Miksi lääkäri/hoitaja käytät sanaa ”moi”?
Tai muiden tahojen työntekijät, joissa kuuluisi olla asiallinen? Vihaan tuota sanontaa. Onko teille ohjeistettu, että niin kuuluu tervehtiä, kun lähes jokainen niin tekee? Itse yrittää olla mahdollisimman asiallinen, niin jotain ”moi”:ta tulee vastaukseksi. Tuntuu ihmisen aliarvioimiselta. Kertokaa, mikä juttu tuo on? Jokin tunnelman keventämisyritys?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin yleinen tervehdys nykyaikana joka paikassa.
Tosin meitä vanhempia ihmisiä ei noin lääkärit eikä hoitajat tervehdi, yleensä sanovat hei tai lääkäri sanoo päivää, päivää. Enäähän ei missään kätellä, kun vastaanotolle lääkäriin mennään, ennen käteltiin aina.
Mutta kauppojen kassoilla, nuoret eivät niin tarkkaan katso ihmistä, vaan kaikille melkein sanotaan moi tai terve. Eikä se itseäni haittaa.
Miksi haittaisi. Sehän on vain lyhyt, ohimenevä hetki, pari kertaa viikossa.No jotenkin sellainen olo tuosta vain tulee, että pidetään jotenkin lapsena/alempiarvoisena. Varsinkin jos itse yrittää olla asiallinen.
Heikossa se on sunkin itsetunto, kun jostain "moi"sta tulee tunne alempiarvoisuudesta.
Ensi kerralla vedän avokämmenellä naamaasi, senkin kiittämätön läskimooses.
Meillä moikataan kaikille alle 1000-vuotiaille. Ollaan Savossa.
Ainoastaan jossain virallisissa tilaisuuksissa tervehditään "virallisemmin".
Vierailija kirjoitti:
Antaa tulla
Vierailija kirjoitti:
Se on sana eikä sanonta.
No eikö otsikossa niin lue?
Vierailija kirjoitti:
Tervehdysaariako teidän majesteetillenne pitäisi kajauttaa?
Mitään välimuotojahan ei ole olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei voi sanoa "terve" tutkimatta potilasta heh_heh.
Vaihtoehtoisesti voi sanoa "hei" tai "päivää" jos haluaa välttää "moikkaamisen" eikä yritä väkisin vaikuttaa nuorekkaalta
Töissä käytän yleensä hyvää huomenta, hyvää päivää, hyvää iltaa tai hyvää yötä. Kotona en juurikaan, jos on tullut töissä käytettyä tämä varastoni loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin yleinen tervehdys nykyaikana joka paikassa.
Tosin meitä vanhempia ihmisiä ei noin lääkärit eikä hoitajat tervehdi, yleensä sanovat hei tai lääkäri sanoo päivää, päivää. Enäähän ei missään kätellä, kun vastaanotolle lääkäriin mennään, ennen käteltiin aina.
Mutta kauppojen kassoilla, nuoret eivät niin tarkkaan katso ihmistä, vaan kaikille melkein sanotaan moi tai terve. Eikä se itseäni haittaa.
Miksi haittaisi. Sehän on vain lyhyt, ohimenevä hetki, pari kertaa viikossa.No jotenkin sellainen olo tuosta vain tulee, että pidetään jotenkin lapsena/alempiarvoisena. Varsinkin jos itse yrittää olla asiallinen.
Tottumuskysymys. Voit itse sanoa päivää ja vastaus on automaattisesti päivää.
Vierailija kirjoitti:
Olet takuulla sisar hento valkoinen tai päivitetty versio niinkuin kaikki pitää tuoda tähän päivään jo 2020 luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivotan asiakaspalvelijoille "moi" tai "päivää" riippuen vähän tilanteesta. Jonkin verran kai se toisen osapuolen pärstäkerroin vaikuttaa. "Huomenta" sopii kaikille.
Yleensä ottaen olen iloinen, että pönötyskulttuuri alkaa hiipua.
No ei kai siinä mitään pönötystä ole, jos vastaa toiselle samalla tavalla kuten hän on tervehtinyt. Jos kiitos ja hyvää päivänjatkoa-toivotukseen vastaus on moikka, niin tulee tunne, että hän on ajatellut, että no toi on nii nuari, ettei sille nii asiallinen tartte olla.
Ap on varmaan sellainen potilas, joka näkee minun työntävän siivousvaunuja siellä sairaalan käytävällä ja pyytää minulta särkylääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä "moi" ja sitäkin enemmän "moikka" on aina kuulostaneet ihan karmeilta, mutta onhan niihin aika myöten tottunut, tosin en muista että yksikään lääkäri olisi niin ikinä sanonut. "Päivää" on vähän turhan muodollinen, itse sanon "hei", se on sopivan neutraali.
Ei voi tietää mistä sanasta kukin tykkää ja mikä ärsyttää. Itse vaihtelen tervehdystä etten itse kyllästy siihen niin paljoa.
Koska olen aikuinen, enkä mikään purkkaa jauhava teini.