Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverilla polyamorinen perhe

Vierailija
04.06.2015 |

Minulle on selvinnyt nyt hieman yllättäin että kahdeksanvuotiaan tyttäreni kaverin perhe on polyamorinen, eli perheessä on aikuisina yksi mies ja kaksi naista. Nyt kesäloman alettua tyttöni on pyytänyt päästä kyläilemään kaverin luo. 

Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen avoimena ja avarakatseisena, mutta nyt tuntuu etten oikein tiedä mitä ajatella tyttöni kyläilyistä siellä. Tyttöni kertoi kuulleensa kaveriltaan, että naiset nukkuvat vuoroöin isin vieressä ja välillä kuulemma nukkuvat kaikki yhdessä vierekkäin. Kuulostaa muutenkin siltä, että naiset kilpaa palvovat miestä, joka paistattelee huomion keskipisteenä.

Olenko kamala äiti, jos en välttämättä haluaisi lapseni oppivan tuollaista perhemallia? En voisi oikein tyttärelleni siitä kriittisesti puhuakaan, ettei juttu käänny liian negatiiviseksi hänelle ja kantautuisi kaverin korviin. Tytön kaveri on viaton tilanteeseensa, mutta olisin iloinen jos tytöt leikkisivät enemmän meillä kuin heillä. 

Kommentit (212)

Vierailija
1/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 01:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]

Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.

Itse olen ihan tylsä, yksiavioinen hetero, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)

http://polyamoria.fi/

[/quote]

Jokainen tajuaa että tuo ei toimi ja on vain vaikeuksien kerjäämistä. Jotain vikaa tuollaiseen ryhtyvissä ihmisissä on. Sitoutumiskyvyttömyyttä, rikkinäinen perhetausta traumatisoinut,

[/quote]

Kuten aiemmin sanoin: "Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole." Ihmisiä on erilaisia ja se, mikä sulle ei toimi, saattaa olla hyvä ratkaisu toiselle. Onhan tuntemani kolmikko ollut yhdessä jo yli 10 vuotta - ja yli sen ajan, mitä keskimääräinen parisuhde kestää Suomessa. Ei tämä järjestely siis ainakaan täysin epäonnistunut voi olla.

Vierailija
2/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näkisin ap:n huolen liittyvän enemmän häneen omaan lapseensa, ei tähän perheeseen sinällään. Hän ei haluaisi, että hänen lapsensa oppisi moisen perhemallin, jossa miehellä on kaksi vaimoa. Tästä kun voi ihan perustellusti syntyä kuva naisen ja miehen eriarvoisuudesta. Minä ehkä yrittäisin jutella lapsen kanssa jotenkin nätisti....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmasti tarttuu =D 

Vierailija
4/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäiköisesti vielä harrastavat kimppakivaa lasten nähden. On todella haitallista lasten nähdä toisiaan rakastavia aikuisia.

Vierailija
5/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:46"]Todennäiköisesti vielä harrastavat kimppakivaa lasten nähden. On todella haitallista lasten nähdä toisiaan rakastavia aikuisia.
[/quote]
Rakastava perhe, jossa isi valitsee aina illalla, että kumpi pääsee sänkyyn vierelle. Mukava perhemalli.

Vierailija
6/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rakastavassa perheessä isi valitsee illalla tuleeko rouvan viereen vai jääkö katsomaan telkkaria. En tiedä onko sen kummempi perhemalli lapselle :)

Vierailija
7/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:46"]Todennäiköisesti vielä harrastavat kimppakivaa lasten nähden. On todella haitallista lasten nähdä toisiaan rakastavia aikuisia.
[/quote]

Varsinkin jos ottavat lelut leikkeihin mukaan.

Vierailija
8/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaapa sama aloitus niin, että polyamorisuus olisi korvattu homoseksusalisuudella. Mikä paskamyrsky täällä tulisikaan niskaan! Vaikka polyamoriaa voidaan "puolustella" täsmälleen samoilla argumenteilla kuin homouttakin (ja on muuten luonnossa paljon yleisempää). Tässä se taas nähdään, millaisia lampaita ihmiset ovat; puhutaan vain niiden puolesta, keiden oikeuksia on muodikasta puolustaa, kuten homoja. Itse olen tavallinen tympeä heteromamma, mutta tämä kaksinaismoralismi pistää silmään.

Vierailija
9/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:51"]Meidän rakastavassa perheessä isi valitsee illalla tuleeko rouvan viereen vai jääkö katsomaan telkkaria. En tiedä onko sen kummempi perhemalli lapselle :)
[/quote]
No onpas näppärää. Susta siinä ei ole mitään eroa? Ja mitä, jääkö miehesi telkkarin ääreen koko yöksi? ;) Mielisteletkö miestäsi jatkuvasti, jotta olisit se ykkönen?

Vierailija
10/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisikin niin päin edes joskus, että taloudessa olisi yksi rouva ja muutama mies (olisi se remppareiska eli kätevä isäntä, sitten vaikka nörtti fiksu rahanansaitsija ja sitten tumma ja tulinen lihaksikas "jose"), niin tällaista perhemallia päästäisin tyttäreni mieluusti katsomaan ja saattaisin itsekin piipahdella kahvilla :)

Vierailija
11/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta haittaisiko sinua, jos tekisin niin? Ehkä suhde pysyisi hieman kuumempana, jos tekisinkin niin. 

Vierailija
12/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa kiltit nyt ranskalaisin viivoin, että mitä lapselle voi tapahtua, jos hän vierailee tuossa perheessä. Voisin kuvitella, ettei polyamorisesssa perheessä seksiä harrasteta lasten nähden kuten ei muissakaan.

Vierailija
13/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:55"]Kuvitelkaapa sama aloitus niin, että polyamorisuus olisi korvattu homoseksusalisuudella. Mikä paskamyrsky täällä tulisikaan niskaan! Vaikka polyamoriaa voidaan "puolustella" täsmälleen samoilla argumenteilla kuin homouttakin (ja on muuten luonnossa paljon yleisempää). Tässä se taas nähdään, millaisia lampaita ihmiset ovat; puhutaan vain niiden puolesta, keiden oikeuksia on muodikasta puolustaa, kuten homoja. Itse olen tavallinen tympeä heteromamma, mutta tämä kaksinaismoralismi pistää silmään.
[/quote]
Homosuhde ja polyamorinen suhde eivät ole verrannollisia asioita keskenään. Homosuhteessa ei esim ole samankaltaista kilpailuasetelmaa, joka tällaisessa suhteessa syntyy lähes aina. Kysy vaikka mormoneilta. Ihmiset tehkööt mitä haluavat, mutta lapselle voi olla haitallista oppia esim, että vaimot (naiset) kilpailevat miehen huomiosta.

Vierailija
14/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.

Itse olen ihan tylsä, yksiavioinen hetero, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)

[/quote]
no minun mielestäni ei kuulosta tasa-arvoiselta että 1 mies ja 2 naista, tai toisin päinkään. Toki en tiedä asiasta, ja ymmärtäisin enemmän jos kaikilla olisi muitakin suhteita, mutta silloin se kyllä olisi enemmänkin vapaa suhde... toki myös jos kaikki touhuavat toistensa kanssa esim bi-seksuaaleina, ymmärtäisin silloinkin paremmin :D ohis

Vierailija
15/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 01:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]

Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.

[/quote]

Jokainen tajuaa että tuo ei toimi ja on vain vaikeuksien kerjäämistä. Jotain vikaa tuollaiseen ryhtyvissä ihmisissä on. Sitoutumiskyvyttömyyttä, rikkinäinen perhetausta traumatisoinut,

[/quote]

Julmasti sanottu - mutta olen ihan samaa mieltä.

Vierailija
16/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että valitsisiko itse polyarmorisen suhteen tai pitääkö sitä hyvänä. Meidän naapurit  tarjoavat lapsilleen jatkuvasti vain pelkkiä eineksiä ja puolivalmisteita. En pidä niitä lainkaan sopivana ruokana varsinkaan lapsille. Silti lapseni saa käydä siellä. Ja jopa syödä sitä ruokaa, kun tarjotaan. Kun ei se lapsi siitä hajoa.

Vierailija
17/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:58"]En, mutta haittaisiko sinua, jos tekisin niin? Ehkä suhde pysyisi hieman kuumempana, jos tekisinkin niin. 

[/quote]
Minua haittaisi aika harva laillisesti tekemäsi asia, tee mitä huvittaa, mutta jos jatkuvasti mielistelisit miestäsi saavuttaaksesi hänen huomionsa ja suosionsa, niin ettei miehesi tekisi samoin sinulle, niin en pitäisi suhdettanne kovin terveenä saati hyvänä perhemallina.

Vierailija
18/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet sitä mieltä, että vierailun aikana lapsi omaksuu sellaisen elämäntavan itselleen loppuiäksi?

Vierailija
19/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:09"]Ja olet sitä mieltä, että vierailun aikana lapsi omaksuu sellaisen elämäntavan itselleen loppuiäksi?
[/quote]
En nyt tiedä kenelle tämä kysymys oli osoitettu, mutta pidän polyamorista suhdetta lapselle huonona roolimallina. Päästäisin kuitenkin lapseni tällaiseen perheeseen leikkimään, jos perhe olisi ihan täyspäinen. Varmaan vähän juttelisin ensin lapsen kanssa.

Vierailija
20/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:55"]Kuvitelkaapa sama aloitus niin, että polyamorisuus olisi korvattu homoseksusalisuudella. Mikä paskamyrsky täällä tulisikaan niskaan! Vaikka polyamoriaa voidaan "puolustella" täsmälleen samoilla argumenteilla kuin homouttakin (ja on muuten luonnossa paljon yleisempää). Tässä se taas nähdään, millaisia lampaita ihmiset ovat; puhutaan vain niiden puolesta, keiden oikeuksia on muodikasta puolustaa, kuten homoja. Itse olen tavallinen tympeä heteromamma, mutta tämä kaksinaismoralismi pistää silmään.
[/quote]
Homosuhde ja polyamorinen suhde eivät ole verrannollisia asioita keskenään. Homosuhteessa ei esim ole samankaltaista kilpailuasetelmaa, joka tällaisessa suhteessa syntyy lähes aina. Kysy vaikka mormoneilta. Ihmiset tehkööt mitä haluavat, mutta lapselle voi olla haitallista oppia esim, että vaimot (naiset) kilpailevat miehen huomiosta.
[/quote]
tätä munkin piti sanoa. 2 ihmistä on tasa-arvoisia keskenään, mutta jos siihen tulee kolmas, joka joutuu olla välillä yksin, niin ei ole tasa-arvoista. Miten tähän liittyy sukupuoli tai homous?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi