Miksi lääkäri/hoitaja käytät sanaa ”moi”?
Tai muiden tahojen työntekijät, joissa kuuluisi olla asiallinen? Vihaan tuota sanontaa. Onko teille ohjeistettu, että niin kuuluu tervehtiä, kun lähes jokainen niin tekee? Itse yrittää olla mahdollisimman asiallinen, niin jotain ”moi”:ta tulee vastaukseksi. Tuntuu ihmisen aliarvioimiselta. Kertokaa, mikä juttu tuo on? Jokin tunnelman keventämisyritys?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Itse toivotan asiakaspalvelijoille "moi" tai "päivää" riippuen vähän tilanteesta. Jonkin verran kai se toisen osapuolen pärstäkerroin vaikuttaa. "Huomenta" sopii kaikille.
Yleensä ottaen olen iloinen, että pönötyskulttuuri alkaa hiipua.
Arkipäiväinen kohteliaisuus ja ihmisen kunnioitus ei ole mitään pönötyskulttuuria. Täysin vieraita ihmisiä tervehditään moi, on kyllä maanperusteellisen junttia. Mitä enemmän olette koulutusta saaneet, sitä juntimmaksi olette tulleet. Moi on junttikulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivotan asiakaspalvelijoille "moi" tai "päivää" riippuen vähän tilanteesta. Jonkin verran kai se toisen osapuolen pärstäkerroin vaikuttaa. "Huomenta" sopii kaikille.
"Huomenta" sopii parhaiten kun kyse aamusta tai aamupäivästä.
Täytyy sanoa että näin lähes viiskymppisenä en jaksa tärkeillä ja virallistella eikä haittaa yhtään jos vaikka lääkäri tai hoitaja sanoo moi. Itse olin taannoin sairaalassa kipeänä, pelokkaana ja kaikesta pelästyneenä. Kohtasin monta lääkäriä ja hoitajaa jne...Kyllä se itselleni tuntui mukavammalta kun tulijat sanoivat rennosti hei, moi jne...virallisen päivää sijasta. Ja välttivät pönöttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että näin lähes viiskymppisenä en jaksa tärkeillä ja virallistella eikä haittaa yhtään jos vaikka lääkäri tai hoitaja sanoo moi. Itse olin taannoin sairaalassa kipeänä, pelokkaana ja kaikesta pelästyneenä. Kohtasin monta lääkäriä ja hoitajaa jne...Kyllä se itselleni tuntui mukavammalta kun tulijat sanoivat rennosti hei, moi jne...virallisen päivää sijasta. Ja välttivät pönöttämistä.
No tuo oli järkevä perustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huomenta" sopii parhaiten kun kyse aamusta tai aamupäivästä.
No sitähän minäkin!
Moi on ok, mutta milloin "hei" muuttui tympeäksi tai pönötykseksi?
Mieluummin moi kuin järkyttävä huomenta-hokema.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta on ihan okei, jos kello on esimerkiksi 7 aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Hassu kommentti. Vai että oikein järkyttävä?
Milloin tämä moi, moi -tervehdys oikein tuli Suomeen? Itse ulkomailla asuvana kuulostaa aina niin oudolta ja ihan hätkähdän, kun tulen Suomessa käymään ja kaikki tervehtivät moi, moi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat nyt ainakin voivat sanoa milloin tahansa moi, minusta se on luontevaa. Lääkäriltä ehkä mieluummin hei. Terveisin ei kumpikaan.
Miksi lääkäri sanoisi "hei"? Miksi lääkärin pitäisi pönöttää eikä olla reipas ja luonteva?
Hei ei ole pönötystä.
"Moi" ja "hei" ovat ihan ok. Ainakin siihen verrattuna, kun kävin viimeksi erään vanhemman ikäpolven lääkärin luona, niin hän huusi ovelta että "Sinä siellä, tänne. Oli muutenkin hieman omalaatuinen tapaus.
Enpä ole kyllä miettinyt, että kuinka tervehditään. Tärkeämpää on ollut huomata, että itseäni kutsutaan.
Miten ihmiset loukkaantuu näin pienistä asioista nykyisin? Hoitopuolella taitaa olla suurempiakin asioita päivässä mietittävänä kuin se, että kuinka asiakas/potilas haluaa itseään tervehdittävä. Kummallisia huolia kyllä. Jäi vähän monttu auki aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kyllä miettinyt, että kuinka tervehditään. Tärkeämpää on ollut huomata, että itseäni kutsutaan.
Miten ihmiset loukkaantuu näin pienistä asioista nykyisin? Hoitopuolella taitaa olla suurempiakin asioita päivässä mietittävänä kuin se, että kuinka asiakas/potilas haluaa itseään tervehdittävä. Kummallisia huolia kyllä. Jäi vähän monttu auki aloituksesta.
No eikö itsellesi tule höntti olo, jos kiitos hyvää päivänjatkoa-toivotukseen vastataan moi moi?
Puhelinoperaattorin salaisia agentteja, tekevät lisätienestiä liittymiä myymällä?
Kävin eilen suunnilleen samanikäisellä naislääkärillä (olen itsekin nainen), ja lääkäri sanoi iloisesti moi, kun tuli mua huhuilemaan odotushuoneesta. Iloisesti moikkasin takaisin, eikä tullut mieleenikään, että tilanteessa olisi ollut mitään nipottamista kenelläkään. Mutta aina näköjään joku valittaja löytyy, asiasta kuin asiasta.
Terse!!