”Ei voida ajatella, että kukaan ei saa Suomessa koskaan kuolla mihinkään", sanoo THL:n Salminen
Miksi rajoituksia puretaan, vaikka koronakuolemia kirjataan yhä kymmeniä viikossa? – ”Ei voida ajatella, että kukaan ei saa Suomessa koskaan kuolla mihinkään", sanoo THL:n Salminen: https://www.aamulehti.fi/koronavirus/art-2000008583714.html?share=89958…
Voi hyvää päivää taas tätä THL:n väkeä.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun 2022 alussa oli 1592 koronaan kuollutta, joista 952 oli yli 80-vuotiaita. Kaikista koronaan kuolleista suurin osa oli monisairaita. Kuolemaan johtavan koronan riskitekijöitä ovat ikä, ylipaino, rokottamattomuus ja mies-sukupuoli.
Mun mielestä on luonnollista, että yli 80-vuotias kuolee.
Ihmisiä kuolee jatkuvasti Suomessa elintapasairauksiin eikä siitä ole tällaista haloota.
-
Minun mielestä taas 80-vuotias koronaan kuollut lähti aivan ennenaikaisesti. Eliniän odotteen kannalta hänellä olisi ollut lähes seitsemän (7) elinvuotta jäljellä.
-
Ei pidä paikkaansa. Ne 80-vuotiaat ovat syntyneet 1942 tai aiemmin. Heidän elinajanodotteensa on lyhyempi kuin 2020-luvulla syntyneillä.
-
Et näytä ymmärtävän termiä "eliniän odote" tässä asiayhteydessä.
Jos tänään 2.2.2022 olisi kuollut 80-vuotias nainen koronaan, olisi hänellä tilastokeskuksen elinajan odotelaskelman mukaisesti ollut keskimäärin lähes seitsemän vuotta elinaikaa jäljellä. Se on ihan eri asia kuin keskimääräinen elinikä. Ja tällä asialla taas ei ole pienintä tekemistä hänen syntymävuotensa kanssa.
ps. ennen vuotta 1942 syntyneet eivät ole 80-vuotiaita....
-Mikä onkaan oma tulkintasi tänää 2.2.2022 80-vuotta täytäneen naisen eliniän odotteelle?
-
Lähde/linkki josta tempaisit nuo luvut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias keuhkosairautta sairastava riskiryhmäläinen. En tunne itseäni vielä vanhaksi tai valmiiksi kuolemaan, mutta ilmeisesti pitää yhteiskunnan puolesta. Toivottavasti Salminen vanhempana, ylipainoisena miehenä on valmis samaan.
Sinä voit itse vaikuttaa siihen sillä, että vältät kontakteja. Jos et vältä, niin se on ihan sinun oma valintasi.
En voi, ellen jää yhteiskunnan elätiksi. Se tosin alkaa nyt vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Niinhän ne on monet lomautetut ja irtisanotutkin työntekijät joutuneet yhteiskunnan eläteiksi. Vaikka eivät ole edes riskiryhmää. Mikä suurempi etuoikeus sinulla muka olisi saada tienata töissä?
Ei mikään. Kivahan se olisi tietenkin olla välillä saamapuolellakin.
Noniin. Siinähän se on ongelman ratkaisu. Rajoituksia rakastavat riskiryhmäläiset pysykööt omissa oloissaan kotonaan poissa muiden "tieltä", ja muut saavat jatkaa elämää normaalisti niin kuin ennenkin. Maailma jatkaa menoaan, joko riskiryhmäläisten kanssa tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkä kirjataan tilastoihin korona-kuolemaksi.
Jos minulla todetaan korona maanantaina, ja hukun heikkoihin jäihin perjantaina, minut tilastoidaan koronaan kuolleeksi.
Olenko todella ainoa, jonka mielestä tämä on sairasta ja outoa?
Kuvitteletko olevan yleistä kuolla tapaturmaisesti kuukauden sisällä koronaan sairastumisesta?
Vastaa sinä: onko oikein tilastoida kaikki kuolemat koronakuolemaksi, jos syy oikeasti on joku muu? Vaikkapa kaatuminen kotona? Tai auton alle jäänti?
Lisää urbaanilegendaa ja rikkinäistä puhelinta.
Ei, ei tilastoida noin. THL:n sivuilla ihan ohjeitakin tähän.
Niitä ei tietenkään jaella, vaan sitä, kun Briteissä kaoottisemman jakson jälkeen käytiin tilastot uudestaan läpi ja varmistettiin kuolinsyyt ja tuhansien kuolleiden joukossa oli yksi quto-onnettomuuden uhri tilastoitu koronaan kuolleeksi.
Jep. Sen sijaan sellaista joka sinnittelee koronansa kanssa yli 30 vrk tartunnan toteamisesta ei lasketa enää koronaan kuolleeksi.
Eikä lasketa myöskään sellaista joka kuolee ilman minkäänlaista koronatestitulosta vaikka kotonaan veritulppaan. Tai on saanut koronatestistä (valheellisen) negan 3 vkoa sitten.
Koronaa ei testata ruumiinavauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla todetaan korona maanantaina, ja hukun heikkoihin jäihin perjantaina, minut tilastoidaan koronaan kuolleeksi.
Et ole ainoa, jonka mielestä tuo on outoa, mutta vielä oudompaa on se, että rokotteiden kohdalla ei noudateta samaa laskentamenetelmää. Eli koronassa lasketaan suvereenisti kaikki taudin saaneet koronaan kuolleiksi, jos kuolevat, mutta rokotteiden kohdalla ei lasketa rokotteeseen kuolleeksi vaikka syy-yhteys ja aikajänne olisi tismalleen sama.
"Kuolemantapauksissa haittavaikutusilmoituksen tekeminen ei tarkoita syy-seuraussuhdetta rokotteen ja kuoleman välillä. Fimeaan on 11.1.2022 mennessä tullut 148 koronarokotuksiin liittyvää haittavaikutusilmoitusta, joissa kerrotaan potilaan menehtyneen. 13 potilaista oli saanut Spikevaxin, 20 Vaxzevrian ja loput Comirnatyn.
Ajallinen yhteys rokotuksen ja kuoleman välillä ei tarkoita, että rokotuksella ja kuolemalla olisi syy-yhteys."
Jos ihmisellä on tauti, positiivinen testitulos, tyypilliset oireet ja keuhkomuutokset, niin millä perusteella kuolema keuhkojen oettäessä ei ole syy-seuraussuhde?
Nimenomaan Fimeaan voi ilmoittaa kuka tahansa minkä tahansa EPÄILEMÄNSÄ haitan, joka tutkitaan ja varmennetaan, onko syy-seuraussuhteinen rokotehaitta vai ei.
Fimea tilastoi ILMOITETUT EPÄILYT, ei varmennettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on helppo puhua siitä, että iäkkäiden ihmisten on joskus kuoltava, kun eivät itse ole vielä iäkkäitä.
Mutta kyllä teilläkin ääni muuttuu, kun olette itse ikäihmisiä ja sitten alkaakin valitus kaikesta, kun eivät ihmiset välitä jne jne jne.
Ihmiset ovat itsekkäitä.
Ei muutu. Et voi olla noin kuolemanpelkoinen. Jos elän 80 vuotiaaksi niin olen jo jatkoajalla. Kenenkään ei tarvitse minun takiani siinä vaiheessa elämäänsä naftaliiniin laittaa kun ei tarvitse nytkään kun olen 44v.
Äitini on samanlainen. Koskaan ei ole varmaan kuolevaisuuttaan käsitellyt ja muutenkin täysi pelkuri kaikessa. Perusboomeri siis. Kyllähän kaikkien pitäisi tiedostaa että kuolema voi tulla minkäikäisenä tahansa ja hyväksyä se, eikä paisuttaa sitä omaa egoaan tuollaiseen pisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias keuhkosairautta sairastava riskiryhmäläinen. En tunne itseäni vielä vanhaksi tai valmiiksi kuolemaan, mutta ilmeisesti pitää yhteiskunnan puolesta. Toivottavasti Salminen vanhempana, ylipainoisena miehenä on valmis samaan.
Sinä voit itse vaikuttaa siihen sillä, että vältät kontakteja. Jos et vältä, niin se on ihan sinun oma valintasi.
En voi, ellen jää yhteiskunnan elätiksi. Se tosin alkaa nyt vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.
Niinhän ne on monet lomautetut ja irtisanotutkin työntekijät joutuneet yhteiskunnan eläteiksi. Vaikka eivät ole edes riskiryhmää. Mikä suurempi etuoikeus sinulla muka olisi saada tienata töissä?
Noniin. Siinähän se on ongelman ratkaisu. Rajoituksia rakastavat riskiryhmäläiset pysykööt omissa oloissaan kotonaan poissa muiden "tieltä", ja muut saavat jatkaa elämää normaalisti niin kuin ennenkin. Maailma jatkaa menoaan, joko riskiryhmäläisten kanssa tai ilman.
Tätä on jo ehdotettu tälläkin palstalla monesti jo joskus vuosi sitten. Aina hirveä huuto ja rokottamattomien syyllistäminen, että kaikki pitää sulkea ja kukaan ei saa käydä missään. Syy: Ettei riskiryhmäläinen tuntisi oloaan turvattomaksi. Tapahtuma-ala ja ravintola-ala ovat esimerkiksi uhranneet jo kaksi vuotta elinkeinonsa sen takia, että riskiryhmäläisillä olisi hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun 2022 alussa oli 1592 koronaan kuollutta, joista 952 oli yli 80-vuotiaita. Kaikista koronaan kuolleista suurin osa oli monisairaita. Kuolemaan johtavan koronan riskitekijöitä ovat ikä, ylipaino, rokottamattomuus ja mies-sukupuoli.
Ihmisiä kuolee jatkuvasti Suomessa elintapasairauksiin eikä siitä ole tällaista haloota.
-
Minun mielestä taas 80-vuotias koronaan kuollut lähti aivan ennenaikaisesti. Eliniän odotteen kannalta hänellä olisi ollut lähes seitsemän (7) elinvuotta jäljellä.
-
Ei pidä paikkaansa. Ne 80-vuotiaat ovat syntyneet 1942 tai aiemmin. Heidän elinajanodotteensa on lyhyempi kuin 2020-luvulla syntyneillä.
-
Jos tänään 2.2.2022 olisi kuollut 80-vuotias nainen koronaan, olisi hänellä tilastokeskuksen elinajan odotelaskelman mukaisesti ollut keskimäärin lähes seitsemän vuotta elinaikaa jäljellä. Se on ihan eri asia kuin keskimääräinen elinikä. Ja tällä asialla taas ei ole pienintä tekemistä hänen syntymävuotensa kanssa.
-Mikä onkaan oma tulkintasi tänää 2.2.2022 80-vuotta täytäneen naisen eliniän odotteelle?
-
-
Laskuri on linkissä. Haluatko/tarvitsetkoopastusta sen käyttämiseen?
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin jo keväällä 2020 että maailma sekosi koska huomasi että keskimäärin yli 80-vuotiaat ihmiset kuolee.
Kaikille normaaleille, älykkäille ihmisille on ollut alusta asti selvää, että tää mummo-nuha niittää joiden on muuten aika ja syytä poistua geenipoolista. Muille, happivajaudessa eläjille ja demarijeesustelijoille tulee yllätyksenä että ihmisillä on jokaisella ennalta määrätty viimmeinen elossaolo päivä, ja sen jälkeen KULUUKIN jo ihan luontojaan kuolla pois. Sitä kutsutaan normaalien ihmisetn kesken luonnon kiertokuluksi, ja se toimii just kuten sen on tarkoituskin. Koko mummo-nuha jeesustelu ei ole, eikä ole ollutkaan mitään muuta kuin demarisyöpäläisten epätoivoista paskat housuissa haaristelua ja rimpuilua, pitää ne sen syöpäläissakin äänestäjät elossa ettei tulisi niille loisille noutaja lihapatojen äärestä, kun ainoat äänestäjät kuolisi pois.
On kuolleissa ollut keski-ikäisiäkin, mutta suurin osa kyllä riskiryhmäläisiä.
Suurin osa suomalaisista on sukupuolestaan riippumatta riskiryhmiin kuuluvia ihan jo pelkästään painonsa vuoksi.
Eivät nyt sentään aivan kaikki. On vielä meitä normaalipainoisiakin. Teholle covidin vuoksi joutuneita suurin osa on tosin ollut ylipainoisia, mutta heistä puolella BMI on ollut yli 30:ntä. Tämä oli kerrottiin Kuopion tehohoitoraportissa.
https://yle.fi/uutiset/3-10987800
Suomi tuskailee ylipainon kanssa – WHO:n tavoitteiden saavuttaminen näyttää vaikealta
THL viittaa FinTerveys 2017 -tutkimukseen , jonka mukaan yli 30-vuotiaista miehistä 72 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli vähintään ylipainoisia. Miehistä 26 prosenttia ja naisista 28 prosenttia oli lihavia.
Niin? Tuossa linkkaamassasi jutussakin juuri kerrottiin, että suurin osa suomalaisista on enemmän tai vähemmän ylipainoisia.
Missään ei sanottu että kaikki suomalaiset. Ei edes tuossa alkuperäisessä viestissä.
Ylipainon hoito on myös yksi keino vähentää vakavaa covid tautia, jos rokotteet eivät yksin riitä.
Totta. Jostain syystä siitä ei vaan täällä meillä ihmeemmin puhuta vieläkäänvaikka pelkkien extrakilojen todettiin jo keväällä -20 kasvattavan riskiä vakavalle tautimuodolle jopa enemmän kuin monen pitkäaikaissairauden.
Ketään ei tietenkään voi pakottaa laihduttamaan ja jokainen varmasti tietää ettei ylipaino ole terveydelle hyväksi ilman koronaakaan, mutta koska laihduttaminen on useimmiten vaikeaa niin tämä korona olisi voinut hyvinkin olla monelle vihdoin se syy, joka saa laihdutusmotivaation oikeasti kestämään pidempään kuin ensi viikkoon.
Eikä siitä ainakaan olisi mitään harmia ollut, että olisi kerrottu avoimesti kuinka jo bmi 30 on iso riskitekijä vakavan tautimuodon saamiseen ja että jos jotain haluaa itsensä suojaamiseksi itse tehdä, niin laihduttaminen on erittäin tehokas konsti. Tuohon painoindeksiin kun ei vaadita kun "vain" se pari-kolmekymmentä extrakiloa ja se löytyy tätä nykyä jo todella monelta suomalaiselta.
Täällä keskityttiin alusta asti lähinnä koronan vähättelyyn ja teholtaan kyseenalaisien rajoitusten keksimiseen sen sijaan, että tietoa olisi jaettu avoimesti.
Mä seurasin jo keväällä 2020 ylipainoon liittyviä uutisia maailmalta ja päätin alkaa laihduttaa. Koska mulla on ollut etätyömahdollisuus ja siten olen voinut olla aika hyvin eristyksissä, ei laihtumisellani ollut kiirettä. Ylipainoa mulla oli maaliskuussa 21 kiloa ja nyt on enää 3 kiloa. Ainoa, mitä olen laihtumisen vuoksi tehnyt, on annoskokojen pienentäminen ja syöminen 5 kertaa päivässä siten, etten ole ateriaa aloittaessani vielä nälkäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koronaan sairastuneet ja koronassa nyt olevat ystäväni, tuttavani, työtoverini - kaikki ovat rokotettuja. Ehkä se rokote aiheuttaa koronaa?
No kun nykyään kaikki ovat rokotettuja. Mutta rokote yleensä suojaa vakavammalta muodolta.
Näinhän meille sanotaan, mutta onko asia oikeasti noin? En ole millään tavalla salaliittouskovainen, mutta herää vain kysymyksiä mieleen, että miksi rokotteet eivät meitä pelastaneetkaan, miksi niitä tarvii 3, jotta tauti olisi _edes vähemmän vakava_? Miksi korona leviää hurjasti samaan tahtiin kun rokotteita tuutataan ihmisiin? Kysyn vaan, että onko tässä nyt vain sokeasti luotettu rokotteisiin, joista ei oikeasti ole apua?
No mutta ainakin niiden avulla saadaan nyt yhteiskunta auki. Ja teidän nyt vain täytyisi olla luottavaisin mielin, että olette suojassa, koska on rokotettu. Minä voin epäillä mitä epäilen ihan omassa rauhassa.
-
"miksi rokotteet eivät meitä pelastaneetkaan, miksi niitä tarvii 3, jotta tauti olisi _edes vähemmän vakava_?"
-
Et siis ole kuullut lainkaan Delta- ja Omikronvarianteista?
Sinulle vielä:
"Koronarokotteen tärkein tehtävä on suojata taudin vakavalta ja jopa kuolemaan johtavalta muodolta. Sen asian nykyrokotteet hoitavat erinomaisesti. Yleisesti ottaen koronarokotteiden teho sitä alkuperäistä varianttia vastaan oli fantastisen hyvä. Sitä alkuperäistä, mitä vastaan ne oli suunniteltu. Ja kuten tunnettua, viruksen luontainen ja ikiaikainen luonne on muuntautua ja uutta virusta vastaan tarvitaan uusi rokote, silloin kun muunnos sen vaatii."
-
Sinäkin olet kuin sammakko keitinvedessä. Et huomaa kuinka tilanne muuttuu ja nyt sinusta on aivan normaalia, että rokotteita tarvitsee 3. Ensin oli 1 ja sitten 2 ja nyt 3, mutta sekään ei riitä. Täällä ihmiset on ihan kauhusta kankeita, kun on 3 rokotetta ja pitäisi yhteiskunta avata. Eikö niiden pitäisi nyt antaa turvaa? Eikö kaikki vanhukset ja riskiryhmäläiset ole jo täysin rokotettuja? Mitä tässä pelätään?
Rokottamattomat voisivat allekirjoittaa sopimuksen, että jos joutuvat sairaalaan koronan takia, he maksavat hoitokulunsa itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
-
Sivusta, mitähän ihmettä näillä eliniänodotteilla on nyt tekemistä yksittäisen kuoleman kanssa? Moneen tautiin kuolee vanhoja ihmisiä. Moni heistä on sellaisessa kunnossa, että jos eivät kuole yhteen tautiin, niin kuolevat toiseen. Ei se tarkoita, että yksittäisellä ihmisellä olisi satavarmasti 7 vuotta auvoista elämää edessään, ja vain korona voi sen estää. Hän voisi kuolla puolen vuoden päästä vaikka influenssaan tai johonkin muuhun.
-
Sinä sieltä sivusta, mikä on sinun käsityksesi mukaan tänään 2.2.2022 80-vuotta täyttävän naisen keskimääräinen eliniänodote?
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko olevan yleistä kuolla tapaturmaisesti kuukauden sisällä koronaan sairastumisesta?
Vastaa sinä: onko oikein tilastoida kaikki kuolemat koronakuolemaksi, jos syy oikeasti on joku muu? Vaikkapa kaatuminen kotona? Tai auton alle jäänti?
Lisää urbaanilegendaa ja rikkinäistä puhelinta.
Ei, ei tilastoida noin. THL:n sivuilla ihan ohjeitakin tähän.
Niitä ei tietenkään jaella, vaan sitä, kun Briteissä kaoottisemman jakson jälkeen käytiin tilastot uudestaan läpi ja varmistettiin kuolinsyyt ja tuhansien kuolleiden joukossa oli yksi quto-onnettomuuden uhri tilastoitu koronaan kuolleeksi.
Jep. Sen sijaan sellaista joka sinnittelee koronansa kanssa yli 30 vrk tartunnan toteamisesta ei lasketa enää koronaan kuolleeksi.
Eikä lasketa myöskään sellaista joka kuolee ilman minkäänlaista koronatestitulosta vaikka kotonaan veritulppaan. Tai on saanut koronatestistä (valheellisen) negan 3 vkoa sitten.
Koronaa ei testata ruumiinavauksessa.
Jos on oireita 30vrk tartunnasta, niin tällöin on sairaalassa tai teholla, jos vakavampia.
Lieväoireiset ei kuolla kuosahda 30vrk jälkeen, sairaalaan joudutaan keskimäärin 7-12vrk tartunnasta.
Keskimääräinen tehohoitoaika on 11vrk. Joillakin ollut 2-4 vkoa.
Nämä 10-20vrk teholla olleet, joilla siis 3-4vkoa tartunnasta ovat riskissä kuolla.
Veritulppa eli esimkeuhkoembolia tai sydäninfarkti voidaan merkitä ensisijaiseksi kuolinsyyksi ja korona myötävaikuttaneeksi tekijäksi.
Mutta kyllähän nyt bitchutessa oppinsa ammentaneet amis'lekurit' tietää paremmin ja varmemmin kuin esim.patologit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koronaan sairastuneet ja koronassa nyt olevat ystäväni, tuttavani, työtoverini - kaikki ovat rokotettuja. Ehkä se rokote aiheuttaa koronaa?
No kun nykyään kaikki ovat rokotettuja. Mutta rokote yleensä suojaa vakavammalta muodolta.
Näinhän meille sanotaan, mutta onko asia oikeasti noin? En ole millään tavalla salaliittouskovainen, mutta herää vain kysymyksiä mieleen, että miksi rokotteet eivät meitä pelastaneetkaan, miksi niitä tarvii 3, jotta tauti olisi _edes vähemmän vakava_? Miksi korona leviää hurjasti samaan tahtiin kun rokotteita tuutataan ihmisiin? Kysyn vaan, että onko tässä nyt vain sokeasti luotettu rokotteisiin, joista ei oikeasti ole apua?
No mutta ainakin niiden avulla saadaan nyt yhteiskunta auki. Ja teidän nyt vain täytyisi olla luottavaisin mielin, että olette suojassa, koska on rokotettu. Minä voin epäillä mitä epäilen ihan omassa rauhassa.
-
"miksi rokotteet eivät meitä pelastaneetkaan, miksi niitä tarvii 3, jotta tauti olisi _edes vähemmän vakava_?"
-
Et siis ole kuullut lainkaan Delta- ja Omikronvarianteista?
Sinulle vielä:
"Koronarokotteen tärkein tehtävä on suojata taudin vakavalta ja jopa kuolemaan johtavalta muodolta. Sen asian nykyrokotteet hoitavat erinomaisesti. Yleisesti ottaen koronarokotteiden teho sitä alkuperäistä varianttia vastaan oli fantastisen hyvä. Sitä alkuperäistä, mitä vastaan ne oli suunniteltu. Ja kuten tunnettua, viruksen luontainen ja ikiaikainen luonne on muuntautua ja uutta virusta vastaan tarvitaan uusi rokote, silloin kun muunnos sen vaatii."
-
Sinäkin olet kuin sammakko keitinvedessä. Et huomaa kuinka tilanne muuttuu ja nyt sinusta on aivan normaalia, että rokotteita tarvitsee 3. Ensin oli 1 ja sitten 2 ja nyt 3, mutta sekään ei riitä. Täällä ihmiset on ihan kauhusta kankeita, kun on 3 rokotetta ja pitäisi yhteiskunta avata. Eikö niiden pitäisi nyt antaa turvaa? Eikö kaikki vanhukset ja riskiryhmäläiset ole jo täysin rokotettuja? Mitä tässä pelätään?
Näyttää menevän niin, että mitä enemmän rokotteita ihmisellä on ja mitä enemmän syyllistää rokottamattomia sitä enemmän vaatii myös rajoituksia ja ihmisten eristäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
-
-
Laskuri on linkissä. Haluatko/tarvitsetkoopastusta sen käyttämiseen?
-
Eliniän odote ei ole mikään "takuuikä". Osa kuolee ennen sitä, osa myöhemmin. Eikä se huomioi kunkin yksilöllisiä riskitekijöitä koronan suhteen, joten siinä suhteessa ei ole tähän sopivin vertailuluku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on jo ehdotettu tälläkin palstalla monesti jo joskus vuosi sitten. Aina hirveä huuto ja rokottamattomien syyllistäminen, että kaikki pitää sulkea ja kukaan ei saa käydä missään. Syy: Ettei riskiryhmäläinen tuntisi oloaan turvattomaksi. Tapahtuma-ala ja ravintola-ala ovat esimerkiksi uhranneet jo kaksi vuotta elinkeinonsa sen takia, että riskiryhmäläisillä olisi hyvä olla.
Mutta sekään ei ole luonnollisesti kelvannut. Vaan koko ajan on huudettu, että pitäisi tehdä enemmän ja pitäisi rajoittaa enemmän. Kun mikään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
-
Sivusta, mitähän ihmettä näillä eliniänodotteilla on nyt tekemistä yksittäisen kuoleman kanssa? Moneen tautiin kuolee vanhoja ihmisiä. Moni heistä on sellaisessa kunnossa, että jos eivät kuole yhteen tautiin, niin kuolevat toiseen. Ei se tarkoita, että yksittäisellä ihmisellä olisi satavarmasti 7 vuotta auvoista elämää edessään, ja vain korona voi sen estää. Hän voisi kuolla puolen vuoden päästä vaikka influenssaan tai johonkin muuhun.
Näinpä ja jos ei johonkin kuole muuten, niin dementia tulee ja minuus katoaa ja kuolee vuoteeseen vaipoissa ensin maattuaan. Kukaan ei elä ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu töissä sen näkee, että vanha ihminen ei saa kuolla. Hengissä roikotetaan tipan nokassa viimeiseen asti. Joko omaisten vaatimuksesta tai sitten ihan lääkärin. Miksi sitä sais koronaankaan kuolla kun ei saa muutenkaan.
Tästähän oli juttu ilta-sanomissa kun jo eläkkeellä olevat lapset 65+ ikäiset eivät hyväksy vanhempiensa 85+ kuolemaa. Kyllä on nykyihmiset pihalla kuin lumiukot.
Miksi pitäisi hyväksyä kohdeksankymppisen turha kuolema.
Siis kuolema, joka olisi voitu estää.
Ei ollut kysymys pelkästään koronasta vaan halutaan tehottomia hoitoja ja kallusta tehohoitoa jolla pitkitetään kuolemaa max. 3kuukautta jne.
Jos kalliilla hoidolla saadaan pitkitettyä jonkun elämää 3 kuukautta, niin minusta se on silti sen arvoista. (Nimittäin kukaan ei oikeasti tiedä, tuleeko pidennys kestämään 3 kk vai vuoden)
Kaikkia tulee hoitaa, jotka siitä hoidosta edes vähän hyötyvät. Muu on sitä maailman sodan saksalaista tyyliä.
Eikä ole hyvä, jos se elämä on sitä sängyssä makaamista ja keinotekoista elämän ylläpitämistä. Ei todellakaan. Harva ihminen sellaista oikeasti edes haluaa, varsinkaan iäkkäistä. Kuolema on täysin luonnollinen asia ja sen kohtaa ihan jokainen ennemmin tai myöhemmin, vaikka kuin ihminen yrittäisi leikkiä Jumalaa.
Erikoinen tapa ajatella, että hoidosta hyötynyt ihminen jäisi aina sängyssä makaavaksi.
Tai että koronaan kuolleet on olleet sängyssä makaavia vanhuksia joiden elämää on tähän asti vain keinotekoisesti ylläpidetty vaikka he olisivat halunneet itse jo pois vuosia sitten.
Kai tuo on sitä valheellisen turvallisuudentunteen hakemista selittää asiat itselle mieluisaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
-
-
-
Sinä sieltä sivusta, mikä on sinun käsityksesi mukaan tänään 2.2.2022 80-vuotta täyttävän naisen keskimääräinen eliniänodote?
-
En jaksa edes tarkistaa. Uskon, että se on siellä jossain 86v tienoilla keskimäärin. Yksilön kannalta se on aivan sama, jos sattuu olemaan ns. heikossa hapessa. Siinä ei keskiarvot silloin auta, kun henki lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päälle 30-vuotias monisairas ja silti ymmärrän tuota lausuntoa. Montako kymmentä vuotta maailman pitää olla kiinni mielestäsi?
Minä en. Niin kauan kunnes saadaan toimiva rokote/lääke.
Virus on tyypiltään sellainen, että mikään lääke tai rokote ei tule IKINÄ pelastamaan kaikkia. Haluat siis, että maailma on säpissä kunnes olet saanut elää 90-vuotiaaksi ja kuolet rauhallisesti unessa? Siihen on aika pitkä aika. Jos olet kroonisesti sairas, kannattaa totutella siihen, että tuskin elät yhtä pitkään kuin terveet ihmiset ja että elämäsi ei ole yhtä helppoa. Kannattaa käsitellä se sairaus ja sen aiheuttamat muutokset elämääsi.