Miten pitkää koulumatkaa kela voi velvoittaa kulkemaan?
En saanut asuntoa opiskelupaikkakunnalta 380km päästä ja kela lakkautti työmarkkinatuen perustelulla:
"Hakija ei ole aloittanut opiskelua. Hakijan ilmoittamaa syytä (ei saanut asuntoa opiskelupaikkakunnalta) ei voida pitää hyväksyttävänä perusteluna."
Junalla olisi mahdollista päästä jos lähtisin klo 4.40 (+3km kävelyä asemalle) Ja silti myöhästyisin koulusta tunnin.
Kommentit (45)
Siinä on Lahden vuokra-asunnot, ekat 48 kappaletta.....
Ei ole todellista, ap.
Ehkäpä on vain hyvä ettet päässyt opiskelemaan, tosta touhusta ei voi tulla mitään. Miten voi olla noin avuton ihminen?!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:58"]
Ja tutkit myös lähikunnat 50 km säteellä? Ja laitoitko julkisen oman vuokrausilmoituksen? Ja kiersit kaikki yksityiset vuokralla olevat asunnot, ja kävit läpi kaikki seudun välitystoimistot?
[/quote]
Ei tullut tutkittua kun lahden alue. Harmi etten silloin tajunnut. Ei minulla ollut ketään edes neuvomassa silloin.
Mutta nyt olen jo valmistunut ammattiin. Sain seuraavana vuonna saman opiskelupaikan omalta paikkakunnaltani.
AP
En nyt ymmärrä. Lahdessa on tälläkin hetkellä satoja vuokra-asuntoja (yksiöitä) tarjolla 400-600 euron vuokralla. Lähikunnissa varmasti enemmänkin. Ymmärrän erittäin hyvin Kelan päätöksen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 11:58"]
Ja tutkit myös lähikunnat 50 km säteellä? Ja laitoitko julkisen oman vuokrausilmoituksen? Ja kiersit kaikki yksityiset vuokralla olevat asunnot, ja kävit läpi kaikki seudun välitystoimistot?
[/quote]no, tuskinpa kun ap näyttää kuluttaneen aikansa soittamalla sossuun
[/quote]
Aikaa "sossuun soitteluun" Tuhlaantui odottelut mukaan laskettuna n. 40 minuuttia.
Sossuun soitin siinä vaiheessa kun oli enää pari viikkoa koulujen alkuun, eikä kämppää vieläkään tiedossa. Melkein kaikki tavarat oli jo pakattu muuttolaatikoihin, muuttokuljetus selvitetty. Vain kämppä puuttui.
AP
Aika hölmöä lähteä hakemaan opiskelupaikkaa satojen kilometrien päästä, jos ei ole mitään hajua asumisen vaihtoehdoista, edes sukulaistätiä naapurikaupungissa jonne mennä muutamaksi viikoksi hätätilassa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:16"]
Aika hölmöä lähteä hakemaan opiskelupaikkaa satojen kilometrien päästä, jos ei ole mitään hajua asumisen vaihtoehdoista, edes sukulaistätiä naapurikaupungissa jonne mennä muutamaksi viikoksi hätätilassa.
[/quote]
En saanut edellisessä haussa sitä paikkaa omalta paikkakunnaltani, enkä 100km päästä, joten jätin niihin uudestaan hakematta. Kun tuli valintakokeesta hylätty päätös, niin tuskin olisivat uudestaan ottaneet edes kokeeseen.
Täytin juuri 18v, ja olisin vihdoin päässyt muuttamaan kauemmaksi ja lisäksi luulin asunnon etsinnän olevan helpompaa täysi-ikäisesä. Alle 18v kun etsin asuntoa niin ei joka paikkaan saanut edes ilmoitusta jätettyä kun ikää oli liian vähän.
AP
Jaa nytkö se kääntyi niin että saitkin sen asunnon????
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:12"]
En nyt ymmärrä. Lahdessa on tälläkin hetkellä satoja vuokra-asuntoja (yksiöitä) tarjolla 400-600 euron vuokralla. Lähikunnissa varmasti enemmänkin. Ymmärrän erittäin hyvin Kelan päätöksen.
[/quote]Eiköhän kyse ole nyt enemmänkin siitä, että ap ei halua itse maksaa asumistaan vaan yrittää maksattaa kaiken sossulla ja Kelalla.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:24"]
Jaa nytkö se kääntyi niin että saitkin sen asunnon????
[/quote]
EN saanut asuntoa. Opiskelupaikka meni jollekin toiselle kun en 2vk saapunut kouluun.
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:25"]
[/quote]Eiköhän kyse ole nyt enemmänkin siitä, että ap ei halua itse maksaa asumistaan vaan yrittää maksattaa kaiken sossulla ja Kelalla.
[/quote]
Kyse on siitä etten saanut mitään asuntoa mihin hain. En edes sitä mitä menin paikanpäälle katsomaan. Ja enhän muutenkaan olisi joutunut yksin maksamaan asuntoa, vaan olisin saanut opintotuen asumislisällä?
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:29"]
[/quote]
Kyse on siitä etten saanut mitään asuntoa mihin hain. En edes sitä mitä menin paikanpäälle katsomaan. Ja enhän muutenkaan olisi joutunut yksin maksamaan asuntoa, vaan olisin saanut opintotuen asumislisällä?
AP
[/quote]Lahdessa satoja yksiöitä ja kaksioita ja et viitsinyt kuin yhden katsoa ja nyt kiukuttelet kun sitä et saanut??? Voi hyvä ihme sentään millaisia yksilöitä tää maa päälleen munii!
IHAN OIKEIN ETTÄ KELA OTTAA SULTA TYÖMARKKINATUEN POIS! JOUTAA OTTAA KAIKKI MUUTKIN TUET! Juuri näissä tapauksissa ylenpalttiset sosiaalituet auttavat ihmisiä olemaan auttamatta itse itseään ja passivoivat.
Lahdessa on tälläkin hetkellä 413 vapaata vuokra-asuntoa tai huonetta. Olisiko asunnon pitänyt olla ydinkeskustassa, ylimmässä kerroksessa vähintään kaksio parilla sadalla eurolla kuukaudessa?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:34"]
Lahdessa on tälläkin hetkellä 413 vapaata vuokra-asuntoa tai huonetta. Olisiko asunnon pitänyt olla ydinkeskustassa, ylimmässä kerroksessa vähintään kaksio parilla sadalla eurolla kuukaudessa?
[/quote]
Ainoat kriteerit oli: Vuokra alle 550e, asunto jossain päin lahtea
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:29"]
[/quote]
AP
[/quote]Lahdessa satoja yksiöitä ja kaksioita ja et viitsinyt kuin yhden katsoa ja nyt kiukuttelet kun sitä et saanut??? Voi hyvä ihme sentään millaisia yksilöitä tää maa päälleen munii!
IHAN OIKEIN ETTÄ KELA OTTAA SULTA TYÖMARKKINATUEN POIS! JOUTAA OTTAA KAIKKI MUUTKIN TUET! Juuri näissä tapauksissa ylenpalttiset sosiaalituet auttavat ihmisiä olemaan auttamatta itse itseään ja passivoivat.
[/quote]
Miksi en sitten saanut yhtään asuntoa, vaikka minun olisi pitänyt olla etusijalla, koska opiskelut olivat alkamassa. Tein kaikkeni asunnon saamiseksi.
Minulla oli myös tukihenkilö joka "auttoi" asunnon etsimisessä. Mutta se vaan antoi lapun kouraan että laita hakemukset tänne, ja olin ne jo itse osannut laittaa joka paikkaan.
AP
"Lahdessa satoja yksiöitä ja kaksioita ja et viitsinyt kuin yhden katsoa ja nyt kiukuttelet kun sitä et saanut??? Voi hyvä ihme sentään millaisia yksilöitä tää maa päälleen munii!"
Totta, vain yhden asunnon kävin katsomassa. Junaliput maksoivat yli 100e, joten ei ollut varaa uudestaan
siellä käydä.
AP
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:42"]
"Lahdessa satoja yksiöitä ja kaksioita ja et viitsinyt kuin yhden katsoa ja nyt kiukuttelet kun sitä et saanut??? Voi hyvä ihme sentään millaisia yksilöitä tää maa päälleen munii!"
Totta, vain yhden asunnon kävin katsomassa. Junaliput maksoivat yli 100e, joten ei ollut varaa uudestaan
siellä käydä.
AP
[/quote]Normaali ihminen älyää kyllä yhdistää yhteen reissuun useamman asunnon katsastamisen.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:34"]
[/quote]
Ainoat kriteerit oli: Vuokra alle 550e, asunto jossain päin lahtea
AP
[/quote]
Lahtelaisena voin sanoa, noilla kriteereillä olisi jo voinut valita monista vaihtoehdoista. Myös esim. Hollolassa on paljon vuokra-asuntoja ja palvelut lähellä. Aloitin omat opiskelut Lamkissa ja hain asuntoa keskustan tuntumasta, kävin katsomassa kahta ja molemmat olisin saanut, toki vain toisen otin. Vuokra max 500 ja neliöitä ainakin 25 olivat omat kriteerit.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 12:42"]
siellä käydä.
AP
[/quote]Normaali ihminen älyää kyllä yhdistää yhteen reissuun useamman asunnon katsastamisen.
[/quote]
Ehkä en ollut vielä 18 vuotiaana normaali ihminen. Erään asunnon esittelyyn tuli erillinen kutsu joten päätin lähteä sinne. Minä olisin ollut valmis vuokraamaan asunnon sitä näkemättäkin. En tiennyt mistä pitäisi selvittää missä ja milloin on vuokra-asunto esittelyjä, joten kävin vain siinä mihin olin kutsun saanut
AP
Antakaa olla, turha jankuttaa. Aloittaja on selvästi niitä ihmisiä, joilla on miljoona tekosyytä olla vastaanottamatta opiskelu- tai työpaikkaa. Milloin ei sovi työajat, milloin on väärät arvot työpaikalla, milloin ei löydy asuntoa jne. Noita riittää ja jos ei riitä, don't worry - lisää keksitään kyllä.