Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OAJ on surkein ammattijärjestö

Vierailija
01.02.2022 |

Kaikki opettajat sen tietää. Saa toki tähän myös perustella.

Kommentit (226)

Vierailija
201/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi muuten tärkeää äänestää OAJ:n valtuustovaaleissa!! Valtuustohan valitsee myöhemmin puheenjohtajan.

Puheenjohtajaehdokkaiden joukossa on eräs naisihminen, joka silloisen työnantajani eli pirkanmaalaisen kaupungin sivistystoimen palveluksessa ollessaan kyykytti opettajia ja rehtoreita minkä ehti ja määräsi opettajat kaikenlaiseen ylimääräiseen työhön, jolloin muut työt jäivät ns. palkattomalla ajalla tehtäväksi. Hän kohteli meitä alaisiaan muutenkin kuin roskaa (paitsi paria samanmielistä suosikkiaan, joille järjesti mukavat virat). Hänen aikanaan koko kaupungin opetustoimen työtyytyväisyystulokset romahtivat. Ne pari vuotta, jolloin hän toimi toiseksi ylimpänä esimiehenäni, ovat olleet pitkän opettajanurani hirveimmät! Ja nyt tämä ihminen on ehdolla ammattijärjestön puheenjohtajaksi...

Itse jo äänestin valtuustoehdokasta, joka on ollut tuohon aikaan kollegani samassa kaupungissa ja jonka tiedän tekevän kaikkensa, jotta entinen esimiehemme ei tulisi valituksi OAJ:n puheenjohtajaksi.

Vierailija
202/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en aio äänestää, koska aion erota tästä surkeasta liitosta…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ:n ongelma on siinä, että opettajat ovat lampaita ja heitä johtaa lammas (Luukkainen). Puheenjohtaja vaihtuu nyt keväällä, ja sitten järjestöä johtaa uusi lammas.

Vierailija
204/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi muuten tärkeää äänestää OAJ:n valtuustovaaleissa!! Valtuustohan valitsee myöhemmin puheenjohtajan.

Puheenjohtajaehdokkaiden joukossa on eräs naisihminen, joka silloisen työnantajani eli pirkanmaalaisen kaupungin sivistystoimen palveluksessa ollessaan kyykytti opettajia ja rehtoreita minkä ehti ja määräsi opettajat kaikenlaiseen ylimääräiseen työhön, jolloin muut työt jäivät ns. palkattomalla ajalla tehtäväksi. Hän kohteli meitä alaisiaan muutenkin kuin roskaa (paitsi paria samanmielistä suosikkiaan, joille järjesti mukavat virat). Hänen aikanaan koko kaupungin opetustoimen työtyytyväisyystulokset romahtivat. Ne pari vuotta, jolloin hän toimi toiseksi ylimpänä esimiehenäni, ovat olleet pitkän opettajanurani hirveimmät! Ja nyt tämä ihminen on ehdolla ammattijärjestön puheenjohtajaksi...

Itse jo äänestin valtuustoehdokasta, joka on ollut tuohon aikaan kollegani samassa kaupungissa ja jonka tiedän tekevän kaikkensa, jotta entinen esimiehemme ei tulisi valituksi OAJ:n puheenjohtajaksi.

Kuka?

Vierailija
205/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympäisee kuunnella opettajien jatkuvaa kitinää. Kotona ja netissä!

Menkää lakkoon tai vaihtakaa alaa. Täällä yksityisellä sektorilla saa parempaa tiliä, tervetuloa. Toki työpäivät on pitempiä ja kesällä, jouluna ja keväällä on lyhyemmät vapaat jos ei ota palkatonta.

Ollaan menossa lakkoon. Esimiehet kerää listaa, kuka lakkoilee, kuka ei. Tietojen kysyminen ja kerääminen on kielletty.

Minä en mene lakkoon, ei ole varaa. En kuulu OAJ:hin ja voin kertoa rehtorille kyllä etukäteen avoimesti, että töihin olen tulossa.

Mielestäni nyt vaan ei ole oikea aika lakkoilla, koska lapset ja nuoret on jo kärsineet ylimitoitetuista koronatoimista tarpeeksi, ja siihen päälle saatiin Ukrainan sota ja hintojen nousu. En usko, että on realistista haaveilla palkankorotuksista juuri nyt. Toki toivon sitä, mutta en aio lakkoilla. Pidän työstäni ja pidän lakkoilua tällä hetkellä epäeettisenä.

Ehkä sitten myöhemmin, kun aikaa on kulunut niin, ettei kouluissa ole enää etäopetuksesta kärsineitä lapsia ja nuoria, voidaan mennä lakkoon.

Aina on joku syy ollut viimeiset 40v, ettei ole voinut lakkoilla ja palkat jäänneet palkkakuoppaan tästä syystä.

Ehkä ei ole ollut tarvetta?

Opettajilla on kuitenkin aika hyvin asiat verrattuna moneen muuhun. Siksihän tämä ala on valittu.

Kuule siksi enemmän kuin joka toinen opettaja haluaisi vaihtaa alaa, että asiat ovat nykyisellään päin helvettiä.

Niinhän ne aina sanovat kyselytutkimuksissa, mutta eivät vaihda kuitenkaan. Pelkkää edunvalvontaa.

Vierailija
206/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vaihdoin ja tiedän monta muutakin, jotka ovat hiljattain vaihtaneet.

Vierailija
207/226 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisia opettajia on paljon - kuten myös ihan ’oikeita’ opettajia, jotka työskentelevät muualla kuin peruskoulussa tai lukiossa. Näiden asiaa ei ajeta millään lailla OAJ:n taholta. Totaalisen turha liitto, ellet ole vakinaisessa työsuhteessa.

Itselleni (olen koulutettu ope) OAJ:n lakimies sanoi, ettei ’kukaan heistä ole niin hullu, että edes alkaisi selvittelemään noin sotkuista toimialaa’ kun esim. vapaan sivistystyön puoli on. Nimim. 18v määräaikaisena, mutta vakinaisen vuosityötunteja tekevänä.

Vierailija
208/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympäisee kuunnella opettajien jatkuvaa kitinää. Kotona ja netissä!

Menkää lakkoon tai vaihtakaa alaa. Täällä yksityisellä sektorilla saa parempaa tiliä, tervetuloa. Toki työpäivät on pitempiä ja kesällä, jouluna ja keväällä on lyhyemmät vapaat jos ei ota palkatonta.

Ollaan menossa lakkoon. Esimiehet kerää listaa, kuka lakkoilee, kuka ei. Tietojen kysyminen ja kerääminen on kielletty.

Minä en mene lakkoon, ei ole varaa. En kuulu OAJ:hin ja voin kertoa rehtorille kyllä etukäteen avoimesti, että töihin olen tulossa.

Mielestäni nyt vaan ei ole oikea aika lakkoilla, koska lapset ja nuoret on jo kärsineet ylimitoitetuista koronatoimista tarpeeksi, ja siihen päälle saatiin Ukrainan sota ja hintojen nousu. En usko, että on realistista haaveilla palkankorotuksista juuri nyt. Toki toivon sitä, mutta en aio lakkoilla. Pidän työstäni ja pidän lakkoilua tällä hetkellä epäeettisenä.

Ehkä sitten myöhemmin, kun aikaa on kulunut niin, ettei kouluissa ole enää etäopetuksesta kärsineitä lapsia ja nuoria, voidaan mennä lakkoon.

Aina on joku syy ollut viimeiset 40v, ettei ole voinut lakkoilla ja palkat jäänneet palkkakuoppaan tästä syystä.

Ehkä ei ole ollut tarvetta?

Opettajilla on kuitenkin aika hyvin asiat verrattuna moneen muuhun. Siksihän tämä ala on valittu.

Kuule siksi enemmän kuin joka toinen opettaja haluaisi vaihtaa alaa, että asiat ovat nykyisellään päin helvettiä.

Niinhän ne aina sanovat kyselytutkimuksissa, mutta eivät vaihda kuitenkaan. Pelkkää edunvalvontaa.

Ei ole edunvalvontaa. Opettajat ovat usein työn vaihtamisen näkökulmasta umpikujassa. Monen opettajan koulutus on sellainen, ettei alanvaihto ole helppoa. Mietipä vaikka lukion historianopettajaa. MIhin muualle sellainen helposti työllistyy? Ainoa helposti sopiva vaihtoehto olisi yliopistotutkijan homma, mutta  siinäkin on kaksi isoa estettä. Ensinnäkin opettajat ovat pääosin vain maistereita, eivät väitelleitä. Toiseksi, tutkijanhommiakaan ei juuri ole, tai tarkemmin ottaen niihin rahoitusta. Siinä sitten ihmettelet opetushommissa, kun tilanne on kääntynyt kestämättömäksi muttet oikein voi mihinkään lähteäkään.

Vierailija
209/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajille on työmarkkinoilla kysyntää. Nyt on jo todella vaikeaa löytää päteviä hakijoita opettajan paikkoihin.

Vierailija
210/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajille on työmarkkinoilla kysyntää. Nyt on jo todella vaikeaa löytää päteviä hakijoita opettajan paikkoihin.

Luonnontieteiden ja matemaattisten aineiden opettajille löytyy tosiaan teknologian parista hommia. Kielten ja humanististen aineiden opettajien tilanne sitä vastoin on huono.

Lisäksi opettajan ammatti on umpiperä. Siitä ei pääse etenemään mihinkään. 

Vierailija
211/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin joku aika sitten opettajan työt ja hain erilaisiin opetusviraston tehtäviin. Ajattelin, että siellä kaivattaisiin kokemusta kentältä, kun kerran niistä asioista siellä päätetään. No, enpä päässyt edes haastatteluihin, ja saamissani vastauksissa mainittiin, että haastatteluihin kutsuttiin henkilöitä, joilla oli vahva hallintopuolen kokemus. Enpä ihmettele, että opetusvirastosta tulee kaikenmaailman kivakivahuttua ja höpöprojektia opettajille, kun siellä huseeraavat opetustyötä tuntemattomat jakkukalkkunat. 

OAJ:stä erosin myös. Siellä kovasti annetaan lausuntoja ja paheksutaan asioita, mutta mitään oikeita parannuksia ei saada ajettua. 

Vierailija
212/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään ymmärrä tätä vuosityöajan vastustusta. Itse teen hommia konsulttina ja kirjaan jokaisen tuntini ylös selittäen, mihin olen käyttänyt sen. Työnantaja määrittää mulle työt, joita hoidan, ja jos käy niin, etten pysty niitä normaalin työajan puitteissa hoitamaan, olen oikeutettu ylityökorvaukseen. Jos työantajani mielestä minun pitäisi suoriutua jostain tehtävästä nopeammin, hänen pitää kertoa, mistä tingin. Miksi tämä malli ei käy opettajille? Toki tässäkin mallissa osa on ahkerampia ja osa hitaampia eli yksi työtunti ei vastaa samaa työsuoritetta. Mutta niinhän asia on silloinkin, kun työtunteja ei lasketa mitenkään.

Erilainen työkulttuuri. Meillä oli kokeilu tästä. Kirjasimme ylös nykyiset tehtävämme ja niihin käytetyt ajat parin viikon ajan jollain sovelluksella. Sen jälkeen tuli määräys, että enää ei saa seuraavan kahden viikon aikana kirjata niitä tehtäviä niin paljon, kun tulee niin paljon tunteja eikä ole varaa maksaa jos tämän mukaan mennään. Tehtävät piti toki tehdä, mutta ei saanut kirjata.

Kokeilu haudattiin vähin äänin emmekä koskaan saaneet siitä mitään tietoa sen jälkeen. Se siitä sitten.

Vierailija
213/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnontieteiden ja matemaattisten aineiden opettajille löytyy tosiaan teknologian parista hommia. Kielten ja humanististen aineiden opettajien tilanne sitä vastoin on huono.

Itse valmistuin yliopistosta yhteiskuntatieteistä ja menin valmistuttuani pikkufirmaan ”perusmyyjäksi”. Siitä hilasin itseni eteenpäin määrätietoisesti. Varmaan moni sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut opekin voisi alanvaihdolla tuplata tulotasonsa, jos kaupanteko kiinnostaa. Näin itse tein, enkä ole katunut päivääkään.

Ei kukaan pakota roikkumaan koululaitoksessa.

Vierailija
214/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin OAJ on kehitellyt jäsenilleen erittäin monimutkaisen palkkasysteemin.

Käsittääkseni OAJ on myös varakas järjestö, koska jäsenet ovat hyväpalkkaisia. Henkilökuntaakin on toimistossa niin että päät kolkkaa.

Vierailija
215/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on hyväuskoista porukkaa keskustelussa.

Ette kai te oikeasti kuvittele, että siihen vuosityöaikaan saa sitten laittaa kaiken mitä tekee oksennuksen siivoamisesta lähtien? Kyllä siinä tullaan edelleen määrittelemään, mitä lasketaan. Omalla ajalla ne oksut edelleen pyyhitään.

Lisäksi järjestelmä luultavasti tulee rankaisemaan tehokasta opettajaa. Niissä malleissa, joista olen kuullut, välituntisin tehtävää työtä ei lasketa. Eli opettajan pitäisi jatkossa säästää Wilma-hommat ja monistus yms. tuntien jälkeen. Jos on reipas ja tekee ne välkällä, niitä ei lasketa.

Tuo kaikki työ näkyväksi - hokema on ihan huuhaata. Mistään ei ole kuitenkaan tulossa lisää rahaa. Edelleen teemme kaiken mitä nytkin ja samalla palkalla. Esimerkiksi luokanvalvojuuden hoitamiseen määritetään x tuntia. Jos menee enemmän, niin se on voivoi.

Ainoa ero tulee olemaan jatkuva kirjanpito ja raportointi työajan käytöstä. Ja se, että yhtäkkiä voikin työnantaja todeta, että eihän sinulla tule tunnit täyteen - vaikka oikeasti tulee - joten tässä on pari lisäryhmää opetettavaksi samaan rahaan.

Vuosityöaikaa ajaa ennen kaikkea työnantaja. Eikö tämä jo kerro, kenen eduksi se tulee kääntymään? Eikö yhtään ihmetytä, miksi työnantaja niin kovin haluaa vuosityöaikaa? Ihan vain saadakseen maksaa meille enemmän? Teettääkseen meillä vähemmän? Miettikää nyt vähän.

Juuri näin. Meillä oli joku kokeilu, jossa piti merkkailla tekemiään töitä. Kun maxtunnit tuli täyteen, enempää ei saanut merkata, vaikka olisi ollut vielä puoli lukuvuotta edessä. Joku merkkasi ja sai kauheat huudot, että ei saa merkata vaan pitää osata priodisoida hommansa eli olisi pitänyt kieltäytyä esim.pitämästä oppilaspalavereja. Nämä oli kuitenkin tietenkin virkamiehenä pakko pitää, niitä ei sitten vaan merkattu. Jossain kohtaa tää merkkailu hiipui kaikessa hiljaisuudessa pois. Tehtiin ilm.liikaa töitä heidän oletustaulukoihin nähden. Naurattas jos ei itkettäs.

Onko se muka virkavirhe, jos noudattaa työnantajan ohjetta? Jos työkaverisi sai ohjeen rehtorilta, että hänen ei kuulu pitää oppilaspalavereja, niin eihän se työkaverin ongelma ole.

Ei vaan samainen rehtori sanoi, että ne pitää tietenkin pitää, niitä ei vaan sitten saanut enää merkitä minnekään. Muu työ olisi pitänyt priodisoida, mutta työkaveri ei saanut vastausta mitä hän sitten voisi jättää pois. Mitään ei saanut jättää pois, kaikki piti tehdä, mutta niitä ei saanut kirjata (koska niin suuri työmäärä näytti pahalta) ja piti oppia priodisoimaan. Kyseinen kolleega vaihtoi lopulta alaa.

Vierailija
216/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni OAJ on myös varakas järjestö, koska jäsenet ovat hyväpalkkaisia. Henkilökuntaakin on toimistossa niin että päät kolkkaa.

Vakaopet ovat kaikkea muuta kuin hyväpalkkaisia.

Vierailija
217/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin yliopistosta yhteiskuntatieteistä ja menin valmistuttuani pikkufirmaan ”perusmyyjäksi”. Siitä hilasin itseni eteenpäin määrätietoisesti. Varmaan moni sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut opekin voisi alanvaihdolla tuplata tulotasonsa, jos kaupanteko kiinnostaa. Näin itse tein, enkä ole katunut päivääkään.

Ei kukaan pakota roikkumaan koululaitoksessa.

Yliopistokoulutettu sivistysihminen ei välttämättä alennu vastenmielisen bisneselämän pelinappulaksi. 

Vierailija
218/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OAJ on hankkinut itselleen ikävää mainetta juuri siitä, että OAJ:n henkilökunta ja paikallisyhdistysten aktiivit matkustelevat ja juhlivat ja tuhlailevat jäsenistön jäsenmaksurahoilla surutta. Mutta jäsenistön etujen ajaminen on unohtunut. Puheenjohtajan palkkiot ovat tähtitieteellisiä, eikä puheenjohtaja edes alushousujaan maksa itse vaan laskuttaa nekin jäsenistöltä.

Ihan järkyttävä on OAJ. 

Vierailija
219/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia tuntipalkkaisena osa-aikaisena opettajana. Koko tänä aikana minulle ei ole maksettu aiemmin ansaitsemiani vuosilisiä, koska ne maksetaan kuulemma vain kuukausipalkkaisille. Eikä kukaan ole selittänyt, että miksi näin. Että semmoinen etujärjestö.

Vierailija
220/226 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuosia tuntipalkkaisena osa-aikaisena opettajana. Koko tänä aikana minulle ei ole maksettu aiemmin ansaitsemiani vuosilisiä, koska ne maksetaan kuulemma vain kuukausipalkkaisille. Eikä kukaan ole selittänyt, että miksi näin. Että semmoinen etujärjestö.

Osa-aikaisen tuntiopettajan edut on etilaiset. Niihin kannattaa tutustua ennen kuin alkaa osa-aikaiseksi. Esim. osa-aikatyöstä ei kerry henkilökohtaista vuosilisää. Ethän sä voi mitenkään olettaa, että tuntipalkkalaisena sinulle kertyisi ikälisiä. Pari viikossa antaisi saman ikälisän kuin 24h viikossa tekevä saa? Sivutoimisuudessa on huomioitu se, että se on niin satunnaista ja siitä jää paljon pois kouluarkeen liittyvää.

Koska et ole näitä itse osannut oaj:n sivuilta katsoa, tässä malliksi yksi:

Sivutoiminen tuntiopettaja (yleissivistävä opetus)

Tuntipalkkio kultakin pidetyltä tunnilta

Ei yhteissuunnittelutyöaikaa

Peruskoulussa 0,94·päätoimisen palkkio

Lukiossa 0,96·päätoimisen palkkio

Ei henkilökohtaisen lisän vuosisidonnaista osaa

Ei lomarahaa

Ei lomapäiväkorvausta

Tuntipalkassa kesäajan osuus

Sairausloma-ajan palkka enintään 9 arkipäivää, jos palvelussuhde on jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää

Henkilökohtaisen lisän vuosisidonnaiseen osaan oikeuttava palvelusaika ei kartu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi