Lapsen kaverilla polyamorinen perhe
Minulle on selvinnyt nyt hieman yllättäin että kahdeksanvuotiaan tyttäreni kaverin perhe on polyamorinen, eli perheessä on aikuisina yksi mies ja kaksi naista. Nyt kesäloman alettua tyttöni on pyytänyt päästä kyläilemään kaverin luo.
Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen avoimena ja avarakatseisena, mutta nyt tuntuu etten oikein tiedä mitä ajatella tyttöni kyläilyistä siellä. Tyttöni kertoi kuulleensa kaveriltaan, että naiset nukkuvat vuoroöin isin vieressä ja välillä kuulemma nukkuvat kaikki yhdessä vierekkäin. Kuulostaa muutenkin siltä, että naiset kilpaa palvovat miestä, joka paistattelee huomion keskipisteenä.
Olenko kamala äiti, jos en välttämättä haluaisi lapseni oppivan tuollaista perhemallia? En voisi oikein tyttärelleni siitä kriittisesti puhuakaan, ettei juttu käänny liian negatiiviseksi hänelle ja kantautuisi kaverin korviin. Tytön kaveri on viaton tilanteeseensa, mutta olisin iloinen jos tytöt leikkisivät enemmän meillä kuin heillä.
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:38"]Hyi helvetti! Minun exäni elää polyamorisessa suhteessa, mutta ei siellä naisilla saa olla muita miehiä, ainoastaan lesbosuhteita ja sitten tämä kukko tunkiolla, todellinen macho. Heistä se on oikein, itse en olisi ikimaailmassa suostunut siihen, en edes parinvaihtoon. [/quote] Unohtui pääasia, että älä päästä lastasi sinne! Jos ovat samanlaisia kuin minun exäni, toitottavat, että eivät ymmärrä, miten joku mies voi olla uskollinen vain yhdelle naiselle.
[/quote]
Siis kauheaa! Missä se sun ex-mies käy toitottamassa "ilosanomaansa"?? Kouluissa? Teidän yhteiselle lapselle? Leikkipuistoissa? Taloyhtiön talkoissa? Missä??
[/quote]
Kaveripiireissä, sukulaisille, työpaikalla, keskustelupalstoilla, nuorten suosimilla varsinkin. Myös niille yhteisille lapsille, jotka joutuvat eron takia olemaan pakosta myös isänsä haaremissa.
Itse päästäisin lapsen sinne ihan mielellään, ehkä hänen maailmankuvansa laajenisi hyvällä tavalla verrattuna omaani. Me aikuiset liian usein olemme jumiutuneita omiin käsityksiimme, kun taas lapselle polyamorinenkin suhde voi näyttäytyä luonnollisena tapana olla ihmissuhteessa. Mitä se on sinulta äitinä pois, jos lapsestasi kasvaa avarakatseinen ihminen, niin kuin sinustakin (ilmeisesti olet aika avarakatseinen epävarmuudestasi huolimatta)? :) Tuskin lapsi ajattelee, että noin sen KUULUU mennä, ja jos ajattelee, niin sitten hän saattaa isona valita polyamorisen suhteen ja that's it. Miten vain hän on onnellinen.
Vaikka ihmiselle olisi kuinka luonnollista moniavioisuus, niin nykyiset sosiaaliset normit asettavat polyamorian oman moraalikäsitykseni ulkopuolelle. Olen katsonut dokumentteja sekä lukenut lehtijuttuja ja olen ikävän usein saanut näistä perheistä kuvan, jossa yksi osapuoli on yli muiden. Ja ikävän usein se on mies, jota naiset miellyttävät ja kilpailevat tämän huomiosta. Tässä perheessä tilanne ei tietenkään välttämättä ole tämä, mutta kyllä tuo asetelma saisi ainakin minut varpailleni.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:38"]Hyi helvetti! Minun exäni elää polyamorisessa suhteessa, mutta ei siellä naisilla saa olla muita miehiä, ainoastaan lesbosuhteita ja sitten tämä kukko tunkiolla, todellinen macho. Heistä se on oikein, itse en olisi ikimaailmassa suostunut siihen, en edes parinvaihtoon. [/quote] Unohtui pääasia, että älä päästä lastasi sinne! Jos ovat samanlaisia kuin minun exäni, toitottavat, että eivät ymmärrä, miten joku mies voi olla uskollinen vain yhdelle naiselle.
[/quote]
Siis kauheaa! Missä se sun ex-mies käy toitottamassa "ilosanomaansa"?? Kouluissa? Teidän yhteiselle lapselle? Leikkipuistoissa? Taloyhtiön talkoissa? Missä??
[/quote]
Kaveripiireissä, sukulaisille, työpaikalla, keskustelupalstoilla, nuorten suosimilla varsinkin. Myös niille yhteisille lapsille, jotka joutuvat eron takia olemaan pakosta myös isänsä haaremissa.
[/quote]
Minkä ikäisiä lapsenne ovat? Vanhempien on väärin altistaa lapsensa rakkaussuhteidensa intiimiasioille, oli kyseessä sitten mikä tahansa suhdemuoto. Mikä sitten on liikaa ja mistä johtuu, jos lapsesta tuntuu pahalta? Sellaistakin on, että äiti ei hyväksy lasten isän homoutta ja tiedostamattaan on paheksunut ja sitten lapsi omaksuu tämän jätetyn ja petetyn äidin aseman ja näkee punaista, kun isä sitä homouttaa toitottaa (miesystävä käy lounaalla ja viihtyvät yhdessä). Toisaalta vanhempi voi seksualisoida tilanteen, tehdä siitä epämukavan ja ällöttävän hyvinkin pienellä eleellä. Jos lapsesi kärsivät tästä, niin hae heille apua.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:55"]Kuvitelkaapa sama aloitus niin, että polyamorisuus olisi korvattu homoseksusalisuudella. Mikä paskamyrsky täällä tulisikaan niskaan! Vaikka polyamoriaa voidaan "puolustella" täsmälleen samoilla argumenteilla kuin homouttakin (ja on muuten luonnossa paljon yleisempää). Tässä se taas nähdään, millaisia lampaita ihmiset ovat; puhutaan vain niiden puolesta, keiden oikeuksia on muodikasta puolustaa, kuten homoja. Itse olen tavallinen tympeä heteromamma, mutta tämä kaksinaismoralismi pistää silmään. [/quote] Homosuhde ja polyamorinen suhde eivät ole verrannollisia asioita keskenään. Homosuhteessa ei esim ole samankaltaista kilpailuasetelmaa, joka tällaisessa suhteessa syntyy lähes aina. Kysy vaikka mormoneilta. Ihmiset tehkööt mitä haluavat, mutta lapselle voi olla haitallista oppia esim, että vaimot (naiset) kilpailevat miehen huomiosta.
[/quote]
Juuri tämä on tässä tilanteessa minunkin mielestäni se arveluttava osuus. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että aikuiset, täysijärkiset ihmiset yhdessä tuumin päättävät laajentaa parisuhteensa sisältämään kahden sijasta kolme, neljä tai vaikka viisi henkilöä. Mutta jostain syystä etenkin tuo kaksi naista, yksi mies -asetelma haiskahtaa ikävällä tavalla haaremilta, jossa naiset kilpailevat keskenään miehen suosiosta. Samasta syystä en ymmärrä mormonienkaan meininkiä. Enkä tuota parisuhteen kuvaa haluaisi lapsilleni opettaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:03"]
En antaisi lapseni mennä polyamoriseen perheeseen leikkimään, vaan pyytäisin lapsen kaveria meille. Kertoisin lapselleni, että vaikka he näyttävät ulospäin ihan normaaleilta, se elämäntapa ei ole suotavaa, sillä se on epätasa-arvoinen ja epätasapuolinen, ja epänormaali.[/quote]
Hyi olkkoon kun mua inhottaa tollaset insestiset puheet lapselle! Miten oma äiti voi mennä rikkomaan lapsen kasvurauhaa saarnaamalla PERVERSIOISTA? Oman äidin suusta! Oman isän suustakin kamalaa tietty. Altistat lapsesi aikuisten seksuaaliasioille ja se on väärin, vaikka olisitte mitä kirkkoväärtejä. Se siemen itää aikansa ja sun sanat ovat ensimmäiset, mitkä lapsesi seksuaalista havahtumista kehystävät. Pahimmassa tapauksessa lapsesi altistuu seksuaaliselle hyväksikäytölle tai alkaa kapinoimaan sinun arvojasi vastaan. Niin surullista, kun kunnon ihmisiltä menee tämmönen metataso aivan yli hilseen. Meni kauhea kasa rautalankaa tähänkin.
[/quote]
Ei taida olla termit oikein hallussa tuolla, joka insestistä tuossa yhteydessä vauhkoaa! Insesti on oman lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Ei se, että neuvoo lastaan välttämään epäterveitä ja epänormaaleja ilmiöitä! Se on huolenpitoa omasta lapsesta. Omaa lasta voi varoittaa kaikista perverseistä, esim namusedistä. Lapselle asioiden kertominen on eri asia kuin tässä aikuisten esken suorin sanoin asioiden toteaminen.
Joillekin näyttää olevan ihan ok jättää lapsensa huolettomina ja täysin tietämättöminä kulkemaan eskarista/ala-asteelta/kavereilta kotiin, vaikka olisi uutisoitu tuolla alueella liikkuvasta pedofiilista, joka houkuttelee lapsia kyytiinsä. Niin, eihän lapsille sovi kertoa, että maailmassa on paljon kartettavia asioita, pahoja ihmisiä, tekoja, joita ei sovi tehdä, ... Oppikoon vaan kantapään kautta. Se on vissiin sitä vanhempain aitoa rakkautta lapsiinsa?
Hohhoijaa, miten pihalla te olette. Iso osa polyamorisista perheistä on juuri polyamorisia sateenkaariperheitä. Eli yksi aikuisista kuuluu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön. Ei-heterot ovat joustavampia ja nimenomaisesti purkavat arjessa heteronormatiivista järjestystä, jossa Miehellä on tiettyjä etuoikeuksia. En sano, että polyamoriset sateenkaariperheet ovat vapaita epätasa-arvosta. Sanon kuitenkin, että menette metsään tulkitessanne niitä siitä kehikosta, jossa alfa-uros hallitsisisi haaremiaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:03"]
En antaisi lapseni mennä polyamoriseen perheeseen leikkimään, vaan pyytäisin lapsen kaveria meille. Kertoisin lapselleni, että vaikka he näyttävät ulospäin ihan normaaleilta, se elämäntapa ei ole suotavaa, sillä se on epätasa-arvoinen ja epätasapuolinen, ja epänormaali.[/quote]
Hyi olkkoon kun mua inhottaa tollaset insestiset puheet lapselle! Miten oma äiti voi mennä rikkomaan lapsen kasvurauhaa saarnaamalla PERVERSIOISTA? Oman äidin suusta! Oman isän suustakin kamalaa tietty. Altistat lapsesi aikuisten seksuaaliasioille ja se on väärin, vaikka olisitte mitä kirkkoväärtejä. Se siemen itää aikansa ja sun sanat ovat ensimmäiset, mitkä lapsesi seksuaalista havahtumista kehystävät. Pahimmassa tapauksessa lapsesi altistuu seksuaaliselle hyväksikäytölle tai alkaa kapinoimaan sinun arvojasi vastaan. Niin surullista, kun kunnon ihmisiltä menee tämmönen metataso aivan yli hilseen. Meni kauhea kasa rautalankaa tähänkin.
[/quote]
Ei taida olla termit oikein hallussa tuolla, joka insestistä tuossa yhteydessä vauhkoaa! Insesti on oman lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Ei se, että neuvoo lastaan välttämään epäterveitä ja epänormaaleja ilmiöitä! Se on huolenpitoa omasta lapsesta. Omaa lasta voi varoittaa kaikista perverseistä, esim namusedistä. Lapselle asioiden kertominen on eri asia kuin tässä aikuisten esken suorin sanoin asioiden toteaminen.
Joillekin näyttää olevan ihan ok jättää lapsensa huolettomina ja täysin tietämättöminä kulkemaan eskarista/ala-asteelta/kavereilta kotiin, vaikka olisi uutisoitu tuolla alueella liikkuvasta pedofiilista, joka houkuttelee lapsia kyytiinsä. Niin, eihän lapsille sovi kertoa, että maailmassa on paljon kartettavia asioita, pahoja ihmisiä, tekoja, joita ei sovi tehdä, ... Oppikoon vaan kantapään kautta. Se on vissiin sitä vanhempain aitoa rakkautta lapsiinsa?
[/quote]
Insestinen tunnelma voi virittyä juuri noin, että projisoidaan se seksualisointi ulkopuoliseen. Juuri äidin tekemä insestinen hyväksikäyttö on tyypillisesti fantasioiden, moraalisaarnojen ja emootioiden tasolla. Tiedättehän sen kulttuurisen kuvan rovastista, joka piiskaa lapsen paljasta pyllyä pyhän raivon vallassa, jotta synti lähtisi? Tässä on vähän samansukuisesta ilmiöstä kyse. Se voi olla hienovaraista ja osittain tiedostamatonta, tulla esiin vasta turvallisessa psykoterapiassa. Minä kirjoitan provosoivasti, jotta tuo äiti heräisi siihen, että suupaltti saattaa vahingoittaa lapsiaan. Tuomitsemalla toisten ihmisten seksuaalielämän lapselle synnytetään lapsen mieleen fantasia (eli kuvitelma) kyseisestä kohtauksesta.
Turvakasvatus on tietysti tärkeää, mutta lasta ei suojaa siellä polyamorisessa perheessä se, että äiti on kertonut Epänormaalista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minkä ikäisiä lapsenne ovat? Vanhempien on väärin altistaa lapsensa rakkaussuhteidensa intiimiasioille, oli kyseessä sitten mikä tahansa suhdemuoto. Mikä sitten on liikaa ja mistä johtuu, jos lapsesta tuntuu pahalta? Sellaistakin on, että äiti ei hyväksy lasten isän homoutta ja tiedostamattaan on paheksunut ja sitten lapsi omaksuu tämän jätetyn ja petetyn äidin aseman ja näkee punaista, kun isä sitä homouttaa toitottaa (miesystävä käy lounaalla ja viihtyvät yhdessä). Toisaalta vanhempi voi seksualisoida tilanteen, tehdä siitä epämukavan ja ällöttävän hyvinkin pienellä eleellä. Jos lapsesi kärsivät tästä, niin hae heille apua.
[/quote]
Minä en vastannut. Minun exäni on kahden naisen kanssa, eikä meillä ole yhteisiä lapsia! Heidän perheensä kertoo kaikille meidän tuttaville, sukulaisille ja ihan kuka vaan kysyy, että heillä on tällainen suhde, eikä kuulemma ymmärrä, miten joku mies voi tyytyä vain yhteen naiseen. Ihan olen kuullut ex-miehen siskoltakin, että valistusta tulee. He uskovat, että ihmistä ei ole luotu yksiavioiseksi. En usko, että on ainoa polyamorinen porukka, jotka avoimesti puhuvat. Omituisinta siinä on minusta, että naisilla ei saa olla muita miehiä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]
Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.
Itse olen ihan tylsä, yksiavioinen hetero, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)
http://polyamoria.fi/
[/quote]
Jokainen tajuaa että tuo ei toimi ja on vain vaikeuksien kerjäämistä. Jotain vikaa tuollaiseen ryhtyvissä ihmisissä on. Sitoutumiskyvyttömyyttä, rikkinäinen perhetausta traumatisoinut,
[/quote]
No hohhoijaa taas. Jos itse olet tuota mieltä, se ei välttämättä tarkoita sitä, että ei sopisi jollekin muulle. En minäkään haluaisi elää tuollaisessa suhteessa, mutta jollekin muulle se voi sopiakin. Vai että nämä ihmiset ovat sitten jotain ongelmakimppuja? Miten se "normaali" ihminen sitten määritellään? Eikö jokaisella ole omat traumansa? Jos suhde perustuu vapaaehtoisuusteen, on se mielestäni ihan ok. Varmaan suhteessa on kaikenlaisia ongelmia, mutta niin on kaikissa muissakin suhteissa, ainakin kun katsoo, miten usein parit eroavat. Ärsyttää tällainen moralisointi, jossa muut sanelevat, miten toisten pitää elää. Jos jollekin ainoa oikea tapa on elää tavallisessa heterosuhteessa, suon sen heille ilomielin. Nauttikoon elämästään ihan rauhassa, ja parisuhteestaan. Mutta antakaa hyvät ihmiset muiden elää miten parhaaksi katsovat ja kenkä kanssa haluavat, edellyttäen, että aivät vahingoita tai hyväksikäytä muita.
[/quote]
Tuota suhteen vapaaehtoisuuteen perustumista toitottavat kaikki ne, joille itselleen sopii se, ettei puoliso tiedä hänen pettävän, sehän on "kahden aikuisen keskinäinen sopimus", eikä kuulu muka tuolle petetylle puolisolle. Juuri tuosta yksipuolisesti päätetystä vapaaehtoisesta kahden aikuisen SALASSA TEHDYSTÄ keskinäisestä sopimuksesta, joka ei muille (edes puolisolle!) kuulu johtuu SUURIN OSA eroista! Siinä unohdetaan ja rikotaan se kahden aikuisen jo aiemmin keskenään JULKISESTI tekemä sopimus OLLA USKOLLISIA TOISILLEEN.
Miehelläkö on muka oikeus pitää niin monta vaimoa kuin tahtoo? Sehän on jo kuin huivipäiden kulttuurissa, jossa naisilla ei ole koirankaan arvoa, ja jossa myös pikku tyttöjä naitetaan vanhoille miehille ... raiskattaviksi. Polyamorialla pyritään pikku hiljaa tuohon suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:11"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:58"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:42"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:38"]Hyi helvetti! Minun exäni elää polyamorisessa suhteessa, mutta ei siellä naisilla saa olla muita miehiä, ainoastaan lesbosuhteita ja sitten tämä kukko tunkiolla, todellinen macho. Heistä se on oikein, itse en olisi ikimaailmassa suostunut siihen, en edes parinvaihtoon. [/quote] Unohtui pääasia, että älä päästä lastasi sinne! Jos ovat samanlaisia kuin minun exäni, toitottavat, että eivät ymmärrä, miten joku mies voi olla uskollinen vain yhdelle naiselle. [/quote] Siis kauheaa! Missä se sun ex-mies käy toitottamassa "ilosanomaansa"?? Kouluissa? Teidän yhteiselle lapselle? Leikkipuistoissa? Taloyhtiön talkoissa? Missä?? [/quote] Kaveripiireissä, sukulaisille, työpaikalla, keskustelupalstoilla, nuorten suosimilla varsinkin. Myös niille yhteisille lapsille, jotka joutuvat eron takia olemaan pakosta myös isänsä haaremissa. [/quote] Minkä ikäisiä lapsenne ovat? Vanhempien on väärin altistaa lapsensa rakkaussuhteidensa intiimiasioille, oli kyseessä sitten mikä tahansa suhdemuoto. Mikä sitten on liikaa ja mistä johtuu, jos lapsesta tuntuu pahalta? Sellaistakin on, että äiti ei hyväksy lasten isän homoutta ja tiedostamattaan on paheksunut ja sitten lapsi omaksuu tämän jätetyn ja petetyn äidin aseman ja näkee punaista, kun isä sitä homouttaa toitottaa (miesystävä käy lounaalla ja viihtyvät yhdessä). Toisaalta vanhempi voi seksualisoida tilanteen, tehdä siitä epämukavan ja ällöttävän hyvinkin pienellä eleellä. Jos lapsesi kärsivät tästä, niin hae heille apua. [/quote] Minä en vastannut. Minun exäni on kahden naisen kanssa, eikä meillä ole yhteisiä lapsia! Heidän perheensä kertoo kaikille meidän tuttaville, sukulaisille ja ihan kuka vaan kysyy, että heillä on tällainen suhde, eikä kuulemma ymmärrä, miten joku mies voi tyytyä vain yhteen naiseen. Ihan olen kuullut ex-miehen siskoltakin, että valistusta tulee. He uskovat, että ihmistä ei ole luotu yksiavioiseksi. En usko, että on ainoa polyamorinen porukka, jotka avoimesti puhuvat. Omituisinta siinä on minusta, että naisilla ei saa olla muita miehiä.
[/quote]
Jos kaikki on vapaasta tahdossaan tuollaisesa suhdemuodossa niin vaikeapa siinä on vastaan väittää. Mutta mua kiinnostaisi tietää, mikä siinä on se juttu, että halutaan jakaa kumppani toisen kanssa, jos ei kerta kaikki ole yhdessä toistensa kanssa. Onko se joku jännitysmomentti, kun se kumppani ei ole pelkästään sun käytettävissä? Sillä useamman kumppanin omaavalla taas riittää into, kun ei tarvitse tyytyä yhteen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 12:57"]Tuskin kyseisessä perheessä lapsille, varsinkaan vieraille, tuodaan perheen aikuisten välisiä seksisuhteita mitenkään esiin. Miten normaali arkivierailu perheessä poikkeaa lapsen kannalta verrattuna esim. perheeseen, jossa asuu kolme sukupolvea samaa taloa? Paikalla on useampia aikuisia valvomassa lasten touhuja.
Näiltä ihmisiltä, jotka pohtivat mm. sitä, ketkä kaikki näistä aikuisista harrastavat seksiä keskenään ja käyttävätkö mahdollisesti leluja, haluan kysyä: mietittekö myös naapurin Pertsan ja Liisan lelukaapin sisältöä, aktien määrää ja asentoja? Miten tieto näistä asioista vaikuttaa teidän elämäänne? Mitä te saatte siitä?
[/quote]
Mua ei todellakaan kiinnosta kenenkään makuuhuone-elämät, enkä ole niistä tässä ketjussa kysellyt, mutta ap:n lapsi tiesi jo, että välillä perheen mies nukkuu toisen ja välillä toisen naisen kanssa. Mielestäni siinä on jo aivan liikaa informaatiota varsinkin lapselle........
En nyt oikein ymmärtänyt, miksi ap ei haluaisi lapsensa leikkivän tämän kaverinsa kodissa.
Noin pieni lapsi ei edes ymmärrä, mistä on kyse, eikä varmasti edes vaivaa päätänsä miettimällä, kuten vanhempansa. Lapset yllättävän hyvin ja sen kummempia ajattelematta hyväksyvät erilaiset perhemallit paremmin kuin suurin osa aikuisista.
Ap, oletko sitä mieltä, että lapsesi kyläily näiden ihmisten luona olisi jotenkin vahingollista hänelle?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:15"]
Vaikka ihmiselle olisi kuinka luonnollista moniavioisuus, niin nykyiset sosiaaliset normit asettavat polyamorian oman moraalikäsitykseni ulkopuolelle. Olen katsonut dokumentteja sekä lukenut lehtijuttuja ja olen ikävän usein saanut näistä perheistä kuvan, jossa yksi osapuoli on yli muiden. Ja ikävän usein se on mies, jota naiset miellyttävät ja kilpailevat tämän huomiosta. Tässä perheessä tilanne ei tietenkään välttämättä ole tämä, mutta kyllä tuo asetelma saisi ainakin minut varpailleni.
[/quote]
Pelkkiä oletuksia.
Oetko sitä mieltä, että mainitsemaasi valtaa ei tavallisissa parisuhteissa käytetä? Minun empiiristen kokemuksieni mukaan se on hyvinkin yleistä, käyttäjänä perheestä riippuen jompaa kumpaa sukupuolta oleva. Ja tiedän tällaisia homoliittojakin.
Lapset saavat mallin OMASTA perheestään.
En päästäisi lastani kylään tuollaisen perheen luo. Homoperheeseen päästäisin. Parisuhteessa sukupuolella ei ole väliä, kunhan on PARIsuhde. Tuollainen useamman kanssa oleminen on sairasta touhua ja vahingollista lapsille.
Tiesittekö, että on myös polyamorisia suhteista, joissa on kaksi miestä ja yksi nainen. Kuinkas mielestänne niissä valtaa käytetään?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:25"]
Hohhoijaa, miten pihalla te olette. Iso osa polyamorisista perheistä on juuri polyamorisia sateenkaariperheitä. Eli yksi aikuisista kuuluu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön. Ei-heterot ovat joustavampia ja nimenomaisesti purkavat arjessa heteronormatiivista järjestystä, jossa Miehellä on tiettyjä etuoikeuksia. En sano, että polyamoriset sateenkaariperheet ovat vapaita epätasa-arvosta. Sanon kuitenkin, että menette metsään tulkitessanne niitä siitä kehikosta, jossa alfa-uros hallitsisisi haaremiaan.
[/quote]
Julkisuudessa on yksi polyamorinen perhe esittänyt heidän perhemalliaan, haaremimallia, jossa mies on valinnut vaimonsa rinnalle jalkavaimon (koska ei voi avioitua tämänkin kanssa laillisesti, mikä on ihan oikein!), ja jossa MIEHELLÄ voi olla muitakin naisia, mutta noilla naisilla VAIN naissuhteita, siis lesbosuhteita. Mies on kertonut olevansa mustasukainen. Tämäkö on tasa-arvoa? Minusta tuossa nimenomaan miehellä on etuoikeuksia ja naiset joutuvat kilpailemaan paikastaan, jos mies hyppää vielä muissakin sängyissä, ja on siis hetero, ei homo. Naisten on tuossa kuviossa oltava joko bi-seksuaaleja tai heteroita, ja esimerkkitapauksessa ovat ilmeisesti bi-seksuaaleja, joska molemmilla on tuon polyamorisen kuvion lisäksi ulkopuolinen lesbosuhde. Miehen on helppo noiden naisten vanhentuessa vipata heidät suhteesta pois ja ottaa uusia nuoria naisia tilalle, tai jo tuohon kuvioon. Tai naisten muodostaa lesbopari, josta tuo mies joutuu pois lempatuksi, on vain lasten isän ominaisuudessa mukana kuviossa.
Ei kiitos! Viisas vanhempi ei halua omalle lapselleen mitään tuollaisia sekoiluja ja mahdollista alistussuhteeseen joutumista ja kasvattaa lasta ymmärtämään, mikä on hänelle hyväksi. Haaremiin joutuminen ei ole kenellekään naiselle hohdokas elämänmalli!
Ymmärrän tuntemuksesi, itselleni tulisi kyllä vähän samanlaisia. Ajattelun pitää silti mielestäni mennä omien tuntemusten yli: selität vain lapsellesi, että perheitäkin voi olla erilaisia. Joskus tällaisiakin. Tai itse ainakin käsittelisin asian näin, vaikka erittäin oudolta itselle tuollainen perhemalli kuuostaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]
Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.
Itse olen ihan tylsä, yksiavioinen hetero, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)
http://polyamoria.fi/
[/quote]
Jokainen tajuaa että tuo ei toimi ja on vain vaikeuksien kerjäämistä. Jotain vikaa tuollaiseen ryhtyvissä ihmisissä on. Sitoutumiskyvyttömyyttä, rikkinäinen perhetausta traumatisoinut,
[/quote]
No hohhoijaa taas. Jos itse olet tuota mieltä, se ei välttämättä tarkoita sitä, että ei sopisi jollekin muulle. En minäkään haluaisi elää tuollaisessa suhteessa, mutta jollekin muulle se voi sopiakin. Vai että nämä ihmiset ovat sitten jotain ongelmakimppuja? Miten se "normaali" ihminen sitten määritellään? Eikö jokaisella ole omat traumansa? Jos suhde perustuu vapaaehtoisuusteen, on se mielestäni ihan ok. Varmaan suhteessa on kaikenlaisia ongelmia, mutta niin on kaikissa muissakin suhteissa, ainakin kun katsoo, miten usein parit eroavat. Ärsyttää tällainen moralisointi, jossa muut sanelevat, miten toisten pitää elää. Jos jollekin ainoa oikea tapa on elää tavallisessa heterosuhteessa, suon sen heille ilomielin. Nauttikoon elämästään ihan rauhassa, ja parisuhteestaan. Mutta antakaa hyvät ihmiset muiden elää miten parhaaksi katsovat ja kenkä kanssa haluavat, edellyttäen, että aivät vahingoita tai hyväksikäytä muita.