Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suolaista tarjottavaa ylioppilasjuhliin? Ei varsinaista ruokaa

Abin äiti
02.02.2022 |

Itse tykkään voileipäkakusta. Abi haluaa suolaisia piirakoita, mutta voihan noita olla molempia. Mitä muuta?

Kahvitarjoilulla mennään eli ruokaa ei ole tarjolla.

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on menut mietittynä? Kertokaa mitä aiotte tarjota?

Vierailija
142/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on menut mietittynä? Kertokaa mitä aiotte tarjota?

Mulla on vasta työn alla ja kiinnostaisi kyllä kuulla millaisiin muut on päätynyt. Hyviä vinkkejä tässä ketjussa olikin. Todennäköisesti tarjoan ainakin voileipäkakkua. Varmoja vieraita mukaan lukien mummot, ukit, kummit, sisarukset lapsineen ja puolisoineen + muutama muu on noin 30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan makaronilaatikkoa 200g/vieras.

Jo olette varoissanne, niin ketsuppia kylkeen ja mehukatti-mehua.

Vierailija
144/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää maksalaatikkoa ja piimää.

Tulee edulliseksi.

Vierailija
145/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa pöydälle?

Vierailija
146/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarjota myös jotain maidotonta ja gluteenitonta. Meitä ruokavammaisia on aika paljon.

Tää on kyllä ihme maa- missään muualla ei ole (juu olen asunut ulkomailla kolmessa maassa pidempiä aikoja) yhtä paljoa ruokanillittäjiä kuin meillä.

Vierailija
147/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aloituksiei tehdä siksi että haluttaisiin oikrasti vinkkejä, pitää vaan päästä ylpeilemään omalla lapsella ja sillä että järjestää tämän kunniaksi juhlat. Siinä tuntee itsensä niin "normaaliksi ihmiseksi" kerrankin. 🤭

Täällä toinen täysikäisestä lapsestaan ylpeä, en kyllä saman asian vuoksi.

Vierailija
148/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli voileipä keksien päällä,

pala HK:n sinistä sinappisilmällä.

Hyvin teki kauppansa.

Vierailija
149/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa pöydälle?

Todennäköisyys tämäkin jossain vaiheessa tapahtuu, kun silmä välttää. Vieraat ei ehkä tykkäis, jos kissaa olis tarjolla...

Vierailija
150/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä aloituksiei tehdä siksi että haluttaisiin oikrasti vinkkejä, pitää vaan päästä ylpeilemään omalla lapsella ja sillä että järjestää tämän kunniaksi juhlat. Siinä tuntee itsensä niin "normaaliksi ihmiseksi" kerrankin. 🤭

Kyllä minä ainakin oikeasti haluan vinkkejä, jos sellaisia pyydän.

Vierailija
151/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tarjota myös jotain maidotonta ja gluteenitonta. Meitä ruokavammaisia on aika paljon.

Tää on kyllä ihme maa- missään muualla ei ole (juu olen asunut ulkomailla kolmessa maassa pidempiä aikoja) yhtä paljoa ruokanillittäjiä kuin meillä.

Keliakia ja maitoallergia eivät ole nillittämistä.

Vierailija
152/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsejä ja suolatikkuja.

Vierailija
153/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juustosarvet kuulostivat parhaalta ajatukselta noista. Helppoa ja hyvää. Kelpaa myös kasvispainotteiseen ruokavalioon. Itse valitsisin nuo sarvet teidän herkkupöydästänne. Fiksu abiturientti! Ja kivahan se on, jos itse leipoo. Luulisi 3 pellillisen riittävän, kun on muutakin suolaista tarjolla. :)

Vierailija
154/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aion ottaa juhlissa huomioon ne erikoisruokavaliot, joita on lähipiirissä, niillä jotka kutsumme nuorta juhlistamaan. Tarkoittaa sitä, että (lähes) kaikki on laktoositonta ja että vähintään yksi suolainen ja makea laji löytyy myös vehnättömänä. Suolaisissa on myös lakto-ovo-vegetraarinen vaihtoehto, mutta ei välttämättä vegaanista. Samoin suolaisissa on vähintään yksi sipuliton ja paprikaton vaihtoehto (joka on myös se vehnätön).

Ovet on toki juhlapäivänä avoimena myös muille nuorta onnittelemaan tuleville, mutta en aio stressata yllätysvieraiden erityisruokavalioista. Kaikkia mahdollisia en kuitenkaan pyst huomioimaan kotikeittiössä (gluteeniton, kosher, mitä näitä nyt on) ja tärkeintä lienee yhdessäolo ja nuoren onnitteleminen, ei ruokailu.

Niin ja meidänkin suvuissa (sekä mun että puolison puolella) on ollut tapana, että rippi- ja yo-juhlissa katetaan runsas kahvipöytä, josta jokainen voi syödä nälkänsä mukaan enemmän tai vähemmän.

Gluteeniton olisi superhelppo huomioida nykyään. Valmiita kakkuja saa jopa marketeista, mutta joka puolella on nykyään gluteenittomia leipomoitakin. Ostaisin/tekisin yhden gluteenittoman ja samalla vehnättömän piirakan ja samoin yhden pienen kakun. 

Itse tehden en pystyisi takaamaan oikeaa gluteenittomuutta, koska pitäisi olla käytössä ihan erilliset kulhot ja vatkaimet. Käytännössä nuo vehnättömät ovat niin gluteenittomia kuin tavallisessa kotikeittiössä pystyy tekemään, mutta kontaminaation riski on olemassa. Kaupan valmiista tuotteista kaikki gluteenittomat eivät ole vehnättömiä.

Onko monet noin pahasti "allergisia" ? Tuttava sanoi, että riittää kun normaaliarjessa noudattaa tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota. Juhlissa kuulemma käy luontaisesti gluteenitonkin.

Vierailija
155/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me suomalaiset ollaan aika sisäsiittoista kansaa niin ruoka-allergiota esiintyy paljon

Vierailija
156/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aion ottaa juhlissa huomioon ne erikoisruokavaliot, joita on lähipiirissä, niillä jotka kutsumme nuorta juhlistamaan. Tarkoittaa sitä, että (lähes) kaikki on laktoositonta ja että vähintään yksi suolainen ja makea laji löytyy myös vehnättömänä. Suolaisissa on myös lakto-ovo-vegetraarinen vaihtoehto, mutta ei välttämättä vegaanista. Samoin suolaisissa on vähintään yksi sipuliton ja paprikaton vaihtoehto (joka on myös se vehnätön).

Ovet on toki juhlapäivänä avoimena myös muille nuorta onnittelemaan tuleville, mutta en aio stressata yllätysvieraiden erityisruokavalioista. Kaikkia mahdollisia en kuitenkaan pyst huomioimaan kotikeittiössä (gluteeniton, kosher, mitä näitä nyt on) ja tärkeintä lienee yhdessäolo ja nuoren onnitteleminen, ei ruokailu.

Niin ja meidänkin suvuissa (sekä mun että puolison puolella) on ollut tapana, että rippi- ja yo-juhlissa katetaan runsas kahvipöytä, josta jokainen voi syödä nälkänsä mukaan enemmän tai vähemmän.

Gluteeniton olisi superhelppo huomioida nykyään. Valmiita kakkuja saa jopa marketeista, mutta joka puolella on nykyään gluteenittomia leipomoitakin. Ostaisin/tekisin yhden gluteenittoman ja samalla vehnättömän piirakan ja samoin yhden pienen kakun. 

Itse tehden en pystyisi takaamaan oikeaa gluteenittomuutta, koska pitäisi olla käytössä ihan erilliset kulhot ja vatkaimet. Käytännössä nuo vehnättömät ovat niin gluteenittomia kuin tavallisessa kotikeittiössä pystyy tekemään, mutta kontaminaation riski on olemassa. Kaupan valmiista tuotteista kaikki gluteenittomat eivät ole vehnättömiä.

Onko monet noin pahasti "allergisia" ? Tuttava sanoi, että riittää kun normaaliarjessa noudattaa tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota. Juhlissa kuulemma käy luontaisesti gluteenitonkin.

Mitähän mahtoi tarkoittaa, vai menikö sanat sekaisin? Luontaisesti gluteeniton on juuri sellaista gluteenitonta, jossa sitä gluteenia ei alunperinkään ole ollut (siis riisi, maissi...). Osassa gluteenittomista tuotteista on esim. vehnätärkkelystä ja vehnähän ei ole (luontaisestikaan) gluteeniton - mutta toki vehnätärkkelys saattaa sopia keliaakikolle ja ehkä myös vehnäallergikollekin (yksilöllistä).

Vierailija
157/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein itse, koska halusin tehdä. 

Vierailija
158/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin oikeasti haluan vinkkejä, jos sellaisia pyydän.

En usko.

Vierailija
159/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useissa yo-juhlissa vieraana ja paras tarjoilu on ollut tämä:

Monipuoliset salaattitarpeet, joista vieras itse kokoaa salaattinsa. Mm. vihanneksia, kanaa, kalaa, juustoja jne.

Lisäksi tuoreita sämpylöitä ja leipää.

Kermakakku ja juustokakku.

Selkeys. Ihan parasta.

Vierailija
160/226 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilajuhkat kerran elämässä, ja sinnekin pitää saada jotain mutsin homeista voileipäkakkua eikö vahingossakaan mitään, mitä ylioppilas itse haluaa? Ja äityli ei edes viitsi tehdä tarjoiluja vaan lapsi joutuu tekemään itse? Häpeä itseäsi.

Ja tuntekaa ne salaattinne nyt hanuriinne. Juhlissa juhlaruokaa, arkisin voitte syödä niitä sosekeittojanne ja salaattejanne ja mitä ruoan irvikuvia tämän palstan mammat nyt rakastavatkaan joka kommentissa.

Siinä taas joku kiittämätön kakara!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi