Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet oppinut matkustelusta?

Vierailija
03.02.2022 |

Moni joka matkustelee paljon sanoo, että on oppinut paljon matkustelusta.

Mitä siitä sitten oppii?

Se on jäänyt vähän hämäräksi.

Kommentit (496)

Vierailija
441/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on ihmisen paras paikka.

Vierailija
442/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se muutti minua, kun matkusteli. Ymmärtää tämän maailman eriarvoisuuden. DelMonten vuokrapelloilla ananasta niin kauas kuin silmä kantaa.  Naapurina paikallinen isäntä, joka kyntää peltoa, karabau vetää auraa ja tekee lakon välillä, kun on kuuma.  Talossa tarjottiin ruokaa, kun minä olin ensin ostanut ne ruuat. Jos lähdin ulos syömään, niin syöntikavereista ei ollut puutetta. Nälkiintyneitä lapsia. Pois lähtiessä ostin taloon 100kg riisiä. Olivat onnellisia ja kertoivat, että se riittää 2kk. Nyt varmaan ihmetellään missä kävin. Filippiinit, Mindanao Maramagin kylä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on enimmäkseen rikkaiden ja Sen puutteessa olevien hobby.

Vierailija
444/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahd. vähän tavaraa mukaan. Turistipaikat on hyvä sivuuttaa. 

Vierailija
445/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin AINA kun pääsen Suomesta ulkomaille. Ihmiset ovat siellä todella mukavia ja tutustuu erillaisiin kulttuureihin. Hintatasokin on siellä halvempi joten täällä ei tartte turhaa shoppailla :)

Vierailija
446/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttäjiä ja ahneita huijareita paljon enemmän suomen ulkopuolella.

Jos näin on, olet valinnut matkakohteeksi väärät maat. 

Vierailija
447/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaa, että ihmiset ovat ihmisiä kaikkialla, mutta että elämä on joka paikassa hieman erilaista. Karisee ennakkoluulot, rasismit ja luulot oman maan erinomaisuudesta.

Vierailija
448/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoluulot kannattaa heittää romukoppaan. Esimerkiksi vuosia sitten kun menin Espanjaan, kuvittelin että siellä on esim ruokakaupat jotenkin vaatimattomia. Menimme Malagassa isohkoon ruokakauppaan, enkä ollut missään ennen nähnyt niin hienoa palvelutiskiä aivan lukemattomine leikkele ja lihalaatuineen. Tämä jäänyt mieleen. Kun kävimme ekan kerran Monacossa, ajattelin että täällä ihmiset on ehkä ollakseen. Ei lainkaan, erittäin ystävällisiä ja neuvoivat tien hotellille. Kävimme vielä toistamiseenkin. Hieno paikka näin taviksen näkökulmasta. Portugalissa varsinkin vanhemmat mustapukuiset naiset tervehtivät ystävällisesti. Monia muita pikkujuttuja jotka ilahduttivat. Mainitsen vielä Ljubljanan Slovenian pääkaupungin, ihan valtavan siistiä. Ja Norjan upeat maisemat ja vallan mukavat ihmiset. Mukava monia asioita jälkeenpäin on muistella. Kun on jo ikääkin, tuskin enää lähtee lentelemään.

Vierailija
449/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expat 22 kirjoitti:

juomakelpoinen ja raikas hanavesi, puhdas ilma, toimiva jätehuolto, puhdas ympäristö, jokamiehen oikeudet, hyvin rakennetut asunnot ja säännöistä pidetään kiinni melko hyvin. 

Jos totta puhutaan, niin moni noista löytyy muistakin maista, myös Euroopan ulkopuolelta. Jopa tietyista  kehittyneistä Aasian maista.

Vierailija
450/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut sen muutamia vuosikymmeniä poissa Suomesta olleena, että sä et pääse ikinä turistina tai muutama kuukautta asuneena lähellekään sitä kulttuuria mikä siinä paikassa on. Ja nimenomaa paikassa. Jos olet jossain Italian pikkukylässä asunut kolme kuukautta tai puolivuotta, et todellakaan voi sanoa, että Italiassa on näin ja näin. Se on sen paikan kulttuuri, ei Italian. Opit ehkä viidessä vuodessa sen kulttuurin, mikä siinä paikassa on ja pääset sisälle siihen, mitä siellä on taustalla.

Pysyn nykyään lähinnä kotona ja lähikaupungeissa, koska matkustelu ei anna mitään. Ruoka on samanlaista kaikkialla nykyään ja todella paljon suuntautunut länsimaiseen mauttomuuteen. Kulttuuriin et pääse käsiksi, ihmisiä et opi tuntemaan. Eri tarinoita ehkä kuulet, mutta matkustellessa opit myös sen, että ihmisillä on aina oma lisänsä siellä taustalla, sen hetken paikallinen trendi kertoa asioita vaikuttaa ja kulttuuriasiat painavat taustalla kun lähdetään tarinaa kertomaan.

Olen varmaan kyyni, mutta eipä tuo haittaa. Ehkä tämä ulkomailla asuminen ja kokemus on tuonut sen todellisen laidan tästä elämästä. En mä masentunut ole, joka päivä nautin suunnattomasti kun näen läheiset vuoret ja joen ja pystyn rakkaiden naapureiden kanssa keskustelemaan.

Vierailija
451/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu ja mitä siitä oppii on yksilöllistä.

Vieraita kulttuureita, historiaa, kieliä, ihmisistä ja tavoista, vertailu kohtia muihin kulttuureihin ja maihin sekä myös Suomeen.

Oppiminen on kuitenkin omista mielenkiinnoista ja tavoista riippuvaista.

Osa ei halua ja osa ei osaa hyödyntää oppimaansa tai kokemaansa käytännön tasolla.

Rantalomalla turisti kohteessa oppii muista turisteista käyttäytymisen kautta paljon, samoin asiakaspalvelun ym tasosta samoin.

Omatoimi matkoilla jotka on vaativampia oppii vielä enemmän. Mitä pitempään jossain kohteessa ja paikassa viettää aikaansa alkaa näkemään myös paljon normaalia elämää ilman turistikohteiden sekamelskaa joissa tarkoitus on rihkama kauppa ja turisti krääsä. Hintataso ym on usein rahastusta ja kun menee vähän syrjemmälle ja paikallisille alueille alkaa näkymään aitoa elämää ja elämän menoa millaista siellä todella on.

Uteliaisuus ja ennakkoluulottomuus on avain asemassa kokemuksille. Tyhmyys ja uhkarohkeus voi olla kohtalokkaita virheitä ja siksi vastoin käymisetkin käyvät opista. Ei rikollisuus ym aina näy suoraan turistikohteissa ja oma toimi matkoilla, mutta se on läsnä kaikkialla.

Itse olen oppinut kieliä ja kulttuureista ja historiasta todella paljon positiivisia ja myöskin negatiivisia vertailukohtia muihin kulttuureihin.

Kuten aloittaja viittasi "mitä matkailusta oppii" se on itsestä kiinni haluaako oppia mitään.

Kun lukee vastauksia muilta, he tuskin ovat kovin paljoa matkustaneet kun Suomi on heistä paras paikka. Mikä siinä Suomessa on parasta?

Verot, hinnat, kesäisin suurin osa paikoista menee kiinni kun ihmiset on lomalla ja elokuussa turisteille myydään ei oota kalliiseen hintaan ilman palveluita kun koulut alkaa.

Sekö. Luultavasti se että on sama kieli ja tuttu toiminta malli tekee siitä turvallisen henkilöille joille matkustus kodin ulkopuolelle on virasta.

Ihmisiin tutustuu monin tavoin ja kaikki on lopulta kiinni itsestä ja sosiaalisuudesta. Suomalainen ei puhu kun on pakko ja maksaa jos on varaa mitä pyydetään.

Ulkomailla sikaillaan ja toimitaan eritavalla kuin kotona tai kotimaassa jottei nolaa itseään.

Tapansa kullakin. Pääasia on kuitenkin se että matkustaminen luo mahdollisuuksia ja tuo kokemuksia oli matka vain Suomessa tai ulkomailla lyhyt tai pitkä.

Aina oppii jotain senkun muistaa on matkasta ollut hyötyä paljon.

Esim. Matkustus muotoja on lukemattomia.

Juna, laiva, auto, lentäminen, pyöräily, patikointi, telttailu, asuntoautoilu ja vaunuilu, hotelli ja retkeilymaja ja motelli matkailua, pakettimatkoja, kaupunkilomia, rantalomia, jne.....

Kun kokeilee yhtä ja useimpia muitakin oppii vielä enemmän. Saman henkisiä ihmisiä löytyy kaikkialta helposti. Eli kyllä, matkailu avartaa ja opettaa paljon.

Vierailija
452/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona on ihmisen paras paikka.

Totta. Siksi vaihdoin kodin Suomen ulkopuolelle.

Vierailija
453/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. saanut hyviä vinkkejä omaankin ruuanlaittoon, tutustunut uusiin ihmisiin , oppinut arvostamaan monia asioita mitä täällä kotimaassa pidän aina itsestäänselvyytenä ( esim. se , että yleiseen vessaan mennessäsi voit melko varmasti tietää sen olevan siisti, ja vessa , eikä esim. pelkkä reikä lattiassa) olen reissujen takia myös kehittänyt kielitaitoani ( joka ei kyllä edelleenkään ole mikään hyvä)

Tykkään myös ottaa paljon selvää kohdemaastani- paikasta , joten myös yleistieto on lisääntynyt. 

Toki lähes kaikkea näitä voisi tehdä ihan vain lukemallakin , mutta sitten taas ovat olleet perheellemme kokemuksia, joita on mukava muistella.

Kaikki nuo olisi selvinneet pienemmällä vaivalla, nopeammin, halvemmalla ja saastuttamatta netistä, youtubesta, tv-dokumenteista, kirjoista ja keskustelemalla kotimaassa erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
454/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäminen on pahinta pskaa mitä on

Kuis niin? Vaikka lennänkin vähän, jotain 3-4 lentoa/vuosi, niin eipä tuo mielestäni juuri poikkea muustakaan joukkoliikenteestä. 

Vierailija
455/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on turistina viikon tai kaksi jossain, niin eihän siinä opi muuta kuin sitä miten jouheva matkustaminen sujuu. Jos on jossain maassa pitempään ja mukana ihmisten arjessa niin siinä ehtii jo vähän jotain oppimaankin. Olen itse ollut 3kk Israelissa vapaaehtoistyöntekijänä vammaishuoltolaitoksella. Tutustuin myös paikallisiin ihmisiin ja vierailin heidän kotonaan. Itse laskin noin lyhyen ajan maassaolon vielä jonkin sortin matkustamiseksi. Vapaa-aikana ehti kuitenkin myös "leikkiä turistia."

Vierailija
456/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelusta oppii pikkuasioita ja eroavaisuuksia, mutta vasta ulkomailla asumisesta oppii jotain merkittävää. 

Vierailija
457/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että maailmassa on monta maata.

Vierailija
458/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan usein talvella enkä paahdu.

Uuden näkemisen ilo. Erilaisuuden ilo, selviytymisen ilo. Yllättävän varaan jättäytyminen.

Vierailija
459/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut ainakin sen, että Suomessa ymmärretään/puhutaan kattavimmin englantia Eurooppalaisessa vertailussa (poislukien englanninkieliset maat toki). Esim. saksalaiset tai ranskalaiset keski-ikäisistä ylöspäin eivät osaa juurikaan englantia, elleivät ole jossain keskustassa myyjänä (esim. saksalaisessa rengasliikkeessä ei osattu sanakaan englantia, vain saksaa). Ironista sinänsä, koska täällä Suomessa on varmaan vähiten turisteja.

Minä olen oppinut, että maailmassa pystyy todella hyvin asumaan, vaikkei osaakaan englantia, kunhan puhuu paikallista kieltä.

Englanti on lähinnä turisteille ja netissä pyörimiseen. Puhun sujuvasti englantia, mutta sitä tarvitsee lähinnä turistien kanssa jutellessa ja jos heihin ei törmää saattaa mennä vuosia ettei tarvitse puhua englantia kenellekään.

Tai jos on töissä alalla, jossa työkaverit pääsääntöisesti muualla kuin Suomessa, niin englantia kyllä pitää käyttää päivittäin.

Me olemme hyvin pärjänneet englannilla Euroopassa, vaikka toki leirintäalueilla esimerkiksi Saksassa lomakkeet ym ovat vain saksaksi. Alkeet löytyy myös saksasta, mutta en lähtisi keskustelemaan sillä taidolla. Esimerkiksi ranskaa tai italiaa en osaa lainkaan ja ajomatkamme suuntautuvat yleensä eri maihin.

Vierailija
460/496 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. saanut hyviä vinkkejä omaankin ruuanlaittoon, tutustunut uusiin ihmisiin , oppinut arvostamaan monia asioita mitä täällä kotimaassa pidän aina itsestäänselvyytenä ( esim. se , että yleiseen vessaan mennessäsi voit melko varmasti tietää sen olevan siisti, ja vessa , eikä esim. pelkkä reikä lattiassa) olen reissujen takia myös kehittänyt kielitaitoani ( joka ei kyllä edelleenkään ole mikään hyvä)

Tykkään myös ottaa paljon selvää kohdemaastani- paikasta , joten myös yleistieto on lisääntynyt. 

Toki lähes kaikkea näitä voisi tehdä ihan vain lukemallakin , mutta sitten taas ovat olleet perheellemme kokemuksia, joita on mukava muistella.

Kaikki nuo olisi selvinneet pienemmällä vaivalla, nopeammin, halvemmalla ja saastuttamatta netistä, youtubesta, tv-dokumenteista, kirjoista ja keskustelemalla kotimaassa erilaisten ihmisten kanssa.

Eihän se ole ollenkaan sama kokemus katsoa asioita netistä kuin kokea paikan päällä! Esim liha mikä ei ole rasvattomaksi kengänpohjaksi jalostettu maistuu taivaalliselle! Raakalihapihvi (tartar) syödään ilman mausteita ja lisukkeita koska lihan oma maku on niin hyvä. Kanaakaan ei Suomesta saa.

Esim eilen paistoin sisäpaistista tehtyjä naudanpihvejä jotka oli niin mureita ettei saanut edes pannulle ehjänä! Sellaista et ikinä saa Suomessa, ei edes sisäfilettä.

Ei auta netti tuossa ollenkaan:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi