Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
461/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurien monimuotoisuus: Matkustaessasi eri maiden ja alueiden välillä kohtaat erilaisia kulttuureja, perinteitä, uskomuksia ja arvoja. Tämä auttaa sinua ymmärtämään ihmisten monimuotoisuutta ja lisäävät avoimuuttasi ja kulttuurista herkkyyttä.

Kielitaito: Matkustaessa joudut usein kommunikoimaan paikallisten ihmisten kanssa, jotka saattavat puhua eri kieltä kuin sinä. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden oppia uusia kieliä tai ainakin oppia perusfraaseja ja elekieltä.

Itsenäisyys ja ongelmanratkaisutaidot: Matkustaessa joudut usein selviytymään erilaisissa tilanteissa, joissa voit kohdata odottamattomia haasteita. Tämä auttaa sinua kehittämään itsenäisyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja.

Empatia ja ymmärrys: Kohtaamalla erilaisia ihmisiä ja tilanteita matkustaessasi voit laajentaa empatiakykyäsi ja ymmärtää paremmin, miten muut elävät ja kokevat maailman.

Historia ja paikallinen tietämys: Jokainen paikka on täynnä omaa historiaansa, kulttuuriaan ja perinnettään. Matkustaessa voit oppia paikallista tietämystä ja historiaa vieraillessasi museoissa, nähtävyyksissä ja puhumalla paikallisten asukkaiden kanssa.

Itsensä ylittäminen: Uusien paikkojen ja tilanteiden kohtaaminen voi olla jännittävää ja haastavaa. Matkustaessa sinun täytyy ehkä astua mukavuusalueesi ulkopuolelle ja uskaltaa kokea uusia asioita, mikä voi auttaa sinua kasvamaan henkisesti ja emotionaalisesti.

Arvostus ja kiitollisuus: Matkustelu voi auttaa sinua näkemään maailman eri näkökulmasta ja arvostamaan asioita, joita usein pidämme itsestäänselvyytenä, kuten kotimaamme ja sen mahdollisuudet.

Luonto ja ympäristö: Matkustaessa voit kokea upeita luonnonmaisemia ja oppia eri ekosysteemeistä ja ympäristöistä. Tämä voi lisätä tietoisuuttasi ympäristöstä ja kestävästä matkailusta.

Elämän taitoja: Matkustelu vaatii järjestelyjä, budjetointia, suunnittelua ja tiettyjä taitoja selviytyäksesi vierailukohteissa. Nämä elämäntaidot ovat hyödyllisiä myös muissa elämänalueissa.

Muistoja ja kokemuksia: Matkustelu tarjoaa mahdollisuuden luoda unohtumattomia muistoja ja kokemuksia, jotka voivat rikastuttaa elämääsi ja tarjota tarinoita kerrottavaksi.

Vierailija
462/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut ainakin sen, että Suomessa ymmärretään/puhutaan kattavimmin englantia Eurooppalaisessa vertailussa (poislukien englanninkieliset maat toki). Esim. saksalaiset tai ranskalaiset keski-ikäisistä ylöspäin eivät osaa juurikaan englantia, elleivät ole jossain keskustassa myyjänä (esim. saksalaisessa rengasliikkeessä ei osattu sanakaan englantia, vain saksaa). Ironista sinänsä, koska täällä Suomessa on varmaan vähiten turisteja.

Minä olen oppinut, että maailmassa pystyy todella hyvin asumaan, vaikkei osaakaan englantia, kunhan puhuu paikallista kieltä.

Englanti on lähinnä turisteille ja netissä pyörimiseen. Puhun sujuvasti englantia, mutta sitä tarvitsee lähinnä turistien kanssa jutellessa ja jos heihin ei törmää saattaa mennä vuosia ettei tarvitse puhua englantia kenellekään.

Tai jos on töissä alalla, jossa työkaverit pääsääntöisesti muualla kuin Suomessa, niin englantia kyllä pitää käyttää päivittäin.

Me olemme hyvin pärjänneet englannilla Euroopassa, vaikka toki leirintäalueilla esimerkiksi Saksassa lomakkeet ym ovat vain saksaksi. Alkeet löytyy myös saksasta, mutta en lähtisi keskustelemaan sillä taidolla. Esimerkiksi ranskaa tai italiaa en osaa lainkaan ja ajomatkamme suuntautuvat yleensä eri maihin.

Me reissasimme ympäri Eurooppaa jo yli 30v sitten kun kielitaito rajoittui englantiin ja kouluruotsiin ja -saksaan. Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Sveitsissä, Turkissa sekä toki 2000 -luvulla ympäri Aasiaa.

Jos osasi edes pari fraasia maan kielellä asiat hoitui. Lapsilla meni 2. kerran ikinä sormi suuhun Kuopion torilla. Kysyivät millä kielellä täältä saa lihapiirakkaa😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kerran Afrikassa, meidät vietiin katsomaan paikallista tanssua. Pari v myöhemmin Lapissa tuli sama idea vastaan.

Jossain maissa on ok huijata valkoista ja onhan näitä. Elintasossa iso ero.

Lapsen arvo ei ole kummonen, siksi lapsia tehdään paljon

Vierailija
464/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. saanut hyviä vinkkejä omaankin ruuanlaittoon, tutustunut uusiin ihmisiin , oppinut arvostamaan monia asioita mitä täällä kotimaassa pidän aina itsestäänselvyytenä ( esim. se , että yleiseen vessaan mennessäsi voit melko varmasti tietää sen olevan siisti, ja vessa , eikä esim. pelkkä reikä lattiassa) olen reissujen takia myös kehittänyt kielitaitoani ( joka ei kyllä edelleenkään ole mikään hyvä)

Tykkään myös ottaa paljon selvää kohdemaastani- paikasta , joten myös yleistieto on lisääntynyt. 

Toki lähes kaikkea näitä voisi tehdä ihan vain lukemallakin , mutta sitten taas ovat olleet perheellemme kokemuksia, joita on mukava muistella.

Kaikki nuo olisi selvinneet pienemmällä vaivalla, nopeammin, halvemmalla ja saastuttamatta netistä, youtubesta, tv-dokumenteista, kirjoista ja keskustelemalla kotimaassa erilaisten ihmisten kanssa.

Eihän se ole ollenkaan sama kokemus katsoa asioita netistä kuin kokea paikan päällä! Esim liha mikä ei ole rasvattomaksi kengänpohjaksi jalostettu maistuu taivaalliselle! Raakalihapihvi (tartar) syödään ilman mausteita ja lisukkeita koska lihan oma maku on niin hyvä. Kanaakaan ei Suomesta saa.

Esim eilen paistoin sisäpaistista tehtyjä naudanpihvejä jotka oli niin mureita ettei saanut edes pannulle ehjänä! Sellaista et ikinä saa Suomessa, ei edes sisäfilettä.

Ei auta netti tuossa ollenkaan:D

Haluat mennä ulkomaille syömään juuri tietynlaista ruokaa? Ja maapallo kiittää tätä päätöstäsi.

Vierailija
465/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
466/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että Suomi on oikeasti aivan superhyvä maa; turvallinen, asiat toimii ja siisti. Ilmasto toki on välillä hanurista ja hintataso on korkea, mutta kaikkea ei voi saada.

Vierailija
467/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. saanut hyviä vinkkejä omaankin ruuanlaittoon, tutustunut uusiin ihmisiin , oppinut arvostamaan monia asioita mitä täällä kotimaassa pidän aina itsestäänselvyytenä ( esim. se , että yleiseen vessaan mennessäsi voit melko varmasti tietää sen olevan siisti, ja vessa , eikä esim. pelkkä reikä lattiassa) olen reissujen takia myös kehittänyt kielitaitoani ( joka ei kyllä edelleenkään ole mikään hyvä)

Tykkään myös ottaa paljon selvää kohdemaastani- paikasta , joten myös yleistieto on lisääntynyt. 

Toki lähes kaikkea näitä voisi tehdä ihan vain lukemallakin , mutta sitten taas ovat olleet perheellemme kokemuksia, joita on mukava muistella.

Kaikki nuo olisi selvinneet pienemmällä vaivalla, nopeammin, halvemmalla ja saastuttamatta netistä, youtubesta, tv-dokumenteista, kirjoista ja keskustelemalla kotimaassa erilaisten ihmisten kanssa.

Eihän se ole ollenkaan sama kokemus katsoa asioita netistä kuin kokea paikan päällä! Esim liha mikä ei ole rasvattomaksi kengänpohjaksi jalostettu maistuu taivaalliselle! Raakalihapihvi (tartar) syödään ilman mausteita ja lisukkeita koska lihan oma maku on niin hyvä. Kanaakaan ei Suomesta saa.

Esim eilen paistoin sisäpaistista tehtyjä naudanpihvejä jotka oli niin mureita ettei saanut edes pannulle ehjänä! Sellaista et ikinä saa Suomessa, ei edes sisäfilettä.

Ei auta netti tuossa ollenkaan:D

Haluat mennä ulkomaille syömään juuri tietynlaista ruokaa? Ja maapallo kiittää tätä päätöstäsi.

Nälässäkö pitäisi olla??? Syömättä kokonaan???

Kyllä mä syön sijainnista riippuen 3 ateriaa päivässä. Asun osittain ulkomailla joten todellakin herkuttelen lähiruualla! Suomessa siihen ei ole varaa eikä mahdollisuutta joten nautin täällä kaikesta mahdollisesta. Matkailussa iso osa on juurikin eri maiden ruokakulttuuri.

Ne etniset ruokalat mitä Suomessa on on vain turistimättöä, esim meksikolaisissa ravintoloissa tarjonta 99% amerikkalaisten texmexiä, ei meksikolaisten omia ruokia. Sama kinkkipaikoissa ja japanilaisestakin ruokakulttuurista vain sushi mikä on murto-osa kokonaisuutta.

Vierailija
468/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä täytyy edes oppia mitään? Mielestäni pääasia on nauttia elämästä ja kaikesta mitä maailmalla on tarjottavana.

Vierailija
469/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa:.

-"elää voi näinkin". Elää voi monella tavalla. Toisaalta omaan tapaansakinnon kiva palata.

-Historiaa. Euroopan ja maailmankin historia saa ikään kuin kuvituksen. Näkee ne kerrokset. Jossain vanhassa kaupungissa voi nähdä modernia, sota-aikaa, renessanssia, barokkia ja Rooman aiksa ja kenties sitten vieläkin aikaisempia mitä lie etruskeja, näin vaikka italiassa.

Vierailija
470/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisyydellä pääsee pidemmälle kuin ylpeydellä.

Olen oppinut pitämään myös pintani.

Olen oppinut että ympäristöhaitat johtuu paljolti paikallisväestöstä ei niinkään turisteista (olen nähnyt miten roskaa kipataan mereen)

Olen myös oppinut paljon historiasta käymällä paikan päällä.

Vierailija
471/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että paljon matkustelevat naiset eivät ole vaimomatskua.

Vierailija
472/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen, että Suomi on oikeasti aivan superhyvä maa; turvallinen, asiat toimii ja siisti. Ilmasto toki on välillä hanurista ja hintataso on korkea, mutta kaikkea ei voi saada.

Suomessa on likaisia paikkoja, rakennuksia ja katuja. Oikein porsasteltu. Pakkasta koko ajan, hyttysiä ja muuta. Turvallinen oli ennen? 

Vierailija
473/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu,miten matkustaa ja tutustuu paikallisiin ihmisiin. Myös pelkästään seuraamalla voi tehdä havaintoja paikallisista tavoista ja kulttuureista.

Omat valinnat, kielitaito ja kiinnostus on ratkaisevia.

Monet kyllä matkustaa rantalomalle rentoutumaan lämpimään ja kauniisiin maisemiin eikä välitä perehtyä maan oloihin ja se on ihan ok sekin.

Vierailija
474/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen että jossain voi ihmiset olla oikeasti köyhiä. Ja toisaalla ihan käsittämättömän rikkaita.

Sen että mitä enemmän varallisuutta, sitä vähemmän yhteisöllisyyttä ja pyyteetöntä auttamishalua löytyy.

Sen että pinnan alla kaikki ihmiset ovat samanlaisia, kulttuurista ja ihonväristä riippumatta.

Sen miten kauheita asioita ihmiset ovat valmiita toisilleen tekemään.

Sen että luonto on ihmeellistä ja suomesta löytyy paljon sellaista joita katselisi huuli pyöreänä jossain muualla, mutta kotona ne ovat itsestäänselvyyksiä.

Sen miten etuoikeutettu mä olen.

Ja paljon muuta.

Vierailija
475/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sen, että on ihanaa olla kotona.

Vierailija
476/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat parempia ulkomailla kuin siellä Suomessa.

Vierailija
477/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sen, että matkalippuja, passia, lompakkoa ja omia lääkkeitä ei saa missään vaiheessa hävittää, tai tulee suuria vaikeuksia reissussa.

Vierailija
478/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen oppinut, että tällaisia kommentteja kirjoittelevat miehet eivät ole aviomiesmatskua.

Vierailija
479/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

win-win kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen oppinut, että tällaisia kommentteja kirjoittelevat miehet eivät ole aviomiesmatskua.

No näinpä!

Olisi  kyllä ihmeissäni jos mieheni alkaisi arvostelemaan mun matkustamistani, olen matkustanut todella paljon työn puolesta ja reissuilla jo ennen meidän aikaamme. Muutamankymmentä yhteistä matkaakin takana. 

Ikinä en jaksaisi sellaista piironginjalkaa joka nysvää vaan kotona!

Vierailija
480/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen, että Suomessa asiat ei ole niin hyvin kuin väitetään. Esim. elintarvikkeista, sosiaaliturvasta ja juomavedestä. Valtion propagandaa väittää, että nämä ovat suunnilleen parasta maailmassa. Juu ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi