Lahjaveron kiertäminen - tehkää aina velkakirja!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012103427.html
Tässäkin tapauksessa oli ollut maksuvapaata 3 vuotta jonka jälkeen takaisinmaksu oli alkanut pienillä summilla. Missä vaiheessa siis verottaja oli kiinnostunut rahasummasta?
Jo heti kun se siirtyi tilille? Eihän silloin sitä takaisinmaksuakaan olisi tapahtunut vielä moneen vuoteen!
Eli jos verottaja ei kolmen vuoden aikana kiinnostu rahansiirrosta, summaa voi alkaa käsitellä lahjana eikä takaisinmaksua tarvitakaan?
Vai oliko verottaja vasta kolmen vuoden päästä herännyt ihmettelemään rahansiirtoa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
No jos kirjaat että ekat 3v on lyhennysvapaata, niin ehkä se verottaja sitten katsoo, alkaako maksu sovitun 3v kuluttua.
Miten verottaja on nähnyt maksusuunnoitelman eli onko ne kysyneet varansiirrosta jo heti kun se on tapahtunut? Totta kai siinä tapauksessa kannattaa oikea takaisinmaksukin aloittaa kuten tässä oli tehtykin. Mutta jos verottajasta ei ole kuullut pihahdustakaan kun maksusuunnitelman pitäisi alkaa, kuka sitä enää silloin vahtii toteutuuko se vai ei?
Verottaja sai tässä keississä oikeutetusti näpeilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kirjaat että ekat 3v on lyhennysvapaata, niin ehkä se verottaja sitten katsoo, alkaako maksu sovitun 3v kuluttua.
Miten verottaja on nähnyt maksusuunnoitelman eli onko ne kysyneet varansiirrosta jo heti kun se on tapahtunut? Totta kai siinä tapauksessa kannattaa oikea takaisinmaksukin aloittaa kuten tässä oli tehtykin. Mutta jos verottajasta ei ole kuullut pihahdustakaan kun maksusuunnitelman pitäisi alkaa, kuka sitä enää silloin vahtii toteutuuko se vai ei?
Kyllä vaan oli verottaja kiinnostunut. Siskoni oli lainannut isältäni rahaa avioeron takia ja oli tuon tyylinen velkakirja eikä ollut aloittanut maksamista.
Kysymys kuului missä vaiheessa verottaja kiinnostuu? Silloin kun alkuperäinen raha vaihtaa tiliä vai miten he muuten saisivat tietää maksusuunnitelmasta (toteutui se tai ei)? Oliko siskosi velkakirjaan laitettu maksuvapaa?
Lahjavero pitäisi poistaa Suomesta kokonaan. Mitä se kenellekkään kuuluu, jos joku haluaa antaa omia rahojaan toiselle? Rahat ovat antajan omat ja antaja saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
KUN kyse on LAINASTA, se ei ole lahjaveron KIERTÄMISTÄ, koska kyseessä EI OLE LAHJA.
Vierailija kirjoitti:
KUN kyse on LAINASTA, se ei ole lahjaveron KIERTÄMISTÄ, koska kyseessä EI OLE LAHJA.
Lahjaveroa kierretään nimeämällä lahja lainaksi.
Vaikka sitä sanotaan lainaksi, voi se tosiasiallisesta on lahja, jolloin lahjaveroa on yritetty kiertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUN kyse on LAINASTA, se ei ole lahjaveron KIERTÄMISTÄ, koska kyseessä EI OLE LAHJA.
Lahjaveroa kierretään nimeämällä lahja lainaksi.
Vaikka sitä sanotaan lainaksi, voi se tosiasiallisesta on lahja, jolloin lahjaveroa on yritetty kiertää.
Ja SILLOIN oikeus voi päätyä (ja on päätynytkin) verottajan kannalle, jolloin tulee kivasti extra maksettavaa... ja kyllähän lahjoja voidaan antaa (isojakin) ilman mitään paperihommia ja jättää verot maksamatta. Eikä näistäkään jää 100% kiinni.
Eiköhän tämäkin lahja ollut. Sitä alettiin maksaa, koska tiedettiin että verottaja sitä tarkkailee.
Ihan vastaavasti yritykset voi harrastaa toimintaa, nimeltä peitelty osingonjako, jolla kierretään osinkoverotusta. Firman omistaja esim. voi omistaa yrityksen toimitilan, josta yritys maksaa ylisuurta vuokraa omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuului missä vaiheessa verottaja kiinnostuu? Silloin kun alkuperäinen raha vaihtaa tiliä vai miten he muuten saisivat tietää maksusuunnitelmasta (toteutui se tai ei)? Oliko siskosi velkakirjaan laitettu maksuvapaa?
Verottaja kiinnostuu satunnaisesti ja sattumanvaraisesti ja varsinkin silloin kun isoja omaisuuseri ä vaihtaa omistajaa (esim asuntokauppa tms) c- mutta siis muulloinkin satunnaisesti. Ja silloin verottaja KYSYY asianomaiselta, että mistä tämä raha on tullut, onko lainattu vai saatu. Joten velallinen ihan itse sitten pyynnöstä esittää sen tositteen verottajalle.
Olen saanut vanhemmilta lainaksi 700 000 e ja lyhennän sitä lainaa 70 000 e/v. Eipä ole tullut kyselyjä muille kuin vanhemmille, että onko tämä saatu summa rahanpesua.
Mulla ainakin äiti antoi ennakkoperintönä pikkusumman; 25 000€. Sen lisäksi hän antoi erikseen tonnin lahjaveron maksamista varten.
Yleensähän lahjan antaja antaa myös ne lahjaveron maksuun tarkoitetut rahat.
Vierailija kirjoitti:
Lahjavero pitäisi poistaa Suomesta kokonaan. Mitä se kenellekkään kuuluu, jos joku haluaa antaa omia rahojaan toiselle? Rahat ovat antajan omat ja antaja saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Miksi sitten veroa pitäisi ylipäätään maksaa milloinkaan, kun raha vaihtaa omistajaa? Mitä se valtiolle kuuluu, omat rahat jne.
Aivan oikein että verottaja sai nenilleen. Joka helkkarin käänteessäkö pitäisi olla pankki ryöstämässä itselleen korkoja kun ihmiset hankkivat itselleen asuntoja?
Kyseessä ei ole lahja kun on takaisinmaksusuunnitelma jota noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kirjaat että ekat 3v on lyhennysvapaata, niin ehkä se verottaja sitten katsoo, alkaako maksu sovitun 3v kuluttua.
Miten verottaja on nähnyt maksusuunnoitelman eli onko ne kysyneet varansiirrosta jo heti kun se on tapahtunut? Totta kai siinä tapauksessa kannattaa oikea takaisinmaksukin aloittaa kuten tässä oli tehtykin. Mutta jos verottajasta ei ole kuullut pihahdustakaan kun maksusuunnitelman pitäisi alkaa, kuka sitä enää silloin vahtii toteutuuko se vai ei?
Kyllä vaan oli verottaja kiinnostunut. Siskoni oli lainannut isältäni rahaa avioeron takia ja oli tuon tyylinen velkakirja eikä ollut aloittanut maksamista.
PItää laittaa avoimeksi lyhennyksen alkaminen. Voi laittaa vaikka " Vaadiettaessa maksetaan takaisin, tai lyhennyserät pieniä. Ei verottajaa lähemmäs 10 vuotta aiemmat tapahtumat kiinnosta
Se muuttuu lahjaksi silloin kun maksusuunnitelmaa ei ole tai sitä ei noudateta.
Tässä tapauksessa maksusuunnitelmaa noudatettiin, joten kyseessä on laina.
Vierailija kirjoitti:
Lahjavero pitäisi poistaa Suomesta kokonaan. Mitä se kenellekkään kuuluu, jos joku haluaa antaa omia rahojaan toiselle? Rahat ovat antajan omat ja antaja saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Työnantajakin voisi "Lahjoittaa" työntekijälle rahaa ilman veroja.
Palkkaa en työstä maksa koska työ on vapaaehtoistyötä mutta lahjoitan aina välillä hänelle muutaman tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuului missä vaiheessa verottaja kiinnostuu? Silloin kun alkuperäinen raha vaihtaa tiliä vai miten he muuten saisivat tietää maksusuunnitelmasta (toteutui se tai ei)? Oliko siskosi velkakirjaan laitettu maksuvapaa?
Verottaja kiinnostuu satunnaisesti ja sattumanvaraisesti ja varsinkin silloin kun isoja omaisuuseri ä vaihtaa omistajaa (esim asuntokauppa tms) c- mutta siis muulloinkin satunnaisesti. Ja silloin verottaja KYSYY asianomaiselta, että mistä tämä raha on tullut, onko lainattu vai saatu. Joten velallinen ihan itse sitten pyynnöstä esittää sen tositteen verottajalle.
Et vastannut kysymykseen. Missä vaiheessa tarkoittaa sitä että missä vaiheessa verottaja kiinnostuu satunnaisesti ja sattumanvaraisesti. Kyseleekö se kymmeniä vuosia jälkikäteen jotain tällaisia rahasiirtoja vai heti kun se tapahtuu?
No jos kirjaat että ekat 3v on lyhennysvapaata, niin ehkä se verottaja sitten katsoo, alkaako maksu sovitun 3v kuluttua.