Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen yksinäinen iltapäivä on laiminlyönti

Vierailija
15.08.2008 |

Mannerheimin lastensuojeluliitto on huolissaan liian aikaisin itsenäistyvistä lapsista. Jälleen koulujen alettua moni lapsi on iltapäivällä pitkään yksin kotona.

- Suomessa on itsepärjäämisen kulttuuri, jossa ei sinänsä ole mitään vikaa, on oikein pärjätä omin päin. Toivoisin vain, että itsenäistyminen tapahtuisi asteittain ikää ja kehitysastetta huomioiden, kertoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kalland.

Yksinolo on Kallandin mukaan yksi laiminlyömisen muoto. Yksinolon seuraksia on myös tutkittu - liian varhain liian paljon yksin olleilla on riski varhaiseen päihteidenkäyttöön ja masennukseen.

- Laiminlyöntien ja paapomisen väliltä löytyy hyvä linja. Pitää antaa sopivasti vastuuta ja jaksaa jankuttaa huoneen siivoamisesta, täytyy kestää riitoja ja keskusteluja lapsen kanssa. Toisaalta täytyy antaa riittävästi huolenpitoa, jotta lapsella on turvallinen olo.

Alle 12-vuotiasta ei saisi jättää yksin

* -Riittävä huolenpito tarkoittaa sitä, että lapsella on turvallinen olo.

Netti-tvKatso MLL:n pääsihteeri Mirjam Kallandin haastattelu

* (Huomenta Suomi 15.08.2008)

Yleispätevä ohje itsenäistymiselle on 12 vuoden ikä. Kallandin mukaan alle 12-vuotiasta ei pitäisi jättää yksin.

- Nyrkkisääntönä tuo ikä on hyvä. Syynä se, että tutkimusten mukaan lapset muistavat huonosti turvallisuussääntöjä. Lapsen on myös vaikea erotella sisäisiä pelkoja ja ulkoisia faktoja - lapsi voi esimerkiksi yksin ollessaan alkaa pelätä jääkaapin ääntä, Kalland kertoo.

Haasteena vanhemmuudessa onkin MLL:n mukaan tukea lapsen itsenäistymistä oikeassa aikataulussa. Lapsi voi samaan aikaan olla innokas, halukas ja pelokas. Haasteen Kalland heittää myös yhteiskunnan puoleen.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosi surullista.

Ja pahinta on, kun toiset vanhemmat oikein ylpeilee sillä kun "meidän Nicopetteri on niiiiin itsenäinen".

Ja sit ihmetellään kun 14 v Nicopetteri vetää huumeita...

Vierailija
2/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mahdottomalta yhtälöltä. Töistä ei mitenkään pääse olemaan lapsen kaverina koulupäivien mukaan ja kuitenkin iltapäiväkerhoja on vain tokaluokkalaisille asti.

En kyllä jaksa uskoa, että monikaan 10-vuotias haluaisikaan enää vanhempien olevan kotona joka päivä kaiken aikaa, saati että suostuisi menemään johonkin iltapäiväkerhoon.

Meillä on tokaluokkalainen, jonka kanssa ollaan oltu eri mieltä siitä, osallistuuko hän vielä iltapäiväkerhoon vai ei. Jos joku sanoisi hänelle, että siellä pitää käydä vielä yli 4 vuotta, kunnes täyttää 12, niin siitähän se riemu syntyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona on 13-vuotias, 10-vuotias ja 9-vuotias?

Vierailija
4/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse teen etätöitä koneella ja 7-vuotias tulee joka päivä koulun jälkeen kotiin? Emme kuitenkaan aina "seurustele", välipalan laitan ja joskus juon kahvin hänen kanssaan. Mutta useimmiten hoitaa itse itsensä kunnes lopetan työt klo 16. Poika pärjää muuten tosi hyvin!

12-v raja on kyllä korkea!

Vierailija
5/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä ainakin 12v oli TOSI iloinen, kun olin kotona pikkusiskoa hoitamassa! Oli kiva tulla kotiin, kun se ei ollut tyhjä.

Ja... vaikka lapsi ei tulekaan aina kotiin, niin se TIETOISUUS, että siellä on joku, sekin jo auttaa ja luo turvallisuuden tunnetta.

Vierailija
6/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse teen etätöitä koneella ja 7-vuotias tulee joka päivä koulun jälkeen kotiin? Emme kuitenkaan aina ;seurustele;, välipalan laitan ja joskus juon kahvin hänen kanssaan. Mutta useimmiten hoitaa itse itsensä kunnes lopetan työt klo 16. Poika pärjää muuten tosi hyvin!

noin meilläkin tehdää usein.

Vierailija
7/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja helpottaa juuri tästä(kin) syystä. Eivät koululaiset enää tarvitse jatkuvaa silmälläpitoa ja hoivaa, heille riittää jo tietoisuus siitä, että siellä kotona on joku aikuinen, jonka puoleen voi tarvittaessa kääntyä ja jolta saa apua. Etätyö on ihan mahdollista, vaikka iltapäivällä kotiin tulisikin koululainen/koululaisia, he hoitavat kyllä itse itsensä suurimmaksi osaksi.

Vierailija
8/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin kuopuksen kohdalla kun nuorempia ei hoideta kotona? Ottaisin mielelläni ehdotuksia vastaan.

Ellei työpaikkaa ( ja alaa ) vaihda, niin etätyö tai lyhennetty työpäivä eivät ole vaihtoehtoja.

Vierailija
9/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Englannissa

Vierailija
10/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin aina naurattaa nämä etätyöehdottelijat! Ne ammatit joissa tämän voi toteuttaa ovat kyllä aika harvassa!!!

t. etätyöskentelijä mutta jonka mies ei voisi tehdä etätöitä vaikka päällään seisoisi!

Minusta 12-vuoden raja on kyllä jo aika liioiteltua.

Vierailija
11/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti on kotona siihen saakka kun kuopus on 12 vuotta. Tuskin se isä nyt kuitenkaan on, joka siellä kotona olis.

Vierailija
12/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti on kotona siihen saakka kun kuopus on 12 vuotta. Tuskin se isä nyt kuitenkaan on, joka siellä kotona olis.

Lue tuo 9-10 h hoitopäiväketju.

Jokainen lapsistaan yhtään välittävä on kotona, piste. Se on vaan järjestelykysymys.

Yhteiskunta vois jatkaa kotihoidontukea tuonne 12-vuotiaaksi saakka niin sais av mammat syyn olla kotona.

Vierailija
13/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on työssäkäyvä yh-äiti. Koululainen on iltapäivät yksin kotona =kavereiden kanssa ulkona tai kyläilemässä ja urheilutreeneissä. Onneksi asuu paljon ystäviä ja isovanhempi lähellä jos hätä tulee.

Vierailija
14/78 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosi surullista.

Ja pahinta on, kun toiset vanhemmat oikein ylpeilee sillä kun "meidän Nicopetteri on niiiiin itsenäinen

Ja sit ihmetellään kun 14 v Nicopetteri vetää huumeita...

Mullakin on ýks tuttu, joka oli yh, kun lapsi oli (ala)koululainen. Äiti oli aina menossa. Ja illat ja viikonloput oli baareissa. Ja aina kehui, miten tyttö on NIIN reipas ja itsenäinen ja kyllä se pärjää! Ja koulukin menee hyvin ja mielellään on yksin ja blaa blaa blaa.

No... kun tyttö täytti 17v, niin ilmeni, että tämä reipas tyttö onkin vetänyt huumeita jo vuosia ja koulukaan ei enää mennyt kovin hyvin. Tyttö pakotettiin hoitoon, mutta kun täytti 18v ei halunnutkaan enää siellä olla, kun ei mielestään ole hoidon tarpeessa.

Eli: viettäkää aikaa lastenne kanssa!! Tsiisus sentään, kyllä sitä äitiä kaipaa vielä 15 vuotiaskin!

Vierailija
15/78 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko itse hankkiutua alalle, jossa saa tarpeeksi hyvää palkkaa tai sitten ainakin hommata hyvätuloinen mies.

Ja tosiaan, olisit silloin sen kuuden vuoden aikana tienannut niin nyt olisi varaa höllentää tahtia. Mikäänhän ei olisi estänyt ottamasta kahta hoitolasta ja panemasta säästöön kymmeniä tuhansia siinä kuuden vuoden aikana.

Mutta ei - kun ei osata katsoa eteensä, eikä osata laskea.

Vierailija
16/78 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet nyt ollut ensin KUUSI VUOTTA LAISKA KOTIÄITI ja sitten et taas millään voi olla kotona, vaan työpäivän pitää olla piiiiitkä.

Vierailija
17/78 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin mummi ja ukki ovat kyllä kotona ja sieltä saa apua jos on tarpeen. Mies lähtee aamulla myöhämepään töihin ja minä taas lähden klo 15 töistä. ja lukiolainen pyörii kotona aamulla ja iltapäivällä, joten eivät nuo aivan yksin aina ole. ja teen 1-2 etäpäivää lisäksi per viikko. Hyvin toimii. Ip-kerhossa eivät viihtyneet, oli liian kova meteli jne.

Vierailija
18/78 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja inhottavaa syyllistää vanhempia. Fakta vaan nyt on se, että yhden ihmisen palkalla ei perhettä elätetä Suomessa eikä etätyöt läheskään kaikilla aloilla ole mahdollista.

Juu juu, monessa Euroopan maassa ei ole tapana jättää pieniä koululaisia yksin, mutta näissä maissa on usein mahdollista harrastaa koulun jälkeen koulun tiloissa useita tunteja + koulupäivät ovat jo pienemmilläkin pitempiä.

Harrastusmahdollisuus iltapäivällä koulun tiloissa myös vähentää harrastusrumbaa illalla.

Kyllä muakin kylmää kun ekaluokkalaisen koulu loppuu jo klo 12 joinakin päivinä. Onneksi itselläni on etäpäivämahdollisuus 1 pv viikossa ja esikoinen on 14 v ja tulee ennen mua kotiin.

Lisäksi voin lyhentää päivää tarvittaessa ( = tehdä osan töistä iltapäivällä kotona ), mutta ymmärrän ihan hyvin, että monilla aloilla siihenkään ei ole mahdollisuutta.

Mä uskon, että harvassa on ne vanhemmat, jotka ilomielin jättävät pienet koululaiset yksin iltapäivisin.

Vierailija
19/78 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jota tässä ketjussa parikin on ehdottanut. Nimittäin se, että kunta järjestäisi alakoululaisille erilaisia kerhoja tai harrasteryhmiä koulupäivän päätteeksi. Tuskin on kovin rationaalista odottaa, että kotihoidontukea tai osittaista hoitovapaata laajennettaisiin kattamaan koko alakouluikää ja on täysin älytöntä alkaa syyllistämään vanhempia, joilla ei ole mahdollista lyhentää työaikaansa. Kaikissa kunnissa ei ole iltapäivähoitoakaan enää edes tokaluokkalaisille ja maailma nyt vaan toimii niin, että sitä rahaakin on saatava ihan elämisen perustarpeisiin.

Vierailija
20/78 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

jos itse teen etätöitä koneella ja 7-vuotias tulee joka päivä koulun jälkeen kotiin? Emme kuitenkaan aina "seurustele", välipalan laitan ja joskus juon kahvin hänen kanssaan. Mutta useimmiten hoitaa itse itsensä kunnes lopetan työt klo 16. Poika pärjää muuten tosi hyvin!

"