Onko ADHD oikea sairaus?
Kommentit (25)
On se olemassa, mutta nykyään se diagnoosi lätkäistään kaikille normaaleille vilkkaille lapsillekin. Kohta tulee joku uusi muotivillitys, johon ahdistuneet vanhemmat voivat purkaa huonoa oloaan epäonnistumisen tunnettaan.
Ei ole sairaus. Eikä ole luonteenpiirre. Vaan neorologinen poikkeavuus. Vai oletko ikinä kuullut, että joku olisi paranut adhd:stä?
on selvästi neurologinen oireyhtymä eli ei itse aiheutettu sairaus. On elämänpituinen mutta oireistoltaan vaihteleva eri ikäisenä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:52"]Ei ole sairaus. Eikä ole luonteenpiirre. Vaan neorologinen poikkeavuus. Vai oletko ikinä kuullut, että joku olisi paranut adhd:stä?
[/quote]Miksi adhd ei ole sairaus vaan oireyhtymä? Ihme saivartelua.
Yhdessä laihdutusohjelmassa lapsen ADHD oli parantunut, kun hän alkoi syödä hedelmiä ja muutenkin terveellistä ruokaa. Tuskin se ihan niin yksinkertaista on, mutta varmasti terveellinen ruoka, sokerin vähentäminen, säännöllinen liikunta ja hyvä unirytmi auttavat lapsia. Aika moni levoton lapsi elää pitsalla ja pelaa tietokonepelejä.
Amerikkalainen lääkäri Leon Eisenberg totesi kuolinvuoteellaan, että ADHD on ns. keksitty sairaus ja hän on ollut mukana "keksimässä" sitä.
Eisenbergin lausahdusta on myös tulkittu siten, että olisi sanonut, että ADHD on ylidiagnosoitu sairaus.
Tästä olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, tuohon keksittyyn en ota kantaa.
No, voihan se olla saivartelua. Itse vaan koen sairaudeksi esim mielenterveyshäiriöt ym., joihin syödään lääkkeitä välttääkseen tilan huonomiset, kun taas adhd:ssä syödään lääkkeitä, jotta pystyttäisiin toimimaan 'normaalilla' tasolla. Siis sairaudet (poislukiem synnynnäiset sairaudet), jotka on tarkoitus hoitaa/lääkitä pois, tullakseen terveeksi. Itsellä on add, enkä koe olevani mitenkään sairas.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:07"]
No, voihan se olla saivartelua. Itse vaan koen sairaudeksi esim mielenterveyshäiriöt ym., joihin syödään lääkkeitä välttääkseen tilan huonomiset, kun taas adhd:ssä syödään lääkkeitä, jotta pystyttäisiin toimimaan 'normaalilla' tasolla. Siis sairaudet (poislukiem synnynnäiset sairaudet), jotka on tarkoitus hoitaa/lääkitä pois, tullakseen terveeksi. Itsellä on add, enkä koe olevani mitenkään sairas.
[/quote]
Mikä lääkitys sulla on?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:07"]No, voihan se olla saivartelua. Itse vaan koen sairaudeksi esim mielenterveyshäiriöt ym., joihin syödään lääkkeitä välttääkseen tilan huonomiset, kun taas adhd:ssä syödään lääkkeitä, jotta pystyttäisiin toimimaan 'normaalilla' tasolla. Siis sairaudet (poislukiem synnynnäiset sairaudet), jotka on tarkoitus hoitaa/lääkitä pois, tullakseen terveeksi. Itsellä on add, enkä koe olevani mitenkään sairas.
[/quote] Mä koen olevani sairas. Elämä on ihan hirveää ponnistelua kokoajan.
No, sehän on täysin määrittelykysymys. Neuropsykiatriset diagnoosit ja iso osa psykiatrisista diagnooseistakin on täysin sovittuja. Normaalin ja epänormaalin raja on paljolti kulttuurisidonnainen ja lääketieteellä on määrittelyvalta sen suhteen. Olihan homouskin psykiatrinen diagnoosi 1970-luvulle asti. Käy hyvin esimerkistä sen suhteen, että sairauden ja ominaisuuksien rajat määrittyvät eri tavoin eri aikoina, eri yhteiskunnissa.
Ja toisekseen toimintaympäristö vaihtelee, mikä määrittelee paljolti sitä minkälaisia toimintarajoitteita tietyt ominaisuudet tuottavat tai eivät tuota. ADHD-tyyppisen ihmisen voi olla vaikeampi toimia nykyaikaisessa modernissa yhteiskunnassa, jossa on loputtomasti valintoja, tavaraa, viihdettä, kilpailevia elämänalueita ja ärsykkeitä. Jos nyt ajatellaan entisajan agraariyhteiskuntaa, jossa ihmisellä ei ollut niin paljon ärsykkeitä eikä valintoja tehtävänään niin vaikeudet elämässä eivät välttämättä ole olleet samanlaisia kuin nykyään. t: 10
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:01"]
Amerikkalainen lääkäri Leon Eisenberg totesi kuolinvuoteellaan, että ADHD on ns. keksitty sairaus ja hän on ollut mukana "keksimässä" sitä.
Eisenbergin lausahdusta on myös tulkittu siten, että olisi sanonut, että ADHD on ylidiagnosoitu sairaus.
Tästä olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä, tuohon keksittyyn en ota kantaa.
[/quote]
"The claim that Dr. Eisenberg asserted "ADHD is a fictitious disease" is reproduced on countless web sites as something he said "seven months before his death in his last interview," which would place the date of his utterance around February 2009. When documentation for the putative quote is provided, it references an article (often described as a "cover story") published in the German weekly Der Spiegel on 2 February 2012.
We found that the German-language version of Der Spiegel ran an article in 2012 that skeptically examined the large increase in diagnoses of mental disorders in recent years and quoted Dr. Eisenberg on that subject. A software-based translation of that article from German to English does describe Dr. Eisenberg as the "father of ADHD" and report that during his "last interview" he said something similar to "ADHD is a prime example of a fictitious disease." However, when one allows for the vagaries of translation from German to English and reads the statement in context, it's clear that Dr. Eisenberg wasn't asserting that ADHD isn't a real disorder, but rather that he thought the influence of genetic predispositions for ADHD (rather than social/environmental risk factors) were vastly overestimated"
No tavallaan olen, mutta luulen sen liittyvän enemmän väärään diagnoosiin. Tosin en ole kuullut kenenkään parantuvan 1 tyypin diabeteksestakään.
Nämä ovat vai sanoja, mutta ei saisi kuitenkaan vähätellä sairautta joka toisilla on vain luonteenpiirre ja hankalampana muotona elämää rajoittava sairaus, jota on hoidettava. Itse käytän vain sairaus termiä, jotta asia otettaisiin vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä oleen käytännön työssä huomaannut esiim alkoholin vaikutuksesta esiim hermostoon. vaikka tänäään kun olin töisssä ja oli painava laite joka oli vierimässä alamäkeeen ja olin sitomassa kengännauhoja ja teiin oivalluksen että voin laitttaa sen jalkojeni taaakse ettei se pääse vyörymään alamäkeä. Varmaaan alkoholin seurauksesta en oliisi tehnyt tälllaista oivallusta sekuneissa.
Enn ole tieteen tasolla lähtenyt vielä tätä asiaaa selvittämään mutta minusta mielenkiiintoinen asia mitää aivoissa tapahtuu ja mikä on se aivojen toiminnan perusta ja miten aivot toiimii.
Adhd:ssä on standardoitu testimenetelmä jota käytetään ja jolla suljetaan pois muut mahdolliset oireet. Prosessi on pitkäaikainen ja diagnoosia ei saa mitenkään helposti, varsinkaan vanhemmalla iällä vaikka oireet ovat todennäköisesti olleet olemassa läpi lapsuus- ja nuoruusiän. Adhd:n olemessaolo ei ole mielipidekysymys vaan sillä on hyvin yhteneväinen oireisto.
Ei ole mikään sairaus. Nuoret nyt ei vaan jaksa keskittyä mihinkään kun älypuhelimet ja tabletit vievät kaiken huomion. Viihde-elektroniikka pois ja tiukat käytössäännöt vain tilalle niin asia korjaantuu kuin itsestään!
Olen 60-luvulla syntyneen erityisihmisen sisar. Kyllä meillä on ollut hankala sisarus aina, mutta diagnoosin sai vasta aikuisena. Synnytys on ollut vaikea. Motorinen kömpelyys on ollut aina näkyvää. Murrosikä oli äärimmäisen vaikea, ei juopottelua tms. vaan yhtä huutamista aamusta iltaan. Ilkeä ei ole olut koskaan ja omaa peruskäytöstavat, mutta möläyttelijä ollut ikänsä ja tosi levoton. Siisteys on myös täysin retuperällä, sekä oma että asunnon. Puhuu myös täysin puuta heinää eikä itsekään tajua valehtelevansa ja samalla kävelee edestakaisin kun puhuu oli se totta tai ei. Aivan älyttömissä asioissa puhuu palturia ja suun vuoroa ei saa kukaan kun hän on paikalla, ei saa korjattua. Ei siis kehuskele, vaan puhuu puuta heinää ihan typerissä asioissa, vaikka tämän tyylisissä että me pestiin kaikki matot, kun joku sukulainen on käynyt pesemässä hänen luonaan yhden maton tai että meillä meni koko päivä kaupungissa, kun siellä on käväisty kolmen tunnin reissu. Me muut emme ole saaneet samaa kasvatusta, vaan vähemmän kasvatusta, kun vanhemmilla on ollut niin paljon tekemistä yhden kanssa. Ainakin itse olen vain luonnostani ja kirjoista oppinut, miten pitää toimia.
En oikein tiedä miten sitä kutsua välillä.