajokuntoisena jos jotain sattuu..ja jos nyt ajokortista kiinni niin täytyy olla siinä kunnossa että pystyy toimimaan jos jotain sattuu.

[/quote]

Niinpä. Viinilasillisen jälkeen onkin jo siinä kunnossa, että hädin tuskin osaa laastaripakettia avata, jos lapsi vaikka satuttaa polvensa. Kahden viinilasillisen jälkeen on sitten jo täysin kyvytön soittamaan edes taksia.

Vierailija
72/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:06"]

No, mun faija oli alkoholisti, ja onneksi mutsi teki sen valinnan että oli täysraitis koko minun lapsuuteni ajan. Isän dokaaminen aiheutti ihan riittävästi ahistusta - ja joo, todellakin lapsi tajuaa paitsi sen, että aikuinen ei ole oma itsensä vaan joku omituisesti käyttäytyvä vieraan oloinen ihminen, myös sen, kuinka se selvinpäin oleva aikuinen ahdistuu. Itse olen noudattanut samaa logiikkaa. 

Vieno kysymys: Jos alkoholi ei ole ongelma, miksi sen parin väliin jättäminen on niin hirveä ajatus?

[/quote]

Sinä et varmaan ymmärräkään, kun olet alkoholistin lapsi. Toivottavasti olet saanut apua.

On ihan yhdentekevää, onko illallisella aikuisen ihmisen lasissa vettä vai viiniä. se yksi annos ei tee kenestäkään yhtään kummallisempaa käytökseltään tai muutenkaan. On ihan uskomatonta, miten jollain on se käsitys, että yhden oluen tai viinilasillisen jälkeen joku konttailee pitkin lattioita tiedottomassa tilassa.

Ja mikä tuo aiheeseen vedetty autoilu aina on? Mihin pitäisi yht äkkiä lähteä ajelemaan? Jos jonnekin päivystykseen pitäisi äkkiä päästä, taksit on keksitty. Olen itse muuten kerran ajanut lapsen lääkäriin tapaturman jälkeen, tajusin ajaessani itsekin että olisi pitänyt soittaa taksi. Olin niin hätääntynyt etten pysytynyt keskittymään liikenteeseen ollenkaan.

[/quote]

siis minkälaista apua? olisko pitänyt käydä joku "näin juon alkoholia hallitusti" -kurssi? On kyllä tullut itsekin dokattua ja mokattua, mutta koska tosiaankin lapsuudessani isän sisällä asui hirveä mörkö, päätin, että tällaisia muistoja en halua lapsilleni siirtää, enkä näin ollen dokaa. 
Ja onhan sekin nyt aivan helvetin kummallista, että sitä juomattomuutta täytyy olla koko ajan perustelemassa ja puolustelemassa. 

Vierailija
73/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 11:02"] Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa. [/quote] Jotta lapsi näkisi, että siinä lasillisessa viiniä tai pullollisessa olutta ei ole mitään demonisoitavaa ja tabua. Pullossa kasvanut hihhuli ei tätä ymmärrä, mutta se ei tarkoita etteikö näin olisi. Humalassa lapsemme meitä ei ole nähnyt. Mutta eivät järkyty, jos illallisella isillä ja äidillä menee pullo viiniä. Onkohan Ranskassa, Italiassa, Espanjassa etc. pelkästään järkyttyneitä lapsia ja menetettyjä tulevaisuuksia. [/quote] Enemmän kuin Suomessa ,Kertoohan nuo luvut jotain esim. katulapset

[/quote]

Oletko ihan terve?
[/quote]
Oletko juoppo ?

Vierailija
74/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille vanhempien kesälomat on yhtä helvettiä kun sitä viinaa kiskotaan kaksinkäsin.

Vierailija
75/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellä juodaa omilla rahoilla ja lapsilisillä.ei kuullu kenellekään koska juon ,mitä juon ja kuinka paljon.
Lapset osaavat itse lähteä kouluun ja tulla koulusta. Onneksi ovat nyt leirillä koko kesän.

Vierailija
76/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus teidän kanssa. Yleistyksiä ja mutu-tietoa koko palsta täynnä.

Itsekin join viimeksi eilen 12 cl punaviiniä ravintolassa, lapsen istuessa vieressä. En kaatuillut enkä oksennellut, tuolillakin pysyin hyvin. Olen itse alkoholistiperheestä ja tiedän kyllä mitä se pahimmillaan on ja osaksi siksi haluan näyttää lapselleni että yksi lasi ei tee kenestäkään sammaltavaa puliukkoa vaan viinistä voi nauttia samanlailla kuin vaikka jälkiruuasta.

Vierailija
77/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pientä provosointia havaittavissa.. :)
Joka tapauksessa, lisään omat mielipiteeni ja havaintoni asiaan liittyen.

Ensinnäkin, olen ehdottomasti sitä mieltä, että humalassa ei tule lasten edessä esiintyä. Lapsi todellakin huomaa tutun ihmisen käytöksen muuttumisen ja humalainen vanhempi aiheuttaa näin ollen turvattomuutta.

MUTTA, 1-2 alkoholiannosta silloin tällöin esimerkiksi ruokailun, grillauksen, saunan tai juhlien yhteydessä tuskin saa ketään humalaan (olettaen ettei nyt ykkösellä tyhjään mahaan juoda). Tässä tuskin on mitään pahaa.

Aiemmin tässä keskustelussa joku kyseli, että miksei voi jättää näitä 1-2 annostakin ottamatta, jos ei kerran ole ongelmaa. Kysynkin tähän sitten, että miksi ne pitäisi jättää ottamatta, jos ei esimerkiksi alkoholismista kärsi eikä juominen ole jokapäiväistä? Samalla tavalla minulla ei ole ongelmaa vaikkapa limonadin suhteen (en ole ylipainoinen tai kuluta sokerijuomia älyttömiä määriä) ja niinpä saatan joskus (hyvin samoissa tilanteissa kuin joissa joisin alkoholiakin) juoda lasillisen tai pari limsaa. 

Toki, jos ongelmakäyttöä alkoholin kanssa on esiintynyt niin silloin luonnollisestikin alkoholi on hyvä jättää kokonaan pois, mutta ymmärtääkseni tässä ketjussa oli kuitenkin kyse ihan tavallisesta silloin tällöin tapahtuvasta 1-2 annoksen nauttimisesta, johon ei liity mitään riippuvuutta.

Lisäksi, parin annoksen juominen ei missään tapauksessa edellytä "viinan himoa" niin kuin on täällä mainittu. Syy, miksi itse valitsen tietynlaisen alkoholijuoman, on kyseisen juoman maku eikä sen sisältämä alkoholimäärä. Mieluusti suosinkin tuotteita, joissa on vähemmän alkoholia, koska niitä voi sitten juoda enemmän ja vailla "huolta" humaltumisesta. Myöskin alkoholittomia oluita ja viinejä olen kokeillut, mutta valitettavasti näiden tuotteiden maku on yleensä aivan karmea (niihin ei taideta tuotekehitysresursseja laittaa samalla tavalla kuin alkoholillisiin).

Vierailija
78/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi meidä pitää saada se yksi lasillinen?Eikö meillä kaikilla ole ongelma.Mies pystyy hyvin olemaan juomatta jos haluaa mutta miksi minun pitää saada se viinin tilkkani?Hävettää olla piiloalkkis..ei selityksiä.

Vierailija
79/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja alkoon on nyt tullut mahtava valikoima alkoholittomia viinejä!Sinne vaan kaikki täysi-ikäiset ostoksille!!

Vierailija
80/205 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 14:12"]

Mutta miksi meidä pitää saada se yksi lasillinen?Eikö meillä kaikilla ole ongelma.Mies pystyy hyvin olemaan juomatta jos haluaa mutta miksi minun pitää saada se viinin tilkkani?Hävettää olla piiloalkkis..ei selityksiä.

[/quote]

No ei mulla ole mitään pakottavaa tarvetta saada sitä lasillista. Otan koska silloin se maistuu. Jos ei sitä ole kotona, en lähde kuola valuen hakemaan kaupasta koska nyt on saatava viiniä. Että puhu vaan omasta puolestasi.