Mitä suolaista tarjottavaa ylioppilasjuhliin? Ei varsinaista ruokaa
Itse tykkään voileipäkakusta. Abi haluaa suolaisia piirakoita, mutta voihan noita olla molempia. Mitä muuta?
Kahvitarjoilulla mennään eli ruokaa ei ole tarjolla.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakkua kannattaa tehdä reilusti, sillä se on yleensä tosi suosittua. Ja moni ottaa tosi reilun kokoisen palan.
Meillä voileipäkakut teki ylioppilaan sisar, ja aivan liian vähän. Juhlista on nyt 5 vuotta ja vieläkin juhlakalu muistaa mainita, ettei saanut omissa juhlissaan kakkua. Tosin varauduimme noin 80 vieraaseen (isänsä odotti 35) ja vieraita kävi laskujemme mukaa yli 120.
Vierailija kirjoitti:
Abin äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko harkinneet tarjottavaksi hatsapuria? Se on georgialainen juustoleipä.
Ei olla eikä tule tuollaista tarjolle.
Voisitte kuitenkin harkita. Hatsapuri on herkullista. Hatsa tarkoittaa georgiaksi juustoa ja puri leipää. Eli hatsapuri!
Ei harkita. Googletin eikä kyllä ulkonäöllisesti miellyttänyt.
Mites ois hatsapuri? Ja lihamureketta siihen kylkeen. Ootko aatellut semmoista?
Siskon juhlissa oli:
-savulohivoileipäkakku (halusin tehdä huviksi ja opiksi, oli suuri hitti)
-paria suolaista piirakkaa, ehkä kinkku ja feta-pinaatti
-kinkku-juustosarvia (juniorit rakastaa)
-mangojuustokakku
-täytekakku
-keksejä ym
kaikki vieraat kehuivat tarjoiluja, itse tehtiin kaikki.
Faith kirjoitti:
Quiche Lorraine -piirakka, tuore salaatti, itse tehdyt lihapullat + dippejä (esim. valkosipulikermaviili ja tsatsiki).
Itse tykkäisin esim. noista.
Quiche saattaa olla suht suuritöinen, en enää muista.
Niin eli ihan vaan suomalaisittain kinkkupiirakka (= quiche lorraine). Ei tarvitse esittää hienompaa kun on
Vierailija kirjoitti:
Mites ois hatsapuri? Ja lihamureketta siihen kylkeen. Ootko aatellut semmoista?
Jäikö sulla levy päälle tuon hatsapurin kanssa? Menkää trolli muualle.
Suolainen piirakka, karjalanpiirakat munavoilla, salaatti, sipsi.
Kannattaa tarjota myös jotain maidotonta ja gluteenitonta. Meitä ruokavammaisia on aika paljon.
Suolaisia piirakoita on joka illanistujaisissa ja juhlissa. Aina on fetaparsakaalipiirakka, tonnikalapiirakkaa sun muuta. Ihan hyviä ne on, mutta ehkä moni on niihin kyllästynyt.
On sitä voileipäkakkuakin yleensä aika monissa juhlissa, mutta se on tosiaan kestosuosikki ja sen menekki on aina suurta, tämä tiedoksi sille, joka asiaa ihmetteli. Sitä kannattaa tehdä ehkä yhtä laatua. Tehtiin joskus juhliin kolmea sorttia, kinkkua, kalaa ja kasvista, kun ajateltiin, että maun mukaan jokaiselle jotakin, ja silloin kaikki ottivat kaikkea kolmea sorttia, eikä ihan niin paljon oltu laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarjota myös jotain maidotonta ja gluteenitonta. Meitä ruokavammaisia on aika paljon.
Mikä voisi olla hyvää gluteenitonta? Ne jauhot maistuu yleensä aika kamalalle ja niistä on vaikea leipoa.
Pienet voileivätkin voi olla kiva juttu. Hyvä leipä ja luksustäytteet ja koristeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi olla hyvää gluteenitonta? Ne jauhot maistuu yleensä aika kamalalle ja niistä on vaikea leipoa.
Pirkka sulhaspiirakat ovat hyviä - myydään 30 kpl pakasteena - hintavia yli kympinlaatikko.
Saaristolaisleipä - tulee minulle ravintolasta, merkkiä en tiedä.
Maissikakuista tehty leipä.
Valmis patonki tai sämpylä
Perunarieska on helppo tehdä gluteenittomana - itse käytän Lidlin muussijauhetta ja osittain tattarijauhoa.
Jauhoista paras vaaleaan leivontaan on Pirkka vaalea jauhoseos. Teen siitä sekä pitsan, että pullan, keksit, piirakan.
Pirkka tumma jauhoseos puolestaan sopii leivän leivontaan - itse en kyllä ole saanut nousemaan siitä tehtyä leipää kunnolla, mutta maku on hyvä.
Kaikki kakut kannattaa tehdä gluteenittomina ja laktoosittomina. Kakkuihin paras jauhoseos minusta on puolet pirkkaa ja puolet perunajauhoja - gluteeniton kakku on aina parempi kuin vehnäjauhoa sisältävä.
Useimmat gluteenittomat taikinat kannattaa tehdä koneella - jauhoista puuttuu sitko, mutta koneella tekemällä pitsataikinaankin saa hieman sitä tuntumaa - ja taikinat kannattaa jättää löysähköiksi.
Kaikkia jauhoja olen kyllä kokeillut, mutta nuo ovat minusta parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Maidotontakin tulee tarjolle. Gluteenitonta pitää harkita, yksi vieras saattaa olla sellainen jolla keliakia.
Gluteenittomiin tarjottaviin on aina ärsyttävä panostaa ja laittaa rahaa menemään, varsinkin jos tilaa tarjottavat jostain, niin joutuu niistäkin maksamaan paljon. Itse tykkään, että jokaista vierasta ajatellaan, ja jokaiselle on tarjottavaa. Mutta ne gluteenittomat syötävät jää aina syömättä, vaikka vieraissa olisi joku keliaakikkokin. Ellei joku muu sitten uteliaisuudesta maista gluteenitonta kakkua tms. En sitten tiedä, onko meidän juhlissa olleet ne maailman ainoat keliaakikkopoikkeudet eli neljä lähipiirin ihmistä. He aina sanovat juhlissa, että haluavat ottaa ja maistella ihan samoja tarjottavia kuin muutkin, että ei haittaa, jos tämän kerran nyt jotain muuta syö. Aina kuitenkin tulee siitä huolimatta hankittua sitä gluteenitonta turhaan. Tämän vuoksi en osaa suhtautua vakavasti keliakiaan, vaikka käsittääkseni se on oikea ja ihan vakava sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomiin tarjottaviin on aina ärsyttävä panostaa ja laittaa rahaa menemään, varsinkin jos tilaa tarjottavat jostain, niin joutuu niistäkin maksamaan paljon. Itse tykkään, että jokaista vierasta ajatellaan, ja jokaiselle on tarjottavaa. Mutta ne gluteenittomat syötävät jää aina syömättä, vaikka vieraissa olisi joku keliaakikkokin. Ellei joku muu sitten uteliaisuudesta maista gluteenitonta kakkua tms. En sitten tiedä, onko meidän juhlissa olleet ne maailman ainoat keliaakikkopoikkeudet eli neljä lähipiirin ihmistä. He aina sanovat juhlissa, että haluavat ottaa ja maistella ihan samoja tarjottavia kuin muutkin, että ei haittaa, jos tämän kerran nyt jotain muuta syö. Aina kuitenkin tulee siitä huolimatta hankittua sitä gluteenitonta turhaan. Tämän vuoksi en osaa suhtautua vakavasti keliakiaan, vaikka käsittääkseni se on oikea ja ihan vakava sairaus.
Itse en ota koskaan, jos en ole täysin varma gluteenittomuudesta, Keliakia on autoimmuunisairaus ja jos ei välttele gluteenia, se aiheuttaa suolistosyöpää. Monet välttelevät gluteenia ilman keliakiaa ja silloin voi vaikkapa juhlissa syödäkin. Täytekakun ja kääretortun tekeminen gluteenittomana ei tule juuri kalliimmaksi kuin vehnäjauhollakaan ja ovat todella parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ota koskaan, jos en ole täysin varma gluteenittomuudesta, Keliakia on autoimmuunisairaus ja jos ei välttele gluteenia, se aiheuttaa suolistosyöpää. Monet välttelevät gluteenia ilman keliakiaa ja silloin voi vaikkapa juhlissa syödäkin. Täytekakun ja kääretortun tekeminen gluteenittomana ei tule juuri kalliimmaksi kuin vehnäjauhollakaan ja ovat todella parempia.
Täytekakkupohjasta tulee ärsyttävän hapero jos tekee gluteenittomana. Menee vain hermot kun sitä halkaisee ja kakku hajoaa käsiin.
Abin äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytekakkupohjasta tulee ärsyttävän hapero jos tekee gluteenittomana. Menee vain hermot kun sitä halkaisee ja kakku hajoaa käsiin.
Meillä on juhlissa kakkupohjana aina perunajauhoon tehty kääretorttupohja, joka sitten kasataan tarjottimen päälle isoksi levykakuksi. Ei ole hajonnut leikattaessa. On myös nopea kasata ja vie vähän tilaa jääkaapissa verrattuna pyöreään kakkuun.
Tilaatte valmiita pitsoja ja leikkaatte kohtuu pieniksi paloiksi. Aika halpaa ja helppoa, ja kelpaa varmasti.
Minusta voileipäkakku ja suolainen piirakka on riittävästi, etenkin jos piirakkaakin on useampaa makua. Ehkä jotain pientä suupalaa voisi olla, jos jotain haluaa enemmänkin napostella. Etenkin, jos on useammat juhlat samana päivänä tai kovin lämmin, niin isot palat eivät maistu. Sellaiset rieskarullat ovat kyllä ihania.
Sama juttu makeissa. Jokin pikkuleipä on kiva silloin, kun mitään ei halua syödä mutta kahvin kanssa tarvitsee jotakin.
Vinkkinä, että kannattaa laittaa kutsuun juhlat alkamaan niin, että ehditte koululta juhlapaikalle hyvin. Siinä välissä kannattaa olla jotain ruokaa (salaatti, lihapullia tms nopeaa) omalle porukalle, koska ylioppilas ei ehdi kunnolla syömään juhlien aikana. Aina joku tulee onnittelemaan tai tulee muu keskeytys.
Mitä ihmeen murekkeita…