Miksi lääkäri/hoitaja käytät sanaa ”moi”?
Tai muiden tahojen työntekijät, joissa kuuluisi olla asiallinen? Vihaan tuota sanontaa. Onko teille ohjeistettu, että niin kuuluu tervehtiä, kun lähes jokainen niin tekee? Itse yrittää olla mahdollisimman asiallinen, niin jotain ”moi”:ta tulee vastaukseksi. Tuntuu ihmisen aliarvioimiselta. Kertokaa, mikä juttu tuo on? Jokin tunnelman keventämisyritys?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ärsyttää, jos puhutaan jotenkin kirjakielellä ja liian "hienosti". Ennemmin iloinen "moikka", kuin tympeä "hei".
LOL, jonkun mielestä hei on hienostelua, voi maailma!! Se on Hyvää Päivää, jos haluaa edes vaikuttaa fiksulta. Ja heissä ei ole yhtikäs mitään tympeää, ei oikeasti edes sinun mielestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Etymologia ei ole mitenkään epäselvä. Moi perustuu suoraan god morgon, morgon ja i morgonen -tervehdyksiin, ts. hyvää huomenta, huomenta ja huomiseen. Käyttöä yleisti Mallasjuoma-panimon slogan 70-luvulla Moi lahtelaista!
Oikeampi vastaus on luultavasti pohjoissaksalainen "moin", johon aika usein vielä vastataan tuplalla "moin moin". Sikäläiset käyttävät sitä teitittelynkin yhteydessä, kun taas suomen kielen "moi" sopii yhteen vain sinuttelun kanssa. Väitetään sanan joskus levinneen Suomeen merimiesten tuomana. Itse olen "moi"-sanaa käyttänyt pienestä alkaen enkä iän lisääntyessä ole ainakaan vähentänyt sen käyttöä. Vähitellen maalaisetkin ovat tottuneet siihen.
Hei on neutraali, itse aspatyössä käytin yleensä sitä, tai huomenta tai päivää. Harvemmin moi, ainoastaan silloin jos asiakas tervehti niin ensin. Koen että moi on epämuodollisempi, tuttujen kesken sopiva ilmaus. Mutta ei minua kyllä haittaa jos joku lääkäri tai hoitaja rennosti moikkaa, ihmisillä on erilaisia puhetapoja.
Moi on Hesan slangia. Muiden suuhun se ei sovi, vääntyy helposti muotoon moe.
Muutimme Sisä-Suomen kaupunkiin ulkomailta. Olen koko ajan hämmentynyt, kun kaikkialla sanotaan "moi"! Olen oppinut, että moi sanotaan vain tuttujen/kaverien kesken. Aina muuten hei tai päivää tai...
Kauheaa korvien rääkkäämistä.
Ruotsin voitto on varma. Tuollaisella vedonlyöntikertoimella ei mikään maa ole koskaan jäänyt toiseksi. Perinteisesti Ruotsi on saanut korkeat tuomaripisteet ja tällä kertaa biisi on myös kansaanmenevä. Förlåt.
Mun mielestä moi on kökkö. Meillä täällä Pohjanmaan rannikolla sanotaan hei. Se on jotenkin rennompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etymologia ei ole mitenkään epäselvä. Moi perustuu suoraan god morgon, morgon ja i morgonen -tervehdyksiin, ts. hyvää huomenta, huomenta ja huomiseen. Käyttöä yleisti Mallasjuoma-panimon slogan 70-luvulla Moi lahtelaista!
Oikeampi vastaus on luultavasti pohjoissaksalainen "moin", johon aika usein vielä vastataan tuplalla "moin moin". Sikäläiset käyttävät sitä teitittelynkin yhteydessä, kun taas suomen kielen "moi" sopii yhteen vain sinuttelun kanssa. Väitetään sanan joskus levinneen Suomeen merimiesten tuomana. Itse olen "moi"-sanaa käyttänyt pienestä alkaen enkä iän lisääntyessä ole ainakaan vähentänyt sen käyttöä. Vähitellen maalaisetkin ovat tottuneet siihen.
Luxemburgissa "moien", täysin normaali tervehdys myös tuikituntemattomien kesken teititeltäessä.
Eri
Lääkärin pitää tervehtiä sua veetuaks täällä teet.
Olisin tyytyväinen, jos lääkäri sanoisi edes moi. Viime viikolla kierrolla ollut kirurgi purjehti sisälle huoneeseeni, ei vastannut tervehdykseeni, tuijotti 10 minuuttia konettaan, murahti jotain epäselvää, vissiin labratuloksistani ja poistui sanomatta mitään.
Onneksi tuo oli yksittäinen tapaus tällä reissulla. Muut kirurgit, hoitajat ja muut huoneessani vierailleet tai käytävällä kohdatut ammattilaiset ovat tervehtineet vuorokauden ajasta riippuen hyvällä huomenella, päivällä, illalla tai yöllä, tai sanomalla hei ja poistuessaankin huikanneet jotakin vastaukseksi kiitokseeni.
Oikeasti tärkeää on vain se, että lääkäri/hoitaja huomioi asiakkaansa, vaikka sitten sanomalla moi.
T: kymmenes päivä osastolla
Vierailija kirjoitti:
Oletko sellainen järki-ihminen?
Muutun järki-ihmiseksi silloin kun asioin sellaisessa paikassa, jossa täytyy olla asiallinen.
Ihmiset monesti jännittävät lääkärikäyntiä ihan turhaan. Se että lääkärillä on rento asenne tekee monesti myös potilaasta rennomman ja tällöin tutkimukset onnistuvat paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei voi sanoa "terve" tutkimatta potilasta heh_heh.
No lääkäriltä sen kuitenkin toivoo kuulevansa.
Mutta kun kaupan kassat kajauttelee tuota alinomaa, se on todella ärsyttävää.
Miksi myyjä sanoo AINA moi, mitä tarkoittaa moi ja hoetaako se robottimaisesti. Miksei sanota vaikka terpparallaa. Entä terve.
Ollos terwehditty sinä curja sairaswuoteella.
Lopeta se yrittäminen. Ei muutkaan mitään yritä. voit olla ihan tavallinen