”Ei voida ajatella, että kukaan ei saa Suomessa koskaan kuolla mihinkään", sanoo THL:n Salminen
Miksi rajoituksia puretaan, vaikka koronakuolemia kirjataan yhä kymmeniä viikossa? – ”Ei voida ajatella, että kukaan ei saa Suomessa koskaan kuolla mihinkään", sanoo THL:n Salminen: https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000008583714.html?share=89958…
Voi hyvää päivää taas tätä THL:n väkeä.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias keuhkosairautta sairastava riskiryhmäläinen. En tunne itseäni vielä vanhaksi tai valmiiksi kuolemaan, mutta ilmeisesti pitää yhteiskunnan puolesta. Toivottavasti Salminen vanhempana, ylipainoisena miehenä on valmis samaan.
Sinä voit itse vaikuttaa siihen sillä, että vältät kontakteja. Jos et vältä, niin se on ihan sinun oma valintasi.
En voi, ellen jää yhteiskunnan elätiksi. Se tosin alkaa nyt vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka vain vanhoja on kuollut koronaan? Alle 40-vuotiaita on kuollut 21, 40-50 -vuotiaita on kuollut 33. Viisi- ja kuusikymppisiä on kuollut yhteensä satoja. Nämä ovat työikäisiä ihmisiä. Joukossa on muutama lapsikin.
Enemmän kuin koronaan, työikäisiä kuolee kuhunkin näistä syistä jo enemmän kuin koronaan: alkoholikuolemat, tapaturmat, itsemurhat, sydän-ja verisuonisairaudet. Kaikki syyt sellaisia, joita voi ehkäistä. Millä perusteella koronan ennaltaehkäisy on tärkeämpää kuin em. syiden ehkäisy?
Noita kaikkiahan on ennaltaehkäisty jo vuosia ja vuosikymmeniä esim valistuksella alkoholin ja tupakan vaarallisuudesta sekä epäterveellisen ruokavalion ja liikkumattomuuden aiheuttamista haitoista. Lisäksi esim tupakansavulle altistuminen työpaikoilla ja julkisissa kulkuneuvoissa on estetty rajoituksin, kielloin ja lakipykälin.
Ei oikeasti voi olla ainuttakaan aikuista suomalaista joka ei olisi kuullut kuinka röökinpoltto tai alkoholin kanssa läträäminen vaarantaa terveyden tai kuinka ylipaino aiheuttaa erilaisia terveysmurheita. Tai että korkea verenpaine ja/tai kolesteroli ei ole hyvä juttu eikä korkea verensokerikaan ole varsinaisesti terveyttä edistävä tila.
Nuo on kuitenkin huonoja verrattavia koronaan, koska näillä omilla valinnoilla vaikuttaa lähinnä vain siihen omaan terveyteensä. Ne samaan aikaan kassajonossa olevan korissa olevat sipsit ja limut ei vaikuta toisten terveyteen eikä se kakkostyypin diabetes tartu jonottajasta toiseen. Sama juttu vaikka röökin ostamisen kanssa ja ihan itse se röökaaja sen keuhkoahtaumansa kanssa kärvistelee.
Toki noistakin tulee kuluja meille kaikille terveydenhuollon kautta aikanaan ja siksi voitaisiinkin nyt ottaa puheeksi sekin, että onko tuollaisten itseaiheutettujen terveysmurheiden hoitaminen yhteiskunnan vastuulla oleva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkä kirjataan tilastoihin korona-kuolemaksi.
Jos minulla todetaan korona maanantaina, ja hukun heikkoihin jäihin perjantaina, minut tilastoidaan koronaan kuolleeksi.
Olenko todella ainoa, jonka mielestä tämä on sairasta ja outoa?
Kuvitteletko olevan yleistä kuolla tapaturmaisesti kuukauden sisällä koronaan sairastumisesta?
Tapaturmainen kuolema taitaa olla jopa todennäköisempää kun se koronaan kuoleminen jos taudin saa. Ellei nyt hitto vieköön satu olemaan se yli 80 v.!!!
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan tässä jo pari vuotta ihmetelty, että Suomessa saa kuolla mihin tahansa paitsi koronaan. Sen varjolla saa yritykset mennä nurin, ja ihmiset menettää työnsä ja mitä vaan.
Edelleenkään kyse ei ollut niinkään kuolleista, vaan sairaanhoidon kantokyvystä.
Teholla koronan takia olleista 85-90% EI kuole. Eikä kuollut.
Keski-ikä teholla koronan takia olevilla 52-53v.
Rokotevastaiset ihan itse keskittyvät kuolleisiin ja pitävät kuolemaa ainoana haittana ja syynä ties mihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias keuhkosairautta sairastava riskiryhmäläinen. En tunne itseäni vielä vanhaksi tai valmiiksi kuolemaan, mutta ilmeisesti pitää yhteiskunnan puolesta. Toivottavasti Salminen vanhempana, ylipainoisena miehenä on valmis samaan.
Hyvin hyvin harva on valmis kuolemaan vaikka se olisi ihan ovella ja vaikka siihen olisi valmistauduttu pitkäänkin. Ei edes saattohoidossa ihminen sano, että NYT minä olen valmis kuolemaan. Ei, vaan toivoa pidetään yllä jopa siellä. Halutaan elää vielä yksi vuosi, yksi kk, edes huomiseen.
Sinulla kaiketi on jo 3 rokotetta jos olet riskiryhmää? Kukaan ei ole sinua kuolemalle nakkaamassa, vaan sanotaan vain, että enempää ei voida tehdä. Korona leviää nyt ja sinä voit suojautua parhaasi mukaan. Käytä ffp3-maskia. Äläkä vaan sano, että "en voi". Kaikki voi jos kyseessä on elämä ja kuolema. Syö D-vitamiinia, niistä on sairaalaan joutuneiden elimistössä ollut puute. Sinkkiä ja C-vitamiinia. Nuku riittävästi ja elä stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkä kirjataan tilastoihin korona-kuolemaksi.
Jos minulla todetaan korona maanantaina, ja hukun heikkoihin jäihin perjantaina, minut tilastoidaan koronaan kuolleeksi.
Olenko todella ainoa, jonka mielestä tämä on sairasta ja outoa?
Kuvitteletko olevan yleistä kuolla tapaturmaisesti kuukauden sisällä koronaan sairastumisesta?
Vastaa sinä: onko oikein tilastoida kaikki kuolemat koronakuolemaksi, jos syy oikeasti on joku muu? Vaikkapa kaatuminen kotona? Tai auton alle jäänti?
Lisää urbaanilegendaa ja rikkinäistä puhelinta.
Ei, ei tilastoida noin. THL:n sivuilla ihan ohjeitakin tähän.
Niitä ei tietenkään jaella, vaan sitä, kun Briteissä kaoottisemman jakson jälkeen käytiin tilastot uudestaan läpi ja varmistettiin kuolinsyyt ja tuhansien kuolleiden joukossa oli yksi quto-onnettomuuden uhri tilastoitu koronaan kuolleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin hyvin harva on valmis kuolemaan vaikka se olisi ihan ovella ja vaikka siihen olisi valmistauduttu pitkäänkin. Ei edes saattohoidossa ihminen sano, että NYT minä olen valmis kuolemaan. Ei, vaan toivoa pidetään yllä jopa siellä. Halutaan elää vielä yksi vuosi, yksi kk, edes huomiseen.
Sinulla kaiketi on jo 3 rokotetta jos olet riskiryhmää? Kukaan ei ole sinua kuolemalle nakkaamassa, vaan sanotaan vain, että enempää ei voida tehdä. Korona leviää nyt ja sinä voit suojautua parhaasi mukaan. Käytä ffp3-maskia. Äläkä vaan sano, että "en voi". Kaikki voi jos kyseessä on elämä ja kuolema. Syö D-vitamiinia, niistä on sairaalaan joutuneiden elimistössä ollut puute. Sinkkiä ja C-vitamiinia. Nuku riittävästi ja elä stressaa.
Täällähän juuri kehuttiin kuinka riskiryhmäläiset ovat jo valmiita kuolemaan ja suorastaan toivovat sitä. Väärin. Kyllä, kaikki luettelemasi asiat on kunnossa, enempää en voi tehdä, muuta kuin toivoa etten kuole ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun 2022 alussa oli 1592 koronaan kuollutta, joista 952 oli yli 80-vuotiaita. Kaikista koronaan kuolleista suurin osa oli monisairaita. Kuolemaan johtavan koronan riskitekijöitä ovat ikä, ylipaino, rokottamattomuus ja mies-sukupuoli.
Mun mielestä on luonnollista, että yli 80-vuotias kuolee.
Ihmisiä kuolee jatkuvasti Suomessa elintapasairauksiin eikä siitä ole tällaista haloota.
-
Minun mielestä taas 80-vuotias koronaan kuollut lähti aivan ennenaikaisesti. Eliniän odotteen kannalta hänellä olisi ollut lähes seitsemän (7) elinvuotta jäljellä.
-
Ei pidä paikkaansa. Ne 80-vuotiaat ovat syntyneet 1942 tai aiemmin. Heidän elinajanodotteensa on lyhyempi kuin 2020-luvulla syntyneillä.
-
Et näytä ymmärtävän termiä "eliniän odote" tässä asiayhteydessä.
Jos tänään 2.2.2022 olisi kuollut 80-vuotias nainen koronaan, olisi hänellä tilastokeskuksen elinajan odotelaskelman mukaisesti ollut keskimäärin lähes seitsemän vuotta elinaikaa jäljellä. Se on ihan eri asia kuin keskimääräinen elinikä. Ja tällä asialla taas ei ole pienintä tekemistä hänen syntymävuotensa kanssa.
ps. ennen vuotta 1942 syntyneet eivät ole 80-vuotiaita....
-Mikä onkaan oma tulkintasi tänää 2.2.2022 80-vuotta täytäneen naisen eliniän odotteelle?
-
Mutta siihen pitää valmistautua, että 80-vuotias kuolee todennäköisesti muutamassa vuodessa kuitenkin. Ihan teidän läheistenkin. Ei elämää voi tai pidä ikuisuuksiin venyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päälle 30-vuotias monisairas ja silti ymmärrän tuota lausuntoa. Montako kymmentä vuotta maailman pitää olla kiinni mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit itse vaikuttaa siihen sillä, että vältät kontakteja. Jos et vältä, niin se on ihan sinun oma valintasi.
En voi, ellen jää yhteiskunnan elätiksi. Se tosin alkaa nyt vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Niinhän ne on monet lomautetut ja irtisanotutkin työntekijät joutuneet yhteiskunnan eläteiksi. Vaikka eivät ole edes riskiryhmää. Mikä suurempi etuoikeus sinulla muka olisi saada tienata töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päälle 30-vuotias monisairas ja silti ymmärrän tuota lausuntoa. Montako kymmentä vuotta maailman pitää olla kiinni mielestäsi?
Minä en. Niin kauan kunnes saadaan toimiva rokote/lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin jo keväällä 2020 että maailma sekosi koska huomasi että keskimäärin yli 80-vuotiaat ihmiset kuolee.
Kaikille normaaleille, älykkäille ihmisille on ollut alusta asti selvää, että tää mummo-nuha niittää joiden on muuten aika ja syytä poistua geenipoolista. Muille, happivajaudessa eläjille ja demarijeesustelijoille tulee yllätyksenä että ihmisillä on jokaisella ennalta määrätty viimmeinen elossaolo päivä, ja sen jälkeen KULUUKIN jo ihan luontojaan kuolla pois. Sitä kutsutaan normaalien ihmisetn kesken luonnon kiertokuluksi, ja se toimii just kuten sen on tarkoituskin. Koko mummo-nuha jeesustelu ei ole, eikä ole ollutkaan mitään muuta kuin demarisyöpäläisten epätoivoista paskat housuissa haaristelua ja rimpuilua, pitää ne sen syöpäläissakin äänestäjät elossa ettei tulisi niille loisille noutaja lihapatojen äärestä, kun ainoat äänestäjät kuolisi pois.
On kuolleissa ollut keski-ikäisiäkin, mutta suurin osa kyllä riskiryhmäläisiä.
Suurin osa suomalaisista on sukupuolestaan riippumatta riskiryhmiin kuuluvia ihan jo pelkästään painonsa vuoksi.
Eivät nyt sentään aivan kaikki. On vielä meitä normaalipainoisiakin. Teholle covidin vuoksi joutuneita suurin osa on tosin ollut ylipainoisia, mutta heistä puolella BMI on ollut yli 30:ntä. Tämä oli kerrottiin Kuopion tehohoitoraportissa.
https://yle.fi/uutiset/3-10987800
Suomi tuskailee ylipainon kanssa – WHO:n tavoitteiden saavuttaminen näyttää vaikealta
THL viittaa FinTerveys 2017 -tutkimukseen , jonka mukaan yli 30-vuotiaista miehistä 72 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli vähintään ylipainoisia. Miehistä 26 prosenttia ja naisista 28 prosenttia oli lihavia.
Niin? Tuossa linkkaamassasi jutussakin juuri kerrottiin, että suurin osa suomalaisista on enemmän tai vähemmän ylipainoisia.
Missään ei sanottu että kaikki suomalaiset. Ei edes tuossa alkuperäisessä viestissä.
Ylipainon hoito on myös yksi keino vähentää vakavaa covid tautia, jos rokotteet eivät yksin riitä.
Totta. Jostain syystä siitä ei vaan täällä meillä ihmeemmin puhuta vieläkäänvaikka pelkkien extrakilojen todettiin jo keväällä -20 kasvattavan riskiä vakavalle tautimuodolle jopa enemmän kuin monen pitkäaikaissairauden.
Ketään ei tietenkään voi pakottaa laihduttamaan ja jokainen varmasti tietää ettei ylipaino ole terveydelle hyväksi ilman koronaakaan, mutta koska laihduttaminen on useimmiten vaikeaa niin tämä korona olisi voinut hyvinkin olla monelle vihdoin se syy, joka saa laihdutusmotivaation oikeasti kestämään pidempään kuin ensi viikkoon.
Eikä siitä ainakaan olisi mitään harmia ollut, että olisi kerrottu avoimesti kuinka jo bmi 30 on iso riskitekijä vakavan tautimuodon saamiseen ja että jos jotain haluaa itsensä suojaamiseksi itse tehdä, niin laihduttaminen on erittäin tehokas konsti. Tuohon painoindeksiin kun ei vaadita kun "vain" se pari-kolmekymmentä extrakiloa ja se löytyy tätä nykyä jo todella monelta suomalaiselta.
Täällä keskityttiin alusta asti lähinnä koronan vähättelyyn ja teholtaan kyseenalaisien rajoitusten keksimiseen sen sijaan, että tietoa olisi jaettu avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan tässä jo pari vuotta ihmetelty, että Suomessa saa kuolla mihin tahansa paitsi koronaan. Sen varjolla saa yritykset mennä nurin, ja ihmiset menettää työnsä ja mitä vaan.
Edelleenkään kyse ei ollut niinkään kuolleista, vaan sairaanhoidon kantokyvystä.
Teholla koronan takia olleista 85-90% EI kuole. Eikä kuollut.
Keski-ikä teholla koronan takia olevilla 52-53v.Rokotevastaiset ihan itse keskittyvät kuolleisiin ja pitävät kuolemaa ainoana haittana ja syynä ties mihin.
Se nyt vaan tuppaa menemään niin, että mitä enemmän sairaalahoitoa tarvitsevia on sitä enemmän tehohoidon potilaita on sitä enemmän kuolleita on. Yksinkertaistettuna noin.
Kaikkea mahdollista on yritetty keksiä, että rokottamattomia saataisiin syyllisiksi. Oli sitten kyse sairaaloiden kuormittumisesta, tehohoidon kuormittumisesta tai kuolleista.
Oli miten vaan, niin nyt teholla on kokonaista 37 ihmistä koronan takia. Vieläkö rokottamattomat kaatavat sairaanhoidon kantokyvyn? Laittakaas ne sairaanhoidon resurssit nyt kuntoon ja lopettakaa naurettava ihmisten syyllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne on monet lomautetut ja irtisanotutkin työntekijät joutuneet yhteiskunnan eläteiksi. Vaikka eivät ole edes riskiryhmää. Mikä suurempi etuoikeus sinulla muka olisi saada tienata töissä?
Ei mikään. Kivahan se olisi tietenkin olla välillä saamapuolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin lukea mediasta raportin, mitä siellä Helsingin koronasairaalassa oikeasti tapahtuu. Pääseekö sieltä kukaan elävänä pois.
Entä onko tehohoitoon otettavien kriteerejä tiukennettu. Eli sen avulla tehohoito vähentynyt?
42 kuollutta KOKO MAASSA. HUS-alueellakin on muitakin sairaaloita, joissa koronapotilaita ja osahan ei koskaan päädy sairaalaan, vaan kuolee hoitokodissa tai kotona.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että koronaan kuoltaisiin vain yhdessä sairaalassa?
Missä ihmiset kuolivat, kun tuota ei ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän juuri kehuttiin kuinka riskiryhmäläiset ovat jo valmiita kuolemaan ja suorastaan toivovat sitä. Väärin. Kyllä, kaikki luettelemasi asiat on kunnossa, enempää en voi tehdä, muuta kuin toivoa etten kuole ennenaikaisesti.
Hyvä, että asiat on kunnossa ja olet tehnyt kaikkesi. Siispä et muuta voi, kuten ei yhteiskuntakaan voi enempää. Mutta älä murehdi, tämä nyt jylläävä omikron ei ole keuhkoille niin vaarallinen versio. Uskon, että selviät hengissä. Ja oikeasti, henkinen hyvinvointi vaikuttaa todella paljon myös fyysiseen vointiin. Stressi saa kropan tulehdustilaan ja silloin on vaikea vastustaa sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koronaan sairastuneet ja koronassa nyt olevat ystäväni, tuttavani, työtoverini - kaikki ovat rokotettuja. Ehkä se rokote aiheuttaa koronaa?
No kun nykyään kaikki ovat rokotettuja. Mutta rokote yleensä suojaa vakavammalta muodolta.
Näinhän meille sanotaan, mutta onko asia oikeasti noin? En ole millään tavalla salaliittouskovainen, mutta herää vain kysymyksiä mieleen, että miksi rokotteet eivät meitä pelastaneetkaan, miksi niitä tarvii 3, jotta tauti olisi _edes vähemmän vakava_? Miksi korona leviää hurjasti samaan tahtiin kun rokotteita tuutataan ihmisiin? Kysyn vaan, että onko tässä nyt vain sokeasti luotettu rokotteisiin, joista ei oikeasti ole apua?
No mutta ainakin niiden avulla saadaan nyt yhteiskunta auki. Ja teidän nyt vain täytyisi olla luottavaisin mielin, että olette suojassa, koska on rokotettu. Minä voin epäillä mitä epäilen ihan omassa rauhassa.
-
"miksi rokotteet eivät meitä pelastaneetkaan, miksi niitä tarvii 3, jotta tauti olisi _edes vähemmän vakava_?"
-
Et siis ole kuullut lainkaan Delta- ja Omikronvarianteista?
Sinulle vielä:
"Koronarokotteen tärkein tehtävä on suojata taudin vakavalta ja jopa kuolemaan johtavalta muodolta. Sen asian nykyrokotteet hoitavat erinomaisesti. Yleisesti ottaen koronarokotteiden teho sitä alkuperäistä varianttia vastaan oli fantastisen hyvä. Sitä alkuperäistä, mitä vastaan ne oli suunniteltu. Ja kuten tunnettua, viruksen luontainen ja ikiaikainen luonne on muuntautua ja uutta virusta vastaan tarvitaan uusi rokote, silloin kun muunnos sen vaatii."
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesti pari vuotta tajuta tämä puhallus. Olen pettynyt Suomenkin kansaan. Missään vaiheessa kuolemat ja tehohoidot eivät ole olleet kovinkaan merkittäviä kausi-influenssaan nähden. Ei silloinkaan, vaikka olisikin pahempi, koska kuitenkin laantuu ja pitkällä tähtäimellä ei vakavaa. Tämä korona on kuin lentokoneonnettomuudet. Paljon kuolee, jos kuolee, mutta kuitenkin vähemmän liikennemäärään nähden.
Samaa mieltä, mutta itse pidän tärkeänä tekijänä kriisin älyttömälle liioittelulle sitä, että se tuli Euroopassa ensiksi Italiaan. Ihmiset eivät tajua sitä draaman määrää, minkä italialaiset saa väännettyä ihan mistä vaan. Sanon tämän kaikella kunnioituksella ja tunnen monia ihania italialaisia, mutta mitään järjen jättiläisiä he eivät ole.
-
"Ihmiset eivät tajua sitä draaman määrää, minkä italialaiset saa väännettyä ihan mistä vaan."
-
Tietämättömyydestä kumpuaa kuvottavia kommentteja. Kuten edellinen kirjoittaja sen asian todisti.
Edellinen pölvästi voisi googlettaa ensin vaikka "Bergamo coronavirus death toll " ja mennä sen jälkeen nurkkaan häpeemään.
-
https://www.nytimes.com/2020/11/29/world/europe/coronavirus-bergamo-ita…
Milloin kukaan älykäs on uskonut Italian tai Kreikan tilastoja? Ei kannata uskoa, niitä sorvaillaan juuri sellaisiksi kun ne halutaan.
Aivan kuten Kreikan liittyessä EU:hun, koko tilastointi oli puppua ja käpälöituä.
Nyt Italia on saamassa suurimmat EU korvaukset, Suomikin jo ehti 6 miljardia lähettää pottiin.
Eikö muilla raksuta yhtään, miksi tilastoja viitataan ja väärennetään?
Suomalaiset ovat naiiveja ja sinisilmäisiä hölmöjä, aina vain vaikka kuinka siitä yritetään varoittaa.
Ei pidä paikkaansa. Ne 80-vuotiaat ovat syntyneet 1942 tai aiemmin. Heidän elinajanodotteensa on lyhyempi kuin 2020-luvulla syntyneillä.