Nykyajan surkeat isovanhemmat
Käykääpäs lukemassa ja kertokaa oletteko samoilla linjoilla. Me ainakin olemme.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=45000000…
Kommentit (112)
ei kyllä oikeastaan kukaan ole viettänyt kesiään mummolassa
Täällä ei ole mll:ää tms. Muitakaan sukulaisia ei asu samalla paikkakunnalla. Ystävät asuvat ympäri Suomea. Tukiverkkoa ei ole ehtinyt syntyä, kun pitää töiden perässä muuttaa, myös muiden siis kuin vain minun. Juuri kun saa asetettua aloilleen, joku muuttaa tai itse muuttaa tai se kaupan seinältä saatu tyttö lähtee opiskelemaan. Mitään pysyvyyttä ei ole. Ei ole kotipaikkaa, kun vanhemmat aikoinaan muuttivat työn perässä. Ei ole siis mitään juuria. Nyt vanhemmatkin ovat eronneet, joten ei ole edes sitä paikkaa, joka oli viimeksi minun kotipaikkani edes hetken. Näinpä sieltäkään ei ole ketään tuttua, ei mitään yhteyksiä.
Kun on yrittänyt luoda verkostoja usean kerran, eikä siitä kuitenkaan tule mitään, ei enää jaksa. Olisin tosi onnellinen, jos minulla olisi äiti tai isä, joita kiinnostaisi omat lapsenlapset tai edes minun - heidän lapsensa - hyvinvointi. Heillä ei ole velvollisuutta hoitaa minua saati lapsiani. Kunpa olisi edes moraalinen vastuu lähimmästä. Minusta vanhempi on kylmä jos ei ole avuksi lapselleen. Olen aivan katkeamispisteessä lasteni kanssa, mutta mistään en apua saa. Pitää mennä todella huonosti, että kunnalta saa apua. Mieluummin otan eron, että saan edes joka toinen viikonloppu olla yksin ja kerätä voimia.
Arvaa tunnenko velvollisuutta tai edes lähimmäisen rakkautta hoitaa omia vanhempia? En tunne. En ota heitä enää edes pullakahville. Mäntykin on empaattisempi kuin vanhempani. Häpeän tätä suomalaista yhteiskuntaa ja asennetta, että aina on pärjättävä yksin.
Oletko sinä se joka kirjoitti Suomi24.lle sen tekstin?
Ymmärrän kyllä, jos muutatte paljon eikä ole MLL:ää apuna.
On toki inhottavaa jos omat vanhemmat eivät näytä minkäänlaista mielenkiintoa lapsenlasta kohtaan!!
Olin aika pahalla päällä päivällä jolloin tuon kirjoitukseni kirjoitin, vaikka edelleenkin sitä mieltä olen mitä kirjoitin, mutta se vihainen sävy....!!
Omat vanhempani ovat myös niin etteivät he itse ehdota tulla hoitamaan lastamme. Vaan meidän on pyydettävä.
No... se ei ole sama tilanne kuin sinulla, mutta ymmärrän silti !
Miehen vanhemmat (eronneet) hoitavat mielellään ja enemmän kuin omani.
Ja tällä olisi myös MLL. joten minun tilanne on sis hyvä...
Ja itse olen perhekeskeinen, vaikka omani eivät, mutta jaksan silti "pakottaa" heitä huolehtimaan pojastamme jotta hänellä olisi hyvät muistot heistä.
Tosin ikääkin alkaa jo heillä olemaan joten eivät paljon jaksa. Kun taas mieheni vanhemmat ovat paremmassa kunnossa.
__Näkijä__
milipiteeni on, koskien niin isovanhemmuutta kuin 6-kymppisten käyttäytymistä työelämässä ja yhteiskunnassa, että velliperseisempää ja paskahousuisempaa sukupolvea ei Suomessa ole kuin tuo sotien jälkeen syntynyt sukupolvi.
joka paikassa etuillaan ja ollaan niin olevinaan.
Nyky-yhteiskunnan suurimpia ongelmia on yhteisöllisyyden puute ja läheisyyden puute, sekä luottamisen puute lähimmäisiään kohtaan. Sotien jälkeinen sukupolvi on vienyt pohjan toimivalta yhteiskunnalta.
Eläkkeet on nostettu pari vuotta sitten tappiin ja ne maksatateen omilla lapsilla ja lapsenlapsilla todella hävyttömästi.
Nyky-yhteiskunnassa pitää pyytää lapsen hoitoapua/tarhasta haku apua tuttavalta, jollan on pari lasta omasta takaa jaloissa pyörimässä. Iso joukko isovanhemmista ovat liian itsekkäitä tähän, eli apua tarvittaessa pitää kuormittaa toisia samassa tilanteessa olevia, sen sijaan että eläkkeellä olevia isovanhempia saisi apuun.
Itse ainakin pyrin yhteisöllisyyteen ja tulen auttamaan lähimmäisiä monin tavoin, ilman pyytämättäkin, jos vain huomaan että olisi tarvetta.
Toki on kaikenlaisia isovanhempia olemassa, mutta kun nyky-ykteiskutaa seuraa, tuntuu selvältä, että suuret ikäluokat ovat itsekkäitä, jotka ovat tottuneet saamaan aina vain enemmän. He eivät osaa luopua jatkuvasta talouskasvusta joka oli sodan jälkeisillä vuosikymmenillä aina 90-luvun lamaan asti. Nyt sitten ulosmittaavat loputkin ylisuurina eläkkeinä.
Tuo sama ikäpolvi pitää kynsin hampain kiinni johtopaikoista yrityksissä, vaikka jo kauan sitten olisi ollut viisasta jättää tekeminen niille jotka niitä asioita oikeasti osaavat, eli koulutetulle sukupolvelle, joiden arvomaailma on paljon terveempi ja kyky tehdä tulosta aivan toinen kuin noilla vanhuksilla.
Vielä 80-luvulla työelämä oli pääsääntöisesti sellasita kaikissa tehtävissä ett annettiin tilaa "luovuudelle", eli laiskoteltiin töissä verrattuna nykypäivään.
Nykyajan 4-kymppinen on työpäivän jälkeen aivan toisella tavalla rasittunut ja stressaatunut, kuin omat vanhempamme, jotka lähinnä pakoilivat pomoja työelämässä ja laiskottelivat.
Nykyään ei saa tehdä tuota 70-luvun "luovaa työtä" edes aloilla jotka ovat oikeaa luovaa työtä, kaikki pitää olla viimeiseen asti hiottua ja uusien ideoiden etsiminen pitää tehdä omalla ajalla kotona.
Minua hävettää suuret ikäluokat ja heidän kapea maailmankatsomuksensa ja kokemattomuutensa.
Halvattu, tää ketju on kuin omia ajatuksiaan lukisi. Isovanhempia ei saa edes kylään niin millään. Puheiden tasolla kyllä ollaan kiinnostuneita vierailemaan vähintään kerran kuussa, mutta kun siirrytään toteutukseen esteeksi tulevat, mm. koirat, antiikkimessut, kalikrafia, SPR:n kurssit, jne. Tällä hetkellä nuorempi on vasta 5kk ja vanhempi 2 vuotta joten meille olisi paljon helpompi jos tulisivat käymään meillä eikä päin vastoin. Kummalla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia matkustaa 3 tuntia suuntaansa: 4 henkisellä lapsiperheellä vai yksinäisellä eläkeläisellä. Eläkeläisen mielestä lapsiperheellä...
Ja toi edellinen kommentti työelämän kiristymisestä pitää täysin paikkansa. 80-luvulla tehtaissa ja toimistoissa oli vielä miljoonittain duunareita nukkumassa krapulaansa pois joka päivä. Nykyään ei tahdo oikein ehtiä edes paskalla käymään.
Voisko ton avausviestin postata vaikka HS:n yleisöosastolle. Ajattelin itse kirjoittaa sinne mutta ei sitä aikaa taida ikinä olla ennen kuin olen eläkkeellä.
kun tehän olette paljon mukavampia ja hoidatte sitten niitä lapsenlapsia.
Ja vastaanväittäjille: Miksi nykyvanhemman pitäisi pärjätä aivan yksin? MIKSI? Mitä ihailtavaa on siinä, että perheet asuvat omina saarekkeinaan mahdollisimman itsenäisesti?
Joku voisi vielä kirjoittaa kuvailun ihmisen arkielämästä, mitä se oikeasti on, kun on täysin ilman tukiverkkoja.
Ja jos mitään ei voi antaa, vaan aina pitää miettiä mitä itse on saanut, niin miettikääpä miten paljon ne vanhemmat ovat teitä hoitaneet. Tuskin kukaan omia vanhempiaan niin paljoa tulee hoitamaan.
Edes jouluksi en ota kylään. Olenhan silloin perheineni Kanarialla.
Miksi ei voisi elää hyvinkin läheisessä suhteessa omiin vanhempiin/appivanhempiin ja viettää paljonkin aikaa yhdessä odottamatta silti, että he hoitavat lapsia?
Ja vastaanväittäjille: Miksi nykyvanhemman pitäisi pärjätä aivan yksin? MIKSI? Mitä ihailtavaa on siinä, että perheet asuvat omina saarekkeinaan mahdollisimman itsenäisesti?
Joku voisi vielä kirjoittaa kuvailun ihmisen arkielämästä, mitä se oikeasti on, kun on täysin ilman tukiverkkoja.
on hoidettava lapsiaan. Toisesta ihmisestä pitää pitää huoli. Jos se on sinulle vaikea ymmärtää, niin ei voi mitään.
Joku sinuakin on ilmeisesti hoitanut, kun olet aikuisikään ehtinyt.
Pidetään tosiasiat nyt tosiasioina kumminkin.
on hoidettava lapsiaan. Toisesta ihmisestä pitää pitää huoli. Jos se on sinulle vaikea ymmärtää, niin ei voi mitään.
Meidän lasten molemmat isoäidit ovat mahtavan auttavaisia ja aktiivisia, iso kiitos siitä heille! On ollut lukemattomia tilanteita, ettemme olisi oikein mitenkään selvinneet ilman heidän apuaan. Kun tästä joskus sanoin äidilleni, hän totesi vain, että olettaa saavansa vastapalveluksen sitten joskus vanhana. Ja niin todella aionkin pitää hänestä yhtä hyvää huolta kuin mitä hän on minusta pitänyt. Nykyään vain tuntuu joidenkin käsitys olevan, että lapset ja vanhukset hoitaa laitos, omaisten ei tarvitse pistää tikkua ristiin, ellei nimenomaan satu huvittamaan.
Jos joku tarvitsee lakia huolehtiakseen vanhemmistaan, niin silloin on jotakin niin pahasti pielessä, että turha jatkaa keskustelua.
Kiitos, tämä tieto pelasti seuraavat viisitoista vuotta! Vielä kun etsit sen lakipykälän. Vai lienikö sittenkin tarkoitus liibalaabajeesustella?
Kiitos, tämä tieto pelasti seuraavat viisitoista vuotta! Vielä kun etsit sen lakipykälän. Vai lienikö sittenkin tarkoitus liibalaabajeesustella?
Ja varmaan toivot, että omat lapsesi ovat apunasi kun olet vanha.
Näin oletinkin. Eipä sinulla mitään argumentaatiopohjaa ollutkaan.
Kun perättiin jotain perusteluita väittämillesi, aloit menemään henkilökohtaisuuksiin. Way to go.
Juu, keskustelua on todellakin turha jatkaa =D
Jos joku tarvitsee lakia huolehtiakseen vanhemmistaan, niin silloin on jotakin niin pahasti pielessä, että turha jatkaa keskustelua.
se ei useinkaan ole pelkästään sen lapsen aikaansaannosta ja silloin sitä keskustelua vasta tarvitaankin.
Avaa silmäsi. Eivät kaikki vanhemmat niin hyvin ole lapsiaan hoitaneet, että nämä suurella rakkaudella maksaisivat hoitovelat takaisin.
Ihmettelen myös, että miksi isovanhemmilla olisi joku VELVOLLISUUS hoitaa lapsenlapsia???
He ovat jo omansa kasvattaneet ja nyt saavat nautti elämästään ja lapsenlapsistaan.
Miettikää, oletteko Te sitten valmiita omassa tulevaisuudessanne toimimaan toisin kuin nyt omat vanhempanne?!!
tuletteko te automaattisesti sitten aikanaan hoitamaan omia lapsenlapsianne??
Ja myös vaikuttaa sekin missä väleissä vanhempiensa kanssa on ja onko heillä enemmmänkin lapsenlapsia joita PITÄISI hoitaa!
Ei avioeroista voi syyttää isovanhempia. Hoitopua kun saa muualtakin jos ei kerran isovanhemmilta.