Miksi ryssíttelet tämän päivän venäläisiä yli 80 vuoden takaisen sodan takia?
Se ryssíttely on rumaa rasísmia. Kaikki naapurit ja koulu-ja työkavereina olleet venäläiset ovat olleet ystävällistä ja asiallista porukkaa.
Kommentit (109)
Äsken tuli venäläisiä vastan kadulla. Pariskunta ja lapsi. Huomasin miehen ennakkoluuloisen oloisen katseen minuun ja kyllähän mä tiedän mistä se johtuu. Hän kuvittelee minulla olevan ennakkoluuloja ja mahdollista vihaa heitä kohtaan, vaikka ei ole, mutta en mä viitsi alkaa typerän näköisesti hymyilemään teennäisesti kuitenkaan.
Kerran olen asiakaspalvelutehtävissä jutellut yhden Suomea (huonohkosti) puhuneen venäläisen kanssa ja keskusteluissa kävi ilmi, että hän oli muualla saanut todella töykeää, laiskaa ja huonoa palvelua.
Kyllähän se on ikävää että asian laita on näin, olisipa asiat toisin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista venäläiset käyttävät yhtä yleisesti halventaa tsuhna-sanaa. Eikä siinä ole kenenkään mielestä mitään sen kummempaa...
Nyt jotain lähdettä tälle. Mä nimittäin kysyin juuri asiaa eräältä venäläiseltä. Hän ei tunnistanut ollenkaan koko sanaa. Sanoi jonkin sanan, joka oli mulle entuudestaan tuntematon, jota käytetään itämerensuomalaisista (tai niin tulkitsin, hän sanoi esimerkiksi virolaiset ja suomalaiset), mutta joka on tosi vanhahatava ja merkitykseltään neutraali.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaiset on ainoat jotka eivät saa r y 5 5 1 te llä? Miltei kaikissa muissa kielissä venäläistä tarkoittava sana on jokin muunnos siitä, myös venäjässä. Minusta olisi venäläisenä enemmän epäilyttävää että miksikä ne meitä sanoo kun kaikki muut käyttävät rus-kantaista sanaa.
Ei se etymologia ole se syy, miksi sana on haukkumasana, vaan siitä on tehty haukkumasana käytössä. Älkää ihmiset heittäytykö tyhmiksi.
Painu Venäläinen sika helvettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista venäläiset käyttävät yhtä yleisesti halventaa tsuhna-sanaa. Eikä siinä ole kenenkään mielestä mitään sen kummempaa...
Nyt jotain lähdettä tälle. Mä nimittäin kysyin juuri asiaa eräältä venäläiseltä. Hän ei tunnistanut ollenkaan koko sanaa. Sanoi jonkin sanan, joka oli mulle entuudestaan tuntematon, jota käytetään itämerensuomalaisista (tai niin tulkitsin, hän sanoi esimerkiksi virolaiset ja suomalaiset), mutta joka on tosi vanhahatava ja merkitykseltään neutraali.
Tšuhna tai suhna (ven. чухна) on venäläisten käyttämä haukkumasana suomalaisesta, virolaisesta, karjalaisesta sekä inkeriläisestä. Se on peräisin venäläisten suomalaisille antamasta haukkumanimestä "tšuhonets" tai "tšuhonka", jota käytettiin eritoten suomalaisista, jotka toivat kaupunkeihin maataloustuotteita, esimerkiksi maitoa, voita tai munia. (Wikipedia)
AIkanaan arkipäiväisestä r*ssä-sanasta on tullut haukkumasana ihan venäjän valtionjohdon ansiosta. Isovenäläinen, naapurimaitaan uhkailemaan, sortamaan ja tuhoamaan pyrkivä rosvovaltio.
Tällä palstalla tätä mielikuvaa parhaiten tukee ja edistää joka päivä aktiiviset Venäjän trollit. Eli kiitos itsellesi Igor.
Rinnastan termin jenkkeistä, kanukeista, briteistä tai vaikkapa japskeista puhumiseen. Maan nimestä väännetty termi. Kaikilla noilla voi haukkua, jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Oppisivat käyttämään. Ylimielisiä ovat.
Kaikki entiset sosialistimaan nousukkaat on ylimielisiä, varsinkin virolaiset.
Bemari velaksi pitää olla!
Kyllä persut ovat se Suomen venäläismielisin puolue. Esimerkiksi Heidi Hautala (vihr) on arvostellut yksin enemmän Putinin Venäjää kuin kaikki persut yhteensä, jotka räksyttävät vain EU:n suuntaan.