Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
141/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että kun joku kertoo menevänsä vaikka Lappiin vaeltamaan, niin kukaan ei tule pätemään, että "miksi et vain kävele lähintä pururataa ympäri ja katsele puhelimelta ruskakuvia, eikö se nyt olisi ihan sama", mutta jos joku kertoo menevänsä vaikka Lontooseen, niin alkaa vänkääminen, että "onhan sieltä matkablogeja ja tv-sarjoja ja dokkareita ja kirjoja, miksi sinne pitää itse mennä"?

Niin se nyt vaan on, että monelle ihmiselle asioiden kokeminen fyysisesti on eri asia kuin niistä lukeminen/niiden katselu jokun muun kokemana. Koittakaa kestää.

Ja ei, ei ole pakko matkustella tai pitää siitä.

Ja tuhota ympäristöä.

Minä lopetan lentelyn heti kun suomalaiset poliitikot sanovat tiukkaan sävyyn kiinalaisille virkaveljilleen, että voisivat lopettaa naurettavan hiilenpolttonsa. Mitä järkeä meidän on täällä himmailla, kun suurimmat ympäristörikolliset eivät voisi vähempää välittää? Kokonaisuuden kannalta ihan sama lennetäänkö me täältä kerran tai pari vuodessa jonnekin vai ei. Todelliset ongelmat ovat ihan muualla. Ja minulle riittäisi jo ihan meidän poliitikkojen tiukka jyrähdys kiinalaisille, oikeita tekoja en siltä porukalta ihan lähivuosisatoina odota.

Kaikki päätökset lähtee itsestä. En ole rasisti vaikka joku toinen on, en tapa ihmisiä vaikka moni tappaa, en hanki öljylämmitteistä taloa vaikka naapurilla olisi, ostan vain tarpeeseen vaikka kaveri ostaa huvikseen, en saastuta vaikka kiinalainen saastuttaa.

Vierailija
142/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että yllättävän monella on inhottava asenne, kun kerrot olleesi matkalla. Syitä on monia. Toiset jauhavat ilmastosta, toiset haukkuvat paikan, jossa olit, toiset leikkivät/ ovat välinpitämättömiä. Toiset juoruavat seläntakana ja miettivät millä rahoitit matkan. Toiset kirjoittavat someen halveksuvia mielipiteitä siitä.

Sellainen ”ihanaa, kerro mitä kaikkea kivaa teitte ja näitte?” vastaus on todella harvinainen.

Mutta ennenkaikkea todella monella ihmisellä on täysin vääristynyt kuva toisista maista. Toiset eivät ole koskaan käyneet tai ehkä 30 vuotta sitten. Eikä sitä ajatusta olla valmiita muuttamaan. Ei sitten millään, koska ei haluta nähdä kuvia tai uskota kertomuksia sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin, että se on melko yliarvostettua. Siitä tulee helposti vain tapa. Korona-aika oli hyvä pysähdys monelle. Matkustelu tuhoaa maapalloa.

Olen siis käynyt yli sadassa maassa ja ihan mitään turistirysiä en ole kolunnut. Kyllähän se avartaa ja on ihan kivaakin, mutta ei mitenkään pakollista. Muihin kulttuureihin ja nähtävyyksiin voi nykyaikana tutustua ekologisemminkin.

Lisäksi olen aina inhonnut lentokenttiä, lentokoneita, asemia, junia ja busseja. Ne nyt ovat olleet vain pakollinen paha, jos jonnekin on pitänyt mennä.

Ainoa hyödyllinen juttu on kielten käyttäminen. Puhun siis viittä kieltä hyvin. Mutta sekin onnistuu ilman matkailua, kun hankkii ystäviä eri maista ja kulttuureista ihan Suomesta tai netistä.

Sata maata ja nyt kun sinä olet valmis, niin myös niiden, jotka eivät ole käyneet missään pitäisi luopua matkustamisesta? Sinua ei avarra enää yksikään maa, joten voit tosiaan lopettaa matkustamisen ja jättää sen heille, joita se vielä avartaa.

Vierailija
144/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvä maa mutta ihmiset on 95% todella omituisia, ei puhuta tuntemattomien kanssa ja sosiaaliset taidot on olemattomat.

Tämä. En ole itsekään mikään kaikista seurallisin pulisija mutta tykkään sellaisesta peruskohteliaisuudesta ja avoimemmasta ilmapiiristä. Täällä jos moikkaat tai otat millään tavalla tuntemattoman huomioon, olet joko hullu tai humalassa. Eikä suurin osa ihmisistä uskallakaan ottaa kontaktia toisiin kuin päissään. Järkky kännäyskulttuuri ja yleinen mölliys on ehdottomasti isoin miinus Suomessa.

Mulla on erilainen käsitys Suomesta. En ole itse hirveän sosiaalinen mutta kyllä mulle on tulleet ihan tuntemattomat puhumaan, on sitten oltu ysitien kummassa vaan päässä. Osaan jutella niitä näitä, mutta ystäviä en lisää edes kaipaa. Kännäämistäkin näen hyvin harvoin. Tokikaan en liiku yöelämässä.

Vierailija
145/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin, että se on melko yliarvostettua. Siitä tulee helposti vain tapa. Korona-aika oli hyvä pysähdys monelle. Matkustelu tuhoaa maapalloa.

Olen siis käynyt yli sadassa maassa ja ihan mitään turistirysiä en ole kolunnut. Kyllähän se avartaa ja on ihan kivaakin, mutta ei mitenkään pakollista. Muihin kulttuureihin ja nähtävyyksiin voi nykyaikana tutustua ekologisemminkin.

Lisäksi olen aina inhonnut lentokenttiä, lentokoneita, asemia, junia ja busseja. Ne nyt ovat olleet vain pakollinen paha, jos jonnekin on pitänyt mennä.

Ainoa hyödyllinen juttu on kielten käyttäminen. Puhun siis viittä kieltä hyvin. Mutta sekin onnistuu ilman matkailua, kun hankkii ystäviä eri maista ja kulttuureista ihan Suomesta tai netistä.

Sata maata ja nyt kun sinä olet valmis, niin myös niiden, jotka eivät ole käyneet missään pitäisi luopua matkustamisesta? Sinua ei avarra enää yksikään maa, joten voit tosiaan lopettaa matkustamisen ja jättää sen heille, joita se vielä avartaa.

Lähinnä työn puolesta ja samoilla reissuilla sitten samalla muutenkin. Vapaa-ajanmatkat on melko turhia. Oikeasti. Isossa mittakaavassa. Joskus on hyvä lähteä jonnekin, mutta ei edes joka vuosi. Ellei ole pakko. Ekologisempiakin tapoja on tutustua kulttuureihin. Korona pysäytti minutkin. On ollut aikaa ja uutta perspektiiviä katsella elämäänsä. Toivoisin, että muutkin osaisivat. Myös muuttaa tapojaan, jotka on vain tapoja. Sitä kutsutaan kehitykseksi.

Vierailija
146/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin eri kulttuureista, ihmisistä. Uusia ruokaideoita. Yleistieto lisääntynyt huimasti. Olen myös oppinut, että olen rohkeampi mitä kuvittelin ja tullut paljon sosiaalisemmaksi. Hankalista ja uusista tilanteista selviäminen lisää itsevarmuutta. Yksin paljon tullut myös matkusteltua vaikka missä.

Vierailija
147/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta pätkäkään ne ihmiset. Olen kiinnostunut historiasta ja matksutelen hyvin pitkälti sen perusteella missä on mielenkiintoista historiaa ja historiallisia nähtävyyksiä. Valitettavasti jotain Forum Romanumia ei löydy Suomesta. 

Sama juttu. Paikat ja historia kiinnostaa, ei ne ihmiset.

Vierailija
148/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että muualla on kauniimpaa, tyylikkäämpää, halvempaakin. Ja että matkailu avartaa.  Virkistää sekä mieltä että kehoa. Myös sen että pelkkä reppu riittää.

Vierailija
149/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että ei ole mun juttu.

Vierailija
150/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut avaamaan suuni englanniksi ( lukion arvosana 6 ja A). Olen oppinut, että ihmiset tekevät mitä erikoisimpia ratkaisuja pitääkseen itsensä ja perheensä kiinni leivän syrjässä, myös Suomessa. Ystävällisiä, rehellisiä ja auttavaisia ihmisiä löytyy ympäri maapalloa, mutta kulttuurista riippuen heitä ei ole yhtä paljon joka paikassa.

Vierailija
151/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kotona on helkkarin hyvä olla.

Vierailija
152/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen, että yllättävän monella on inhottava asenne, kun kerrot olleesi matkalla. Syitä on monia. Toiset jauhavat ilmastosta, toiset haukkuvat paikan, jossa olit, toiset leikkivät/ ovat välinpitämättömiä. Toiset juoruavat seläntakana ja miettivät millä rahoitit matkan. Toiset kirjoittavat someen halveksuvia mielipiteitä siitä.

Sellainen ”ihanaa, kerro mitä kaikkea kivaa teitte ja näitte?” vastaus on todella harvinainen.

Mutta ennenkaikkea todella monella ihmisellä on täysin vääristynyt kuva toisista maista. Toiset eivät ole koskaan käyneet tai ehkä 30 vuotta sitten. Eikä sitä ajatusta olla valmiita muuttamaan. Ei sitten millään, koska ei haluta nähdä kuvia tai uskota kertomuksia sieltä.

Tyypillinen suomalainen asenne asiaan kuin asiaan. Aivan kuin sinun matkasi tai mikä tahansa olisi muilta pois.

Vierailija
153/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut arvostamaan erilaisia kulttuureja, tapoja ja uskontoja. Matkoilla on ihanaa kierrellä turistikohteiden ulkopuolella katselemassa miten paikalliset oikeasti elävät ja asuvat. Ihanaa syödä erilaisia ruokia, nauttia maisemista, lämmöstä, merestä.

Vierailija
154/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään mullistavaa. Matkustan paljon, teen sitä enemmänkin kiinnostuksen ja nautinnon kuin oppimisen vuoksi.

Oon oppinut luottamaan siihen että pärjään ja selviän itse. Olen oppinut sietämään epämukavuutta ja odottamista. Oon oppinut että matkoilla etenkin kehittyvissä maissa tulee pulmallisia tilanteita mutta ne selviää aina, tärkeintä selvitellä asiat rauhallisesti. Olen oppinut paljon sukeltamisesta ja merenalaisesta maailmasta. Olen oppinut että koti on mulle kaikkein paras paikka mutta edelleen haluan nähdä muutakin. On ihanaa kun kotona kaikki on tuttua, vaatteet on kaapissa eikä laukuissa jne,

En kuulu niihin ihmisiin jotka sanoo että matkailu avartaa. Kuulun niihin ihmisiin jotka rakastaa nähdä ja kokea rohkeasti uutta. Sitä kaikkea kotimaan rajojen sisällä ei vaan voi kokea.

Vierailija
155/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava ja tärkeä aloitus! 

Olen matkustellut aikoinaan jonkin verran Briteissä , Skotlannissa ja Jenkeissä.

Olen oppinut että ihmiset ainakin länsimaissa ovat hyvin samanlaisia vain oikeataan kieli erottaa meitä. olen oppinut toivottavasti avarakatseisuutta, ja arvostamaan niin kyseistä maata kuin kotimaatakin. Kotimaan arvostus on tullut vasta iän myötä. Meillä on täällä todella rauhallista, hyvässä ja pahassa. Yksinäisyys on Suomessa huonoimpia puolia ja välitön kanssakäyminen ns vieraiden kanssa. ulkomailla on helpompi ottaa kontaktia uusiin ihmisiin ja tutustua heihin. jopa suomalaisten! olen pohtinut paljon, että mistä tämä juontaa ja miten olisi helpompi kysyä uusia ihmisiä kahville kahvilaan ja tutustua ihan kavereina. toivotaan että siihen tulee muutos.

Arvoisa ap, oletko sinä matkustellut? mitä Sinä olet oppinut matkoistasi?

*Englannissa

Vierailija
156/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Interrail teininä ennen nettiä ja kännyköitä oli tavallaan kasvattava kokemus. Se tosin osui ikään, jossa kaikki kokemukset ovat kasvattavia. 

Matkustaminen on hedonistista arjen murtamista ja kokemusten hakemista. Täyspäisen ihmisen ei länsimaissa tai muissa sivistyneissä maissa matkustamalla pitäisikään enää oppia juuri mitään. Pitää olla melko yksinkertainen että täytyy mennä tuhannen kilometrin päähän että saa silmänsä ja mielensä auki.

Aikuiset jotka yhdistävät matkustelunsa oppimiseen tai avartamiseen ovat vähän säälittäviä. 

Totean tämän Eurooppaa, USA:a, Etelä-Amerikkaa Kanadaa, Kiinaa ja Etelä-Koreaa huvin ja työn puolesta paljon kiertäneenä.

Aurinkolomilla puolestaan ihminen taantuu. Se on ihan hyvä välillä, mutta saman taantuman saa makaamalla viikon lähimmän kylpylän porealtaassa.

Vierailija
157/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella matkallani olen oppinut aina jotakin uutta.

Matkakohteesta, tapaamisistani ihmisistä ja myöskin minusta itsestäni. Matkoista voit saada paljonkin irti; riippuu omasta kyvystäsi/ halustasi jne.; kuinka reissusi suunnittelet/ toteututat.

Tää on just tällainen tyypillinen vastaus, jossa ei kuitenkaan kerrota että MITÄ on opittu itsestä. Siihen nimenomaan etsin vastausta. Itsestäänselvää, että nähtävyyksistä ja kohdemaasta oppii.

Miksei tuo selitys sitten riitä sinulle? Mitä väärää on siinä, että oppii asioita, joita voi olettaa oppivansa? Jos menet keramiikkakurssille, niin opit keramiikkaa. Rupeatko jankkaamaan silloinkin, kun joku kertoo oppineensa dreijaamaan kulhon? Vänkäätkö, että sinulle pitää kertoa, mitä hän oppi itsestään savimöykyn ääressä? 

Minusta vähän tuntuu, että sinä et ole oppinut mitään itsestäsi, etkä muista ollessasi kotona. 

Vierailija
158/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, mistä aloittaisin?

Olen käynyt yli 40 maassa ja oppinut paljon.

Nähnyt Romaniassa kuinka alle kouluikäiset lapset myyvät seksiä saadakseen rahaa imppaamiseen.

Manilassa vierelläni kulki henkivartija, koska valkoihoisia naisia kaapataan siellä liian usein.

Ollut Israelin rajalla loputtoman tuntuisessa tarkastuksessa, jolla haluttiin varmistaan etten kanna mukanani pommia.

Kiinassa palkkani on maksettu häpeilemättä likaisella rahalla.

Olen oppinut kuinka hienosti asiat ovat Suomessa.

Näiden kokemusten lisäksi olen tietenkin kokenut reissuilla kaikkea hienoa, pitänyt Australiassa koalaa sylissä, mennyt ummikkona Bangkokissa ping-pong-showhun, nähnyt upean Angkor Watin Kambodzassa.. paljosta olisi jäänyt paitsi ja ymmärtänyt elää paljon suppeammalla otannalla jos kaikki tämä olisi jäänyt kokematta.

Vierailija
159/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näihin ketjuihin tulee aina pätemään ihmiset, jotka ovat itse matkustelleet ympäri maailman, mutta sitten heidän mielestään muiden ei pitäisi matkustaa, koska se on tylsää ja saastuttavaa tai ties mitä. 

Vierailija
160/496 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppinut että Suomi on hieno maa, täällä tasavertaisuus totetuu joskus liiankin hyvin. Mutta silti paras paikka asua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän