Mitä suolaista tarjottavaa ylioppilasjuhliin? Ei varsinaista ruokaa
Itse tykkään voileipäkakusta. Abi haluaa suolaisia piirakoita, mutta voihan noita olla molempia. Mitä muuta?
Kahvitarjoilulla mennään eli ruokaa ei ole tarjolla.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Pane voileipäkakkua.
Haluaisitko syödä jonkun panemaa voileipäkakkua? Tai piirakkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tehdä monta pientä kun tuolla vaivalla tekisi jo lämpimän ruuan ja vieraat varmasti tyytyväisempiä?
Ylioppilasjuhlat ei ole perinteisesti ruokajuhlat, jossa viihdytään pitkään, vaan sellaiset, joissa pääosa vieraista vierailee vain hetken. Onnittelu ja lasi kuohuvaa, lahja ylioppilaalle ja todistuksen tarkastus. Sitten kuppi kahvia, jotain pientä suolaista ja makeaa ja pieni hetki seurustelua muiden vieraiden kanssa.
Läheisempi suku saattaa tosin viipyä pidempään, heille voi tarjota lounasta ennen varsinaisia juhlia tai pyytää jäämään rääppiäisiin, jos jaksaa juhlia pitkään.
Taitaa olla paikkakohtaista ja osin suvun perinteistä riippuvaa. Kaikissa niissä ylioppilasjuhlissa, joissa olen tällä vuosituhannella käynyt, on tarjottu ruokaa. Suurimmassa osassa on myös odotettu vieraiden saapuvan tietyllä kellonlyömällä, juurikin ruokatarjoiluista johtuen. Vieraina ovat olleet vain henkilökohtaisesti kutsutut.
Työkavereilta taas olen kuullut tavasta, jossa juhlista kuuluu ilmoittaa paikallisessa lehdessä, jotta kaikki halukkaat naapurit ja tutut voivat pistäytyä onnittelemassa ja kahvittelemassa oman aikataulunsa mukaisesti.
Olen pk-seudulta ja tällaisiin tapoihin tottunut. Yo-juhliin ei kutsuta, mutta laitetaan oletetuille vierailijoille tiedoksi, millä aikavälillä tuoretta ylioppilasta sopii tulla onnittelemaan. Ja toki varaudutaan myös yllättäviin vierailijoihin.
En ole ollut pidempään kuin omien siskojen ylioppilasjuhlissa. Serkut ym. kierrettiin lyhyellä vierailulla, toki vähän pidempään kuin naapurin ylioppilaalla.
Vaikka ei olisi useampia ylioppilasjuhlia, niin yleensä samana päivänä on omien lasten (tai lastenlasten) kevätjuhla tai todistusten jako, joten vähintään kahteen paikkaan pitää keretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pane voileipäkakkua.
Haluaisitko syödä jonkun panemaa voileipäkakkua? Tai piirakkaa?
Mitä vikaa voileipäkakussa tai piirakassa, sinulla lienee allegia tai keliakia?
Puolukkarahka! Siitä ne tykkäsivät. No, oli toki muutakin, täytekakut ja voileipäkakut ym. Tilattiin myös salaatti joka oli ’pilattu’ homejuustolla, huhhuh! Mutta kivat juhlat!!
Abin äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä vasta nyt suunnittelet??
Miten niin vasta nyt? Et voi olla tosissasi.
Ihme tosikkoja, ihan hauska kommentti.
Majoneesia jäätelöä karkkia jäätelö kakku itse tehty koristelu. Jäätelön päälle vaikka kermavaahto kääretorttu paloja.
Ei kai kukaan tässä koronatilanteessa mitään juhlia järjestä. Tilanne on pahempi kuin koskaan pandemian aikana.
Äikän koe voi tänä vuonna olla tosi vaikea. Ei kannata vielä ruokia suunnitella
Suosittelen Christmas Creampie. Jouluinen nimi mutta taivaallisen hyvä kermapiirakka.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomiin tarjottaviin on aina ärsyttävä panostaa ja laittaa rahaa menemään, varsinkin jos tilaa tarjottavat jostain, niin joutuu niistäkin maksamaan paljon. Itse tykkään, että jokaista vierasta ajatellaan, ja jokaiselle on tarjottavaa. Mutta ne gluteenittomat syötävät jää aina syömättä, vaikka vieraissa olisi joku keliaakikkokin. Ellei joku muu sitten uteliaisuudesta maista gluteenitonta kakkua tms. En sitten tiedä, onko meidän juhlissa olleet ne maailman ainoat keliaakikkopoikkeudet eli neljä lähipiirin ihmistä. He aina sanovat juhlissa, että haluavat ottaa ja maistella ihan samoja tarjottavia kuin muutkin, että ei haittaa, jos tämän kerran nyt jotain muuta syö. Aina kuitenkin tulee siitä huolimatta hankittua sitä gluteenitonta turhaan. Tämän vuoksi en osaa suhtautua vakavasti keliakiaan, vaikka käsittääkseni se on oikea ja ihan vakava sairaus.
En tiedä mitä kaheleita teillä on käynyt.
Me keliaakikot emme saa saada yhtään näitä kiellettyjä jauhoja.
Todella surullista lukea tuollasta vuonna 2022.
Abin äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomiin tarjottaviin on aina ärsyttävä panostaa ja laittaa rahaa menemään, varsinkin jos tilaa tarjottavat jostain, niin joutuu niistäkin maksamaan paljon. Itse tykkään, että jokaista vierasta ajatellaan, ja jokaiselle on tarjottavaa. Mutta ne gluteenittomat syötävät jää aina syömättä, vaikka vieraissa olisi joku keliaakikkokin. Ellei joku muu sitten uteliaisuudesta maista gluteenitonta kakkua tms. En sitten tiedä, onko meidän juhlissa olleet ne maailman ainoat keliaakikkopoikkeudet eli neljä lähipiirin ihmistä. He aina sanovat juhlissa, että haluavat ottaa ja maistella ihan samoja tarjottavia kuin muutkin, että ei haittaa, jos tämän kerran nyt jotain muuta syö. Aina kuitenkin tulee siitä huolimatta hankittua sitä gluteenitonta turhaan. Tämän vuoksi en osaa suhtautua vakavasti keliakiaan, vaikka käsittääkseni se on oikea ja ihan vakava sairaus.
Itse en ota koskaan, jos en ole täysin varma gluteenittomuudesta, Keliakia on autoimmuunisairaus ja jos ei välttele gluteenia, se aiheuttaa suolistosyöpää. Monet välttelevät gluteenia ilman keliakiaa ja silloin voi vaikkapa juhlissa syödäkin. Täytekakun ja kääretortun tekeminen gluteenittomana ei tule juuri kalliimmaksi kuin vehnäjauhollakaan ja ovat todella parempia.
Täytekakkupohjasta tulee ärsyttävän hapero jos tekee gluteenittomana. Menee vain hermot kun sitä halkaisee ja kakku hajoaa käsiin.
Kannattaa tilata leipomosta.
Vierailija kirjoitti:
Abin äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ota koskaan, jos en ole täysin varma gluteenittomuudesta, Keliakia on autoimmuunisairaus ja jos ei välttele gluteenia, se aiheuttaa suolistosyöpää. Monet välttelevät gluteenia ilman keliakiaa ja silloin voi vaikkapa juhlissa syödäkin. Täytekakun ja kääretortun tekeminen gluteenittomana ei tule juuri kalliimmaksi kuin vehnäjauhollakaan ja ovat todella parempia.
Täytekakkupohjasta tulee ärsyttävän hapero jos tekee gluteenittomana. Menee vain hermot kun sitä halkaisee ja kakku hajoaa käsiin.
Kannattaa tilata leipomosta.
Kukaan keliakiaa sairastava ei maistele gluteneenikakkuja todellakaan. Ite huutaisin tuskasta maistelun jälkeen ja jumittaisin vessan loppujuhliksi. Sen lisäksi saisin vesikelloja iholle bileiden jälkeen. En ymmärrä koko maistelujutusta mitään.
Kunnollisia karjalanpiirakoita (ei mitään teollisia eines piirakoita) ja munavoita.
Mä aion ottaa juhlissa huomioon ne erikoisruokavaliot, joita on lähipiirissä, niillä jotka kutsumme nuorta juhlistamaan. Tarkoittaa sitä, että (lähes) kaikki on laktoositonta ja että vähintään yksi suolainen ja makea laji löytyy myös vehnättömänä. Suolaisissa on myös lakto-ovo-vegetraarinen vaihtoehto, mutta ei välttämättä vegaanista. Samoin suolaisissa on vähintään yksi sipuliton ja paprikaton vaihtoehto (joka on myös se vehnätön).
Ovet on toki juhlapäivänä avoimena myös muille nuorta onnittelemaan tuleville, mutta en aio stressata yllätysvieraiden erityisruokavalioista. Kaikkia mahdollisia en kuitenkaan pyst huomioimaan kotikeittiössä (gluteeniton, kosher, mitä näitä nyt on) ja tärkeintä lienee yhdessäolo ja nuoren onnitteleminen, ei ruokailu.
Niin ja meidänkin suvuissa (sekä mun että puolison puolella) on ollut tapana, että rippi- ja yo-juhlissa katetaan runsas kahvipöytä, josta jokainen voi syödä nälkänsä mukaan enemmän tai vähemmän.
Jos teet itse, niin unohtaisin kaiken sellaisen mikä on pakko tehdä samana päivänä. Esim voileipäkakkujen koristelu pitäisi hoitaa yo- päivänä. Mieti onko siihen aikaa.
Piirakat on tosi helppoja. Ne kannattaa tehdä lämmitystä vaille valmiiksi. Lämmityksenkin voi hoitaa hyvissä ajoin, sillä niiden ei tarvitse olla kuumia.
Vierailija kirjoitti:
Mä aion ottaa juhlissa huomioon ne erikoisruokavaliot, joita on lähipiirissä, niillä jotka kutsumme nuorta juhlistamaan. Tarkoittaa sitä, että (lähes) kaikki on laktoositonta ja että vähintään yksi suolainen ja makea laji löytyy myös vehnättömänä. Suolaisissa on myös lakto-ovo-vegetraarinen vaihtoehto, mutta ei välttämättä vegaanista. Samoin suolaisissa on vähintään yksi sipuliton ja paprikaton vaihtoehto (joka on myös se vehnätön).
Ovet on toki juhlapäivänä avoimena myös muille nuorta onnittelemaan tuleville, mutta en aio stressata yllätysvieraiden erityisruokavalioista. Kaikkia mahdollisia en kuitenkaan pyst huomioimaan kotikeittiössä (gluteeniton, kosher, mitä näitä nyt on) ja tärkeintä lienee yhdessäolo ja nuoren onnitteleminen, ei ruokailu.
Niin ja meidänkin suvuissa (sekä mun että puolison puolella) on ollut tapana, että rippi- ja yo-juhlissa katetaan runsas kahvipöytä, josta jokainen voi syödä nälkänsä mukaan enemmän tai vähemmän.
Gluteeniton olisi superhelppo huomioida nykyään. Valmiita kakkuja saa jopa marketeista, mutta joka puolella on nykyään gluteenittomia leipomoitakin. Ostaisin/tekisin yhden gluteenittoman ja samalla vehnättömän piirakan ja samoin yhden pienen kakun.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet itse, niin unohtaisin kaiken sellaisen mikä on pakko tehdä samana päivänä. Esim voileipäkakkujen koristelu pitäisi hoitaa yo- päivänä. Mieti onko siihen aikaa.
Piirakat on tosi helppoja. Ne kannattaa tehdä lämmitystä vaille valmiiksi. Lämmityksenkin voi hoitaa hyvissä ajoin, sillä niiden ei tarvitse olla kuumia.
Itse olen hoitanut voileipäkakkujen koristelun yo-päivänä tarjolle niitä laittaessa. Jos kakkuihin päätyy, ihan kauniita kakkuja saa, vaikka ei viinirypäleitä ja muita tiukkaan riviin päälle asettelisikaan. Itse olen saksinut kakkujen päälle erilaisia yrttejä, kuten basilikaa, herneenversoja jne. Päälle voi sitten vielä laittaa vaikka syötäviä kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton olisi superhelppo huomioida nykyään. Valmiita kakkuja saa jopa marketeista, mutta joka puolella on nykyään gluteenittomia leipomoitakin. Ostaisin/tekisin yhden gluteenittoman ja samalla vehnättömän piirakan ja samoin yhden pienen kakun.
Itse tehden en pystyisi takaamaan oikeaa gluteenittomuutta, koska pitäisi olla käytössä ihan erilliset kulhot ja vatkaimet. Käytännössä nuo vehnättömät ovat niin gluteenittomia kuin tavallisessa kotikeittiössä pystyy tekemään, mutta kontaminaation riski on olemassa. Kaupan valmiista tuotteista kaikki gluteenittomat eivät ole vehnättömiä.
Poikani kirjoitti 5 vuotta sitten, luokkakaverilla ruokatarjoilu, meillä tarjolla kaikkea mahdollista :), luokkakaverilla parikymmentä vierasta, me laskimme jälkeenpäin 120. Taitaa olla perhekohtaista.