Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö vauvassa tosiaan olla niin kiinni, ettei äiti ehdi syödä tai käydä suihkussa/vessassa?

Vierailija
30.01.2022 |

Odotan esikoista ja vähän ristiriitaisin fiiliksin olen lueskellut toisten äitien kirjoituksia siitä, kuinka kamalaa vauva-aika on, kun vauva ei viihdy muualla kuin sylissä tai tissillä, eikä äiti itse ehdi huolehtia perustarpeistaan - syödä, käydä suihkussa tai edes rauhassa vessassa. Eikö vauvaa tosiaan voi laittaa hetkeksikään esim. pinnasänkyyn, jotta äiti ehtisi pikaisesti lämmittää ruuan tai hoitaa vessakäynnin? Ajatuskin noin "läheisriippuvaisesta" vauvasta tuntuu ahdistavalta ja tällä hetkellä pohdin, pahentaako 24/7 sylissä pitäminen ja pieneenkin inahdukseen reagoiminen tilannetta, ettei vauva oikeasti osaa olla hetkeäkään itsekseen ilman äidin läheisyyttä? Tietenkään en pientä vauvaa dumppaisi yksin pitkäksi aikaa, mutta luulisi äidin oman jaksamisen olevan koetuksella, jos oikeasti joutuu tinkimään ravinnosta ym. perustarpeista.

Kommentit (406)

Vierailija
281/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on niin erilaisia. Jos yöt on repaleisia, niin eipä siinä paljon ehdi kotitöitä tehdä kun ne hetket, kun vauva nukkuu, on paras käyttää itsekin nukkumiseen.

Meillä on vauvalla niin paha refluksi, että heräili 45 Min välein kaikki yöt. Päivälläkin vaivasi heti, jos oli makuuasennossa.

Vierailija
282/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka ole itsestään selvää, että vauva-aikana vauva laitetaan etusijalle kaikessa? Ensin vauva. Jos ja kun vauvalla on kaikki hyvin, sitten äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kolmen kuukauden ikäistä ei oikein voi vielä mitenkään opettaa. Hän elää vaistojensa varassa eikä ole kypsä "oppimaan".

Vauvat ovat erilaisia, itselläni on ollut sellainen, joka nukkui heti vaunuissa parin tunnin unia mutta myös sellaisia, jotka ovat olleet alussa lähes koko ajan sylissä. Vaunuissa ovat nukkuneet vain, jos vaunut liikkuu. Tärkeintä on kuitenkin vastata vauvan tarpeisiin, toinen vaatii enemmän toinen vähemmän. Jos satut saamaan syliversion, pidä sylissä. Kaikki "karaisu" vaan hermostuttaa vauvan. Viikot menevät äkkiä ja mikroruuat on keksitty. Kohta hän jo konttaa ja leikkii pitkin lattioita joka tapauksessa.

Vierailija
284/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aivan vauvasta, mutta parin ensimmäisen vuoden aikana on kuitenkin syytä aika herkästi reagoida niihin inahduksiin, koska se vaikuttaa ratkaisevasti lapsen psyyken kehitykseen, perusluottamukseen ja tunne-elämän kehitykseen. Ei tarkoita sitä, että lapsi täytyy hyysätä flegmaattiseksi, mutta että tarpeisiin on vastattava; ravinto, lepo, lämpö, läheisyys, vuorovaikutus jne. Jokaista unenaikaista tuhinaa tai kitinää ei tarvitse noteerata, mut vauva-aikana jokaiseen itkuun tulee reagoida. 

Vastoin monia trendejä vauvaa ei kuitenkaan ole syytä nukuttaa vieressä, eikä mielellään edes samassa huoneessa vanhempien tai sisarusten kanssa. Lapsi hyötyy kaikista eniten elämässään (nukkumisen suhteen) siitä, jos oppii nukkumaan ja nukahtamaan itsenäisesti. Samoin ei kannata totuttaa vauvaa nukkumaan hiljaisuudessa, vaan kannattaa aina pitää pientä ääntä ja kolistella menemään kodin perusääniä vauvan unien aikaan.

Kannattaa hankkia sitteri, niin vauvaa voi roudata mukana huoneesta toiseen ja pitää siinä, jos täytyy esim. käydä suihkussa, mutta vauva ei nuku just sillon.

Kyllä sä tulet olemaan siinä vauvassa kiinni 24/7 ainakin henkisesti, jos sulla on minkäänlaisia äidinvaistoja. Vaikea sitä on estääkkään, kun niin vaan käy kun vauva syntyy. Paljon siitä "riippuvuudesta" on keksittyäkin ja äitilähtöistä, yhtenä syynä tuoreiden äitien väsymys - ei vaan jaksa muuta, niin haluaa "piiloutua" vauvan taakse. Ja se on aivan ok, ihmiset eivät vieläkään tajua, kuin väsyttävää elämä voi olla vauvan kanssa.

Itse asiassa alle 6kk ikäisen vauvan olisi hyvä nukkua samassa huoneessa (omassa sängyssä) vanhempien kanssa kätkytkuolemariskin vähentämiseksi. Sellainen trendi.

Vierailija
285/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vauva on terve, hänet voi erinomaisen hyvin jättää sänkyynsä kellimään. Olen kasvattanut kolme lasta ja ollut jokaisesta vuoden lomalla ( kesälomat siinä mukana). Koti oli aina tip top kunnossa. Kesällä kävimme aina uimarannalla aurinkoa ottamassa. Pihalla olimme muiden äitien kanssa aamupäivällä ja ip:llä.

Kone pesi pyykit ja keittin pytä oli aina putsikunnossa .

Se oli kivaa.

Vauva tai lapsi ei saa ottaa aurinkoa, joten ei sinulla ole edes lasta, kun et tätä tiedä.

Höpsis , höpsis , siel uimarannal on puiston reunaa, jossa voi jokaisenä kesänä vetää viltin just sopivasti puun varjoon. Oot vähä tyhmä.

Vierailija
286/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia, että vauva on 24/7 kiinni äidissä. Älä opeta vauvaa, että nukahtaa vain tissille tai syliin. Pienet vauvat nukkuvat todella paljon, hyvin ehdit tehdä normaaleja toimia sillä aikaa. Ja toki myös vauvan hereilläkin ollessa.

Riippuu vauvasta.

eikä sitä vauvaa voi "opettaa olemaan sylissä"

koska jotkut vauvat nyt vain ovat huutamatta vain sylissä kun niillä on refluksia tai ilmavaivoja tai koliikkia.

Sitäpaitsi ei ole tervettä huudattaa sitä vauvaa jos se on sellainen joka huutaa jos ei ole sylissä.

Meillä oli hiljainen ja tyytyväinen ja huutamaton vauva kun oli sylissä, eikä todellakaan nukkunut kokoaikaa vaan oli huono nukkuja. ei ole ongelmaa kun ei tee siitä vauvan kantamisesta ongelmaa.

Suihkuun kerkeää kun mies on tullut töistä ja ruokia voi tehdä mikrossa. Vessassa voi käydä niin että se vauva näkee sinut kokoajan kopassa ollessaan.

Vierailija
287/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vaativa vauva mut jo ihan muutenkin tottakai heti menin jos joku ”inahdusta kovempi” kuului katsoa mitä hän teki, ja vastata tarpeeseen heti jos itkee onko mItonälkä, kakka pöksyssä, mikä on. Yksin myös olen ollut vauvan kanssa joten tottakai otin sitterissä suihkuun viereen lähelle siksi aikaa (tai sitten kävin illalla kun sain hänet nukkuun) aina kuulo etäisyydellä. Mutta tohon mihin viittasit ettei ehdi nukkua tai syödä niin mun näkemys on se et oon tajunnut mitä sil tarkoitetaan kun päivät ovat erilaisia, joskus heräämisen jälkeen osaan kuvitella että lapsi on vaikka nälkäinen mutta ei halua tulla syömään ja ”vaatii” heti vaikka sinut leikkimään kanssaan, vaippa tietenkin myös katotaan samalla ja tässä voi olla myös haasteita (varsinkin isompi vauva lähtee karkuun tms saattas tulla pissat matolle kesken vaipan vaihdon) ja sit siittä syömis puuhat aloitetaan, ei kaikki mene aina smooth ja monesti joutuu skippaan omat aamu kahvit,kun siirrytään leikistä syömään, vaippaa, heitellään vähän ruokia ja syömises siis saattaa mennä aikaa tovin kun syötät häntä. Esim. Oma aamupala tulee jos ja kun ehdit näinä vilkkaina aamuina 😃 sit onkin jo päivävaatetuksen vaihto ja muut ruokatarvikkeiden siivous, leikkiminen ja tekeminen ja seuraavan ruuan valmistus.

Vierailija
288/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vaativa vauva mut jo ihan muutenkin tottakai heti menin jos joku ”inahdusta kovempi” kuului katsoa mitä hän teki, ja vastata tarpeeseen heti jos itkee onko mItonälkä, kakka pöksyssä, mikä on. Yksin myös olen ollut vauvan kanssa joten tottakai otin sitterissä suihkuun viereen lähelle siksi aikaa (tai sitten kävin illalla kun sain hänet nukkuun) aina kuulo etäisyydellä. Mutta tohon mihin viittasit ettei ehdi nukkua tai syödä niin mun näkemys on se et oon tajunnut mitä sil tarkoitetaan kun päivät ovat erilaisia, joskus heräämisen jälkeen osaan kuvitella että lapsi on vaikka nälkäinen mutta ei halua tulla syömään ja ”vaatii” heti vaikka sinut leikkimään kanssaan, vaippa tietenkin myös katotaan samalla ja tässä voi olla myös haasteita (varsinkin isompi vauva lähtee karkuun tms saattas tulla pissat matolle kesken vaipan vaihdon) ja sit siittä syömis puuhat aloitetaan, ei kaikki mene aina smooth ja monesti joutuu skippaan omat aamu kahvit,kun siirrytään leikistä syömään, vaippaa, heitellään vähän ruokia ja syömises siis saattaa mennä aikaa tovin kun syötät häntä. Esim. Oma aamupala tulee jos ja kun ehdit näinä vilkkaina aamuina 😃 sit onkin jo päivävaatetuksen vaihto ja muut ruokatarvikkeiden siivous, leikkiminen ja tekeminen ja seuraavan ruuan valmistus.

Hän nro 1 ja sun tarpeet tulee vasta lopuksi

Vierailija
289/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kirjoitti:

Vauvoja on toki erilaisia, mutta oma vauvani nelikuinen nukkuu kolme kertaa päivässä ulkona päikkärit ja yleensä sillon kerkiän tehdä kaikkea mitä en vauvan kanssa pysty.

Joskus vauva on ollut sitterissä pukuhuoneessa kun olen käynyt suihkussa pari kertaa vauva parka on joutunut tulemaan vessaan mukaan sitterin kanssa :)

Muuten kyllä mielestäni ehdin tosi hyvin kaikkea ja yleensä suunnittelen valmiiksi mitä teen milläkin päikkäriajalla.

Tosin kyllä jonkunverran joustoa tarvitaan, aina vauva ei nuku niin pitkiä päikkäreitä kun olen suunnitellut...

Oman vauvani kanssa ainakin pystyy kaikenlaista tekemään ja olenkin innostunut nyt esim. leipomisesta monen vuoden jälkeen kun aikaa on eri lailla kuin työelämässä.

Kai tajuat kuinka onnellinen on kun lapsesi on niitä nukkujia?

Meillä ei nukkunut mitään 2tunnin unia montaa kertaa päivässä, nukkui 2 tuntia jos nukuin itse vieressä, muuten nukkuin VAIN puolituntia tai sitten piti juosta se kaksi tuntia kärryjen kanssa ulkona ja pitää ne vaunut KOKOAJAN liikkuvana. Jos pysähtyi niin heräsi heti. En jaksanut sitä ravausta ympäri ämpäri maita ja mantuja joten nukutin sisällä vieressäni niin sain itseki. nukuttua kun yöt oli samaa hulabaloota 8kk asti.

Ja sama lapsi rupesi nukkumaan KOKO yön heräämättä VASTA 3 v 8kk VUOTIAANA! eli olen katkera toisten "kyllä se vauva nukkuu, vaikka mitä kerkeää" että haistakaa vaan ...........!!!! EI NUKU JOS SE ON SELLAINEN JOKA EI NUKU.

Vierailija
290/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauva-aika kauheaa ole. Väsymys on kauheaa, vauva ihana. Vauvat on yksilöitä niin kuin kuka tahansa ihminen. Joku viihtyy vain sylissä ja jonkun muun voi jättää pitemmäksi aikaa omiin oloihin.

Joillain vauvoilla on erityistarpeita. Esim. Omaani piti syöttää kolmen tunnin välein, joten voit kuvitella että joka kolmas tunti pullon lämmitys niin siinä ei pitkiä pätkiä nukuttu. Tunti tai kaksi tuntia unta, sitten herätys. Väsymys oli sanoin kuvaamaton. Minun vauva on sellainen, joka herkästi pelästyy ja haluaa nähdä minut koko ajan näköpiirissä. Vielä 7 kk vanhana pyrkii syliin herkästi ja viihtyy siinä hyvin, kun siinä on turvallista. Nyt jo viihtyy lattiallakin pidempiä aikoja parhaimmillaan, jos olen lähellä. Mutta vauva-aika on loppujen lopuksi nopeasti ohi. Tulet muistelemaan vielä joku päivä kyynel silmänurkassa sitä söpöyden määrää.

Vierailija
291/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi tulee ainakin vessaan mukaan ja yrittää monesti syliin tai jos ei kiin yrittää syödä kaikkea mahdollista jos yritän käydä pyntyllä nopee. Päivät kaksin lapsen kaa nii kyllä monesti olen puhki enemmän kuin työpäivän jälkeen, energinen ja touhukas vauva kyseessä joka jo konttaa.

Vierailija
292/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ehtii vaikka saunoa ja syödä 3 ruokalajin päivällisen. Vauva nukkui monta tuntia vaunuissa ulkona itkuhälyttimen kanssa tai omassa sängyssään. Usein nukuin tosin itsekin. Meillä nukkui koko yöt 3 kk lähtien, lisäksi 2 h aamupäivällä ja sitten vielä klo 14-17.

Voi voi. Kato ne kaikki lapset ei ole samanlaisia....itsellä oli vaativa koliikki/muita terveysongelmia vauva, nukkui ekan täyden yön vasta 2-vuotiaana :) ja huusi ekat 6kk 12h/vuorokaudessa. Silloin ei voi oikeen kivusta huutavaa lasta jättää yksin, tai itse en ainakaan pystynyt. Jotkut vauvat nyt vaan on suuritarpeisimpia kuin toiset, vaikka eivät olisikaan sairaita. Sitten on toki nää tämmöset jotka viihtyy itekseen ja nukkuu hyvin jne. Et ihan kyllä riippuu minkälaisen lapsen saat ja toki siitäkin haluaako vastata lapsen viesteihin heti vai huomenna.

Virtuaalihali kanssakokijalle, vain me tiedetään mitä on oikea arki vaikean lapsen kanssa eikä olla missään vauvakuplassa pehmosia puhumassa. Hyvä kun selaviain hengissä siitä nukkumattomuudesta. Oli muuten aikas synkkiä ajatuksia, ajattelin että voi kun olis kuollu niin sais nukkua.

Vierailija
293/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... kirjoitti:

Vauvoja on toki erilaisia, mutta oma vauvani nelikuinen nukkuu kolme kertaa päivässä ulkona päikkärit ja yleensä sillon kerkiän tehdä kaikkea mitä en vauvan kanssa pysty.

Joskus vauva on ollut sitterissä pukuhuoneessa kun olen käynyt suihkussa pari kertaa vauva parka on joutunut tulemaan vessaan mukaan sitterin kanssa :)

Muuten kyllä mielestäni ehdin tosi hyvin kaikkea ja yleensä suunnittelen valmiiksi mitä teen milläkin päikkäriajalla.

Tosin kyllä jonkunverran joustoa tarvitaan, aina vauva ei nuku niin pitkiä päikkäreitä kun olen suunnitellut...

Oman vauvani kanssa ainakin pystyy kaikenlaista tekemään ja olenkin innostunut nyt esim. leipomisesta monen vuoden jälkeen kun aikaa on eri lailla kuin työelämässä.

Kai tajuat kuinka onnellinen on kun lapsesi on niitä nukkujia?

Meillä ei nukkunut mitään 2tunnin unia montaa kertaa päivässä, nukkui 2 tuntia jos nukuin itse vieressä, muuten nukkuin VAIN puolituntia tai sitten piti juosta se kaksi tuntia kärryjen kanssa ulkona ja pitää ne vaunut KOKOAJAN liikkuvana. Jos pysähtyi niin heräsi heti. En jaksanut sitä ravausta ympäri ämpäri maita ja mantuja joten nukutin sisällä vieressäni niin sain itseki. nukuttua kun yöt oli samaa hulabaloota 8kk asti.

Ja sama lapsi rupesi nukkumaan KOKO yön heräämättä VASTA 3 v 8kk VUOTIAANA! eli olen katkera toisten "kyllä se vauva nukkuu, vaikka mitä kerkeää" että haistakaa vaan ...........!!!! EI NUKU JOS SE ON SELLAINEN JOKA EI NUKU.

Tämä on varmaan se yleisin😄 ei munkaan lapsi nukkunut kuin 2 kertaa tai 1 päiväunet ja nekin nukutettiin kärryillä ym tai vieressä. Yöheräilyt myös alkoi +1 ja samaanaikaan kun oppi seisomaan sängyssä. Heräili vauvana noin 1-3nkerraa yössä ja plus 1 sen kerran tai harvoin ei ollenkaan joskus kaks huonoina öinä.

Vierailija
294/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aika Ap tulee oleen kortilla. Että silloin tietyissä kohdissa tulee tinkiä ehtiikö nyt juoda rauhassa kahvia, sen sanelee millainen vauva on tai antaako juoda rauhassa😄 sinne jää kahvit ja muut rauhaisat pesulla käymiset kunnes toinen puoli on tullut kotiin. Öisin myös vauvat heräilevät 0-3kk läpi yön useasti juomaan maitoa ja n 4kk aletaan heille tekeen rytmiä että tekemään selkeämmäksi että öisin on pimeää millon nukutaan ja päivällä valoisaa, suosittelen antamaan 4kk myös illalla iltapuuron niin ei heräile maidolle niin useasti ”maitonälkään”. Tissillä saatetaan (todellakin myös öisin) viipyä heruttelemassa 1-3h helposti.

Vierailija
295/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka ole itsestään selvää, että vauva-aikana vauva laitetaan etusijalle kaikessa? Ensin vauva. Jos ja kun vauvalla on kaikki hyvin, sitten äiti.

Kyllä äidinkin on tärkeää huolehtia itsestään, jotta jaksaa huolehtia vauvasta. Jos imettävä äiti ei syö eikä nuku, niin satavarmasti on ongelmia edessä.

Vierailija
296/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta. Ja äidistä. Ei siinä ruoka maistu jos vauva karjuu. Jo äidin hormonit reagoi siihen. Mulla oli allergiset, vatsavaivaiset vauvat, eivätkä montaa minuuttia olleet muualla kuin sylissä. Syli helpotti vatsavaivoja. Se oli mulle iso yllätys että ei sitä vauvaa saa pois pääsltä, huuto lakkaa vasta kun oon ratkaissut mitä vauva,tarvii ja antanut sen hälle. Läheisriippuvuudesta ei ollu kyse.

Vierailija
297/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten nämä läheisriippuvaiset mammat imettää lastaan lähes kouluikään saakka, samoin nukkuu samassa sängyssä ties kuinka vanhaksi. Alkaa olla jo epätervettä moinen, lapsenkin pitää itsenäistyä vanhemmasta!

Vauvan kohdalla ei oo olemassa mitään läheisriippuvuusongelmaa. Vauva on alkuun osa äitiä, suhde on symbioottinen. Jos ei vauva saa olla riippuvainen, ongelmia seuraa varmasti

Vierailija
298/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 2-v poikani on onneksi ollut hyväuninen vauvasta asti, joten mulla on ollut mahdollisuus "omaan aikaan" ja kotitöihin päikkärien aikana ja yöunille menon jälkeen (siis ekojen kuukausien jälkeen, alussa kaikki oli kyllä aika lailla pelkkää selviytymistä päivästä toiseen). Suihkuun menin vauvavuotena aamuisin, kun poika nukahti ekoille aamupäikkäreille.

Kuitenkin kun lapseni on hereillä, hän ei siedä yhtään, että teen jotakin hetken itsekseni. Ruuanlaitto, syöminen, tiskaaminen ja pyykkääminen ovat tuskaa, kun poika ulvoo koko ajan seurankipeänä helmassa. Pyykkäykseen hänet voi sentään ottaa välillä apuriksi, jotta pysyy tyytyväisenä.

No, jonakin päivänä nämä ajat ovat muisto vain ja vielä ihmettelen, että missä se poika viilettää kun ei enää kaipaa äitiä ollenkaan.

Vierailija
299/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vauvan laittaa sitteriin pesuhuoneen lattialle siksi aikaa kun äiti käy suihkussa?

Vierailija
300/406 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhallisella äidillä on rauhallinen vauva.

Tiedän myös tapauksen jossa lapsen huudot loppuivat kuin seinään kun imettävä  tupakoiva äiti lopetti imettämisen.

Ei kyllä yhtään pidä paikkaansa että rauhallisella äidillä on rauhallinen vauva.Äidin rauhallisuudesta ei riipu yhtään lapsen tempperamentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi