Mitä suolaista tarjottavaa ylioppilasjuhliin? Ei varsinaista ruokaa
Itse tykkään voileipäkakusta. Abi haluaa suolaisia piirakoita, mutta voihan noita olla molempia. Mitä muuta?
Kahvitarjoilulla mennään eli ruokaa ei ole tarjolla.
Kommentit (226)
Jotain tuoretta on kiva laittaa tarjolle, kirsikkatomaatteja täällä ehdotettiinkin. Kauden kasviksia yksinkertaisesti tarjoiltuna, mielellääm sormin napusteltavana.
Yo-juhlissa harvoin riittää jokaiselle istumapaikkaa pöydän ääressä. Tarjottavat kannattaa miettiä niin, että ne voi tarvittaessa syödä vaikka seisaallaan. Useammassa paikassa vierailevat arvostavat, jos tarjottavien joukossa on myös jotain pientä ja kevyttä.
Charcuterie/juustolautanen on nyt trendikäs. Se vaan vaatii vähän enemmän suunnitelua tällaiseen juhlaan, jossa vieraita tulee ripotellen.
Abin äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilajuhkat kerran elämässä, ja sinnekin pitää saada jotain mutsin homeista voileipäkakkua eikö vahingossakaan mitään, mitä ylioppilas itse haluaa? Ja äityli ei edes viitsi tehdä tarjoiluja vaan lapsi joutuu tekemään itse? Häpeä itseäsi.
Ja tuntekaa ne salaattinne nyt hanuriinne. Juhlissa juhlaruokaa, arkisin voitte syödä niitä sosekeittojanne ja salaattejanne ja mitä ruoan irvikuvia tämän palstan mammat nyt rakastavatkaan joka kommentissa.
Mitä ihmettä sä oikein riehut? Yhdessä abin kanssa ollaan mietitty näitä. Jos sä annat leipäsi homehtua, niin kyllä sun voileipäkakkusi on homeinen. Jos yhtään luit aloitusta, niin siellä oli abin toivomana suolaiset piirakat.
Ja kyllä mä teen kaiken paitsi ne sarvet. Mietin vain sarvien järkevyyttä sen kovan homman takia kun niissä menee aikaa kun pitää iso määrä tehdä. Missään en kirjoittanut, että abin pitää tehdä kaikki itse. Vedit nyt itse kyllä kummallisia johtopäätöksiä ja aloit riehua. Mene muualle.
Suolaisten lisäksi on MUN tekemänä juustokakkuja, täytekakku, mahdollisesti jokin kuivakakku ja ehkä jotakin helppoja pikkuleipiä.
Kysehän ei tietenkään ollut aloittuksesta ja aloittajan kommentista, joten tuon riehumisen voi jättää huomiotta. Hänen kommentissaan on kyse vain hänen itsensä homeesta ja häpeästä, joita sitten yrittää projisoida muihin tunteakseen itsensä edes siedettäväki.
Tässä muutamia ideoita, toivottavasti näistä löytyy apuja (en siis tarkoita, että näitä kaikkia pitäisi olla):
Suolaisia piiraita paria erilaista.
Yksi raikkaampi ja yksi ruokaisampi salaatti (esim. pasta- tai couscous-). Vaihtoehtoisesti ”salaattibuffa”, jossa raaka-aineet erikseen ja jokainen saa koota omansa.
Ruisnappeja, joiden päälle tahnamainen levite (esim. savuporo / kylmäsavulohi). Vaihtoehtoisesti saaristolaisleipäpalasia ja skagenröraa.
Wrap- tai rieskarullia, joista leikataan suupaloja.
Itsetehtyjä coctail-lihapyöryköitä, toimivat kylmänäkin.
Juustoja, viinirypäleitä, suolakeksejä. Parmankinkku-melonisuupaloja tai vastaavaa.
Kirsikkatomaatti-mozzarella-basilika -coktailtikkuja. Pikkuväelle myös ehkä nakki-viinirypäle-juustopalatikkuja tai vastaavia? Tai mikseikaikille? Hauska retroherkku!
Munakasrullaa ja salaatteja kahvikutsuille? Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Palapaistia, uusia perunoita, savukalaa, pari raikasta salaattia kylkeen. Kyllä maistuu ja ihmiset ovat tyytyväisiä! :)
Savukala pois, haju kääriytyy joka paikkaan ja joku voi olla allerginen kalalle.
Itse ajattelin tehdä täytettyjä suolaisia croissantteja muutamalla eri täytteellä. Meillä onneksi juhlitaan pienellä porukalla, niin ei tarvii kauheita määriä. Itse ylioppilas ei välittäisi juhlista lainkaan.
Tacobuffé .Halpa ja kelpaa nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Palapaistia, uusia perunoita, savukalaa, pari raikasta salaattia kylkeen. Kyllä maistuu ja ihmiset ovat tyytyväisiä! :)
Kahvitarjoilu, EI ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Raikkaa voileivät (katkarapu-majoneesi-sitruuna-tilli) ja siihen lisukkeeksi joku ruokaisa raikas salaatti (savulohi-majoneesi-lime-tilli)
Hyvä menu, kukaan ei halua vieraille itkuntuhruisia silmiä.
Raikas hunajamelonisalaatti pekoninmuruilla. Suolaista ja makeaa on takuuvarma yhdistelmä
Vierailija kirjoitti:
Tehkää sarvien sijaan hyrriä. Ovat paljon nopeampia valmistaa, taikinalevylle täytteet, rullataan kuin kääretorttu ja leikataan kiekoiksi. Voi tehdä monella eri täytteellä. Ovat olleet tosi käteviä juhlissa.
Tämähän oli hyvä idea! Kiitos!
Tarjoilut riippuvat ihan ylioppilastutkinnon arvosanoista!
Jos on joko approbatur keskiarvona, niin suolakorppu käteen riittää, ja ei cumlauden papereillakaan vielä juhlita: joku perunamuusi jauhelihakastikkeella riittää. Eximialla tai laudaturilla voi jo pistää rahaa haisemaan, esim. viiniä, kaviaaria, lohta, ja suklaata kultapaperissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilut riippuvat ihan ylioppilastutkinnon arvosanoista!
Jos on joko approbatur keskiarvona, niin suolakorppu käteen riittää, ja ei cumlauden papereillakaan vielä juhlita: joku perunamuusi jauhelihakastikkeella riittää. Eximialla tai laudaturilla voi jo pistää rahaa haisemaan, esim. viiniä, kaviaaria, lohta, ja suklaata kultapaperissa.
Älä viitsi olla typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savukala pois, haju kääriytyy joka paikkaan ja joku voi olla allerginen kalalle.
Meillä saattaa olla lohirieskarullia eikä niitä jätetä pois sen takia, että joku EHKÄ on allerginen kalalle. Ei ainakaan kukaan niistä ole allerginen jonka tiedän juhliin tulevan. Jokaisen tarjottavan kohdalle laitan lapun mitä ne on.
Minä suunnittelen vasta sitten, kun on varmaa että saa lakin. Tilaan kakut yms niin ei mene ainakaan rahat hukkaan
Onneksi on pieni suku ja kutsutaan vaan kaikista läheisimmät. Eihän sitä tiedä, miten se korona jyllää yo-juhlien aikaan taas
Voileipäkakkua kannattaa tehdä reilusti, sillä se on yleensä tosi suosittua. Ja moni ottaa tosi reilun kokoisen palan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia ideoita, toivottavasti näistä löytyy apuja (en siis tarkoita, että näitä kaikkia pitäisi olla):
Suolaisia piiraita paria erilaista.
Yksi raikkaampi ja yksi ruokaisampi salaatti (esim. pasta- tai couscous-). Vaihtoehtoisesti ”salaattibuffa”, jossa raaka-aineet erikseen ja jokainen saa koota omansa.
Ruisnappeja, joiden päälle tahnamainen levite (esim. savuporo / kylmäsavulohi). Vaihtoehtoisesti saaristolaisleipäpalasia ja skagenröraa.
Wrap- tai rieskarullia, joista leikataan suupaloja.
Itsetehtyjä coctail-lihapyöryköitä, toimivat kylmänäkin.
Juustoja, viinirypäleitä, suolakeksejä. Parmankinkku-melonisuupaloja tai vastaavaa.
Kirsikkatomaatti-mozzarella-basilika -coktailtikkuja. Pikkuväelle myös ehkä nakki-viinirypäle-juustopalatikkuja tai vastaavia? Tai mikseikaikille? Hauska retroherkku!
Kylmäsavulohi-vuohenjuustotartaria saaristolaisleivällä! Ohje tartariin löytyy googlaamalla.
Nakki piiloja ala emmerdale.